Gå til innhold
  • Bli medlem

Motorisert ferdsel i utmark.


martin.m

Anbefalte innlegg

Eirik78: Jeg mener løsningen er å opprettholde dagens lovverk. Det er ikke totalforbud. Grunneiere, samer og øvrige nyttekjørere lever godt på det. Også funksjonshemmede som ofte får dispensasjon. Rekreasjonskjørere, motorinteresserte og næringsliv har jeg ingen sympati for, jeg mener natur og fauna har tyngre argumenter å komme med.

 

Jeg har ingen tro på lokalt selvstyre i denne saken.

Ingen prestisje i denne diskusjonen for min del, jeg håper av hele mitt hjerte at dere har RETT og jeg har FEIL. Kun tiden vil vise det. Vi bare har så mye mer å tape på det om vi scootermotstandere får rett...

 

Et annet moment hørte jeg på radioen forleden. En lensmann i Troms advarte mot frislepp av helt andre grunner: Det kreves minimal kunnskap for å kjøre scooter i dag (tenk bare på alle teambuilderne fra byen som vil komme). Når du kjører i 80 km/t i terrenget sier det seg selv at du er mye mer utsatt, og har mye mindre tid til å vurdere, skredfarlige områder. Han var overbevist om at ulykker og dødsfall vil gå i været med økt scooterkjøring.

 

Brage: Helt enig, det virket ikke veldig gjennomtenkt å slippe dette så tidlig. Med mindre de da ønsket en debatt? Eller kanskje regnet med bred støtte i distriktene, som plaster på såret for at de reduserer landbrukssubsidieringa?

Den dagen de blåblå må tre av spretter jeg champagnen, av flere grunner enn scooterkjøring.

Hei !

Enig med Kikut !!!!!

Brage

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Annonse
Fakta og myter om snøscootere

Snøscooteren bråker

En vanlig snøscooter gir under 75 dBA på 15 meters avstand. Moderne 4-taktere har ett langt lavere nivå.

Blant beregninger som er gjort, og som brukes mot snøscooteren – starter ”støy” på 40 dBA. Ved 20 dBA er lyd såvidt hørbar. En vanlig samtale gir 70 dBA.

 

Snøscooteren forurenser

De norske snøscooterne slipper ut 16 000 tonn CO2 i løpet av ett år, det gir 300 kg CO2 i gjennomsnitt pr snøscooter. Den norske fritidsbåtparken slipper ut 32 000 tonn CO2på en time, hvis alle går samtidig.

 

Snøscooteren forstyrrer dyrelivet

Observasjoner over hele verden sier det samme, dyrene lar seg ikke skremme av kjøretøy med motoren i gang. Stopper man derimot motoren og begynner å gå mot dyrene, blir de redd. Kjøretøy oppfattes ikke som en naturlig fiende.

En undersøkelse fra Universitetet i Tromsø på Svalbard konkluderer med at de ikke på noen måte kunne påvise noen reduksjon i det fysiske velværet til reinsdyrene pga snøscooterkjøring.

 

Snøscooteren skader terrenget

En skiløper som står stille utøver ett trykk på marken som er dobbelt av en snøscooter. Når skiløperen sparker ifra er trykket 10 ganger høyere.

Når snøen smelter forsvinner skisporet, og likeledes snøscootersporet. Vekstforholdene i og ved siden av en snøscooterløype er identiske. Ingen forskning har påvist varige skader på plantelivet pga snøscooter.

 

Det er for mange snøscootere

Det er registrert 55 000 snøscootere i Norge. Til sammenligning finnes det ca 450 000 fritidsbåter. I Norge har vi 431 kommuner, det er lov å kjøre snøscooter i 24 av dem. Fritidsbåt er lovlig i alle.

 

Snøscooteren hører ikke hjemme på fjellet

Snøscooteren er for mange i distriktet det samme som fritidsbåten for folk som bor nærme kysten. Ingen tør vel foreslå å innføre lignende begrensninger for båtene som snøscooterbrukere har i dag.

 

Undersøkelser sier at folk vil ha vekk snøscooteren

Dersom man foretar undersøkelser i byene vil ikke svaret bli det samme som i distriktene. Undersøkelser MMI har foretatt viser en overvekt av positive holdninger til snøscooter i områder hvor man benytter snøscooter.

 

Nødvendig transport kan dekkes opp gjennom bruk av leiekjøring

Ved bruk av leiekjøring / ”snøscooter-taxi” vil trafikken bli det dobbelte, i og med at vedkommende må kjøre samme strekning to ganger.

 

Hvem som helst kan kjøre snøscooter

Alle som skal kjøre snøscooter må ha førerkort. Fra 01.07.06 innførtes førerkort klasse S, med krav til opplæring. Hvem som helst kan gå rett om bord i en 49 fots båt med flere tusen hestekrefter. Det stilles ingen krav til kompetanse, ferdigheter eller erfaring for å kjøre båter inntil 15 meters lengde. Promillegrensen for snøscooter er 0,2 – mens den for båtførere er 0,8.

 

Snøscooter-organisasjonene vil ha fritt frem overalt

Alle seriøse snøscooter organisasjoner i Norge ønsker ikke fritt frem. Vi ønsker ett tilrettelagt løypenett, vedtatt av den enkelte kommune – ikke bestemt av sentrale myndigheter. Den enkelte kommune er best skikket til å tilrettelegge løypenettet i sin kommune. Norge er så stort at det er plass til både skiløpere og snøscooterkjørere.

 

Straffen for ulovlig kjøring er for lav

Man risikerer i dag bøter i størrelsesorden 10000 – 15000,- for ulovlig snøscooter-kjøring. I tillegg kan politiet beslaglegge snøscooteren. I det nye forslaget fra Direktoratet for naturforvaltning foreslås det i tillegg fengsel i inntil ett år hvis man forringer noens mulighet for å oppleve stillhet og ro.

Man kan i dag utføre særdeles grov vold mot andre før man blir idømt fengsel på ett år. Promillekjøring med bil, med ca 2-3 i promille – vil normalt gi 20- 30 dagers betinget fengsel og ca 15.000,- i bot.

Det strider mot svært manges rettsoppfatning at dommene for slike forbrytelser skal være den samme.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eirik78: Jeg mener løsningen er å opprettholde dagens lovverk. Det er ikke totalforbud. Grunneiere, samer og øvrige nyttekjørere lever godt på det. Også funksjonshemmede som ofte får dispensasjon. Rekreasjonskjørere, motorinteresserte og næringsliv har jeg ingen sympati for, jeg mener natur og fauna har tyngre argumenter å komme med.

 

Jeg har ingen tro på lokalt selvstyre i denne saken.

Ingen prestisje i denne diskusjonen for min del, jeg håper av hele mitt hjerte at dere har RETT og jeg har FEIL. Kun tiden vil vise det. Vi bare har så mye mer å tape på det om vi scootermotstandere får rett...

