Gå til innhold
  • Bli medlem

Motorisert ferdsel i utmark.


martin.m

Anbefalte innlegg

Når det gjelder den nye forsøksordninga (slik den ble presentert før valget) er det ikke snakk om frislipp. Det er 40 kommuner i Norge som kan søke om å delte i en forsøksordning. Jeg jobber som naturforvalter i to kommuner som søkte i denne ordninga, og måtte skrive to gode søknader -det var en stor kamel! MEN ved å skrive en slik søknad måtte jeg sette meg inn i hvilke retningslinjer som gjelder. Tro meg, jeg er ikke for en åpning for fornøyelseskjøring, likevel er det en god del restriksjoner lagt til kommunene.

Først og fremst skal løypene planlegges etter plan- og bygningsloven. Det er lagt mye restriksjoner på hvor løypene ikke skal legges, eks; ikke i verna områder eller foreslåtte verneområder, ikke i villreinområder, ikke i INON-områder (ingrepsfri natur). Der gikk mesteparten av arealet i "mine" kommuner.. Videre skal løypene ikke legges slik at de kommer i konflikt med boligområder eller hytteområder. Det skal heller ikke gjøres terrenginngrep i forbindelse med løypene (terrenginngrep forklares ikke nøyere, er hogst terrenginngrep?). 

 

Da høringsbrevet fra Miljøverndep. i vår, var det tydelig at de (mil.dep.) ikke ønska en slik ordning med ny prøveperiode, men dette var bestilt fra "høgere hold".

Jeg tror at en slik ordning er en god måte å åpne for fornøyelseskjøring, hvis det først skal åpnes. Dette er regulert i alle retninger, mtp. hvor løyper skal ligge. Likevel, jeg tror at ved å legge til rette for slik kjøring vil man legalisere den kjøringa som i dag er ulovlig, og i tillegg åpne for flere som ønsker å kjøre. I tillegg gjenstår det bare å se om kjørerne holder seg på traseene.. 

 

Vi byråkrater sitter forøvrig litt på gjerdet og venter på eventuelle nye endringer i motorferdselloven (og naturmangfoldloven). Jeg tror mer lokalt demokrati vil stedvis gi mer kjøring (avhengig av saksbehandlere og politikere), men det er også slik at det er kommunene i dag som sitter med forvaltninga av motorferdselloven (riktignok med fylkesmann henge over skulderen). Noen saker er det politisk  nivå som avgjør, og ofte der jeg som saksbehandler innstiller på avslag, vedtar politikerne å gi løyve. 

 

Håper dette var noe oppklarende med tanke på hva denne ordninga faktisk innebærer. Det er forresten kun for bruk av snøskuter, ikke ATV, traktor ol. Men som sakt, vi får vente på hva de blå-blå finner på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei Rangifer !

 

Det er interessante opplysninger du kommer med.

Ja, vi får se hva de blåblå kommer med. Hvis jeg forstår deg rett så er du skeptisk til hva politikerne i kommunene rundt omkring kan finne på. Det er jeg også !!!.Skepsisen er godt begrunnet slik jeg kjenner " lokaldemokratiet" der jeg bor, forøvrig  i en blåblå kommune. Men noe "frislepp" i nasjonalparken på Hardangervidda kan vi vel i alle fall forhåpentligvis slippe å oppleve slik jeg leser verneforskriften.

 

Brage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Brage.

Jeg synes tråden har gitt mye variert informasjon vedr. problematikken. Men personlig noterte jeg meg spesifikt en uttalelse fra et medlem, det gikk på at vår natur er for viktig og verdifull til at enkelte særintresser får "carte blanche" til å åpne for motorisert ferdsel gitt på lokalt plan. Vi trenger en nasjonal styring på dette, etter min mening.

