Gå til innhold
  • Bli medlem

Motorisert ferdsel i utmark.


martin.m

Anbefalte innlegg

Poenget er at slike uttalelser ikke fører noe godt med seg. Det blir lettere for de som gjerne følger reglene å gi faen fordi de allerede er dømt. Du drar alle scooterkjørere under en kam, det eneste du oppnår med det er at de som nå tar hensyn slutter med det.

 

Les hva jeg skriver, og ikke tillegg meg meninger jeg ikke har! Jeg skriver at de som kjører ulovlig ødelegger for de som følger reglene. Og når det er mer ulovlig kjøring enn lovlig, forbeholder jeg meg retten til å være skeptisk. Jeg skrev også at jeg ikke har noe i mot scooterløyper så lenge det kanaliserer kjøringen og villmannskjøringen i fjellsidene opphører. Men jeg frykter at større tilgang = mer ulovlig kjøring, dessverre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Les hva jeg skriver, og ikke tillegg meg meninger jeg ikke har! Jeg skriver at de som kjører ulovlig ødelegger for de som følger reglene. Og når det er mer ulovlig kjøring enn lovlig, forbeholder jeg meg retten til å være skeptisk. Jeg skrev også at jeg ikke har noe i mot scooterløyper så lenge det kanaliserer kjøringen og villmannskjøringen i fjellsidene opphører. Men jeg frykter at større tilgang = mer ulovlig kjøring, dessverre...

 

Jeg leser hva du skriver, du skrev: "men tidligere erfaringer sier meg at scooterfolket ikke klarer å holde seg til løypene og den ulovlige kjøringen fortsetter som før." Altså scooterfolket!!!! Vi burde ikke snakke om scooterfolket for alle scooterfolk er ikke bajaser og dessuten er ikke scooterfolk en egen rase. Det er ingen grunn til å hisse seg opp. Godt mulig du mener det anderledes enn hvordan det blir tolket. Jeg ville bare fortelle deg at det høres veldig ut som et angrep på alle som kjører scooter og at det umulig kan føre noe godt med seg. Det provoserer bare de som er lovlydige og gir de som ikke er lovlydige en slags tillatelse til å fortsette med det, det forventes jo tross alt ikke noe mer av dem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leser hva du skriver, du skrev: "men tidligere erfaringer sier meg at scooterfolket ikke klarer å holde seg til løypene og den ulovlige kjøringen fortsetter som før." Altså scooterfolket!!!! Vi burde ikke snakke om scooterfolket for alle scooterfolk er ikke bajaser og dessuten er ikke scooterfolk en egen rase. Det er ingen grunn til å hisse seg opp. Godt mulig du mener det anderledes enn hvordan det blir tolket. Jeg ville bare fortelle deg at det høres veldig ut som et angrep på alle som kjører scooter og at det umulig kan føre noe godt med seg. Det provoserer bare de som er lovlydige og gir de som ikke er lovlydige en slags tillatelse til å fortsette med det, det forventes jo tross alt ikke noe mer av dem.

Det burde ikke være slik at om mange nok bryter loven ofte nok må det bli tillatt.

Men jeg håper at du har rett og prøveprosjektet viser at den ulovlige kjøringen opphører når det blir scooterløyper.

Men som tidligere nevnt vil jeg beholde retten til å stille meg skeptisk til det. Denne debatten er veldig svart/hvit med klare båser - enten må du være for scooterkjøring, eller er i mot.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det burde ikke være slik at om mange nok bryter loven ofte nok må det bli tillatt.

Men jeg håper at du har rett og prøveprosjektet viser at den ulovlige kjøringen opphører når det blir scooterløyper.

Men som tidligere nevnt vil jeg beholde retten til å stille meg skeptisk til det. Denne debatten er veldig svart/hvit med klare båser - enten må du være for scooterkjøring, eller er i mot.

