Gå til innhold
  • Bli medlem

Motorisert ferdsel i utmark.


martin.m

Anbefalte innlegg

Så hva er problemet, det vil jo i såfall bare være kommuner med Høyre, Frp eller SP styre som vil tillate scooterkjøring. Kan du da forklare hvorfor f.eks Krødsherad, med AP styre, har søkt?

Dette skulle aldri vært en kommunal avgjørelse som det åpnes for nå.

Tullinger finnes over alt.

Fri ferdsel med ATV ligger også i kortene nå som tullingene får styre miljøpolitikken.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette skulle aldri vært en kommunal avgjørelse som det åpnes for nå.

Tullinger finnes over alt.

Fri ferdsel med ATV ligger også i kortene nå som tullingene får styre miljøpolitikken.

Men du kan jo ikke skylde på de borgerlige når de overlater ansvaret til andre. Er det noe galt med alle partier utenom SV da eller? SV har vel egentlig ikke noe særlig makt noe sted så vi vet jo ikke hvor store tullinger de er (sorry, vet det er utenfor tema, men du ba om det)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg deler Koppens betraktninger, og er ikke så bekymret som mange her later til å være. Jeg tror mange har latt seg farge av overskriftene i media, som beskriver et "frislipp" av snøscootere over det ganske land. Det er feil. Dette handler om at lokale myndigheter får mulighet til å legge til rette for noe som burde være en selvfølge i et vinterland som Norge er. Med våre enorme, vidstrakte friarealer, skulle det bare mangle at det ikke ble satt opp noen rekreasjonsløyper på hensiktsmessige steder. For eksempel her i Tromsø kommune finnes ikke en meter løype, til tross for at det vel er drøye 2500 registrerte snøscootere her. Jeg håper for disses del at det kan komme opp et par løyper i kommunen, slik at de slipper å kjøre inn til Finland og legge igjen pengene sine der, slik praksis i stor grad er nå.

 

Dog er jeg av den oppfatning at det må være et solid regime for kontroll, både mht idiotkjøring og forsøpling. På lik linje som det burde eksistere et tilsvarende kompromissløst regime ovenfor de titusentalls fritidsbåter i Oslofjorden.

 

Bare for å ha det sagt: Jeg trives aldri så godt som når jeg legger i vei innover vidda, med sekk, telt og isbor. Og jeg eier ingen snøscooter selv. Pleier et par ganger ila året å sitte på med kompiser innover løypene i Troms for å komme oss på isfisketurer til områder man ellers aldri ville hatt tilgang til. Et fantastisk gode, og fint supplement til alle turene på fjellski.

 

Og avslutningsvis: Snøscooter regner jeg overhodet ikke som et problem sammenlignet mot ATV, som er en betydelig større trussel og har et voldsomt mye større skadepotensial for naturen. Det finnes altfor mange steder her nord hvor ATV'er (i stor grad kjørt av samer ifm reindrift) har rasert fantastiske naturområder, uten at dette får konsekvenser for de som kjører. Urfolket er jo beskyttet, og kan i stor grad foreta seg det de vil, må vite..

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du kan jo ikke skylde på de borgerlige når de overlater ansvaret til andre. Er det noe galt med alle partier utenom SV da eller? SV har vel egentlig ikke noe særlig makt noe sted så vi vet jo ikke hvor store tullinger de er (sorry, vet det er utenfor tema, men du ba om det)

Det er nettopp det som er problemet her. Man overlater ansvaret til kommunene som lar seg presse til å åpne områder for skootere.

Vi har den samme problemstillingen til kommuner her som vil åpne for vegbygging på tvers av fjell og hei fra dalføre til dalføre (Hyttebygging mm.)

Heldigvis er det stoppet av sentrale myndigheter. Men når tullingene får styre en stund så åpner de vel for lokalt ansvar.

Da kan vi si farvel til de siste vilmarksarealene i Norge som nå er på kun 12 %.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nettopp det som er problemet her. Man overlater ansvaret til kommunene som lar seg presse til å åpne områder for skootere.

Vi har den samme problemstillingen til kommuner her som vil åpne for vegbygging på tvers av fjell og hei fra dalføre til dalføre.

