Gå til innhold
  • Bli medlem

Motorisert ferdsel i utmark.


martin.m

Anbefalte innlegg

Hei Tyranitar !

Jeg har raskt sveipet gjennom de avisinnleggene som du nevner. De er ikke av ny dato og kommenterer IKKE jeg gjentar IKKE det utspillet som kom fra de blåblå under sonderingene/forhandlingene om regjeringsplattformen. Jeg har kalt dette for"frisleppet" av snøscooterkjøring i fjellet. Jeg kan godt kalle det for "liberaliseringen" hvis du liker det ordet bedre. I mine ører er dette - i denne sammenheng - identiske begreper.

Jeg vet - like godt som alle andre - at Hardangervidda er en nasjonalpark hvor det gjelder egne forskrifter. Se ovenfor.

Men jeg vet også, og det gjør sannsynligvis du også, at forskrifter kan endres av den sittende regjering. Hvorfor i all verden skulle de blåblå i "prime time" på TV komme med den uttalelse som vi kjenner så godt dersom de mente at det ikke allerede var klar bane for å gjennomføre endringen som er bebudet ?? Jeg gjentar : Jeg har ikke sett at DNT (NB) etter regjeringsdannelsen klart har tatt til ordet mot frislepp av snøscootere på Hardangervidda.

DNT kan komme ut av denne kattepine med en klar protest I DAG !!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Pikachu

Hei Tyranitar !

Jeg har raskt sveipet gjennom de avisinnleggene som du nevner. De er ikke av ny dato og kommenterer IKKE jeg gjentar IKKE det utspillet som kom fra de blåblå under sonderingene/forhandlingene om regjeringsplattformen. Jeg har kalt dette for"frisleppet" av snøscooterkjøring i fjellet. Jeg kan godt kalle det for "liberaliseringen" hvis du liker det ordet bedre. I mine ører er dette - i denne sammenheng - identiske begreper.

Jeg vet - like godt som alle andre - at Hardangervidda er en nasjonalpark hvor det gjelder egne forskrifter. Se ovenfor.

Men jeg vet også, og det gjør sannsynligvis du også, at forskrifter kan endres av den sittende regjering. Hvorfor i all verden skulle de blåblå i "prime time" på TV komme med den uttalelse som vi kjenner så godt dersom de mente at det ikke allerede var klar bane for å gjennomføre endringen som er bebudet ?? Jeg gjentar : Jeg har ikke sett at DNT (NB) etter regjeringsdannelsen klart har tatt til ordet mot frislepp av snøscootere på Hardangervidda.

DNT kan komme ut av denne kattepine med en klar protest I DAG !!

 

 

DNT har protestert. se denne: http://alesund.turistforeningen.no/article.php?ar_id=39920&fo_id=708

 

Det er ikke snakk om et fullstendig frislipp (type at alle skal få lov til å kjøre akkurat hvor de vil), men om en liberalisering/kraftig oppmykning av gjeldende regelverk der Kommunene skal selv få lov til å bestemme hvor de vil ha scooterløyper beregnet på rekreasjonskjøring (utenom verneområder). 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Tyranitar !!

Takk skal du ha ! Dette innlegget på UT.no kjente jeg ikke til. Min tillitt til DNT er gjenopprettet !! Men jeg er ikke enig i at kommunene selv skal ha det avgjørende ord. Jeg regner med at den alminnelige klagerett etter forvaltningsloven ikke endres.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte jeg skulle unngå å delta på enda en scootertråd som ikke fører noen steder, men jeg klarer ikke å dy meg!

Når fjellsidene her i min hjemkommune ser ut som et vaffelplate pga av all den ulovlig scooterleken, nekter jeg å tro at dyrelivet i fjellet ikke er påvirket. Det siste tiåret har ulovlig scooterkjøring her i kommunen eksplodert og det finnes nesten ikke lirype igjen i områdene hvor denne villmannsleken foregår. Tilfeldigheter? Jeg mener i allefall ikke det, lirypebestanden har gått ned i takt med økt scootertrafikk... Det er i allefall det jeg erfarer. Bare så synd at tumleplassen for scooterfolket her i kommunen er i kjerneområdet for rypa.... Det er også synd at de som kjører villmenn med scooterne ødelegger for de som er fornuftige i scooterbruken, men dessverre er førstenevnte i flertall her i kommunen...