Jeg mener dog debatten her inne har blitt noe skjev, da den har hatt et sterkt fokus på snøscooter. Jeg frykter at den runde formuleringen "motorisert ferdsel" inkluderer mer trafikk i naturen enn bare snøscooter. Da tenker jeg på ATV, helikoptertrafikk til innfraktning av personer og forsyninger til villmark og lavtflyvende småfly over f.eks. nasjonalparker. Jeg liker rett og slett ikke politikerformuleringen motorisert fedsel, den er så upresis. 

Det skal dog tilføyes at jeg ikke ønsker flere snøscootere her i sør-norge, slik man ser i nord. I en del fjellområder her i sør er topografien slik at dette kommer i konflikt med traséer benyttet av fotfolk.

Jeg tenker også at enkelte områder faktisk skal være vanskelig tilgjengelig. Det skal kreve noe av deg, både fysisk og kunnskapsmessig, å oppsøke vill og uberørt natur.

Hei Martin !

 

Jeg er enig med deg i at vi trenger "nasjonal styring" som du sier. All erfaring viser det ! Uttrykket "motorisert ferdsel" er et vidt begrep. Men det må det også være når all støyende virksomhet skal omfattes av begrepet.

Når støy og terrengskader fra ATV-er ikke er trukket inn i denne tråden så kommer det vel av at ikke mange nok foreløpig  har sett det som et problem. Men skulle ATV-er bli like populære og utbredt som snøscootere så vil nok også disse rammes av lovens forbud.

 

Brage  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kjenner jeg ikke til verneforskriften for Hardangervidda spesielt godt, men slik jeg kjenner verneforskriftene for parkene, reservatene og landskapsvernområdene som jeg forholder meg til, skal det en del til for å endre slike forskrifter. Slik som ordningen var da det var søknadsfrist i høst, var at det ikke var lov å legge løyper inn i verneområder. 

 

Det som også er litt interessant med denne nye ordninga er at grensekommuner kan søke om å lage tilførselløype til Sverige. Etter min mening blir det å "lesse" skuterproblemene over grensa til svenskene. Slik politikerne fabler om her er felles løypenett i flere kommuner (det er mye regionsamarbeid, 5-6 kommuner), som til slutt ender i Sverige. Da kan man jo også risikere å få svenske kjørere over på norsk side.

 

Når det gjelder barmarkskjøring, så tror jeg dette vil bli mer populært fremover. Vi har mer penger og mer fritid, og ønsker å bruke utmarka på en anna måte en tradisjonelt. Nå har jeg litt delte meninger om bruk av ATV da jeg er hundekjører og bruker ATV i daglig trening  hele høstsesongen. "Problemet" med bruk av ATV til hundetrening er at uansett hvordan man vrir og vender på det, vil det aldri bli næring, og dermed vil man ikke kunne få løyve til å kjøre utenfor vei (eks traktorspor hvor man kjører lovlig i næring (jord og skog)). Likevel velger jeg som hundekjører å anse hundetrening som noe anna enn "fornøyelseskjøring" . Vi bruker ATV fordi det er trygt (den er tung og stabil), man bremser på motoren (sparer bremser ->sikkerhet) og man kan hjelpe til i det tyngste motbakkene. Likevel, det lager like mye støy, forurensing og slitasje av veg/kjørespor som hvis vi ikke hadde hatt 14-16-18 hunder foran

Jeg vil gjerne utfordre dere på en sak som jeg funderer på i blant.

Dersom det finnes et eldre traktorspor i skogen eller fjellet, vil veldig mange turgåere (meg inkludert) følge dette. Er det da en ulempe for biologisk mangfold, andre turgåere og vegetasjon rund kjøresporet at det brukes til motorisert ferdsel? Hvis det brukes mye, vil det selvsakt bli slitt, men samtidig kanaliserer det trafikken fra turgåere. Er det da et problem? Som saksbehandler i kommunen sier jeg nei til slike saker, der hovedargumentet til søker er at de holder vegen åpen, men som privatperson synes jeg vel det ikke er noe stort problem. Hva tenker dere? Er det helt greit med barmarkskjøring så lenge de holdes til eksisterende veg? Da tenker jeg først og fremst på terrengslitasje, ikke så mye på støyproblematikken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg ikke skjønner i forbindelse med spørsmål om det skal tillates med snøscooter/ATV er om de som vil bruke motorisert fremkomstmiddel i naturen også vil ha frislipp av biler på skogsbilveier og traktorveier. Begge er motorisert, begge har mulighet for fart og begge har en helt annen konsekvens ved møte med gående enn gående seg imellom.