Heldigvis er det stoppet av sentrale myndigheter. Men når tullingene får styre en stund så åpner de vel for lokalt ansvar.

Da kan vi si farvel til de siste vilmarksarealene i Norge som nå er på kun 12 %.

Poenget mitt er: Slutt å skyld på de som sitter i regjeringa, når det er kommunene som er problemet. Den gamle regjeringa var ikke fremmed for å la seg presse de heller, så problemet kunne like fullt ha dukket opp om det hadde vært stortinget som skulle tatt avgjørelsen.

Du får heller sende en klage til tullingene da vet du, istedefor å sitte her og ikke gjøre annet enn å spre dårlig stemning.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja dette åpnes det for nå. Hvor dette står? Les foreløpig avtaleverk laget av de kommende regjeringspartier, samt diverse riksaviser m.m.

Miljøverndepartementet opplyser om at det per i dag er 108 kommuner som søker om dispensasjon (gjelder snøscooter).

Man vil kunne tro at antallet ikke vil minske nå som dette skal kunne avgjøres på lokalt plan og man ikke må innom departement for å få på plass dette.

 

Avtaleverket som kommende regjering bygger på omfatter "motorisert ferdsel", det er et videre begrep enn kun snøscooter slik jeg forstår det.

Hvor får du inntrykk av at dette bare handler om snøscooter? Jeg er ganske sikker på at de snakker om motorisert ferdsel generelt. (scooter, firehjulinger, helicoptere osv) Jeg kikket raskt på programmene/utsagnene til partiene og de nevner kun motorisert ferdsel og ikke noe om scootere alene. Fri Flyt er av samme oppfatning: http://www.friflyt.no/Ski/Her-blir-det-heliski

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vore ju bra om man kunde höra något från någon av dom många komuner som har ansökt om detta. Men därifrån har itne hörts ett pip.

Däremot har det hörts från Sandra Borsh (eller hur hon nu stavar), som representerar det Sp. Hon gillar detta. Bland övriga har jag hittat 2 som är tydligt positiva.

Försalget har dock sågats fullständigt på såväl facebook som hos FriFlyt.

 

Det finns en stor risk att turer i orörd terräng i lugn och ro i framtiden bara kommer att vara möjligt för dom med mycket god ekonomi. Vi andra får åka runt bland motorbullret, precis som jag fick göra idag på Oslofjorden. Det brjar hösta till sig, så det är inte SÅ illa, men jag hade ju gärna sett att motorbåtarna helt försvann. Snart är dock nästan alla uppe på land, och det blir lungt och tyst på sjön.

Paddla på Oslofjorden på sommarn är ett skämt. Ett riktigt dåligt skämt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er kommuner som har søkt Miljøverdepartementet om dispensasjon inntil nå:

Alta, Alvdal, Ballangen, Balsfjord, Bardu, Beiarn, Bindal, Dovre, Drangedal, Eid, Eidfjord, Engerdal, Etnedal, Evenes, Fauske, Flesberg, Flå, Folldal, Fosnes, Fyresdal, Gol, Grane, Gratangen, Grong, Grue, Hemnes, Hemsedal, Hjartdal, Hol, Holtålen, Hægebostad, Høylandet, Inderøy, Karlsøy, Kautokeino, Krødsherad, Kvalsund, Kviteseid, Kvænangen, Lavangen, Lesja, Lierne, Luster, Lødingen, Meråker, Midtre Gauldal, Målselv, Namdalseid, Namsos, Namsskogan, Narvik, Nes, Nesseby, Nesset, Nissedal, Nord-Aurdal, Nord-Fron, Nore og Uvdal, Nærøy, Oppdal, Os, Osen, Overhalla, Rana, Rendalen, Rennebu, Rindal, Rissa, Rollag, Røros, Røyrvik, Salangen, Saltdal, Selbu, Seljord, Sigdal, Sirdal, Skjåk, Skånland, Snåsa, Steinkjer, Stor-Elvdal, Surnadal, Sørfold, Sørreisa, Sør-Aurdal, Sør-Varanger, Tinn, Tokke, Tolga, Trysil, Tydal, Tynset, Valle, Vang, Vefsn, Verdal, Verran, Vestre Slidre, Vinje, Vågå, Våler, Åfjord, Ål, Åmli, Åseral, Åsnes.