Du sier noe her, kommentaren min var angående én snøscooter som kjørte opp løype. Blir vel noe litt annet å kjøre opp løype enn når du kjører for moroskyld. F.eks bryr du deg ikke om sporet bak deg er bra eller ikke... Mao, det høres jo veldig sannsynlig ut at en gjeng med snøscootere som kjører masse i ett område vil få villt til å finne seg et annet sted å være, som nok ikke er så gunstig hvis det stedet de ble "jaget" bort fra er det mest attraktive.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snøscooterbebatten

 

Til orientering !

 

Den som vil vite hva DNTs styreleder Berit Kjøll mener  i denne saken kan slå opp på http://www.turistforeningen.no

 

Her står det bl.a.

"Fire av fem nordmenn vil ikke ha mer støy i naturen, likevel vil nå den blå-blå regjeringen tillate snøskuterkjøring i norsk natur." 

Videre står det bl.a. :.

 "Undersøkelser i forsøkskommunene har vist at støy og trafikkbelastning har økt. I Vinje kommune har ulovlig kjøring blitt så stort et problem at enkelte grunneiere ikke lenger ønsker skuterløyper på sin eiendom. Den Norske Turistforening er skuffet over at flertallet i et borgerlig regjeringssamarbeid ikke ser hvor  ødeleggende et slikt forslag er for naturopplevelsen og det norske folk."  (Uthevet her)

 

Brage

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

DNT bruker MYE motorisert transport i fjellet. Dette er fordi at vi skal få god mat og drikke osv når vi kommer frem til hytten. Mange har også gått i den preparerte skiløypen som er dandert til med gravemaskin. 

Dobbeltmoralen når nye høyder når det gjelder DNT og motorisert ferdsel i utmark.   

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

DNT bruker MYE motorisert transport i fjellet. Dette er fordi at vi skal få god mat og drikke osv når vi kommer frem til hytten. Mange har også gått i den preparerte skiløypen som er dandert til med gravemaskin. 

Do bbeltmoralen når nye høyder når det gjelder DNT og motorisert ferdsel i utmark.   

 

Hei  Utemannen !

 

Ja, det kan være litt av hvert å kritisere DNT for. Det har jeg selv vært med på,

Men når det gjelder DNT-skuterne så blir det søkt om og innvilget samtykke til alle transporter som  dreier seg om levering  av varer og materialer etc.til hytter som ikke har veiforbindelse helt fram. I Jotunheimen fraktes mat og andre fornødenheter med skuter inn til f.eks Glitterheim. Olavsbu får forsyninger med helikopter fra Leirvassbu o.s.v. 

I nødsituasjoner kan alle som har skuter delta. Det følger av nødrettsbestemmelsene i lovverket. Men DNT har ikke en generell fullmakt til bruk av skuter. 

 

Brage

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

DNT bruker MYE motorisert transport i fjellet. Dette er fordi at vi skal få god mat og drikke osv når vi kommer frem til hytten. Mange har også gått i den preparerte skiløypen som er dandert til med gravemaskin. 

Dobbeltmoralen når nye høyder når det gjelder DNT og motorisert ferdsel i utmark.   

Jeg har ingenting i mot de som må bruke snøscooter for å f.eks frakte ting til hytta e.l. nytteærender.

 

Må jo si meg litt enig i at jeg muligens er litt dobbeltmoralistisk når det kommer til skiløyper hvor traseen er "fikset" til av gravemaskin, selv om det ikke akkurat er mange sånne skiløyper jeg bruker. Tror faktisk det bare er en, og den gikk jeg i på beina om sommeren. Det så litt ut som et "sår" i naturen, men samtidig så var det klart at naturen innen noen ganske få år vil ta tilbake. Jeg har heller ikke noe i mot at det finnes en og annen hytte på fjellet, ihvertfall når de ikke har vei helt fram.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, er klar over at de ikke har noen fullmakt til å bruke skuter som de vil. Jeg har flere bekjente som kjører på oppdrag for DNT. Selvfølgelig må de søke om å få løyve.
Poenget er at DNT står for mye kjøring som kun er for at skifolk skal ha unødvendig luksus. Dette ser de på som nyttekjøring. 
DNT som er motstander av snøskuter, burde prøve å kjøre minst mulig selv og  bære mest mulig selv.  
Men det er tydligvis greit å svelge den kamelen for skutermotstandere flest så lenge de får nyte rødvin og biff til kvelds på DNT hytten................. 

 

Derfor mener jeg DNT driver dobbeltmoral.