Motorisert ferdsel i naturen må medføre adferdsregler. I dag kan jeg gå på tur uten å være observant på en scooter eller ATV eller lignende som jeg må passe meg for. Hvem har forkjørsrett ved konflikt?

Hva med privat eiendomsrett? Betaler førere av ATV vedlikeholdskostnader til sameie ved bruk av skogsbilveier? Dette må bilførere.

Et uregistrert kjøretøy kan bare kjøres på bane. For meg virker hele diskusjonen som et argument for at naturen skal bli en bane i seg selv. Er det det man vil?

Sent from my iPhone using Tapatalk

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Rangifer !

 

Først dette: ATV-er har jeg bare sett på bilder og på TV. Der så jeg en hundekjører som bruke en AT bak hundene sine når han skulle trene dem på bar mark. Jeg vil derfor ikke ha noen mening om den saken. Men jeg kan tenke meg at doningen i enkelte situasjoner kan forårsake skade på terrenget og lage motorstøy som enkelte ikke liker.

Snøscootere har jeg derimot opplevd flere steder og jeg ble meget overrasket da de" blåblå" under sonderingsdrøftelsene på Sundvollen hadde som en hovedsak under en pressekonferanse  en kveld at forbudet mot bruk av snøscootere skulle revurderes/oppmykes eller noe i den retning.

 

Erna Solberg hadde da allerede i en uttalelse til Verdens Gang uttalt:

 

 "Ja, vi ønsker en gjennomgang av naturmangfoldloven . Den er et stort hinder. (Understreket her)  Det betyr ikke at vi ikke er for naturmangfold. Men det betyr at hensynene noen ganger må avveies bedre enn de gjør i  dag.

Det er behov for å se om det er gitt for store fullmakter i loven, som kan blokkere prosjekter". (Understreket her)

 

Denne uttalelsen er referert i et brev til Erna Solberg datert den 6. september og underskrevet av 4 av de viktigste og mest toneangivende organisasjoner  som ivaretar natur-og friluftsinteressene i landet vårt :   Naturvernforbundet , DNT, WWF og Friluftslivets Fellesorganisasjon.

I brevet stiller de 4 organisasjonen også bl.a. dette spørsmål:

 

"Kan du love at Høyre ikke vil svekke naturmangfoldloven om du blir statsminister ?"

I brevet står det også. " Kan du love at Høyre ikke vil gå inn for mer snøscooterkjøring enn regjeringen allerede har tillatt i sitt forslag som kom før sommeren ? "  

Dette brevet ble altså sendt i god tid før valget og sonderingene på Sundvollen. Allikevel nevner hun altså under en pressekonferanse at forhandlerne er enige om en revurdering av reglene om snøscooterkjøring.

 

Nå kan vi bare vente og se om det også i år blir mulig å ta en påsketur over vidda og i ferd og ro nyte stillheten og freden uten snøscootere.

 

Brage

 

 

 

 

 

 

  

 

 

  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Rangifer !

 

Først dette: ATV-er har jeg bare sett på bilder og på TV. Der så jeg en hundekjører som bruke en AT bak hundene sine når han skulle trene dem på bar mark. Jeg vil derfor ikke ha noen mening om den saken. Men jeg kan tenke meg at doningen i enkelte situasjoner kan forårsake skade på terrenget og lage motorstøy som enkelte ikke liker.