Tror jeg har fått med alle....

Så er det jo opp til oss som bor i de ulike kommunene å forsøke å påvirke, i den ene eller andre retning alt etter egen overbevisning, ved neste kommunevalg og annet engasjement.

 

Det vil jo også være fint om denne tråden, samt forum, kunne bidra til å se hvilke konsekvenser som evt. kommer i framtiden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finns en stor risk att turer i orörd terräng i lugn och ro i framtiden bara kommer att vara möjligt för dom med mycket god ekonomi.

 

Hva får deg til å mene det? Klarer rike mennesker gå lenger enn fattige slik at de kommer seg langt nok inn på vidda til å få ro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan de kommunene som har nasjonalpark også åpne for ferdsel i disse områdene?

Nasjonalparker har et særskilt vern og det vil nok ikke kunne gis tillatelser fra den enkelte kommune innen disse områdene. Disse er underlagt egne lovbestemmelser, se: http://www.lovdata.no/for/lf/verne-NASJONALPARK.html

Nasjonalparkene er likevel under press etter min mening. Etter egen erfaring så vet jeg jo litt om veiutbedringer som er foretatt i Rondane innefor nasjonalparkens grenser, men det er en annen diskusjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I ein kvar diskusjon kring kommunal autonomi, høyrer det etter mitt begrep heime ei erkjenning.

Ei erkjenning av at når det gjeld spm og tilhøver kring motsetnader mellom utvikling/bevaring, evt potensiel næringsinntekt kontra vern, så befinn ein kvar kommunal politikar seg under eit press. Uavhengig av parti.

Presset vert kalla budsjett. I enkelte høver er det bra at "dem som har skoen på....osv.....får ta avgjerda" osv.. I andre saker ikkje. 

I denne saka meiner eg at ein ikkje skal tildele kommunane for stor råderett. Spørsmålet er for viktig. Og kan potensielt føre til irreversible skadar.

Ja til kommunal autonomi i spm kring pianoopplæring.

Nei til kommunal autonomi kring viktige miljøsaker. 

Overfør spm til andre miljøspørsmål av global karakter. Kjenn etter korleis ein der ville tenkt. 

 

My thaughts :) 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du kan jo ikke skylde på de borgerlige når de overlater ansvaret til andre. Er det noe galt med alle partier utenom SV da eller? SV har vel egentlig ikke noe særlig makt noe sted så vi vet jo ikke hvor store tullinger de er (sorry, vet det er utenfor tema, men du ba om det)

 

Jeg skylder på de borgerlige nettopp fordi de overlater ansvaret til andre.

 

I ein kvar diskusjon kring kommunal autonomi, høyrer det etter mitt begrep heime ei erkjenning.

Ei erkjenning av at når det gjeld spm og tilhøver kring motsetnader mellom utvikling/bevaring, evt potensiel næringsinntekt kontra vern, så befinn ein kvar kommunal politikar seg under eit press. Uavhengig av parti.

Presset vert kalla budsjett. I enkelte høver er det bra at "dem som har skoen på....osv.....får ta avgjerda" osv.. I andre saker ikkje. 

I denne saka meiner eg at ein ikkje skal tildele kommunane for stor råderett. Spørsmålet er for viktig. Og kan potensielt føre til irreversible skadar.

Ja til kommunal autonomi i spm kring pianoopplæring.

Nei til kommunal autonomi kring viktige miljøsaker. 

Overfør spm til andre miljøspørsmål av global karakter. Kjenn etter korleis ein der ville tenkt. 

 

My thaughts :)

 

Og vise tanker var det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her plapres det om totalt uvitenhet. Som om miljø begrenser seg til der hvor hvermansen går.

I områdene rundt Setesdal, Åseral og Eiken har myndighetene gitt opp kontrollen. Fri ferdsel.

Cowboykultur. Har ingen ting med friluftsliv å gjøre.