Jeg mener jo selvfølgelig at det er helt greit å frakte luksusvarer til fjels med snøskuter. Skal man først frakte disse varene, er dette den mest skånsomme måten å transportere på (motorisert). 

Jeg mener at det burde være lov å kjøre snøskuter på ubrøytet vei. Jeg kan jo kjøre lovlig med bil på samme veien når det ikke er snø, eller om den er brøytet. 

Jeg mener at på vann som er store nok til å kjøre motorbåt, burde det være lovlig å kjøre snøskuter når isen har lagt seg.

Jeg mener det er store nok områder til at det kan etableres noen frisoner for snøskuter.

 

  

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingenting i mot de som må bruke snøscooter for å f.eks frakte ting til hytta e.l. nytteærender.

 

Må jo si meg litt enig i at jeg muligens er litt dobbeltmoralistisk når det kommer til skiløyper hvor traseen er "fikset" til av gravemaskin, selv om det ikke akkurat er mange sånne skiløyper jeg bruker. Tror faktisk det bare er en, og den gikk jeg i på beina om sommeren. Det så litt ut som et "sår" i naturen, men samtidig så var det klart at naturen innen noen ganske få år vil ta tilbake. Jeg har heller ikke noe i mot at det finnes en og annen hytte på fjellet, ihvertfall når de ikke har vei helt fram.

Dette bildet er fra skiløyper som er tilrettelagt for hyttefelt. Jeg tror mange av de som bruker denne skiløypen mener at en snøskuter de kan se borti lia vil ødelegge turen deres i den "urørte naturen".

Her er det 2 - 3 mil lange skiløyper tråkket med stor tråkkemaskin. Det snør og fyker mye på fjellet her, så løypene må kjøres opp ganske ofte. Dette er igjen ren luksus som de fleste ser på som nødvendig kjøring.

 

Jeg kunne kjørt opp skiløype samme plassen med snøskuter og sporkall uten å ødelegge naturen. Men da er løypene for skakke og humpete. Generelt for dårlig standard på løypene.  

 

Naturen tar tilbake ja, men naturen har ikke gravemaskin. Disse veiene vil gro igjen, men alt som er høytvoksende vil jo selvfølgelig bli kuttet ned.  

 

Mange som har hytte i slike felt er imot snøskuter pga at den ødelegger naturen.       Ja ja.    "Dei om det" som vi sier.   ;)    

post-5339-0-48278400-1382700820_thumb.jp

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, er klar over at de ikke har noen fullmakt til å bruke skuter som de vil. Jeg har flere bekjente som kjører på oppdrag for DNT. Selvfølgelig må de søke om å få løyve.

Poenget er at DNT står for mye kjøring som kun er for at skifolk skal ha unødvendig luksus. Dette ser de på som nyttekjøring. 

DNT som er motstander av snøskuter, burde prøve å kjøre minst mulig selv og  bære mest mulig selv.  

Men det er tydligvis greit å svelge den kamelen for skutermotstandere flest så lenge de får nyte rødvin og biff til kvelds på DNT hytten................. 

 

Derfor mener jeg DNT driver dobbeltmoral.

Jeg mener jo selvfølgelig at det er helt greit å frakte luksusvarer til fjels med snøskuter. Skal man først frakte disse varene, er dette den mest skånsomme måten å transportere på (motorisert). 

Jeg mener at det burde være lov å kjøre snøskuter på ubrøytet vei. Jeg kan jo kjøre lovlig med bil på samme veien når det ikke er snø, eller om den er brøytet. 

Jeg mener at på vann som er store nok til å kjøre motorbåt, burde det være lovlig å kjøre snøskuter når isen har lagt seg.

Jeg mener det er store nok områder til at det kan etableres noen frisoner for snøskuter.

 

Hei !

Jeg kan følge deg langt i det du skriver  om "dobbeltmoral" og "luksusvarer" Det problemet henger nok nøye sammen med DNTs økonomi. Olav Thon sponser ikke driften av DNT-  så vidt jeg vet da . Han gir penger til oppføring - og kanskje vedlikehold - av hyttene. Derfor var jeg redd for at DNT ville forholde seg taus til de blå-blås utspill. Men der har jeg altså tatt feil og bra er det.. Hvis og når DNT kommer for fullt på banen i spørsmålet om "frisleppet" av scootertrafikken i fjellet så vil vi nok få høre mer fra den kanten,- NB,- hvis de blå-blå går videre med utspillet sitt  Men vi har sett at finansminister Siv Jensen allerede er på full retrett i f.eks.spørsmålet om avgifter på ombygging av en bil. Du finner den saken på "Startsiden" på Internett explorer

 

Brage.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette bildet er fra skiløyper som er tilrettelagt for hyttefelt. Jeg tror mange av de som bruker denne skiløypen mener at en snøskuter de kan se borti lia vil ødelegge turen deres i den "urørte naturen".