Snøscootere har jeg derimot opplevd flere steder og jeg ble meget overrasket da de" blåblå" under sonderingsdrøftelsene på Sundvollen hadde som en hovedsak under en pressekonferanse  en kveld at forbudet mot bruk av snøscootere skulle revurderes/oppmykes eller noe i den retning.

 

Erna Solberg hadde da allerede i en uttalelse til Verdens Gang uttalt:

 

 "Ja, vi ønsker en gjennomgang av naturmangfoldloven . Den er et stort hinder. (Understreket her)  Det betyr ikke at vi ikke er for naturmangfold. Men det betyr at hensynene noen ganger må avveies bedre enn de gjør i  dag.

Det er behov for å se om det er gitt for store fullmakter i loven, som kan blokkere prosjekter". (Understreket her)

 

Denne uttalelsen er referert i et brev til Erna Solberg datert den 6. september og underskrevet av 4 av de viktigste og mest toneangivende organisasjoner  som ivaretar natur-og friluftsinteressene i landet vårt :   Naturvernforbundet , DNT, WWF og Friluftslivets Fellesorganisasjon.

I brevet stiller de 4 organisasjonen også bl.a. dette spørsmål:

 

"Kan du love at Høyre ikke vil svekke naturmangfoldloven om du blir statsminister ?"

I brevet står det også. " Kan du love at Høyre ikke vil gå inn for mer snøscooterkjøring enn regjeringen allerede har tillatt i sitt forslag som kom før sommeren ? "  

Dette brevet ble altså sendt i god tid før valget og sonderingene på Sundvollen. Allikevel nevner hun altså under en pressekonferanse at forhandlerne er enige om en revurdering av reglene om snøscooterkjøring.

 

Nå kan vi bare vente og se om det også i år blir mulig å ta en påsketur over vidda og i ferd og ro nyte stillheten og freden uten snøscootere.

 

Brage

  

 

 

At de blåblå hadde scooterkjøring som et hovedtema er nok å ta litt hardt i. Media krever informasjon, politikerene velger å spytte ut noe som ikke er av altfor stor betydning fordi de ønsker å holde kortene tett til seg inntil ting er ferdig diskutert. Mulig det var en "hovedsak" i en pressekonferanse, men ikke under selve sonderingen.

 

Et brev datert 6. sept kan vel ikke sies å bli sendt i god tid før et valg som startet 8. sept. (om man ser bort i fra alle som forhåndsstemte). Du sier heller ikke noe om dette brevet ble besvart og hva i så fall svaret var.

 

Du trenger ikke vente og se om du kan nyte påskeroen på vidda i år, kun du vet om du hadde en stille og fredelig påsketur. Neste påske kommer ikke før neste år ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At de blåblå hadde scooterkjøring som et hovedtema er nok å ta litt hardt i. Media krever informasjon, politikerene velger å spytte ut noe som ikke er av altfor stor betydning fordi de ønsker å holde kortene tett til seg inntil ting er ferdig diskutert. Mulig det var en "hovedsak" i en pressekonferanse, men ikke under selve sonderingen.

 

Et brev datert 6. sept kan vel ikke sies å bli sendt i god tid før et valg som startet 8. sept. (om man ser bort i fra alle som forhåndsstemte). Du sier heller ikke noe om dette brevet ble besvart og hva i så fall svaret var.

 

Du trenger ikke vente og se om du kan nyte påskeroen på vidda i år, kun du vet om du hadde en stille og fredelig påsketur. Neste påske kommer ikke før neste år ;)

Hei Elisabet-81 !

 

Du trenger bare å gå tilbake i denne tråden  og  finne innlegget fra FF-medlem "Holm" for å finne en henvisning til 2 nettsteder som viser hva DNT og de øvrige organisasjonene skrev til Erna Solberg den 6.september. Det brevet var nok godt kjent for  Solberg da hun uttalte seg på TV på Sundvollen under de såkalte  "sonderingsdrøftingene"  Disse drøftingene,- hvor for øvrig også Krf og Venstre var med -, kom ikke dagen etter at valget hadde funnet sted.! ! ! 