Jeg er enig at lenking med snøskuter ikke har noe med friluftsliv å gjøre. Om jeg bruker snøskuteren i likhet som du bruker bilen, er den fremkomstmiddelet til friluftsliv. På vinteren kjører jeg snøskuter opp samme vegene som folk kjører bil om sommeren for å gå på tur. Jeg har med ski på sleden og parkerer på samme parkeringsplass. Men når det skjer på ubrøytet vei er det pr dags dato ulovlig.

Her er det snakk om å få til et regelverk som fungerer. Dagens regler regler fungerer ikke. Total frislippet av snøskuter må ikke skje. Vi ser jo hvordan det er lang kysten med båter. Kaos og minimalt med regler. Skrekkeksempelet på frislippet vil jeg si er båttrafikken. Ingen ønsker dette kaoset i fjellet.

Dobbeltmoralen er stor bland mange friluftsfolk. Ofte kjører de en SUV. Dette er biler som de bruker for å komme seg frem utenfor asfaltert veg når de skal opp på en topp eller inn til fiskevannet. Hytten de har er i hyttefeltet som har veg helt frem. Innlagt strøm og vann er en selvfølge. Skiløypene er ferdig oppkjørte hele sesongen.

Denne "friluftsgjengen" er imot snøskuter for den ødelegger og hører ikke hjemme i fjellet.

Hyttefeltet med vei, vann og strøm har ødelagt flere tusen mål som før ble brukt til friluftsliv.

Skiløypene strekker seg flere mil innover heia. Løypene tråkkes med gedigen løypemaskin. Løypene graves til sommertid med gravemaskin. (En snøskuter med sporkall er ikke godt nok for denne gjengen).

Når de går på ski en hel dag i og ved disse løypene, føler de at de er i urørt natur. Kommer det da en snøskuter kjørende ødelegger denne hele opplevelsen deres av urørt natur. Hvilket formål skuteren har vet ingen. Den er bare ødeleggende. De skal ha det stille i dag.

Når denne gjengen klager, tar jeg det ikke seriøst. De er selv med på en enorm ødeleggelse av fjellet.

Men jeg regner med fjellforumfolket ikke hører til i denne kategorien, så da kan jeg ta deres argumentene seriøst ;)

Snøen nærmer seg, malamutten vokser, pulk til guttungen skal kjøpes, skuteren skal ha service. Siden jeg ikke gidder å dure innover skogsveien med traktor og snøfres hele vinteren, brukes snøskuter. Hadde jeg brøytet først kunne jeg kjørt lovlig med bil, men må tenke litt på miljøet også..... :)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget mitt er: Slutt å skyld på de som sitter i regjeringa, når det er kommunene som er problemet. Den gamle regjeringa var ikke fremmed for å la seg presse de heller, så problemet kunne like fullt ha dukket opp om det hadde vært stortinget som skulle tatt avgjørelsen.

Du får heller sende en klage til tullingene da vet du, istedefor å sitte her og ikke gjøre annet enn å spre dårlig stemning.

Hei Elisabet !

Poenget her er vel at vi er en del som har sterk tvil mht om det er forsvarlig å delegere den type avgjørelse som det her dreier seg om til den enkelte kommune - uavhengig av hva en mener om den politiske sammensetning av de styrende organer i kommunen. Vi vet jo at den faglige og saklige kompetanse i mange små kommuner ofte ligger langt under pari på enkelte saksområder

Din henvisning til Krødsherad bekrefter vel at dette syn kan ha gode grunner for seg i mange kommuner. Det finns "brodne kar" i alle land som det heter. Vi er sikkert mange her på FF som kan hoste opp noen eksempler til skrekk og advarsel.

Hvis jeg husker rett så var det en tid at en person her på FF,-han kalte seg "Tom",- som la all skyld for alt han ikke likte på "sosialistregjeringen" - tror jeg han kalte den sittende regjering fra Arbeiderpartiet.

Det er lenge siden jeg har sett ham her på FF så han har kanskje funnet seg et annet forum for sin antisosialistpropaganda. Men kan hende så er han kastet ut av FF. Moderator kan kanskje svare på dette.

Ellers vil jeg si at politisk propaganda i form av formelle avstemninger neppe hører hjemme på FF.

Endret av brage
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Hei Elisabet !

