Gå til innhold
  • Bli medlem

Motorisert ferdsel i utmark.


martin.m

Anbefalte innlegg

Snøskutersaken

 

Nicolai Astrup, Høyres miljøpolitiske talsmann, ( som ikke ble Miljøvernminister),  påstår , om NINAs rapport "at støyen og trafikken ble kanalisert til de lovlige løypene  som ble fastsatt av kommunene". (Aftenposten 30.12,13) Det er , isolert sett,  noe riktig i dette, men det er like fullt misbruk av rapporten som forfatteren av rapporten selv hevder i en offentlig uttalelse i Aftenposten 8.12.2013. Her står det:" Forsker mener at scooterrapport blir misbrukt". Og det er det meget lett å finne eksempler på  i selve rapporten. Et enkelt eksempel fra rapport 99 side 36 er dette: "Oppsynet i Vinje oppsummerer at den ulovlige kjøringen i kommunen ser ut til å fortsette i områder uten rekreasjonsløyper. I tillegg oppstår det en del ulovlig kjøring i områder som ikke var direkte plaget av dette. Respekten for start og endepunkter i løypenettet karakteriseres også som fortsatt liten, slik at det blir et betydelig antall ulovlige "tilførselsløyper" til rekreasjonsløypene. Det bemerkes at det er vanskelig å avgjøre om økt antall klager på ulovlig kjøring skyldes reell økning eller lavere terskel for å klage."   

Dette er bare en enkelt av flere lignende observasjoner som NINA omtaler.

Og hvorfor i all verden skulle DN ( nå Miljødirektoratet) fremme et nytt "Forslag til regelverk for motorferdsel i utmark og vassdrag " ( DN rapport 2007-3) dersom alt var bare fryd og glede ved forsøket ? 

Den rødgrønne regjeringen var slett ikke fornøyd og ville derfor ha et nytt forsøk. Denne gang med 40 kommuner, men det kom ikke i gang pga regjeringsskiftet.Og det frislippet i 108 kommuner  som vi nå diskuterer mener Stortingets egen utredningsseksjon ikke er hjemlet i forsøksloven selv om Kommunal- og regionaldepartementet har velsignet det..

Vi må vente og se hva Stortinget selv sier. Og det blir spennende å se hva regjeringens klakørpartier gjør.

Brage     .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kjenner veldig godt til en av disse såkalte forsøkskommunene som har hatt skuterløyper noen år. Ordfører i kommunen skryter fælt av hvor stor suksess det har vært men for oss som ferdes i fjellet på ski oppleves det ikke slik. Tilførselsløyper finnes det "millioner"av,for selvsagt må folk få mulihet til å koble seg på løypenettet uten å ta snøskuteren på tilhenger først. En bedrift som selger snøskutere og yter service på disse er i denne bygda den mest fremgangsrike bedriften.Områder som før lå nærmest uberørt ser nå ut som ei krinalefse,spor på spor fra snøskutere. 

De unge kjøper ikke snøskutere for å kjøre etter oppkjørte løyper,nei de synes det er mest gøy å leke i løssnøen. Man kan gjerne si at ja, da må det settes inn ressurser for å ta disse som ikke følger loven,men det er nytteløst etter min mening da det vil kreve penger kommunene ikke har eller burde brukt på noe mer fornuftig.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er status fra Åmli:

... Planen var stipulert til å koste 250 000 kr og kartlegginga 150 000 kr.

I formannskapets forslag til budsjett er kartlegginga av friluftsområde sløyfa. ....

Nei, det er vel ikke gratis heller. Dette er omtrent den summen kommunen hjemme etterlyser til utstyr for småskolen i bygda.

For småbygdene er nær en halv million kroner mye penger.

Så dropper man heller kartlegginga av friluftområdene; prioritering er prioritering og politikk er politikk  :whistle:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høgre-profilen Gundersen kan ikkje tas seriøst når han kjem med utspel om at DNT driv kampanje mot folkestyre når han sjølv er med i eit parti som går inn for tvungen sammenslutning av kommunar. Når han beskuldar DNT for å kaste stein i glasshus så bør han først feie for eigen dør der det  er fullt av glassplintar etter all steinkastinga han sjølv driv med .

. Det er dessverre ikkje første gong den mannen opptrer på ein slik lite sympatisk måte. Kanskje tidlegare miljøvernminister Børge Brende bør ta  ein prat med han?. I Sogn har ein eit ordtak for slike som Gundersen:" Han er stor i ordi,men liten på jordi."

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gunnar Gundersen(http://www.dn.no/

 

er skuffet over DNT som går mot frislippet av snøskutere.

Jeg lurer på om han egentlig vet hva han snakker om. Det er ikke nok, etter min oppfatning, å være livsvarig medlem av DNT. Det er det mange motstandere av frislippet som også er. Selv har jeg vært medlem av DNT siden min tidlige ungdom, selv om jeg ikke er 100% enig i alt som DNT gjør og har gjort.