DNTs eget (separate) brev finner du forøvrig på DNTs egen hjemmeside www.turistforeningen.no

 

Lykke til !

 

Brage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Elisabet-81 !

 

Du trenger bare å gå tilbake i denne tråden  og  finne innlegget fra FF-medlem "Holm" for å finne en henvisning til 2 nettsteder som viser hva DNT og de øvrige organisasjonene skrev til Erna Solberg den 6.september. Det brevet var nok godt kjent for  Solberg da hun uttalte seg på TV på Sundvollen under de såkalte  "sonderingsdrøftingene"  Disse drøftingene,- hvor for øvrig også Krf og Venstre var med -, kom ikke dagen etter at valget hadde funnet sted.! ! ! 

DNTs eget (separate) brev finner du forøvrig på DNTs egen hjemmeside www.turistforeningen.no

 

Lykke til !

 

Brage

 

Jeg ba ikke om brevene som ble sendt Erna, men spurte om noen av brevene ble besvart. Det sier seg selv at man ikke kan love noe uten å ha tilstrekkelig tid til  å tenke igjennom hva det er man lover. To dager før valget tror jeg politikerene hadde nok av andre ting å tenke på enn et enkelt brev. Om du sender et brev til en offentlig person på en fredag, forventer du da å få svar iløpet av helga? Gjennom sonderingene hadde de også fullt opp med forhandlinger. De jobbet langt mer enn hva arbeidsmiljøloven tillater andre å jobbe og de var slitne. Skal da et menneske (for tro det eller ei, politikere er også mennesker) sette seg ned etter en altfor lang og tung dag og gå igjennom post og mail. Det hadde uansett vært for kort tid til å ta noen stilling til saken.

 

Du skriver "Dette brevet ble altså sendt i god tid før valget". En helg er ikke god tid. Du skriver også "Allikevel nevner hun altså under en pressekonferanse at forhandlerne er enige om en revurdering av reglene om snøscooterkjøring." Jeg presiserer revurdering, de har altså ikke bestemt noe som helst, men de skal se på reglene. Vi har med andre ord ikke peiling på hva de kommer til å gjøre. Hun har egentlig ikke sagt noen ting. Jeg fikk ikke selv med meg akkurat denne pressekonferansen og refererer kun til det du har skrevet.

 

Ut i fra hva du siterer tenker jeg at ingenting er avgjort, viktige parter har sagt sin mening og vi får tro politikerene ser på dette før de tar en avgjørelse på noe. Kanskje det viser seg at du har fyrt deg opp uten grunn :) Jeg tror forresten heller ikke disse brevene var GODT kjent under sonderingen, å ha lest noe er ikke det samme som å være godt kjent.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ba ikke om brevene som ble sendt Erna, men spurte om noen av brevene ble besvart. Det sier seg selv at man ikke kan love noe uten å ha tilstrekkelig tid til  å tenke igjennom hva det er man lover. To dager før valget tror jeg politikerene hadde nok av andre ting å tenke på enn et enkelt brev. Om du sender et brev til en offentlig person på en fredag, forventer du da å få svar iløpet av helga? Gjennom sonderingene hadde de også fullt opp med forhandlinger. De jobbet langt mer enn hva arbeidsmiljøloven tillater andre å jobbe og de var slitne. Skal da et menneske (for tro det eller ei, politikere er også mennesker) sette seg ned etter en altfor lang og tung dag og gå igjennom post og mail. Det hadde uansett vært for kort tid til å ta noen stilling til saken.