 

Et annet moment hørte jeg på radioen forleden. En lensmann i Troms advarte mot frislepp av helt andre grunner: Det kreves minimal kunnskap for å kjøre scooter i dag (tenk bare på alle teambuilderne fra byen som vil komme). Når du kjører i 80 km/t i terrenget sier det seg selv at du er mye mer utsatt, og har mye mindre tid til å vurdere, skredfarlige områder. Han var overbevist om at ulykker og dødsfall vil gå i været med økt scooterkjøring.

 

Brage: Helt enig, det virket ikke veldig gjennomtenkt å slippe dette så tidlig. Med mindre de da ønsket en debatt? Eller kanskje regnet med bred støtte i distriktene, som plaster på såret for at de reduserer landbrukssubsidieringa?

Den dagen de blåblå må tre av spretter jeg champagnen, av flere grunner enn scooterkjøring.

 

Jeg tror ikke denne lensmannen i troms har gjort leksa si i så fall.

For å kunne kjøre snøscooter i norge må du ta et eget sertifikat for snøscooter, har du ikke en S i ditt sertifikat kan du ikke kjøre.

Dette sertifikatet gir en omfattende opplæring i vett og bruk av snøscooter.

"Teambuildere fra byene" kjører i alle tilfeller leiescootere som er ledet av en guide, disse kjører sjelden over 40 km/t, og har en toppfart på ca 80-90 km/t.

Skal du i det hele tatt holde 80 km/t i timen i terreng bør du ha lang erfaring på snøscooter, dette er ikke noe en nybegynner på teambuilder tur får lov å prøve seg på.

 

Selvfølgelig er du mer utsatt på en snøscooter, og alle som kjører en snøscooter er fullstendig klar over dette. i motsetning til bilister på motorveien som dundrer avgårde i 90-110 km/t med 10 meters avstand fra hverandre.

 

Skal dere ha en debatt på motorferdsel i utmark bør dere heller se på biler og ATV som ødelegger barmark.

 

-finnmarking bosatt i vestlandsby-

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Skal dere ha en debatt på motorferdsel i utmark bør dere heller se på biler og ATV som ødelegger barmark.

 

-finnmarking bosatt i vestlandsby-

Hei sromsdal.

Dersom du leser startinnlegget mitt og igjennom tråden så vil du se at nettopp dette har vært belyst i debatten og årsak til at jeg startet den. 

Men jeg ser det også slik at motorisert ferdsel innbefatter snøscooter, og jeg, med flere, er bekymret for at motorisert ferdsel skal bre om seg. Argumentasjon både for og imot er vidt debattert i denne tråden. Så, les igjennom tråden, du ;-) .

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Fakta og myter om snøscootere

Snøscooteren bråker

En vanlig snøscooter gir under 75 dBA på 15 meters avstand. Moderne 4-taktere har ett langt lavere nivå.

Blant beregninger som er gjort, og som brukes mot snøscooteren – starter ”støy” på 40 dBA. Ved 20 dBA er lyd såvidt hørbar. En vanlig samtale gir 70 dBA.

 

Snøscooteren forurenser

De norske snøscooterne slipper ut 16 000 tonn CO2 i løpet av ett år, det gir 300 kg CO2 i gjennomsnitt pr snøscooter. Den norske fritidsbåtparken slipper ut 32 000 tonn CO2på en time, hvis alle går samtidig.

 

Snøscooteren forstyrrer dyrelivet

Observasjoner over hele verden sier det samme, dyrene lar seg ikke skremme av kjøretøy med motoren i gang. Stopper man derimot motoren og begynner å gå mot dyrene, blir de redd. Kjøretøy oppfattes ikke som en naturlig fiende.

En undersøkelse fra Universitetet i Tromsø på Svalbard konkluderer med at de ikke på noen måte kunne påvise noen reduksjon i det fysiske velværet til reinsdyrene pga snøscooterkjøring.

 

Snøscooteren skader terrenget

En skiløper som står stille utøver ett trykk på marken som er dobbelt av en snøscooter. Når skiløperen sparker ifra er trykket 10 ganger høyere.

Når snøen smelter forsvinner skisporet, og likeledes snøscootersporet. Vekstforholdene i og ved siden av en snøscooterløype er identiske. Ingen forskning har påvist varige skader på plantelivet pga snøscooter.

 

Det er for mange snøscootere

Det er registrert 55 000 snøscootere i Norge. Til sammenligning finnes det ca 450 000 fritidsbåter. I Norge har vi 431 kommuner, det er lov å kjøre snøscooter i 24 av dem. Fritidsbåt er lovlig i alle.

 

Snøscooteren hører ikke hjemme på fjellet

Snøscooteren er for mange i distriktet det samme som fritidsbåten for folk som bor nærme kysten. Ingen tør vel foreslå å innføre lignende begrensninger for båtene som snøscooterbrukere har i dag.

 

Undersøkelser sier at folk vil ha vekk snøscooteren

Dersom man foretar undersøkelser i byene vil ikke svaret bli det samme som i distriktene. Undersøkelser MMI har foretatt viser en overvekt av positive holdninger til snøscooter i områder hvor man benytter snøscooter.

 

Nødvendig transport kan dekkes opp gjennom bruk av leiekjøring

Ved bruk av leiekjøring / ”snøscooter-taxi” vil trafikken bli det dobbelte, i og med at vedkommende må kjøre samme strekning to ganger.

 

Hvem som helst kan kjøre snøscooter

Alle som skal kjøre snøscooter må ha førerkort. Fra 01.07.06 innførtes førerkort klasse S, med krav til opplæring. Hvem som helst kan gå rett om bord i en 49 fots båt med flere tusen hestekrefter. Det stilles ingen krav til kompetanse, ferdigheter eller erfaring for å kjøre båter inntil 15 meters lengde. Promillegrensen for snøscooter er 0,2 – mens den for båtførere er 0,8.

 

Snøscooter-organisasjonene vil ha fritt frem overalt

Alle seriøse snøscooter organisasjoner i Norge ønsker ikke fritt frem. Vi ønsker ett tilrettelagt løypenett, vedtatt av den enkelte kommune – ikke bestemt av sentrale myndigheter. Den enkelte kommune er best skikket til å tilrettelegge løypenettet i sin kommune. Norge er så stort at det er plass til både skiløpere og snøscooterkjørere.

 

Straffen for ulovlig kjøring er for lav

Man risikerer i dag bøter i størrelsesorden 10000 – 15000,- for ulovlig snøscooter-kjøring. I tillegg kan politiet beslaglegge snøscooteren. I det nye forslaget fra Direktoratet for naturforvaltning foreslås det i tillegg fengsel i inntil ett år hvis man forringer noens mulighet for å oppleve stillhet og ro.

Man kan i dag utføre særdeles grov vold mot andre før man blir idømt fengsel på ett år. Promillekjøring med bil, med ca 2-3 i promille – vil normalt gi 20- 30 dagers betinget fengsel og ca 15.000,- i bot.