Her er det 2 - 3 mil lange skiløyper tråkket med stor tråkkemaskin. Det snør og fyker mye på fjellet her, så løypene må kjøres opp ganske ofte. Dette er igjen ren luksus som de fleste ser på som nødvendig kjøring.

 

Jeg kunne kjørt opp skiløype samme plassen med snøskuter og sporkall uten å ødelegge naturen. Men da er løypene for skakke og humpete. Generelt for dårlig standard på løypene.  

 

Naturen tar tilbake ja, men naturen har ikke gravemaskin. Disse veiene vil gro igjen, men alt som er høytvoksende vil jo selvfølgelig bli kuttet ned.  

 

Mange som har hytte i slike felt er imot snøskuter pga at den ødelegger naturen.       Ja ja.    "Dei om det" som vi sier.   ;)    

En tråkkemaskin som kjører 3-5 dager i uka ser jeg ikke på som et problem når det komme til "urørt" natur. Det blir som kjøring med snøscooter til hytter for å kjøre opp f.eks ved. Ikke noe stort problem nå, og kommer neppe til å bli et problem.

 

Jeg er vel enig med deg at stedet nok mister sin del av sjarmen når man gjør sånne inngrep som du viser her. På Blefjell så har de lagt tre-klopper over på stiene i nærheten av Blestølen og selv om det var ok å gå på, så syntes jeg turen mistet litt av sjarmen. Jeg trøstet meg med at plankene råtner ganske fort der de ligger i myra.

 

På den andre siden: jeg har ikke noe imot litt snøscooterkjøring (sånn som det er i dag på Blefjell, hvor det mer eller mindre bare er Røde Kors, tråkkemaskiner/scootere med sporkall, osv) og har ikke noe imot at det legges litt treklopper/broer noen steder hvor det er mye folk som går og men kranglete å komme fram, men grensen går jo et sted her og.

 

Som det er nevnt tidligere i tråden: to feil blir ikke rett (eller hvordan det uttrykket nå skrives)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slike skiløyper utemannen poster bilde av er jeg også sterk motstander av. På Gautefall hvor jeg har hytte kom det for noen år siden en slik dobbeltsporet trikkeskinne. I fjellet går dette som regel greit, men i skogen må man planere og hogge. Jeg synes det er småpatetisk og latterlig at det er slike autobaner som skal til for at folk skal komme seg ut i skogen. Og det er ekstra patetisk at disse slåss mot scooterkjøring.

 

Så der er vi helt enige.

 

Jeg ser at enkelte her sammenligner tamrein i Finnmark med villrein i sør-Norge. Dette blir selvsagt helt feil.

 

Jeg ser også her at enkelte latterliggjør de som sier Hardangervidda ikke er utsatt for økt scootertrafikk, fordi den har nasjonalparkstatus. Per i dag er det flere i Vinje bryr seg døyten om dette, og bl.a. kjører lange vinterturer inn og opp fra Mogen. Å tro at dette ikke vil øke på når scooterparken to-tre-fire-ti-femten dobles er direkte naivt.

 

Jeg hadde for øvrig vært like i harnisk om dette frisleppet hadde kommet fra en rød-grønn regjering. Å insinuere annet blir bare tull. Det enkelte her sier er vel at det ikke er like overraskende at Erna og kompani kjører på med scooter, proffboksing og segway som fanesaker sin første uke. Der er jeg helt enig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Kikut !

Jeg er stort sett ening i det du sier. På Sjusjøen hvor vi har hytte er det heller ingen som klager på løypemaskinene ,syketransporter og noe kjøring i.f.b med visse arrangementer. Men skulle det bli anledning til å ha en scooter stående i garasjen som kunne tas fram når det passet så ville tilværelsen på hytta bli uutholdelig for svært mange.

Det var dette scenariet som åpnet seg da de blåblå under sonderingene på Sundvollen kunngjorde lempninger i reglene om snøscooterkjøringen.

Brage

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei !

. Olav Thon sponser ikke driften av DNT-  så vidt jeg vet da . Han gir penger til oppføring - og kanskje vedlikehold - av hyttene.