Sent from my iPhone using Tapatalk

 

Sier ikke at den ulovlige kjøring kommer til å opphøre, jeg prøver å si at om man vil at folk skal følge loven må man oppfordre dem til å gjøre det, gi dem gode grunner til det, IKKE forhåndsdømme. Alle mennesker er ikke kriminelle selvom mange er det, alt kan ikke være forbudt fordi noen ikke eier vett, da er det bedre å prøve å lære dem. De tenker sikkert ikke over hva de gjør og hvilke konsekvenser det ev får for naturen. Alt de hører er syting og klaging over de håpløse "scooterfolka" som aldri gjør noe riktig. Om alle klagde på deg samme hvor mye du prøvde å gjøre ting riktig og aldri ga deg en god grunn for klagingen, ville det ikke da til slutt gå en faen i deg? Det vet jeg det gjør hos meg ihvertfall.

 

Debatten trenger ikke være svart/hvitt. For meg personlig har det ingenting å si om scooterkjøring er lovlig eller ikke. Jeg har ikke scooter og kommer sikkert aldri til å kjøpe en heller. Kjørt scooter en gang selv, var moro det, men siden jeg har hund liker jeg bedre å finne på ting som han kan være med på. Men jeg kan se at andre kan ha glede av scooterkjøring og at det kan gjøre endel ting lettere for dem. Jeg føler ikke det er min rett å ta fra folk det. At de som debaterer her, spes motstanderne, trekker seg til den mest ekstreme ytterkant er jo egentlig meningsløst. Det diskuteres noe som aldri kommer til å skje. Som folk har sagt mange ganger før her, det er ikke snakk om et frislepp. Men det som blir tatt opp her er alt eller ingenting. Alt har aldri vært et tema.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det foregår uvettig kjøring, så kan man da ikke dra inn et generelt forbud som virkemiddel.
Overfør den påstanden til annet lovlig og vi har et stort problem.

Kjellis som mener det blir alt for svart/hvitt burde da istedet selv komme med noe som ikke bidrar til akkurat det?

Her er mitt tips: Vi har kontroller av vegtrafikken, det samme for båttrafikken, så hva med annen trafikk...?
Merkelig at vi ikke har avviklet både bil og båttrafikk, det finnes enkelte der også som kontrollene ikke har en effekt ovenfor.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det foregår uvettig kjøring, så kan man da ikke dra inn et generelt forbud som virkemiddel.

Overfør den påstanden til annet lovlig og vi har et stort problem.

Kjellis som mener det blir alt for svart/hvitt burde da istedet selv komme med noe som ikke bidrar til akkurat det?

Her er mitt tips: Vi har kontroller av vegtrafikken, det samme for båttrafikken, så hva med annen trafikk...?

Merkelig at vi ikke har avviklet både bil og båttrafikk, det finnes enkelte der også som kontrollene ikke har en effekt ovenfor.

 

Jeg har aldri sagt at det skal være et generelt forbud! Jeg er i mot en økning av motorisert ferdsel i utmark. Flere kontroller og behovsprøvd løyver har jeg tro på.

Her i kommunen er dyrelivet som er sårbart på vinteren de store taperne på den ulovlige kjøringen og det er den kjøringen jeg vil til livs.

 

Og det er temmelig svart hvitt når du påstår at jeg vil ha et generell forbud, enten er en for eller i mot...

 

I og med at jeg hele tiden blir tillagt meninger jeg aldri har ytret, er dette min siste post i tråden!!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig du uttrykker deg litt uklart om du føler deg feiloppfattet hele tiden?

Godt du kan ha tro på kontrollvirksomhet, jeg føler vi hadde hatt mer ulovlig bilkjøring enn vi har nå om det ikke hadde vært et kontrollregime på plass.

Hadde forøvrig vært artig å få noe konkret om det truede dyrelivet som det argumenteres for.

Det er jo ikke mye håndfast å hente i de påstandene?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det foregår uvettig kjøring, så kan man da ikke dra inn et generelt forbud som virkemiddel.

Overfør den påstanden til annet lovlig og vi har et stort problem.

Kjellis som mener det blir alt for svart/hvitt burde da istedet selv komme med noe som ikke bidrar til akkurat det?

Her er mitt tips: Vi har kontroller av vegtrafikken, det samme for båttrafikken, så hva med annen trafikk...?

