Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvilken svartkjele?


kaffeguten

Anbefalte innlegg

Annonse

jeg bruker denne http://www.xxl.no/Root/Villmark/Kj%C3%B8kken-og-mat/Kjeler%2C-bestikk-og-redskap/eagle-prod-B%C3%A5lkjele-1%2C5l/p/1043961_1_Style

Har også 0,7 liters versjon. Hatt begge i mange år. Fungerer supert både på primus og bål. Veier ikke noe særlig heller. Følger med trekk så man ikke soter til ting i sekken.

 

Tips. Har som regel funnet de billigere på Coop Obs enn på XXL.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har begge de som nevnes ovenfor. Den fra Four Season er klart den fineste, men tuten falt av etter noen turer på min. Jeg fikk byttet den i ny, men det samme skjedde med den andre. Nå skal det sies at min står midt i bålet enten det er lite eller stort, så det er kanskje litt urettferdig, men Eagle sin har ikke tut og dermed ikke det problemet. Dessuten er den fra Eagle greiere å pakke på grunn av formen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin kjele. :) Men er det noe bra, at du bruker en kjele i kobber da? Men bruker du den ikke så ofte, så har det kanskje ikke noe betydning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kobberkjeler som brukes til matlaging bør være fortinnet inni. Mat/drikke tilberedt i rent kobber skal ha mindre helsebringende effekter sies det. Hvor mye, lenge eller ofte det teilberedes/inntas vet jeg ikke, men den generelle regelen er å benytte fortinnet kjele. Dette kan gjøres i etterkant om man skulle komme over en fin gamel kjele som ikke er fortinnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har begge de som nevnes ovenfor. Den fra Four Season er klart den fineste, men tuten falt av etter noen turer på min. Jeg fikk byttet den i ny, men det samme skjedde med den andre. Nå skal det sies at min står midt i bålet enten det er lite eller stort, så det er kanskje litt urettferdig, men Eagle sin har ikke tut og dermed ikke det problemet. Dessuten er den fra Eagle greiere å pakke på grunn av formen.

 

En kamerat hadde akkurat samme problemet på sin Four Seasons kjele.

 

Jeg har selv Eagle products kjelen. Etter ca 10 år løsnet håndtaket på lokket. Egentlig ikke noe stort problem. Byttet den i en Trangia kaffekjele nylig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er tuten på eagle å helle med.

noen som har erfaring med trangia eller mckenzie . ser de er billige på xxl

Til tross for at Eagle ikke har noen ordentlig tut, synst jeg den heller fint uten å søle. MacKenzie-kjeler fungerer helt greit til å varme vann eller lage kaffe, men er noe herk å koke mat i og ikke minst holde reine. Jeg anbefaler Eagle. Den er av stål (=ingen alu-utfelling), har ingen plastdeler som smelter i bålvarmen, har kobberbunn for bedre varmedistribusjon, og varer i årevis.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.