Det strider mot svært manges rettsoppfatning at dommene for slike forbrytelser skal være den samme.

 

Hei. Skal vi se litt nærmere på "faktaene" og mytene dine:

 

Ingen "slednecks" kjører rolig og forsiktig, en 2-takter liggere nærmere 100 dBA enn 75 på full gass...

 

Dette er argumentering mot fritidsbåter, og det diskuterer vi ikke nå.

 

Slednecks driver ofte og jager rein og elg, de synes visst det er morsomt.

 

Highmarking med høykambelte medfører veldig ofte stygge sår i vegetasjonen, mange slike grøfter der jeg bor.

 

Nok engang, argumentering mot fritidsbåter.

 

Se over...Sukk.

 

Ja, det er klart at de kriminelle vil at aktiviteten deres skal bli lovlig? Bygdafolket i bl.a Sør-trøndelag er i sørgelig mindretall når det gjelder lovlige aktiviteter i utmark etter at elgjakta er over.

 

Argumentet faller på sin egen urimelighet, i og med at leiekjøreren ofte kjører for flere kunder samtidig. Persontransport har ingen leiekjørere lov til å drive med, unntaket er vel snørekjøring  på samme tur som provianten.

 

Og der kom fritidsbåten igjen, du må virkelig hate båter...Forøvrig kan alle som kjørte opp for bil før 1991 (og litt senere, husker ikke når) kjøre så mye snøskuter de bare orker. Hvis det hadde vært lov, da.

 

Har du noengang sett et kart over Norge? I motsetning til Sverige er dette landet ganske smalt fra Trøndelag og nordover, og det bor folk overalt. Å finne traséer som vil skjerme for støyen vil i mange kommuner bli veldig vanskelig.

 

Straffene er tydeligvis ikke strenge nok når ulovlig kjøring er så utbredt. Bøtene blir i stor grad betalt at sledneck-miljøet, slik at den føreren som ble tatt betaler lite selv. Inndragelse av snøskuter er det kun hjemmel for ved gjentatte lovbrudd av samme person. (Hvis det ikke er snakk om barmarkkjøring, da.)

 

Jeg synes ikke det ble så mye fornuftig igjen av denne myte- og faktalista...

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå snakker ikke jeg på vegne av "slednecks", men folk som bruker snøscooteren på en normal og lovlig måte.

 

Selvfølgelig vil du få mere lyd om du holder full gass hele tiden, noe en ved normal kjøring ikke vil gjøre.

 

"Slednecks" som jager elg og rein?

Kan du komme med eksempler på steder dette gjøres? 

Uansett hvor jeg har kjørt og hvem jeg har kjørt med har jeg aldri hørt eller sett noen som har kjørt

etter verken elg eller rein. De fleste fra min hjemkommune har et så godt forhold til naturen at de ville ikke funnet på noe slikt.

Også bare det å sette etter en elg vil være å risikere skader på snøscooteren på tusenvis av kroner om elgen skulle finne på å angripe.

 

High marking faller vel også under dine slednecks. Det var vel heller ikke nevnt high marking i mitt innlegg heller.

Hvilke grøfter er det du snakker om? dype spor i snøen eller dype spor i fjellet?

Ved normal kjøring vil sporene i snøen forsvinne ved snøsmelting, enkel vitenskap.

 

Dine slednecks er naturligvis kriminelle, men hva med funksjonshemmede og gamle som vil ut i fjellet å oppleve naturen?

Skal disse kriminaliseres bare fordi de ikke har krefter eller mulighet til å komme seg like langt som andre?

 

Taxikjøring kan jeg desverre ikke uttale meg så mye om da dette ikke forekommer på mitt hjemsted.

 

Nå tviler jeg på at absolutt alle som kjørte opp til bil før 1991 i det hele tatt vil kjøre snøscooter, men i teorien så kan de det.

Men det er vel heller tvilsomt at en mann på 40 år kjøper seg en snøscooter for å bli en av dine slednecks.

 

Ja, norge er smalt på midten, derfor kjører de fleste som er bosatt der over til sverige som har mye et mye større område å kjøre på.

Det blir også opp til hver enkelt kommune å la det går korte løyper over til sverige, men det skulle ikke være noe problem siden det finnes slike overganger i finnmark.

Men da faller vi vel inn under argumentet om lettere tilgang til smugling?

Det bor folk overalt? Nå får du det til å høres ut som at det bor noen på hver eneste fjellknaus i nord-norge, noe jeg kan avkrefte.

Det er ikke lov å kjøre lengere ut fra en scooterløype enn 300 meter, dette er kun lov om du skal slå leir.

 

Straffene er strenge nok til at en barnefamilie, pensjonister og andre vil holde seg til oppmerkede løyper.

Det må være pengesterke slednecks du snakker om, for det blir sjelden tatt noen alene, jeg vet ikke med deg, men jeg hadde ikke betalt for kompisen min.

 

Det er enkelt å få noe til å høres forferdelig ut om man bare drar fram de eksemplene der noen ødelegger for alle.

I så fall burde alle DNT sine hytter vært konstant låst, eller leies ut med en oppsynsperson siden noen utenlandske turister ikke har betalt for seg i sommer.

Alle fritidsbåter burde vært forbudt da det ofte kjøres i fylla og det skjer ulykker hele tiden.

Det burde kanskje ikke vært lov å jakte heller da det ofte er folk som driver med ulovlig jakt over hele landet.

Politiet kan ikke stoles på da noen av de begår lovbrudd.

Det må være noe galt et sted da en hel gruppe som kjører vannscootere ble avkriminalisert i sommer, kan ikke se at det er en vannscooter på hver en holme langs norskekysten.

Motorveier burde være forbudt da ingen bilister ser ut til å kunne holde en trygg avstand til bilen foran.

 

Uansett hva om gjøres lovlig er det alltid noen som ikke følger lover og regler, dette betyr ikke at man skal ulovliggjøre alt, men man kan ha flere og strengere kontroller.

Folk flest holder seg til gjeldende lover og regler.

 

Ps. det er ikke argumenter mot fritidsbåter, men sammenligninger, så der er ingenting å diskutere.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sromsdal:

 

Hei! Noe av dette er svart på allerede, men jeg vil gi min respons også.

 

Snøscooteren bråker

En vanlig snøscooter gir under 75 dBA på 15 meters avstand. Moderne 4-taktere har ett langt lavere nivå.

Blant beregninger som er gjort, og som brukes mot snøscooteren – starter ”støy” på 40 dBA. Ved 20 dBA er lyd såvidt hørbar. En vanlig samtale gir 70 dBA.

 

-Du definerer "støy" som decibel over 40. Det holder ikke for meg. Støy er mye mer enn decibel, og avhenger også av frekvens, lydkilden og avstand, samt hvem som hører. Det blir som å argumentere med at du må holde kjeft i skogen i tilfelle elgen står med øret inntil munnen din.