 

Brage.

Det er så vidt jeg vet riktig at Thon ikke sponser drift, men gir tilskudd til nybygg.

Men Thon har et eget madrassfond. Det er noe vi som bruker hyttene setter pris på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Motorisert Ferdsel i utmark

 

Jeg har nå sett nærmere på fellesuttalelsen fra Friluftslivets Fellesorganisasjon, Norges Naturvernforbund , WWF og DNT datert 6.september 2013. Den er stilet til Erna Solberg. (Se ovenfor).

 DNT har også en egen uttalelse "Terningkast til partiene" (Se ovenfor)

DNT  spør om hva de ulike partiene mener om friluftsliv og har gitt dem terningkast på en skala fra 1 til 6. : SV får 5,, Krf , Venstre og Ap får 4. Høyre får 3, SP, Miljøpartiet, Rødt og Frp får 2,

 

I fellesuttalelsen står det bl.a.

"I intervjuet med VG åpner du for å reversere den fire år gamle Naturmangfoldloven. Du sier: "Ja vi ønsker en gjennomgang av naturmangfoldloven. Den er et stort hinder. Det betyr ikke at vi ikke er for naturmangfold. Men det betyr at hensynene noen ganger må avveies bedre enn de gjør i dag. Det er behov for å se om det er gitt for store fullmakter i loven som kan blokkere prosjekter" sier Solberg.

Videre står det." I intervjuet åpner du også for at det kan kjøres mer snøscooter i naturen"........." Dagens regjering har allerede innført en rekke ordninger som åpner for nyttekjøring og transport av mennesker med spesielle behov. Kan du love at Høyre ikke vil gå inn for mer snøscooterkjøring enn regjeringen allerede har innført i sitt forslag som kom før sommeren ?

 

Fellesbrevet avslutter slik: 

 

"Siden dette er avgjørende spørsmål å få svar på før valget  ber vi om at du svarer så raskt som mulig"

 

Brevet er undertegnet av : Lars Haltbrekken, Nina Jensen, Nils Øveraas og Lasse Heimdal  

 

  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror lokal forvaltning er fallitt. Det er hvertfall ikke demokrati i bygdene dette gjelder, med befolkning på kanskje et par tusen mennesker. Her er det den som kjenner flest på kommunehuset og roper høyest i bystyremøtene og lokalavisa som vinner frem. Man kan jo se hva lokal forvaltning hadde gjort med våre 4 store rovdyr, om dette ikke ble lagt føringer for sentralt. Jeg er like pessimist som Ida. Jeg håper dog Koppen får rett, ikke oss.

 

Hei Kikut !

Her er du nok inne på et spørsmål som  er viktig og interessant.

Jeg har lagt inn noen synspunkter ( med sitater fra de blåblå som har uttalt i saken) men finner ikke  innlegget på FF, Jeg håper at admin som har fått en mail fra meg kan finne ut av dette  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lover og forskrifter om ferdsel i utmark

 

Jeg har surfet og googlet litt og finner bl.a. følgende lover som har særlig relevans til det temaet vi her drøfter:

1."Naturmangfoldloven"(nml) Lov 2009-06-19 nr. 100  

og

2. Lov om motorferdsel i utmark og vassdrag - Lov 1977-06-10 nr. 82

 

Begge lovene ligger på http://www.lovdata-no.

 

Nml § 22 sier: " For å hindre skade eller ulempe for planter eller dyr kan Kongen gi forskrift om gjennomføring av større arrangementer i utmark og for naturstudier, fotografering mv. og for ferdselsformer som i særlig grad kan være skadelige." (Uthevet her)

 

Motorferdselsloven § 3 lyder slik: " I utmark og vassdrag er motorferdsel ikke tillatt med mindre annet følger av denne lov eller vedtak med hjemmel" i loven" (Uthevet her)

Lovens § 4 inneholder så en oppregning (en liste)  over av all slags kjøring med scooter som vil være akseptabel for de fleste mennesker. (Syketransport , politi, post , teletjenester " nødvendig person- og godstransport til og fra faste bosteder og i jordbruks-, skogbruks- og reindriftsnæring." --- "Jakt, fangst, fiske og bærsanking reknes ikke som  næring i denne forbindelse." Men så er det til slutt hengt på denne bestemmelse: " Departementet kan ved forskrift også gi andre tillatelse til motorferdsel."

