Gå til innhold
  • Bli medlem

Motorisert ferdsel i utmark.


martin.m

Anbefalte innlegg

Annonse

Traff en kar nordfra ( jeg husker ikke eksakt ) i Trollheimen i sommer, han fortalte om et lokalt turlag som hadde noen hytter,

men en av hyttene ble stengt for vinteren, DNT-låsen ble erstattet med vanlig hengelås.

Dette fordi hytta lå for nær scootertrafikken og de vil ikke at hytta skulle bli noe turmål med scooter på vinteren med påfølgende problemer.

jeg vet ikke om det var pga dårlige erfaringer eller om de prøvde å være føre var.

 

samme kar hadde mange triste historier om scooterkjøring i skiløyper, på skistadion, og at det var lite vits i å ringe ordensmakten.

 

men alle har jo hørt en skrekkhistorie om scooterturer med fyll, slåssing og nedbrenning av hytter som resultat......

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

De argumentene som er brukt av Lars Gilberg i artikkelen er de samme argumentene  som ligger til grunn for oss som er skeptiske til denne omleggingen.

Det er bra det er flere røster som kommer til, og artikkelen var en god oppsummering en del vesentlige argumenter imot "frisleppet"

 

Jeg har tidligere i tråden nevnt hvilke 108 kommuner som ønsker en "prøveordning", de av oss som bor i disse bør være obs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Traff en kar nordfra ( jeg husker ikke eksakt ) i Trollheimen i sommer, han fortalte om et lokalt turlag som hadde noen hytter,

men en av hyttene ble stengt for vinteren, DNT-låsen ble erstattet med vanlig hengelås.

Dette fordi hytta lå for nær scootertrafikken og de vil ikke at hytta skulle bli noe turmål med scooter på vinteren med påfølgende problemer.

jeg vet ikke om det var pga dårlige erfaringer eller om de prøvde å være føre var.

 

samme kar hadde mange triste historier om scooterkjøring i skiløyper, på skistadion, og at det var lite vits i å ringe ordensmakten.

 

men alle har jo hørt en skrekkhistorie om scooterturer med fyll, slåssing og nedbrenning av hytter som resultat......

 

Hei Holm !!

 

En annen sak som du bør  tenke på når du går i Indre Troms. Du finner ikke mat på DNTs  "selvbetjeningshytter" der . Hva er grunnen til det tror du ?

 

Brage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åpning for motorisert ferdsel i vår fantastiske natur er på sikt en blemme av dimensjoner,  kort og godt et feiltrinn på sitt aller værste.

Registrerer også at Norge kom på en meget svak 25 plass av Europas land når det gjelder miljøvern

Har med viten og vilje forsøkt og finne gode grunner for motorferdsel i naturen men kan ikke se en eneste god grunn for dette..

Leste om en Engelsk konge som var totalt ubrukelig til styre og stell... han sjøldaua ... folket likte ikke denne kongen så de gravde han opp etter noen år og hang han i en stolpe.

Vil til slutt ønske alle som er for motorisert ferdsel i naturen en riktig god bedring, og husk at naturen går sin gang og at historien

har en lei tendns til å gjenta seg selv, :mrgreen:  :mrgreen:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er noe å lese på:  http://www.fjellforum.no/topic/3444-snøscooter/

1214 innlegg og over 230 000 visninger.   :shock:   

Hei utemannen !

Interessant å se at saken ikke er ny her på FF. Og den forsvinner nok ikke før de regjerende snur og innser at det allerede er nok skutertrafikk som det er i fjellene våre med alle de unntakene  som er hjemlet i eksisterende lovverk. Se www.lovdata.no " Lov om motorferdsel i utmark og vassdrag" § 3. Unntakene finnes i §§ 4 og 4a, flg. og dekker alle de aktverdige behov som folk  er avhengige  av.

 

Brage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som admin på dette forumet har jeg prøvd å ikke engasjere meg for mye i debatten om Motorferdsel. Den gamle snøscootertråden ble en tung sak å håndtere på forumet - med både drapstrusler og annet. Det gikk heldigvis over, og nå er ikke frontene så steile som de en gang var.

 

Nå er saken på en måte kommet i en annen fase. Saken er ikke tapt, men det betinger at vi som friluftsbrukere gir innspill. Bruker de kanalene man har - debattfeltene i avisene - forumer, naturvernorganisasjoner og blant folk flest.