 

 

Snøscooteren forurenser

De norske snøscooterne slipper ut 16 000 tonn CO2 i løpet av ett år, det gir 300 kg CO2 i gjennomsnitt pr snøscooter. Den norske fritidsbåtparken slipper ut 32 000 tonn CO2på en time, hvis alle går samtidig.

 

-Dette er dagens tall. Og dette vil øke med de nye reglene. Det er en næring i emning. Jeg forstår ikke hvorfor det å tillate et onde gir incentiv til å tillate et annet.

 

Snøscooteren forstyrrer dyrelivet

Observasjoner over hele verden sier det samme, dyrene lar seg ikke skremme av kjøretøy med motoren i gang. Stopper man derimot motoren og begynner å gå mot dyrene, blir de redd. Kjøretøy oppfattes ikke som en naturlig fiende.

En undersøkelse fra Universitetet i Tromsø på Svalbard konkluderer med at de ikke på noen måte kunne påvise noen reduksjon i det fysiske velværet til reinsdyrene pga snøscooterkjøring.

 

-Dette skulle jeg gjerne sett dokumentasjonen på? Jeg har observert reinsflokker som har endret beiteretning over en time etter at en scooter kjørte gjennom, og vindsatte, dalen. Det gjør også skiløpere, men i et mye lavere og mer oversiktlig tempo. Jeg tror ikke på at reinsflokker ikke lar seg ense av et scooterfølge i nær omkrets.

Man kan uansett ikke konkludere med noe hvis man baserer seg på en enkeltstudie, det er for tynt. Jeg er tilhenger av føre-var prinsippet når det gjelder naturvern, nettopp fordi vi ikke får en sjanse til. Som eksempel kan nevnes oljeboring i Lofoten/Senja.

 

Snøscooteren skader terrenget

En skiløper som står stille utøver ett trykk på marken som er dobbelt av en snøscooter. Når skiløperen sparker ifra er trykket 10 ganger høyere.

Når snøen smelter forsvinner skisporet, og likeledes snøscootersporet. Vekstforholdene i og ved siden av en snøscooterløype er identiske. Ingen forskning har påvist varige skader på plantelivet pga snøscooter.

 

-Igjen, dokumentasjon? Og man har forsket på plantelivets skader etter snøscooterkjøring? Hvordan i all verden så den studieprotokollen ut? Hva slags planter? Hva slags terreng? Hvor lang observasjonstid? Hvor mange scootere? Begrepet "ingen forskning har påvist" er først legitimt når forskning av god kvalitet foreligger. Hvis ikke kan man bruke det om alt. Det var ingen forskning som påviste at jorda var rund for 1000 år siden heller.

 

Jeg ber om dokumentasjon, men det føler jeg er berettiget siden du kaller dette fakta.

 

Det er for mange snøscootere

Det er registrert 55 000 snøscootere i Norge. Til sammenligning finnes det ca 450 000 fritidsbåter. I Norge har vi 431 kommuner, det er lov å kjøre snøscooter i 24 av dem. Fritidsbåt er lovlig i alle.

 

-Det er 55 000 scootere med dagens lovgivning. Hvor mye vil dette øke når alle kommuner får styre som de vil? Jeg klarer ikke å forstå koblingen til fritidsbåter. Det blir som å legalisere hasj fordi tobakk er lovlig.

 

Snøscooteren hører ikke hjemme på fjellet

Snøscooteren er for mange i distriktet det samme som fritidsbåten for folk som bor nærme kysten. Ingen tør vel foreslå å innføre lignende begrensninger for båtene som snøscooterbrukere har i dag.

-Igjen, jeg ser ikke validiteten i dette argumentet. Fritidsbåter er en helt sikkert viktig, men en annen, diskusjon.

 

Undersøkelser sier at folk vil ha vekk snøscooteren

Dersom man foretar undersøkelser i byene vil ikke svaret bli det samme som i distriktene. Undersøkelser MMI har foretatt viser en overvekt av positive holdninger til snøscooter i områder hvor man benytter snøscooter.

 

-Dette vet vi jo, det er jo det hele diskusjonen dreier seg om! Kommunal sjølråderett eller sentral styring. Hadde jeg visst at folk i distrikta også var sterkt imot liberalisering hadde jeg ikke engasjert meg så mye mot kommunal sjølråderett.

Jeg er imot at folk skal få "drite i egen hage", da dette dreier seg om naturarven til etterkommerne våre. Det blir litt som å la være å redde reinskogen fordi "Brasilianerne må få lov til å styre det selv."

 

Nødvendig transport kan dekkes opp gjennom bruk av leiekjøring

Ved bruk av leiekjøring / ”snøscooter-taxi” vil trafikken bli det dobbelte, i og med at vedkommende må kjøre samme strekning to ganger.

 

-Det er ikke nyttekjøring og transport som er problemet. Det er motorsporten med fartsmonstre, med utmark som arena. Det så jeg mye av i min tid i Vinje, både i og utenfor lovlige traseer. Det er dette som er problemet; snøscootere designet med èn hensikt. Kall det hva du vil, friluftsliv er det ikke.

 

Hvem som helst kan kjøre snøscooter

Alle som skal kjøre snøscooter må ha førerkort. Fra 01.07.06 innførtes førerkort klasse S, med krav til opplæring. Hvem som helst kan gå rett om bord i en 49 fots båt med flere tusen hestekrefter. Det stilles ingen krav til kompetanse, ferdigheter eller erfaring for å kjøre båter inntil 15 meters lengde. Promillegrensen for snøscooter er 0,2 – mens den for båtførere er 0,8.

 

-Dette er blitt besvart av en annen ser jeg. Meg bekjent kreves det forresten båtførerbevis for alle båter med motorkraft over 30hk.

 

Snøscooter-organisasjonene vil ha fritt frem overalt

Alle seriøse snøscooter organisasjoner i Norge ønsker ikke fritt frem. Vi ønsker ett tilrettelagt løypenett, vedtatt av den enkelte kommune – ikke bestemt av sentrale myndigheter. Den enkelte kommune er best skikket til å tilrettelegge løypenettet i sin kommune. Norge er så stort at det er plass til både skiløpere og snøscooterkjørere.

 

-Problemet er at dette ikke fungerer i prøvekommunene. I Vinje førte løypenett til økt ulovlig kjøring, så ille at enkelte grunneiere nå nekter traseer på sin eiendom! Se min beskrivelse av dette i en annen post. Jeg er sterkt uenig i at den enkelte kommune er best skikket til å gjøre som den vil. Det er anarki på kommunalt nivå. Det er lobbyering. Det er kameraderi med gutta på kommunehuset. Det er hvertfall ikke demokrati.

 

Straffen for ulovlig kjøring er for lav

Man risikerer i dag bøter i størrelsesorden 10000 – 15000,- for ulovlig snøscooter-kjøring. I tillegg kan politiet beslaglegge snøscooteren. I det nye forslaget fra Direktoratet for naturforvaltning foreslås det i tillegg fengsel i inntil ett år hvis man forringer noens mulighet for å oppleve stillhet og ro.