Poenget her er vel at vi er en del som har sterk tvil mht om det er forsvarlig å delegere den type avgjørelse som det her dreier seg om til den enkelte kommune - uavhengig av hva en mener om den politiske sammensetning av de styrende organer i kommunen. Vi vet jo at den faglige og saklige kompetanse i mange små kommuner ofte ligger langt under pari på enkelte saksområder

Din henvisning til Krødsherad bekrefter vel at dette syn kan ha gode grunner for seg i mange kommuner. Det finns "brodne kar" i alle land som det heter. Vi er sikkert mange her på FF som kan hoste opp noen eksempler til skrekk og advarsel.

 

Amen!

 

ETter posting ser eg det. Eg gjer vist dette quotestyret feil kvar gong.....jaja..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Elisabet !

Poenget her er vel at vi er en del som har sterk tvil mht om det er forsvarlig å delegere den type avgjørelse som det her dreier seg om til den enkelte kommune - uavhengig av hva en mener om den politiske sammensetning av de styrende organer i kommunen. Vi vet jo at den faglige og saklige kompetanse i mange små kommuner ofte ligger langt under pari på enkelte saksområder

Din henvisning til Krødsherad bekrefter vel at dette syn kan ha gode grunner for seg i mange kommuner. Det finns "brodne kar" i alle land som det heter. Vi er sikkert mange her på FF som kan hoste opp noen eksempler til skrekk og advarsel.

Hvis jeg husker rett så var det en tid at en person her på FF,-han kalte seg "Tom",- som la all skyld for alt han ikke likte på "sosialistregjeringen" - tror jeg han kalte den sittende regjering fra Arbeiderpartiet.

Det er lenge siden jeg har sett ham her på FF så han har kanskje funnet seg et annet forum for sin antisosialistpropaganda. Men kan hende så er han kastet ut av FF. Moderator kan kanskje svare på dette.

Ellers vil jeg si at politisk propaganda i form av formelle avstemninger neppe hører hjemme på FF.

Jada, det er helt sikkert poenget til de fleste her, men det var ikke poenget til vedkommende jeg kommenterte. Han mener tydelig at alle som stemmer borgerlig ønsker landet det værste, noe som så klart ikke er tilfelle og som heller ikke hører hjemme i en diskusjon på FF. 

Jeg forstår godt folks skepsis, selvom jeg syns det tar litt vel av noen ganger. Å skylde på en regjering som har valgt å legge ansvaret på kommunene syns jeg blir litt tynt. Spes når det viser seg at fler av kommunene har et "sosialistisk" styre (som Tom? ville kalt det) og at vedkommende jeg kommenterte mener at alt hadde vært så mye bedre med en rød regjering.

Men dette var bare en kommentar til en som jeg syns la litt for mye politikk inn i dette, uten å egentlig komme med noe saklig. La oss holde politikken utenfor. Ville det ikke være mer fornuftig å diskutere tiltak som kan forhindre at kommunene ønsker "fri ferdsel", istedefor å finne en syndebukk?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada, det er helt sikkert poenget til de fleste her, men det var ikke poenget til vedkommende jeg kommenterte. Han mener tydelig at alle som stemmer borgerlig ønsker landet det værste, noe som så klart ikke er tilfelle og som heller ikke hører hjemme i en diskusjon på FF. 

Jeg forstår godt folks skepsis, selvom jeg syns det tar litt vel av noen ganger. Å skylde på en regjering som har valgt å legge ansvaret på kommunene syns jeg blir litt tynt. Spes når det viser seg at fler av kommunene har et "sosialistisk" styre (som Tom? ville kalt det) og at vedkommende jeg kommenterte mener at alt hadde vært så mye bedre med en rød regjering.

Men dette var bare en kommentar til en som jeg syns la litt for mye politikk inn i dette, uten å egentlig komme med noe saklig. La oss holde politikken utenfor. Ville det ikke være mer fornuftig å diskutere tiltak som kan forhindre at kommunene ønsker "fri ferdsel", istedefor å finne en syndebukk?

 

Hei Elisabet-81 !!