Viktig å gi tilkjenne sin mening - selv om det kan være tungt av og til. Hvorfor ikke politianmelde om man ser ulovligheter? Jeg har selv sluttet med å dokumentere alle spor i naturen - tenker da på ATV spor på sommeren, og MC spor i Børgefjell osv. Jeg har resignert for det gjør meg nedstemt på en kanskje ellers fin dag - men det som nå skjer gjør at det i hvert fall kan bli feil!

 

De fleste har et kamera i lommen - dokumenter det man ser og opplever og ikke la de snøscootersporene som går på kryss og tvers i fjellsidene forsvinne uten at det blir dokumentert.

 

Jeg vil mene det er naturlig at vi kanskje lager en tråd der vi dokumenterer hvordan det fungerer. Kanskje den nye forskriften også vil fungere helt utmerket - ja så kan det også legges inn i en slik tråd. At det kanskje ikke er noe ulovlig som foregår.

 

Jeg fikk i hende et brev som er forfattet av Lederen i Naturvernforbundet i Nordland - som jeg synes beskriver det som skjer nå veldig godt.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meget bra brev som setter den aktuelle dagsorden. Bare så synd at man taler for døve ører.

Hei Kikut !

På MDs hjemmeside finner du "Pressemelding 15.11.2013" 

Innledningen er slik ;

"Regjeringen iverksetter og utvider  en forsøksordning som gir kommunene adgang til å etablere snøscooterløyper for fornøyelseskjøring" Se : http://www.regjeringen.no Videre står det bla.:

.............

"Regjeringen vil styrke det lokale selvstyret og vi har tillitt til at kommunene er seg sitt forvalteransvar bevisst , sier Sundtoft"

.............

"Miljøverndepartementet starter nå også arbeidet med et høringsbrev om endringer i lov om motorferdsel i utmark med tanke på etablering av løyper for fornøyelseskjøring på vinterføre". 

 

Dette er hva vi har i vente. Ministeren kan umulig ha lest leksa si som hun finner i bl.a. to  rapporter nr. 90 og 99 fra NINA og  i flere  innlegg både her på FF og i flere aviser rundt omkring i landet.  

 

Brage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Kikut !

Jeg har nå fått rapportene fra NINA som jeg har lest en del i. Der er det vist til en forskrift til motorferdselsloven  av 10.jumi 1977 som  detaljerer/utdyper unntaksreglene i loven. Det må bety at de nye unntak  i loven for "fornøyelseskjøring"  som omtales i miljøvernministerens pressemelding (se ovenfor) vanskelig kan oppfattes som noe annet enn det vi har sett av skrekkeksempler her på FF. Jeg sikter til de bildene fra en av Telemakskommunene vist  ovenfor her på denne tråden hvor sporene går på kryss og tvers i alle retninger i en skråning. Er det slik "folk flest" vil ha det ? 

 

Brage

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"FORNØYELSSKJØRING MED SNØSKUTER"

 

Som det vil sees av meldingen fra Miljødepartementet (se ovenfor) innføres nå dette som et nytt ord i denne debatten. Jeg kan ikke finne  begrepet brukt i noen av rapportene fra NINA. Er det noen der ute som har noen mening om hva det kan bety og hva det vil/kan føre til for trivsel og naturopplevelsen ?

 

Brage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Forsøksordning" ???

Alle som er opptatt av dette spørsmålet bør skaffe seg Aftenposten for i dag (26.11.13). Der vil de se at en jurist - som er en mye større "kanon" på dette området enn det jeg er -har kommet til samme resultat som undertegnede når det gjelder utvidelsen av det den nye miljøvernministeren kaller en "forsøksordning" med snøskuterkjøring. Hun henger åpenbart saken (forsøket) opp i  "Lov om forsøk i offentlig forvaltning av 26.6.1992" Se www.lovdata.no. Professor Bernt sier at "forsøket" som miljøvernministeren kaller det ikke kan omtales som forsøk.. Følgelig faller "forsøket" utenfor forsøksloven og derfor må betraktes som stridende mot motorferdselslovens bestemmelser som forbyr all motorferdsel i "utmark" ,( med de unntak som loven selv spesifiserer). (Se loven som ligger på www.lovdata.no 

Jeg minner om NINAs to rapporter 90 og 99. .Begge rapportene ble lagt fram i (NB) 2005 og inneholder mange kritiske kommentarer til forsøkene som altså for lengst er avsluttet.

Saken må følgelig legges fram for Stortinget som lovsak før Sundtoft  og de blåblå eventuelt kan gå videre med de nye forsøkene.