Man kan i dag utføre særdeles grov vold mot andre før man blir idømt fengsel på ett år. Promillekjøring med bil, med ca 2-3 i promille – vil normalt gi 20- 30 dagers betinget fengsel og ca 15.000,- i bot.

Det strider mot svært manges rettsoppfatning at dommene for slike forbrytelser skal være den samme.

 

-Dette er viktige problemstillinger, men hører ikke hjemme i denne diskusjonen.

Jeg ser ikke på hvilken måte dette er et argument for liberalisering?

Som et artig PS kan jeg nevne at jeg ved flere anledninger observerte politikontroller på Møsvann i Vinje. Flere brøt loven, ingen av dem jeg så ble tatt. De kjørte rett og slett fra Onkel Politi.

 

Det virker på meg som om du ikke har lest gjennom denne tråden før du postet ditt innlegg. For all del, det er intet krav! Men mye av det du tar opp og jeg svarer på er blitt debattert tidligere.

 

Ha en fin kveld! :)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Kikut !

Et utmerket innlegg fra deg dette !!

Jeg har selv vært inne på tanken om å kommentere "sromsdals" innlegg om "Fakta og myter ---". (Se ovenfor). Men du har allerede gjort det bedre enn det jeg kunne ha gjort. Jeg vil imidlertid komme med en tilføyelse om et selvopplevd tilfelle av terrengskader som en skiløper aldri kan forårsake.

Under en skitur i Lappland kom jeg til et sted hvor en scooter (kanskje flere) hadde kjørt over bar mark. Ingen tvil om at sporet/ødeleggelsene skyldtes scooterkjøring.

Da jeg nevnte dette for hytteverten (stugværden), på, jeg tror det var Alesjaurestugan, ble han meget interessert og ville vite detaljer om tid og sted m.v. åpenbart i den hensikt å rapportere saken videre, formentlig til "Naturskyddsverket" som det vel heter i Sverige. Den samme terrengtype (myr) som jeg så har vi også plenty av i Norge og vi vil selvfølgelig oppleve det samme som jeg så i Lappland dersom vi slipper scooterne løs også i våre fjell.

Jeg håper den blåblå regjeringen snarest trekker tilbake tilsagnet om frisleppet av scootere i norske fjellområder.

Brage

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kan jeg bare uttale meg om normal og lovlig snøscooterkjøring i finnmark.

Så som både skigåer og scooterkjører ser ikke jeg det store problemet med snøscooteren.

Under regulerte omstendigheter og med jevnlige kontroller så tror jeg ikke snøscooteren kommer til å bli et stort problem.

Selvfølgelig vil det bli mer ulovlig kjøring, likesom at det finnes ulovligheter rundt alt som er lov, men det er ikke dermed sagt at du vil møte på en snøscooter uansett hvor du befinner deg i fjellet.

Og spesielt om ikke lovverk og kontroller kommer på plass med det samme.

Jeg skjønner godt at politi her sørpå har problemer med å fakke ulovlige kjørere da de mangler all erfaring med dette, men om det blir opprettet et fjellpoliti som i finnmark med trening på snøscootere vil vel oddsene jevne seg ut.

I finnmark fungerer dette helt fint, det er ikke sikkert alle landsdeler takler dette like godt som andre, kan være at vi finnmarkinger liker å ta vare på naturen og 

har fått friluftsvett inn med teskje som barn.

 

Reinflokker er utsatt rett før, under og like etter kalving, der jeg kommer fra er det totalforbud mot kjøring i kalvingsområder, noe som fungerer helt fint.

Reindriftssamer gjeter reinflokker med snøscootere, reinen stresses ikke noe nevneverdig av dette.

Jeg har selv ved flere anledninger sittet på snøscooteren å sett på elg med kalver som beiter rolig ved scooterløypa, hare som hopper rolig uten å være skremt, rypeflokker som som beiter på småbusker uten å trykke.

 

Støyen fra en snøscooter vil være plagsom om den passerer rett foran deg. Men det er jo selvfølgelig noen som er ute etter mer stillhet enn andre.

Funksjonshemmede og gamle har muligheten til å komme seg langt inn på finnmarksvidda.

 

Igjen, fritidsbåtene er kun en sammenligning, ikke en diskusjon.

 

Og jeg skal innrømme at det kanskje var litt forhastet av meg å poste "fakta og myter" innlegget, spesielt siden det er et klipp og lim innlegg fra et annet forum.

Nå må jeg sitte å forsvare alle udokumenterte faktaopplysninger som den dusten som skrev innlegget har tatt

med  :P

 

Men alt i alt, jeg har nesten bare positive opplevelser fra hele mitt liv i finnmark med skigåing og scooterkjøring.

Jeg har opplevd snøscootere på skiturer, men jeg har oftest hatt skiturer uten å se en eneste snøscooter

Selvfølgelig er det noen som ødelegger for alle, det vil det alltid være uansett hva det er snakk om.

Og selvfølgelig vil det alltid være slik at motstandere kun kommer med negative fakta og opplevelser, men de som er for vil alltid komme med de gode opplevelsene og udokumenterte fakta ;) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Fakta og myter om snøscootere

Snøscooteren bråker

En vanlig snøscooter gir under 75 dBA på 15 meters avstand. Moderne 4-taktere har ett langt lavere nivå.

Blant beregninger som er gjort, og som brukes mot snøscooteren – starter ”støy” på 40 dBA. Ved 20 dBA er lyd såvidt hørbar. En vanlig samtale gir 70 dBA.

 

En normal samtale er på 60 dBA på 30cm avstand. Skalaen er logaritmisk, så en økning på 3dBA tilsvarer en dobling. 75dBA er mao 2^5 = 32 ganger høyere. Det betyr at en vanlig snøscooter, som er 15 meter unna, er 32 ganger høyere enn en normal samtale er på 30cm, mao jævelig bråkete.

 

Støyen reduseres med 6dBA for hver dobling av avstand, så 30 meter unna så er den på 69dBA, 60 meter unna er den 63dBA, fortsatt det dobbelt av støyen fra en normal samtale 30 cm unna. Du får mao ca samme støynivå på en snøscooter på 100 meter som fra en person som står rett ved siden av deg og prater.

 

Hvis du har flere som kjører sammen, så blir støynivået på 75dBA +3dbA pr scooter. 4 scootere blir da mao 84dBA på 15 meters avstand. Eller, bråker like mye som om du har en person som står inntil deg og prater når kompisgjengen på scootere er 240 meters borte.

 

Iflg EPA, så går skille på hva som er distraherende lyd på 45dBA. Eksempelet på 4 scootere er mao distraherende på over 1000 meters avstand.

 

Situasjonen blir noe ganske annet når du kommer i skog ettersom lyden rimelig kjapt blir absorbert av trærne, spesielt hvis det er granskog, men etter min mening, så er tallene jeg har gitt ovenfor ganske reelle for hvordan det er på snaufjellet en fin dag med vindstille vær.