Jeg regner med at vi fort vil bli enige om at når den kommende statsminister Erna Solberg og hennes allierte Siv Jensen går ut i en pressekonferanse i "prime time" som det heter og forteller at nå skal kommunene selv få bestemme hvor folk kan kjøre scooter i vinterfjellet og at rovdyrforvaltningen skal reformeres så er det i høyeste grad politikk det dreier seg om. Det var nok noe overraskende for flere enn undertegnede at dette var det eneste de hadde å si til et stort pressekorps. Standardsvaret er jo ellers at "Intet er avgjort før alt er avgjort." Jeg hadde i alle fall ventet noe mer, men hensikten var klar nok den. Og adressaten var åpenbart ikke allmenheten, men Senterpartiet som allerede har signalisert et blokkskifte i politikken. Den som ikke skjønner det vil jeg kalle en politisk analfabet. Utspillet i pressekonferansen, som bare omhandlet dette ene, og noe perifere tema, vil jeg kalle det, situasjonen og tidspunktet tatt betraktning, sier kanskje litt om at de pågående forhandlinger kanskje ikke er så enkle som forhandlerne forsøker å gi inntrykk av.

Dette er siste innlegg fra meg i denne tråden

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada, det er helt sikkert poenget til de fleste her, men det var ikke poenget til vedkommende jeg kommenterte. Han mener tydelig at alle som stemmer borgerlig ønsker landet det værste, noe som så klart ikke er tilfelle og som heller ikke hører hjemme i en diskusjon på FF. 

Jeg forstår godt folks skepsis, selvom jeg syns det tar litt vel av noen ganger. Å skylde på en regjering som har valgt å legge ansvaret på kommunene syns jeg blir litt tynt. Spes når det viser seg at fler av kommunene har et "sosialistisk" styre (som Tom? ville kalt det) og at vedkommende jeg kommenterte mener at alt hadde vært så mye bedre med en rød regjering.

Men dette var bare en kommentar til en som jeg syns la litt for mye politikk inn i dette, uten å egentlig komme med noe saklig. La oss holde politikken utenfor. Ville det ikke være mer fornuftig å diskutere tiltak som kan forhindre at kommunene ønsker "fri ferdsel", istedefor å finne en syndebukk?

Nei, Elisabeth-81. Dette er politikk og ingen ting annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trur dette vil gå bra. Vi har mye natur i landet så burde være plass til å tilfredsstille flere behov. For en god del personer så er ikke vinterfriluftsliv ski, pulk & endeløse vidder så synes ikke vi som liker dette kan ha monopol på å nyte naturen slik. Kjenner mange som har skuter og har også vært med på skutertur i løypenett på finnmarksvidda og i Finland. Det du møter på en slik tur er personer som er dedikert og liker det de holder på med. De gjør som skifolket, nyter naturen på sin måte. Enten det er isfiske med familien som er målet eller bare det å komme seg ut i fjellet. Det er en måte å drive rekreasjon på som gir de livsglede og bolyst der de er, på samme måte som de som sverger til ski i fjellet.

Vært mange tema som har vært opp til debatt i tråden og det "selges" mange myter. 
- Sikkerhet og kompetanse til å ferdes ute på fjellet, der er det nok akkurat som skifolket mye forskjellig. Noen er veldig erfraren og noen er nybegynnere. På alt fra teknisk med en snøskuter til friluftslivferdigheter. Et løypenett er i utgangspunktet en stor stor sikkerhetsforbedring, den begrensede forskningen vi har på skuterulykker indikerer klart at de fleste alvorlige ulykker skjer utenfor løypenett under såkalt frikjøring. Så en merket & vedlikeholdt skuterløype vil gi tryggere ferdsel. Det vil selvsagt være noen som vil bryte lover & regler. Men dette gjelder på alle samfunnsområder enten det er tullkjøring med båt eller skuter.

- Forsøpling. De fleste som bruker skuter er nok like glad i naturen som en på ski, så de er som skifolket; "De rydder opp etter seg og tar gjerne også den søpla som tullingen før hadde lagt igjen."