Vet Gundresen i det hele tatt noe om hva NINA, NIBR og andre som har forsket på saken har konkludert med ? Neppe !

Saken er rett og slett at det oppskrytte  og såkalte "lokale selvstyre" ikke funker i denne saken. Alle tilgjengelige rapporter fra myndigheter og forskere viser det med all ønskelig tydelighet. Det er, så langt jeg er orientert, bare Nicolai Astrup og Gunnar Gundersen, begge fra Høyre, samt noen senterpartister, som mener frislippet  er OK.

 

Det vi ellers vet er at saken er brakt inn for Kontroll- og konstitusjonskomiteen i Stortinget, som så vidt jeg vet ennå ikke har behandlet saken

Vi vet også at Sivilombudsmannen i brev av 17.12.2013 har gitt MD en frist på 4 uker til å svare på en del spørsmål relatert til forsøkslovens regler.

SOM uttaler bl.a. "Mener departementet at alle kommuner som ønsker å delta vil skaffe bedre kunnskap for eventuelle andre kommuner ? Hva er i så fall bakgrunnen for at det samtidig er satt i gang et lovgivningsarbeid ? Anser departementet økningen fra 40 til  108 (slik den i dag synes å være utvidet til) er i samsvar med uttalelsene i Ot.prp. nr.54 (1991-1992) side 19 (punkt 4 i annet ledd og punkt 4.3 første avsnitt) om antall forsøksenheter ? Svaret bes begrunnet)

 

Brage

   

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei "josteink" !

 

Ja det kan nok tenkes, men det blir spennende å se hva Sundtoft koker sammen av en forklaring. Jeg har ellers  hittil trodd at SOM ville "droppe" saken etter som Stortingskomiteen nå selv har den til behandling og utredningsseksjonen der har uttalt at det foreligger en motstrid til forsøksloven. Det kan bli spennende å se om vi får  et eksempel på uenighet mellom Stortingskomiteen og Stortingets egen ombudsmann. !!

 

Brage  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fri tilgang til naturen er et høyt verdsatt gode. Hvordan kan denne friheten forvaltes til beste for fellesskapet også i framtida? Langt på vei kan vi streife fritt rundt, overnatte i telt, tenne et leirbål, høste ville vekster, kaste ut fiskesnøret i sjøen. Det er bred politisk enighet om å ta vare på allemannsretten, men friheten kan ikke være grenseløs. Sverige og Finland har opplevd organiserte grupper på hundretalls som kommer for å plukke ville bær. I Norge liberaliseres retten til motorferdsel i naturen. Fellesnevneren for bær og snøscooter er kanskje at forbud for noen kan fremme frihet for flere?

 

http://www.dagbladet.no/2014/01/03/kultur/meninger/kronikk/snoscooter/frihet/31101922/

 

post-4016-0-92892600-1388848629_thumb.jp

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En skitur opp til Laupskardmoen i dag - gjennom bl.a. Stormyra. Traff en langbeltet uregistrert snøscooter midt i Naturreservatet. En ungdom med svære hørselsvern - det hadde ikke jeg.

http://faktaark.naturbase.no/Vern?id=VV00000079&srid=32633

Det er noe med holdningen til folk som jeg ikke helt forstår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Holm !

Takk for meget interessant og nyttig info !!

Hva skal vi si til dette ? Og hva sier Sivilombudsmannen og Stortingets konstitusjons- kontrollkomite ? Dette blir spennende !

Brage  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skulle tro at den ulovlige kjøringen ble redusert i disse tider, i påvente av eventuelle løyper. Hadde kanskje vært lurt å prøve å få så mange grunneiere som mulig med på galskapen, men nei. Tross dårlige  (leke)forhold, er det omfattende kjøring i skog og fjell, høykambeltesporene står tette som hagl i alle lier. Dette sier meg veldig mye om disse krabatene med diger tommel :frantics:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skulle tro at den ulovlige kjøringen ble redusert i disse tider, i påvente av eventuelle løyper. Hadde kanskje vært lurt å prøve å få så mange grunneiere som mulig med på galskapen, men nei. Tross dårlige  (leke)forhold, er det omfattende kjøring i skog og fjell, høykambeltesporene står tette som hagl i alle lier. Dette sier meg veldig mye om disse krabatene med diger tommel :frantics:

Mens man venter kan man jo vurdere å ringe lensmannen :)http://www.helgeland-arbeiderblad.no/nyheter/article7087549.ece

 

Og denne er jo også ganske stygg

http://www.finnmarkdagblad.no/nyheter/article7087684.ece

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei !

Ja, det er triste greier det som vises på bilder og omtales i avismeldingene her å FF.

De omtales og avbildes ikke i dokumentene fra de offentlige myndighetene.