 

Konklusjonen min? Snøscootere som gir 75dBA på 15 meter burde være forbudt, det bråker noe helt forjævelige, i det minste burde de holdes langt unna snaufjellet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, en snøscooter bråker, om du velger å stå rett ved siden av den ved full gass. Nå har jeg også sagt at jeg kanskje forhastet meg litt og ikke leste så nøye gjennom fakta og myter innlegget før jeg klipte,limte og postet det. Alle "dokumenterte" fakta der kan jeg ikke stå for.

Det virker som om du tror det kommer til å være snøscootere å se uansett hvor du går.

Noe sier meg at du ikke har så mye erfaring med snøscooter når du i teorien kan si at den kan høres på over en kilometers avstand i snaufjellet.

I teorien din ja, i praksis nei.

En snøscooterløype er som regel oppmerket, man er ikke nødt til å befinne seg i umiddelbar nærhet av den. Det finnes også mange skiløpere som benytter seg av løypa fordi det er lett framkommelig der. Alle viser respekt for hverandre, og jeg har til dags dato aldri hatt en konflikt hverken på ski eller snøscooter i løypa.

Det dere diskuterer er ulovlig kjøring, eller såkalt villmannskjøring.

Dette er også enhver lovlige snøscooterfører motstander av da dette ikke bare ødelegger for flertallet av scooterførere, men også skaper støy og uro for oss. Jeg har ingenting imot en scooterfri natur, men ser heller ikke på det som en ulempe å gjøre dette lovlig enkelte steder.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Fakta og myter om snøscootere

Snøscooteren bråker

En vanlig snøscooter gir under 75 dBA på 15 meters avstand. Moderne 4-taktere har ett langt lavere nivå.

Blant beregninger som er gjort, og som brukes mot snøscooteren – starter ”støy” på 40 dBA. Ved 20 dBA er lyd såvidt hørbar. En vanlig samtale gir 70 dBA.

 

Snøscooteren forurenser

De norske snøscooterne slipper ut 16 000 tonn CO2 i løpet av ett år, det gir 300 kg CO2 i gjennomsnitt pr snøscooter. Den norske fritidsbåtparken slipper ut 32 000 tonn CO2på en time, hvis alle går samtidig.

 

Snøscooteren forstyrrer dyrelivet

Observasjoner over hele verden sier det samme, dyrene lar seg ikke skremme av kjøretøy med motoren i gang. Stopper man derimot motoren og begynner å gå mot dyrene, blir de redd. Kjøretøy oppfattes ikke som en naturlig fiende.

En undersøkelse fra Universitetet i Tromsø på Svalbard konkluderer med at de ikke på noen måte kunne påvise noen reduksjon i det fysiske velværet til reinsdyrene pga snøscooterkjøring.

 

Snøscooteren skader terrenget

En skiløper som står stille utøver ett trykk på marken som er dobbelt av en snøscooter. Når skiløperen sparker ifra er trykket 10 ganger høyere.

Når snøen smelter forsvinner skisporet, og likeledes snøscootersporet. Vekstforholdene i og ved siden av en snøscooterløype er identiske. Ingen forskning har påvist varige skader på plantelivet pga snøscooter.

 

Det er for mange snøscootere

Det er registrert 55 000 snøscootere i Norge. Til sammenligning finnes det ca 450 000 fritidsbåter. I Norge har vi 431 kommuner, det er lov å kjøre snøscooter i 24 av dem. Fritidsbåt er lovlig i alle.

 

Snøscooteren hører ikke hjemme på fjellet

Snøscooteren er for mange i distriktet det samme som fritidsbåten for folk som bor nærme kysten. Ingen tør vel foreslå å innføre lignende begrensninger for båtene som snøscooterbrukere har i dag.

 

Undersøkelser sier at folk vil ha vekk snøscooteren

Dersom man foretar undersøkelser i byene vil ikke svaret bli det samme som i distriktene. Undersøkelser MMI har foretatt viser en overvekt av positive holdninger til snøscooter i områder hvor man benytter snøscooter.

 

Nødvendig transport kan dekkes opp gjennom bruk av leiekjøring

Ved bruk av leiekjøring / ”snøscooter-taxi” vil trafikken bli det dobbelte, i og med at vedkommende må kjøre samme strekning to ganger.

 

Hvem som helst kan kjøre snøscooter

Alle som skal kjøre snøscooter må ha førerkort. Fra 01.07.06 innførtes førerkort klasse S, med krav til opplæring. Hvem som helst kan gå rett om bord i en 49 fots båt med flere tusen hestekrefter. Det stilles ingen krav til kompetanse, ferdigheter eller erfaring for å kjøre båter inntil 15 meters lengde. Promillegrensen for snøscooter er 0,2 – mens den for båtførere er 0,8.

 

Snøscooter-organisasjonene vil ha fritt frem overalt

Alle seriøse snøscooter organisasjoner i Norge ønsker ikke fritt frem. Vi ønsker ett tilrettelagt løypenett, vedtatt av den enkelte kommune – ikke bestemt av sentrale myndigheter. Den enkelte kommune er best skikket til å tilrettelegge løypenettet i sin kommune. Norge er så stort at det er plass til både skiløpere og snøscooterkjørere.

 

Straffen for ulovlig kjøring er for lav

Man risikerer i dag bøter i størrelsesorden 10000 – 15000,- for ulovlig snøscooter-kjøring. I tillegg kan politiet beslaglegge snøscooteren. I det nye forslaget fra Direktoratet for naturforvaltning foreslås det i tillegg fengsel i inntil ett år hvis man forringer noens mulighet for å oppleve stillhet og ro.

Man kan i dag utføre særdeles grov vold mot andre før man blir idømt fengsel på ett år. Promillekjøring med bil, med ca 2-3 i promille – vil normalt gi 20- 30 dagers betinget fengsel og ca 15.000,- i bot.

Det strider mot svært manges rettsoppfatning at dommene for slike forbrytelser skal være den samme.

 

 

Det er ikke alt som er lurt å gjøre selv om man kan sammenligne seg med ting som er større, dyrere, vondere og værre

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pikachu

Ja, en snøscooter bråker, om du velger å stå rett ved siden av den ved full gass. Nå har jeg også sagt at jeg kanskje forhastet meg litt og ikke leste så nøye gjennom fakta og myter innlegget før jeg klipte,limte og postet det. Alle "dokumenterte" fakta der kan jeg ikke stå for.

Det virker som om du tror det kommer til å være snøscootere å se uansett hvor du går.

Noe sier meg at du ikke har så mye erfaring med snøscooter når du i teorien kan si at den kan høres på over en kilometers avstand i snaufjellet.

I teorien din ja, i praksis nei.

 

 

Jeg er ingen ekspert på desibelskalaen, men jeg kan opplyse om at en snøscooter i praksis høres på mye mer enn en kilometers avstand på snaufjellet. Hvis du ikke har lagt merke til det er det enten fordi du ikke ferdes i fjellområder hvor det kjøres en del snøscooter, eller kanskje har dårlig hørsel?