Konkluderer hvertfall med at å åpne for skuterløyper i flere kommuner er postivt i den forstand at flere vil bruke og nyte naturen, dog på forskjellig vis. Og er ganske sikker på at vi som liker å ferdes i stillhet på ski fortsatt vil ha veldig store valgmuligheter under turplanleggingen.
 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Elisabet-81 !!

Jeg regner med at vi fort vil bli enige om at når den kommende statsminister Erna Solberg og hennes allierte Siv Jensen går ut i en pressekonferanse i "prime time" som det heter og forteller at nå skal kommunene selv få bestemme hvor folk kan kjøre scooter i vinterfjellet og at rovdyrforvaltningen skal reformeres så er det i høyeste grad politikk det dreier seg om. Det var nok noe overraskende for flere enn undertegnede at dette var det eneste de hadde å si til et stort pressekorps. Standardsvaret er jo ellers at "Intet er avgjort før alt er avgjort." Jeg hadde i alle fall ventet noe mer, men hensikten var klar nok den. Og adressaten var åpenbart ikke allmenheten, men Senterpartiet som allerede har signalisert et blokkskifte i politikken. Den som ikke skjønner det vil jeg kalle en politisk analfabet. Utspillet i pressekonferansen, som bare omhandlet dette ene, og noe perifere tema, vil jeg kalle det, situasjonen og tidspunktet tatt betraktning, sier kanskje litt om at de pågående forhandlinger kanskje ikke er så enkle som forhandlerne forsøker å gi inntrykk av.

Dette er siste innlegg fra meg i denne tråden

Ja det er politikk, men det er ikke politikken, i den forstand, vi diskuterer. Det er et enkelt vedtak og ikke hvem som sier hva til hvem og hva de ønsker å oppnå med det. Som jeg har nevnt tidligere, de store sakene blir ikke ferdigdiskutert på en dag. De forer media med scooter og boksing så de kan få noe å skrive om mens de fortsetter forhandlingene, og det er da vel ingen av dem som har påstått at det er enkelt å forhandle. At de ikke kommer med info under forhandlingene er helt greit, det ender bare med misforståelser og en hel masse synsing. Men dette blir fullstendig avsporing fra temaet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, Elisabeth-81. Dette er politikk og ingen ting annet.

Og om du vil fortsette å diskutere denne politikken bør du kanskje forklare påstandene dine når folk spør og ikke bare komme med meningsløse kommentarer. Du må kunne svare for det du sier. Eller....du er kanskje politiker, det ville ihvertfall forklart en hel del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og om du vil fortsette å diskutere denne politikken bør du kanskje forklare påstandene dine når folk spør og ikke bare komme med meningsløse kommentarer. Du må kunne svare for det du sier. Eller....du er kanskje politiker, det ville ihvertfall forklart en hel del.

Hei!

Jeg henger på denne kommentaren av Ole Mathismoen, politisk kommentator i Aftenposten, mandag 7. oktober:

"...men da må enten Venstre og/eller Krf "kjøpes" med noen flere asylbarn eller vern av en skogteig. Krf (merkelig nok) og Venstre elsker proffboksing, men har vært veldig mot kommunalt frislipp av scootere og firehjulinger i naturen før. Men hvem vet, kanskje vil de forhandle seg til å være for snøscootere nå ? Men det er vel mest sannsynlig at Senterpartiet hopper i fanget på Jensen og Solberg så fort de er ute av SVs revesaks og sikrer flertall for første blå symbolsak "

Brage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva får deg til å mene det? Klarer rike mennesker gå lenger enn fattige slik at de kommer seg langt nok inn på vidda til å få ro?

 

Därför att risken är att man måste bege sig väldigt långt bort för att komma till en plats där det är tyst och lungt. Ska du långt bort, så tar det lång tid. Tid är pengar. Vanligt folk har jobb som dom måste gå till och har helt enkelt inte möjlighet. Man har helt enkelt inte den tid som krävs. Dom flesta hara bara möjlighet att dra på tur över en helg, möjligen en långhelg. Och skall du då behöva resa långt undan så går det helt enkelt för mycket tid.

 

Men, faktiskt! Man kan dra på tur om man har lite pengar, dvs inte jobbar. Men dom flesta som inte jobbar brukar inte göra speciellt mycket annat heller (undantag finns förståss)...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.