Merkelig at vi ikke har avviklet både bil og båttrafikk, det finnes enkelte der også som kontrollene ikke har en effekt ovenfor.

"Hvis det foregår uvettig kjøring, så kan man da ikke dra inn et generelt forbud som virkemiddel"

 

Det er allerede et generelt forbud mot motorisert ferdsel i utmark, gjeldende lov er så vidt jeg vet fra først på 70-tallet.  All "lovlig" kjøring i dag foregår etter dispensasjon fra loven, unntakene er skogsdrift, reindrift, redningsaksjoner o.l. Det har aldri vært snakk om å forandre loven, det som regjeringen prøver på nå, er en uthulning/omgåelse av loven

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det foregår uvettig kjøring, så kan man da ikke dra inn et generelt forbud som virkemiddel.

Overfør den påstanden til annet lovlig og vi har et stort problem.

Kjellis som mener det blir alt for svart/hvitt burde da istedet selv komme med noe som ikke bidrar til akkurat det?

Her er mitt tips: Vi har kontroller av vegtrafikken, det samme for båttrafikken, så hva med annen trafikk...?

Merkelig at vi ikke har avviklet både bil og båttrafikk, det finnes enkelte der også som kontrollene ikke har en effekt ovenfor.

 

 

Ta deg en tur nordover Erik78, så skal du se med egne øyne hvor dårlig sporadiske kontroller fungerer. Det går scooterspor på kryss og tvers utenom de lovlig oppmerkede løypene... Dette gjelder både i Finnmark og Nord-Troms der det allerede er løyper for rekreasjonskjøring, og lengre sør, både i Troms, Nordland og Trøndelag, der løypene er begrenset til nyttekjøring til hytter og isfiskeløyper.

 

Når man blir god å kjøre scooter så søker man større utfordringer enn løypene... Sånn er det bare... Highmarking blir vel feks populært sørpå også ganske straks... Dette er kjøring som ikke akkurat foregår i lovlige løyper. 

 

http://www.nordlys.no/nyheter/article6001081.ece

 

http://www.nrk.no/nordnytt/_high-marking_-ga-forerkortbeslag-1.10967209

 

 

Det er overhodet ingen som helst tvil om at det er i almennhetens interesse at Turistforeninga går i front og protesterer mot ytterligere økning av scooterkjøring. Vi har nok scooterkjøring med gjeldende regelverk i Norge pr dags dato. Det er ingen problem å få disp til nyttekjøring til si egen hytte. Det er mange isfiskeløyper i det ganske land for folk som vil kjøre scooter hele eller deler av isfisketuren. Almennheten ønsker ikke tilstander tilsvarende Nord-Troms og Finnmark i hele Norge.

 

 

Avslutningsvis anbefaler jeg folk å lese denne artikkelen, den setter litt perspektiv på ting. http://harvest.as/artikkel/overskuddsliv-i-naturen-friluftsliv-arne-naess

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig du uttrykker deg litt uklart om du føler deg feiloppfattet hele tiden?

Godt du kan ha tro på kontrollvirksomhet, jeg føler vi hadde hatt mer ulovlig bilkjøring enn vi har nå om det ikke hadde vært et kontrollregime på plass.

Hadde forøvrig vært artig å få noe konkret om det truede dyrelivet som det argumenteres for.

Det er jo ikke mye håndfast å hente i de påstandene?

 

Nei, grunnen er at en må være enten for scooterkjøring eller i mot scooterkjøring... Jeg er for ordningen som er i dag, men med mye mere kontroller.

 

Kan ikke bevise påstanden, men jeg har observert det over tid. Ta eksempel i rypa som på ettermiddagen graver seg en grop for natten og driter i bunn for å få isolasjon, blir jagd opp gang på gang, vil slå negativt ut. I en fjelldal i mitt nærområde var det fullt av rype for 10 år siden, så eksploderte scooterkjørinen og denne dalen ble et populært område for scooterlek og nå er det veldig lite rype igjen der. Og det er nesten ikke rypejegere igjen i kommunen i forhold til hva det var for 10 - 15 år siden Hvis du kan overbevise meg om at det er tilfeldigheter er du velkommen til å gjøre det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feks all den tid under en fjerdedel av landets kommuner har fått godkjent sin søknad om å delta i prøveprosjektet, så er det søkt å snakke om frislipp. Det er fortsatt 323 kommuner som ikke får ta del i denne forsøksordningen..