 

Du skriver "Dette brevet ble altså sendt i god tid før valget". En helg er ikke god tid. Du skriver også "Allikevel nevner hun altså under en pressekonferanse at forhandlerne er enige om en revurdering av reglene om snøscooterkjøring." Jeg presiserer revurdering, de har altså ikke bestemt noe som helst, men de skal se på reglene. Vi har med andre ord ikke peiling på hva de kommer til å gjøre. Hun har egentlig ikke sagt noen ting. Jeg fikk ikke selv med meg akkurat denne pressekonferansen og refererer kun til det du har skrevet.

 

Ut i fra hva du siterer tenker jeg at ingenting er avgjort, viktige parter har sagt sin mening og vi får tro politikerene ser på dette før de tar en avgjørelse på noe. Kanskje det viser seg at du har fyrt deg opp uten grunn :) Jeg tror forresten heller ikke disse brevene var GODT kjent under sonderingen, å ha lest noe er ikke det samme som å være godt kjent.

 

 

Hei  Elisabet-81 !

 

Takk for raskt svar !

Jeg håper alle som er interessert i dette tema nå har fått med seg at DNT , -selv alene i et eget brev - og i et annet brev ,- sammen med TRE andre organisasjoner protesterer mot lempninger i  reglene om bruk av snøscootere i utmark.  

Det kan godt hende at fru Solberg egentlig ikke var klar over hva hun uttalte seg om på  TV , - i beste sendetid under forhandlingene på Sundvollen, men det er ikke diskulperende for en person som ønsker å bli statsminister at hun var så dårlig informert om  sakens realitet.

 

Jeg har med dette  fått fram det jeg ville ha fram her på Fjellforum !! Symbolpolitikk for å bli populær lønner seg som regel ikke, heller ikke for de blåblå

 

Brage

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det åpnes nå for at kommuner nå selv skal sette begrensninger/åpne for ferdsel i utmark/fjellområder. 

Er dette en utvikling som medlemmer her på fjellforum ønsker? Vil en slik lokal regulering være av det gode over det ganske land?

 

Jeg er usikker på evt. fordeler eller ulemper ved denne problematikken og vil tro at dere som er medlemmer her inne kanskje kan gi meg verdifulle innspill om dette temaet.

 

Hei Martin !

Du har nå fått noen "innspill" som du etterspør i det første innlegget på denne tråden som kom fra deg. Hvilket inntrykk sitter du igjen med  så langt ??

 

Brage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://veirhaldet.blogspot.no/2013/11/heliskiing-sa-objektivt-eg-kan.html

 

Ikkje berre snøscooterdebattar som rasar....i mi heimbygd er dette det som har dominert siste veka, etter at eit firma søkte helikopterløyve til forsøk med heliskiing...

 

Lov om motorferdsel i utmark og vassdrag gjelder også for "heliskiing" Du finner loven på www.lovdataa.no

 

Brage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lov om motorferdsel i utmark og vassdrag gjelder også for "heliskiing" Du finner loven på www.lovdataa.no

 

Brage

Ja heldigvis har det kome stadfesting på at dette per dato ikkje er lovleg. Vonaleg held det seg slik :)

Førte likevel til mykje kjensler, og tilogmed brote samarbeid mellom aktørar i reiselivsnæringa og aktør som søkte, pga ulikt "verdigrunnlag". Ganske sterke signal. Mykje sterke kjensler som vart sett i sving blandt folk. Forståeleg :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja heldigvis har det kome stadfesting på at dette per dato ikkje er lovleg. Vonaleg held det seg slik :)

Førte likevel til mykje kjensler, og tilogmed brote samarbeid mellom aktørar i reiselivsnæringa og aktør som søkte, pga ulikt "verdigrunnlag". Ganske sterke signal. Mykje sterke kjensler som vart sett i sving blandt folk. Forståeleg :)

 Hei Tessatroll !

Hvem var det som satte stop, kommunen eller noen andre ?

Brage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er ein link til info om faktiske forhold:

http://alesund.turistforeningen.no/article.php?ar_id=40258&fo_id=708

 

Her er link til ein av mange uttalar som har rasa ut i løpet av ei lita veke:

http://friflyt.no/Ski/Slakter-heliski-i-Norge

 

Hei !