Men NIBR-rapportene 2006:15  (177 sider)  og 2006:16 (85 sider) går enkelte steder langt i å beskrive elendigheten. Her noen få sitater:

Rapport 16 side 80: " Den såkalte "tullkjøringen" og "villmannskjøringen" preget av høy fart og farlig kjøring, ofte i kombinasjon med alkohol, kan være meget sjenerende for mange og oppfattet som klart uønsket. Kontroller vil være et nødvendig tiltak, men sannsynligvis ikke tilstrekkelig. Holdningsendringer må til, et ansvar som påhviler både politi og oppsynsmyndigheter og som ikke minst har adresse til de organiserte motormiljøene"

...

"Et særlig aktuelt spørsmål er om mulighet for tilrettelegging av åpne løyper for tur- og fritidskjøring vil redusere ulovlig kjøring. Erfaringene fra motorferdselsforsøket viser at det i områder med stort kjøreomfang fortsatt forekommer ulovlig kjøring. Evalueringen konkluderer med at det er mindre ulovlig kjøring i sårbare områder  , men også at det forekommer nattekjøring innenfor hyttefelt og sentrumsområder  og en manglende respekt for stengte løyper, blant annet ved at det skapes ulovlige tilførselsløyper. MoSas spørreundersøkelse konkluderer med at det er en klar sammenheng mellom kjøretøytetthet og forekomst av ulovlig kjøring."

("MoSa" er NIBRs undersøkelse "Motorferdsel og samfunn")

 

Brage  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan kom det beinet i gips da, Elisabeth ?

Kjørte du snøscooter ?? :hyper:

 

Hilsen :cat: mor.

 

Hadde det enda vært så vel ;) Har spaltet en tunnell i ankelen/foten for å gi plass til nerver som lå i klem. Ingen scooterulykke, bare et resultat av for mye brukte føtter :P

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skuterfrisleppet

 Jeg forsøker å finne "stoda" i denne saken pr.dato. Hvis noen har avvikende synspunkter, så er det min oppfordring at de legges fram herpå FF.

 

Hvis jeg er a jour med utviklingen så er det siste som har hent at Venstres Ola Elvestuen som er leder av Stortingets energi - og miljøkomite, - under henvisning til at Stortingets egen utredningsseksjon har kommet til at frislippet IKKE har hjemmel i forsøksloven,- har bedt om at det såkalte "forsøket" - i over 100 kommuner - umiddelbart stoppes  og at Regjeringen snarest legger saken fram for Stortingets Kontroll- og konstitusjonskomite. 

Hvis jeg har tatt feil, så ber jeg om å bli korrigert.

Brage   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.ta.no/nyheter/vest-telemark/article7098533.ece

 

 

Prisverdig av snøskuterklubben å ta dette opp! (Så har du da også idiotene (ja, idiotene) i kommentarfeltene som mener all kjøring, i og utenfor løyper, bør være lovlig).

 

Det er dette som har vært mitt poeng i hele debatten. Om du har aldri så mange lovlige kjørere og klubber, og flotte mennesker som disse i Vinje som også sier fra om ulovlig kjøring, så vil man alltid ha rusk i maskineriet som gjør ødelegger for røkla. Om spørsmålet er om vi skal begrense skutertilgang pga disse enkeltindividene mener jeg JA. Flere i denne tråden mener NEI, og det er vel der uenigheten ligger. Begge er valide standpunkt mener jeg.

 

Jeg mener mitt fordi jeg tror at økt liberalisering vil øke totalen snøskutereiere, og med prosentvis totaløkning vil man også få en realøkning av antall tullehuer som ødelegger for resten.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.ta.no/nyheter/vest-telemark/article7098533.ece

 

 

Prisverdig av snøskuterklubben å ta dette opp! (Så har du da også idiotene (ja, idiotene) i kommentarfeltene som mener all kjøring, i og utenfor løyper, bør være lovlig).

 

Det er dette som har vært mitt poeng i hele debatten. Om du har aldri så mange lovlige kjørere og klubber, og flotte mennesker som disse i Vinje som også sier fra om ulovlig kjøring, så vil man alltid ha rusk i maskineriet som gjør ødelegger for røkla. Om spørsmålet er om vi skal begrense skutertilgang pga disse enkeltindividene mener jeg JA. Flere i denne tråden mener NEI, og det er vel der uenigheten ligger. Begge er valide standpunkt mener jeg.

 

Jeg mener mitt fordi jeg tror at økt liberalisering vil øke totalen snøskutereiere, og med prosentvis totaløkning vil man også få en realøkning av antall tullehuer som ødelegger for resten.

Det morsomme her er jo at det virker som om flere ikke har lest innlegget før de kommenterer, ser ut som om de automatisk gikk utifra at det var utabygds folk som klagde på de lokales kjøring, og ikke omvendt. Til skuterklubbenes fordel, må jeg nesten nevne at det er flere steder klubbene har prøvd og rydde opp, lederen i Rindal skuterklubb gikk av i protest mot all raillkjøringa. Men dette hjelper lite sålenge slednecksen er opptatt med punktering av SNO-bildekk, istedet for å høre etter :no:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.