Hvor mange fjellkommuner har vi i Norge? Har ikke samtlige fjellkommuner søkt? Hvor mange av de kommunene som har søkt om å delta har fått lov til å delta i prosjektet? Svaret er 100%

 

Det å si at det er 323 kommuner som ikke har søkt blir helt feil. Er vel det samme som at f.eks. Røros skulle søke om å å være forsøkskommune for vannscooterkjøring -  ikke fysisk mulig.

 

Svært oppløftende innspill fra forskeren i dag - lenket til av @Holm oppe der. Innlegget er det samme som står i Dagens Næringsliv. Virkelig synd at ikke forskerne kom på banen tidligere.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan nå i farta ikke komme på en enste kommune der det ikke vil være mulig å kjøre snøscooter?

Kan jo starte med Træna? Så kan man fortsette innover land hele kysten nord og sør..

Poenget mitt er at alle de kommunene som har sett noe som helst nytte av å ha snscooterkjøring har søkt og fått tillatelse til å starte "forsøk".

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mange fjellkommuner har vi i Norge? Har ikke samtlige fjellkommuner søkt?

 

Det er ifølge http://www.utmark.org/utgivelser/pub/2012-2/Skjeggedal_Overvaag_Utmark_2_2012.html

"89 fjellkommuner

Sier vi at fjellene er områdene vi finner over grensa for produktiv skog, så er nesten 40 prosent av Norge fjellområder. I 89 kommuner dekker fjellområdene mer enn 50 prosent av arealet."

 

Og, så det ikke blir noen misforståelser, videre kommentar er ikke svar på ditt utsagn Kjell Iver, bare en generell kommentar til folks panikk ;)

 

Videre (i linken) står det at 17 % av Norge er verna. Der vil det aldri bli tillatt med snøscooter. Jeg ser at f.eks Ringerike ikke har søkt om å få være med i prøveprosjektet. Der er det fullt mulig å komme seg over tregrensa og nyte vakker natur og da tydeligvis uten snøscooter. Så det å påstå at man aldri igjen vil få en stille og rolig skitur er så gjennomført tull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hadde forøvrig vært artig å få noe konkret om det truede dyrelivet som det argumenteres for.

Det er jo ikke mye håndfast å hente i de påstandene?

Har du lest den linken Holm la ut ovenfor her?

Jeg for min del skulle gjerne ha sett noen forskningsrapporter (vitenskaplige sådanne) som påviser at dyrelivet ikke påvirkes av økt motorisert ferdsel.

Ikke bare påstander framsatt om "at jeg kjenner noen som har en video av noen som kjører forbi en elg, og den reagerte ikke..." som en av dine meningsfeller skrev tidligere i tråden.

 

Hva gjelder diskusjonen om hvor de 108 kommunene som har søkt om å delta i forsøksordningen og hvor disse er lokalisert så er jo dette relativt mange innlandskommuner. Jeg for min del er glad for at det er 323 som av diverse årsaker ikke har søkt. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

...

 

Videre (i linken) står det at 17 % av Norge er verna. Der vil det aldri bli tillatt med snøscooter

...

 

 

Dette er bare en påstand. Reglene for bruk av feks nasjonalparker kan endres, slik andre regler kan. De kan endres på samme måte som reglene for motorisert ferdsel nå blir forsøkt endret. Å motarbeide utvanning av reglene for motorisert ferdsel er derfor ekstra viktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

 

Dette er bare en påstand. Reglene for bruk av feks nasjonalparker kan endres, slik andre regler kan. De kan endres på samme måte som reglene for motorisert ferdsel nå blir forsøkt endret. Å motarbeide utvanning av reglene for motorisert ferdsel er derfor ekstra viktig.

 

 

Men hva er sannsynligheten for at det skjer når ingen av partiene ønsker det?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du lest den linken Holm la ut ovenfor her?

...