Tessatroll

 

Takk skal du ha ! Jeg ser at saken synes å løse seg på en god måte. Gratulerer ! !

 

Brage

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Saken er vel langt fra løst, men man kan jo alltids håpe at de ikke rører ved helikopterreglene slik de nå står. Dessverre er det ikke de signalene som har blitt gitt fra regjeringen sin side. Kudos til alle som lar sin stemme synes i disse sakene fremover. Man må ta kampen nå før det er forsent!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Saken er vel langt fra løst, men man kan jo alltids håpe at de ikke rører ved helikopterreglene slik de nå står. Dessverre er det ikke de signalene som har blitt gitt fra regjeringen sin side. Kudos til alle som lar sin stemme synes i disse sakene fremover. Man må ta kampen nå før det er forsent!

 

Hei ! Det er gledelig å se at heller ikke DNT har gitt opp saken. Hvis du går inn på det DNTs nettside www.turistforeningen.no finner du det siste brevet fra foreningen.

¨Brage

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Saken er vel langt fra løst, men man kan jo alltids håpe at de ikke rører ved helikopterreglene slik de nå står. Dessverre er det ikke de signalene som har blitt gitt fra regjeringen sin side. Kudos til alle som lar sin stemme synes i disse sakene fremover. Man må ta kampen nå før det er forsent!

Litt naivt dette her.

Man får den regjering man stemmer for og fortjener.

Det er den som regjerer, ikke vi småtasser som sitter å skvaldrer på nettet.... :???:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Saken er vel langt fra løst, men man kan jo alltids håpe at de ikke rører ved helikopterreglene slik de nå står. Dessverre er det ikke de signalene som har blitt gitt fra regjeringen sin side. Kudos til alle som lar sin stemme synes i disse sakene fremover. Man må ta kampen nå før det er forsent!

Hei !

 

Tar jeg feil når jeg sier at denne tråden nå omhandler TO forskjellige saker : 1. Snøscootere og 2. Heliskiing ? Dette er jo 2 forskjellige saker/aktiviter selv det, riktig nok, i begge tilfeller dreier seg  om aktiviteter som , helt eller delvis,  faller inn under loven om "Motorferdsel utmark og vassdrag".. Jeg vil tro, uten å ha gjort noen undersøkelser, at heliskiing (helikoptertrafikk) også reguleres av lovene om luftfart.

Jeg bare spørger ? 

Brage  

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei !

 

Tar jeg feil når jeg sier at denne tråden nå omhandler TO forskjellige saker : 1. Snøscootere og 2. Heliskiing ? Dette er jo 2 forskjellige saker/aktiviter selv det, riktig nok, i begge tilfeller dreier seg  om aktiviteter som , helt eller delvis,  faller inn under loven om "Motorferdsel utmark og vassdrag".. Jeg vil tro, uten å ha gjort noen undersøkelser, at heliskiing (helikoptertrafikk) også reguleres av lovene om luftfart.

Jeg bare spørger ? 

Brage

 

Langt utanfor mitt kompetansefelt....men:

Det er tildømes dei kontrolltårn ved dei ulike flyplassane ein skal melde frå til om ein til dømes skal flyge PG eller HG eller andre merkelege innretningar.

Det fortel meg at det er sannsynleg at dersom det etter lova er opning for å bruke den flygande innretninga (?), så er det ein meldeplikt som gjeld, og at regelverk som regulerar luftfart ikkje avgjer om du kjem innanfor "døra" eller ikkje sleppe inn,  men om kva som skal skje når du først har fått løyve.

Altså, at om det er opna for bruken av helikopter til einkilde formål, og kommunen har gjeve løyve, så er der sikkert berre ei meldeplikt, og ikkje ei søknadsplikt som gjeld. Men, dette er meir gjetning enn noko anna.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.