Brage

P.s. Det kan jo hende at Kommunaldepartemetet stopper saken, men det får vi da se.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, jeg vet at i Telemark er det kontroller også i øvrige kommuner. Som en kuriosa kan jeg si at jeg jobbet en periode i Tokke imens jeg bodde i Vinje, som jo er en "prøvekommune". Om vinteren var det beltespor overalt i utmarka i Vinje. Og da mener jeg overalt!. I Tokke så jeg scooterspor èn gang ila en vinter, og det var på jordet til en bonde.

 

Er fornøyelseskjøring med scooter forbudt kjøper færre scooter. Så enkelt er det.

Hei. 

Er sjølv busatt og vokst opp i Tokke kommune, og må bare nevne at det du seier der stemmer ikkje. Noko meire snøskuter kjøyring er det nok i Vinje, men å seie at du kun såg et spor i ny og ne i Tokke, betyr enten at du forvrenger sannheten, eller ikkje har bevega deg stort i Tokke. Så å seie at det er forøks ordninga i Vinje som er årsak til snøskuter auke der, vil eg påstå er delvis feil. 

 

Har hytte i Tokke, og i Fyresdal kommune, og er aktiv snøskuter brukar. Om ein skulle satt prosent på det, så tør eg påstå at over 70% av lokalbefolkningen i Tokke og Fyresdal er snøskuter brukarar, har ingen statistikk på dette, men etter å ha budd her i alle mine år, så er det slikt ein ser etterkvart.

 

Kva grunn har dykk motstanderar, til og meine at det er dykk som skal kunne bestemme, kva me her i bygde kommunane skal bruke våres natur til? Når kommunane sjølv sender inn søknad for å få lovleg snøskuter kjøyring, så må vell det vere tegn nok til at det er noko dei ynksjer her. 

Og seie at dette kun resulterar i bajaskjøyring, blir heilt feil grunnlag for å forby snøskuter, det er ein veldig fåtall av snøskuter kjørerar som driver på med slikt, og ein kan ikkje ta alle under ein kam. Blir som å forby båt, fordi nokre kjøyrer bajas med desse, og ikkje halder 5knop regelen. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TelemarksGut:

 

Så du forteller meg at 70% av befolkningen i Fyresdal og Tokke bryter norsk lov? Det er jo betryggende! Hvordan vil dette bli bedre med tanke på frislepp? Kjører du også snøscooter i rekreasjonsøyemed ved hyttene dine? Mener du i såfall det er greit å bryte norsk lov?

 

Hvilken garanti har vi, flertallet i den norske befolkning (jfr undersøkelse fra SSB i fjor), for at dere ikke vil fortsette å bryte loven om det blir mer tilrettelagt?

 

Som du ser av mine tidligere innlegg mener jeg at det _ikke_ er lokaldemokratiet som bestemmer i bygdene. Det er scooterklubber og høyrøstede kommunekonsulenter som slår et slag for scooterne under bystyremøtene. De som er imot blir overdøvet av en raljerende fellesforståelse for at de ikke skjønner hva de snakker om.

 

Jamfør også avisinnlegget fra Varden tidligere i tråden så ser du bilde, samt politiets uttalelse, rundt hva som har skjedd under forsøksorningen i Vinje. Du kan også lese grunneieruttalelser samt mine og andres egne opplevelser.

Dere tilhengere snakker hele tiden om hvor vellykket denne forsøksorningen har vært, men dere har ennå ikke kommet med et eneste innlegg i debatten som dokumenterer dette. Og strengt tatt er det hos dere denne bevisbyrden bør ligge.

 

Angående lovgivning er det en artikell i aftenposten i dag:

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/Turistforeningen-i-strupen-pa-Regjeringens-snoscooter-politikk-7385292.html

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra dagens Aftenposten :

 

Turistforeningen i strupen på Regjeringens snøscooter-politikk

Regjeringens vedtak om å utvide forsøksordningen for snøscooterkjøring må kjennes ugyldig, mener Den Norske Turistforening, som nå klager til Sivilombudsmannen.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/Turistforeningen-i-strupen-pa-Regjeringens-snoscooter-politikk-7385292.html

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må få sitere en person fra en annen tråd:

 

"Hvem er sterkest i vårt samfunn? Iallfall ikke de verdiene det er snakk om her. Overalt er det press på verdier som ikke gir en økonomisk gevinst for noen. Noen må forsvare dem. Mitt inntrykk er at så lenge noe er teknisk mulig, er det vanskelig å stanse. (Som terrengsykling i innerste marka, som ødelegger sårbare skogstier og graver spor.) Men mange får hakeslepp når noen sier at egen utfoldelse ikke kan være grenseløs og opp til  egen lyst: Tenk at noen skal sette grenser for MEG. Uhyre provoserende.."

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.