Vi får håpe at departementet i alle fall ikke vil åpne for den slags scootercowboyer som vi kan oppleve på Finnmarksvidda - i alle fall  ikke på Hardangervidda som jo også er en nasjonalpark. Vi kan bare vente og se om ikke de blåblå kanskje  snur når de får tenkt seg om.

 

brage 

 

 

   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det åpnes nå for at kommuner nå selv skal sette begrensninger/åpne for ferdsel i utmark/fjellområder. 

Er dette en utvikling som medlemmer her på fjellforum ønsker? Vil en slik lokal regulering være av det gode over det ganske land?

 

Jeg er usikker på evt. fordeler eller ulemper ved denne problematikken og vil tro at dere som er medlemmer her inne kanskje kan gi meg verdifulle innspill om dette temaet.

 

Hei martin.m !!

 

Du har nå fått en del innspill i denne saken og det kunne være interessant å få vite hva du som "moderator" -heter det vel - synes om dem.

 

Brage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Brage!

 

Ja, jeg er oppriktig bekymret for den naive forherligheten av kommunal sjølråderett som nå favner landet. Satt på spissen virker det som om enkelte ikke ser behovet for nasjonal forvaltning. Spesielt i naturmangfoldssaker er min påstand at det ofte er "utenforstående" som ser verdier de lokale ikke ser. Mange vil nok være uenig der, men da jeg eksempelvis bodde i Odda og senere Vinje og Tokke, la jeg merke til tendenser. De tendensene dukket også opp hos meg etter å ha bodd seg "vant" til stedet en periode.

 

Angående Ernas uttalelse:

Hun sier: "Ja vi ønsker en gjennomgang av naturmangfoldloven. Den er et stort hinder. Det betyr ikke at vi ikke er for naturmangfold. Men det betyr at hensynene noen ganger må avveies bedre enn de gjør i dag. Det er behov for å se om det er gitt for store fullmakter i loven som kan blokkere prosjekter"

 

Selvfølgelig er naturmangfoldloven et hinder!!! Det er jo hele hensikten med loven! Den skal hindre utbygging og nedbryting av det kjæreste vi har. (Dette høres ut som det er tatt ut av en MacGyver episode, hvor helten skal stoppe slemme entrepenører fra å ødelegge naturen. )

 

Videre presterer hun å si " Det betyr ikke at vi ikke er for naturmangfold". Doh. Jeg som trodde hun var imot. Jeg er imot luft. Og vann.

Det hun derimot viser er et verdisyn, hvor "verdiskapning" i form av økonomisk vekst og kortsiktig tankegang langt på vei trumfer det å ta vare på naturen. Det er mye uvitenhet ute og går. Som nevnt tidligere, tviler på at Erna og Siv er de flittigste brukerne av T-stiene i landet..

 

Lovdataene du kommer med er gode å lese, men bekymringen ligger i det du nevner, at departementet kan gi dispensasjon.

 

Jeg tviler på at de vil snu i noe som helst. Dessverre.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei martin.m !!

 

Du har nå fått en del innspill i denne saken og det kunne være interessant å få vite hva du som "moderator" -heter det vel - synes om dem.

 

Brage

Hei Brage.

Jeg synes tråden har gitt mye variert informasjon vedr. problematikken. Men personlig noterte jeg meg spesifikt en uttalelse fra et medlem, det gikk på at vår natur er for viktig og verdifull til at enkelte særintresser får "carte blanche" til å åpne for motorisert ferdsel gitt på lokalt plan. Vi trenger en nasjonal styring på dette, etter min mening.

Jeg mener dog debatten her inne har blitt noe skjev, da den har hatt et sterkt fokus på snøscooter. Jeg frykter at den runde formuleringen "motorisert ferdsel" inkluderer mer trafikk i naturen enn bare snøscooter. Da tenker jeg på ATV, helikoptertrafikk til innfraktning av personer og forsyninger til villmark og lavtflyvende småfly over f.eks. nasjonalparker. Jeg liker rett og slett ikke politikerformuleringen motorisert fedsel, den er så upresis. 

Det skal dog tilføyes at jeg ikke ønsker flere snøscootere her i sør-norge, slik man ser i nord. I en del fjellområder her i sør er topografien slik at dette kommer i konflikt med traséer benyttet av fotfolk.

Jeg tenker også at enkelte områder faktisk skal være vanskelig tilgjengelig. Det skal kreve noe av deg, både fysisk og kunnskapsmessig, å oppsøke vill og uberørt natur. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.