 

Langs Altevatnet kjører det veldig mange snøscootere i isfiskeløypa og til hyttene. Man må kilometervis avgårde fra scootertraseen for å slippe unna kontinuerlig scooterdur. Det er fakta. Hvis du betviler det kan du dra på befaring.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også litt nysgjerrig på hvordan de av dere som mener at politiet skal ut og håndheve begrensningene som evt legges på scooterkjøring etter at den blir sluppet fri? Politiet kommer neppe til å bruke timesvis på snøscooter for å finne evt "syndere". Alternativet er å bruke helikopter, noe som støyer mye og er veldig dyrt. Det var en tråd her hvor det ble diskutert om hvor idiotisk det var at politiet hadde brukt helikopter på å ta noen snøscooterkjørere. Og jeg er helt enig. Fantastisk dårlig bruk av ressurser.

 

Når det kommer til båter, så synes jeg sammenligningen er dårlig. En båt kjører du på havet og de eneste andre brukerne av havet er båter. På fjellet så har du i motsetning folk som går på ski og har hytter osv, så her er kilden til konflikt vesentlig større.

 

Når det gjelder scooter-løypene, så blir vel de lagt i nærheten av hyttefelt (hvem skulle ellers bruke dem?). Hvis du da kikker på løypekartet over f.eks Blefjell: http://skisporet.no/buskerud/blefjell så skal det godt gjøres å legge en scooterløype til på en slik måte at den er i nærheten av hyttefelt, men ikke i nærheten av eksisterende skiløyper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.

 

Når det kommer til båter, så synes jeg sammenligningen er dårlig. En båt kjører du på havet og de eneste andre brukerne av havet er båter. På fjellet så har du i motsetning folk som går på ski og har hytter osv, så her er kilden til konflikt vesentlig større.

 

På sjøen er det både handdrevne båter - robåter, kajakk og kano, og seilbåter, disse kan vel strengt tatt sammenliknes med skigåere? På samme måte som motorbåtene da kan sammenlignes med snøscootere? (Forøvrig, debatten handler overhodet ikke om frislipp, men om løyper - frislipp ville indikere kjør hvorsomhelst og overalt, ei løype vil være definert på forhånd...)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke alt som er lurt å gjøre selv om man kan sammenligne seg med ting som er større, dyrere, vondere og værre

Godt sakt Tor Magne !!

Jeg syns det er litt søkt å sammenligne forholdene på Finnmarksvidda,- hvor det er tradisjon for og en nødvendighet at reindriftsamene bruker snøscooter, med situasjonen på Hardangervidda, hvor det i all hovedsak bare befinner seg skiturister.Jeg har ikke sett eller hørt noe om at folk sørpå er i mot bruk av snøscooter til nødvendig transport av varer, syke og funksjonshemmede.

Det er det frisleppet som den blåblå regjeringen har bebudet som skremmer oss. Erfaringen viser allerede at det i praksis vil være tilnærmet umulig for politiet og andre å følge med på hva som kommer til å skje når snøscooterimportørene får fylt opp lagrene sine og Hells Angels medlemmene også skaffer seg en snøscooter.

For øvrig. Jeg har ikke sett noen ytringer fra DNT eller andre friluftsorganisasjoner om denne saken. De blåblå har gjentatte ganger annonsert at de vil overføre mer makt og myndighet til lokale myndigheter. Jeg har ikke registret noen negativ reaksjon fra DNT som ellers ofte er ganske raskt ute med sine synspunkter på f.eks. vassdragsreguleringer.

Det kan vel kanskje henge sammen med at den store "hovedsponsor" for DNT Olav Thon i helsides avisannonser før valget ønsket Frp inn i regjeringen.

Jeg venter nå bare på at frisleppet av snøscootere på Hardangervidda blir en av skrytesakene og nevnt som et eksempel på "dereguleringen" av de "rød-grønnes reguleringsiver" når statsministeren skal holde sin nyttårstale til folket.

Alle som liker påsketurer på ski i fred og ro over Hardangervidda får kanskje sin siste tur kommende vinter og ragnarok bryter løs over vidda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er snart denne debatten like fordummende som man kan finne i enhver avis kommentarfelt.

Skjerpings folkens, å snakke om frislipp, snøscoterløyper på Hardangervidda som er en nasjonalpark, og også klare å si at båter ikke har en innvirkning på andre enn andre båter langs vår kystlinje som til opplysning er ganske så lang, blir bare tøysete.

Det er greit å være både for og mot noe, men skal det bli tatt alvorlig så hjelper det om man klarer å forholde seg saklig og ikke overdrive. Og hva har egentlig enkeltpersoners stemmegiving å gjøre med dette?

Hos flere så kan man vel lese at det ikke er myndighetsoverførelse til kommunenivå som er problemet, men heller hvem som har foreslått det?

Før valget så ble enkelte som var klar for forandringer bedt om å flytte om de ikke var fornøyd, men jeg regner med at det ikke er aktuelt å dra frem nå? :roll:

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pikachu

.For øvrig. Jeg har ikke sett noen ytringer fra DNT eller andre friluftsorganisasjoner om denne saken. De blåblå har gjentatte ganger annonsert at de vil overføre mer makt og myndighet til lokale myndigheter. Jeg har ikke registret noen negativ reaksjon fra DNT som ellers ofte er ganske raskt ute med sine synspunkter på f.eks. vassdragsreguleringer.Det kan vel kanskje henge sammen med at den store "hovedsponsor" for DNT Olav Thon i helsides avisannonser før valget ønsket Frp inn i regjeringen.Jeg venter nå bare på at frisleppet av snøscootere på Hardangervidda blir en av skrytesakene og nevnt som et eksempel på "dereguleringen" av de "rød-grønnes reguleringsiver" når statsministeren skal holde sin nyttårstale til folket.Alle som liker påsketurer på ski i fred og ro over Hardangervidda får kanskje sin siste tur kommende vinter og ragnarok bryter løs over vidda.

DNT er motstandere av oppmykning av lov om motorferdsel i utmark. Se her feks:

http://www.turistforeningen.no/nyheter/147-ungdom-aksjonerer-mot-snscootere/

http://www.nationen.no/2013/07/30/politikk/horing/snoscooter/miljoverndepartementet/uenighet/8198010/

https://www.turistforeningen.no/nyheter/181-fornyelseskjring-med-snscooter-pa-hring/

http://www.nrk.no/ytring/den-siste-stille-vinter-1.10914659

http://www.aftenposten.no/bolig/--Tenk-deg-om-for-du-kjoper-hytte-her-7302360.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er det frisleppet som den blåblå regjeringen har bebudet som skremmer oss. Erfaringen viser allerede at det i praksis vil være tilnærmet umulig for politiet og andre å følge med på hva som kommer til å skje når snøscooterimportørene får fylt opp lagrene sine og Hells Angels medlemmene også skaffer seg en snøscooter.