Ikke bare påstander framsatt om "at jeg kjenner noen som har en video av noen som kjører forbi en elg, og den reagerte ikke..." som en av dine meningsfeller skrev tidligere i tråden.

Jeg har som sagt etterlyst noe håndfast, i linken så sies det: "Kan" og vet ikke.

Enkeltobservasjoner er kun enkeltobservasjoner, helt uavhengig av ståsted.

Litt usikker på om du kan definere hva som er mine meningsfeller utav det der.

Min mening er kun at ingen lovendring er på vei, det blir utvidet forsøk for å innhente reelle erfaringer, og jeg mener kontrolltiltak skal følges med på, akkurat som i ellers av den siviliserte verdenen vi lever i.

 

Kan jo starte med Træna?

Hvorfor kan det ikke la seg gjøre å kjøre snøscooter der? Uten å vite så vil jeg tro det er sannsynlig at det allerede er en snøscooter der ettersom forsvarsanlegget har utvendige installasjoner.

 

De kan endres på samme måte som reglene for motorisert ferdsel nå blir forsøkt endret.

Ingen lover er på vei til å endres nå. Det må også til en lovendring for å endre bruken av en nasjonalpark.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

...

 

Ingen lover er på vei til å endres nå. Det må også til en lovendring for å endre bruken av en nasjonalpark.

 

Lovendringer er dagligdagse ting. Så kanskje med en ny regjering om 8 år? Og hvorfor ikke i en "forsøks-nasjonalpark"? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er positivt til dette. 

Hvorfor er det slik at vi som har friske ben, balanse etc. skal ha monopol på naturopplevelser. 

 

Det må gjøres på en slik måte at det ikke ødelegger for naturens villmark, det beste er jo snøscootere på vinteren. 

Da det skjer lite skade på naturen at de kjører på 1 meter snø eller mer.

 

Jeg er noe skeptisk for frislipp i naturparker, eller på hardangervidden- det siste pga villreinen.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du lest den linken Holm la ut ovenfor her?

Jeg for min del skulle gjerne ha sett noen forskningsrapporter (vitenskaplige sådanne) som påviser at dyrelivet ikke påvirkes av økt motorisert ferdsel.

Ikke bare påstander framsatt om "at jeg kjenner noen som har en video av noen som kjører forbi en elg, og den reagerte ikke..." som en av dine meningsfeller skrev tidligere i tråden.

 

Hva gjelder diskusjonen om hvor de 108 kommunene som har søkt om å delta i forsøksordningen og hvor disse er lokalisert så er jo dette relativt mange innlandskommuner. Jeg for min del er glad for at det er 323 som av diverse årsaker ikke har søkt. 

 

Her har du en link som forteller om et forsøk på svalbard og dyrelivet der http://www.snoscooter.no/miljo/dyreliv/, selve rapporten klarte jeg ikke å google meg fram til.

Kan også si som erfaren scooterkjører og skigåer at dyreliv ikke forstyrres noe nevneverdig av passerende snøscooter som kjører på en fast oppmerket løype.

Det er noe annet om det er et gjeng med bajaser som kjører villmann på kryss og tvers utenfor oppmerket løype, da vil dyreliv kunne påvirkes, men dette er noe majoriteten av scooterkjørere er imot.

 

 

 

 

 

Dette er bare en påstand. Reglene for bruk av feks nasjonalparker kan endres, slik andre regler kan. De kan endres på samme måte som reglene for motorisert ferdsel nå blir forsøkt endret. Å motarbeide utvanning av reglene for motorisert ferdsel er derfor ekstra viktig.

 

 

Helt rett, regler og lover kan endres, men det vil 110% sikkert ikke skje i en nasjonalpark.

Hadde dette vært tilfelle så hadde det muligens vært gjort hjemme i finnmarks to store nasjonalparker for lenge siden, hvor det har vært lov å kjøre snøscooter i flere tiår.

Disse er som nevnt tidligere bevoktet av både fjellpoliti og statens naturoppsyn, og det er MEGET strenge straffer om noen skulle prøve å kjøre på det området.

Folk flest, scootermotstandere og scooterforkjempere r heller ikke interessert i å endre reglene der.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.