 

 

Du tror vel virkelig ikke Hells Angels kommer til å skaffe seg scootere og gjøre vidda utrygg? De er nok litt for urbane for det og dessuten hadde de ikke overlevd særlig lenge om de skulle fartet over vidda i 30 kalde med skinnbukser og boots.

Det er lov å være litt saklig i en diskusjon, ihvertfall om man vil bli tatt seriøst. Utsagn som dette får meg til å tenke at folk ser for mye på film :P

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er snart denne debatten like fordummende som man kan finne i enhver avis kommentarfelt.

Skjerpings folkens, å snakke om frislipp, snøscoterløyper på Hardangervidda som er en nasjonalpark, og også klare å si at båter ikke har en innvirkning på andre enn andre båter langs vår kystlinje som til opplysning er ganske så lang, blir bare tøysete.

Det er greit å være både for og mot noe, men skal det bli tatt alvorlig så hjelper det om man klarer å forholde seg saklig og ikke overdrive. Og hva har egentlig enkeltpersoners stemmegiving å gjøre med dette?

Hos flere så kan man vel lese at det ikke er myndighetsoverførelse til kommunenivå som er problemet, men heller hvem som har foreslått det?

Før valget så ble enkelte som var klar for forandringer bedt om å flytte om de ikke var fornøyd, men jeg regner med at det ikke er aktuelt å dra frem nå? :roll:

Ser du dropper å ta med usakelig innlegg fra scooter-fans her? F.eks innlegget som dro fram 70 dBA som støynivå på snakking og sammenlignet det med 75dbA på 15 meters avstand for scootere. Som nevnt i posten over så er det 60 dBA som er snakkenivået på 30 cm avstand, og skalaen er logartimisk, så forskjellen blir 32x mer støyende på på 15 meters avstand sammenlignet med snakking på 30cm avstand... Fint å droppe det, og når jeg så kommer med en beregning som gir > 45dBA fra 4xscootere på 1000meters avstand, så kommer det jo selvfølgelig en påstand om at det ikke er mulig. Som så blir avvist av neste poster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Btw, så var det en diskusjon over her angående hvordan dyr reagerer på snøscootere, og jeg prata med en kompis som kjørte opp løyper med scooter i kongsberg og som han sa, så stod dyrene bare å så på han når han kom kjørende. Lukten og lyden av menneske var helt kamuflert av lyden og lukten av scooteren. Mao virket det ikke som dyr ble spesielt stresset av lyden, men de ble definitvt på vakt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altevatn har en av få scooterløyper i indre troms, derfor vil mye kjøring sentreres dit, og det vil selvfølgelig bli mer motordur.

Dette har jeg nevnt før at man er ikke nødt til å plassere seg i nærheten av ei scooterløype. og med så mye fjell rundt altevatn så vil lyden også sentrere seg der.

At lyden går kilometervis fra vannet og over fjellene der høres litt mystisk ut da man faktisk kan stå i enden av for eksempel jotkavannet i alta som er mindre (for å sammenligne)

uten å kunne høre motordur fra andre siden av vannet.

 

Å sammenligne finnmarksvidda er helt reelt. Det som er litt søkt er at man tror at det kun bor samer der, og at kun de har lov å kjøre snøscooter i finnmark.

Dette kan jeg som finnmarking avkrefte, og alle fastboende som besøkende har rett til å kjøre snøscooter der om man har sertifikat og tilgang til snøscooter.

Å gi et frislipp på hardangervidda som er en nasjonalpark vil nok heller heldigvis ikke komme til å skje. Vi har to store nasjonalparker i finnmark som begg er er totalforbudt

å kjøre snøscooter i, det er kun politi, fjelltjenesten og reindrift med rein i området som har lov å kjøre der.

Det er heller ikke snakk om frislipp i norge, men å regulere løyper for kjøring.

Flertallet i finnmark er heller ikke for frislipp, det vil være galskap satt i aksjon.

 

Og det er ikke dermed sagt at alle løyper vil gå gjennom alle hyttefelt, i finnmark går løypene utenom hyttefeltene der hytteforeningene selv kan velge om de vil søke dispensasjon for å kjøre til hyttene.

Og der er også hyttefelt uten scooterløyper i nærheten, litt for alle.

 

Politiet vil få problemer med å holde orden på snøscootertrafikk om det ikke opprettes et eget fjellpoliti som i finnmark.

Disse sammen med statens naturoppsyn gjør et godt arbeid i finnmark.

Men alt av lover, regelverk og oppsyn må komme skikkelig på plass før man lager scooterløyper.

Og hells angels vil nok ikke være et problem på fjellet da disse guttene er opptatt av andre ting enn friluftsliv.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Btw, så var det en diskusjon over her angående hvordan dyr reagerer på snøscootere, og jeg prata med en kompis som kjørte opp løyper med scooter i kongsberg og som han sa, så stod dyrene bare å så på han når han kom kjørende. Lukten og lyden av menneske var helt kamuflert av lyden og lukten av scooteren. Mao virket det ikke som dyr ble spesielt stresset av lyden, men de ble definitvt på vakt.
Jeg tenkte jeg skulle unngå å delta på enda en scootertråd som ikke fører noen steder, men jeg klarer ikke å dy meg! Når fjellsidene her i min hjemkommune ser ut som et vaffelplate pga av all den ulovlig scooterleken, nekter jeg å tro at dyrelivet i fjellet ikke er påvirket. Det siste tiåret har ulovlig scooterkjøring her i kommunen eksplodert og det finnes nesten ikke lirype igjen i områdene hvor denne villmannsleken foregår. Tilfeldigheter? Jeg mener i allefall ikke det, lirypebestanden har gått ned i takt med økt scootertrafikk... Det er i allefall det jeg erfarer. Bare så synd at tumleplassen for scooterfolket her i kommunen er i kjerneområdet for rypa.... Det er også synd at de som kjører villmenn med scooterne ødelegger for de som er fornuftige i scooterbruken, men dessverre er førstenevnte i flertall her i kommunen... Sent from my iPad using Tapatalk - now Free
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å tru at Ola skal holde seg i løyper og trasser,er det samme som og tru på nissen. Se til Sverige. Det er vel nesten bare nordmenn på"besøk" som blir tatt for ulovelig kjøring. Ingen skal få meg til å tru at vi kommer til og holde oss på matta her hjemme. Kanskje litt pesemistisk,men time will show.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bodd i de dype daler nord i Sverige et par vintre.

Der hadde vi ei scooterløype på utsiden av boligfeltet og videre ut i naturen. På andre siden av sentrum var det løype langs ei elv, og over vannet elva kom ifra.

Opplevde aldri villmannskjøring der, og enten jeg var på jobb med utsikt over vannet eller hjemme med løypa rett ved så hørte jeg aldri støy, hørte faktisk absolutt ikkeno.

Å ferdes utendørs var heller aldri et problem, scooterkjørerne var bevisst sitt ansvar og de var ikke i veien.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.