Gå til innhold
  • Bli medlem

Skredsøker


Halla

Anbefalte innlegg

Hei

Da topptur-/offpistsesongen nærmer seg, tenkte jeg og mine turkamerater å gå til innkjøp av skredsøkere.

Har sett litt rundt på nettet etter div. søkere, men er relativt usikker på hvilken modell jeg skal velge. 

Har bla sett på BCA`s Tracker2 og Mammut Pulse Barryvoks+++

Lurer på om det er noen her inne som har noen anbefalinger? Regner med å må betale x-antall 1000lapper for en god søker, men da prisen varierer noe voldsomt på de forskjellige modellene er jeg usikker på hvor mye man må legge i for å få en skikkelig søker. Ser det er noen forskjellige tilleggsfunksjoner på de dyre modellene vs de rimeligere, men det er vel greit å klare å bruke søkeren også, å ikke rote seg bort i div tilleggsfunksjoner når man skal bruke den. 

Er det noen som har noen anbefalinger / erfaringer å komme med? Kanskje man burde bestille fra utlandet?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde først en søker til rundt 2500, som jeg ikke husker navnet på. kameraten kjøpte seg dyr mammut og når vi trente på søking, så var det lettere med den fra mammut enn det var med den til 2500. fant rett og slett fortere fram med den fra mammut. den virker mer solid også.

 

når det er sagt, så fant begge fram og det var ikke stor tidsforskjell.

 

jeg klarte uansett å rote bort den til 2500, så nå bruker jeg dyr mammut sjæl! og er glad og fornøyd! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tja, det meste av skredsøkere funker, og det enkle er ofte det beste. En forskjell på søkere er hvordan en søker etter flere nedgravde på en gang. Bruker selv BCA tracker 2. Denne har en slags "lommelyktfunksjon" til søk etter flere. Har også prøvd søkere som har andre måter å gjøre dette på. Dette krever trening uansett hvilken modell du har. Ta med søkerne ut, og gjem en /og/eller flere, og la en person finne de. Som du sier er det bare falsk sikkerhet med greia hvis du ikke kan å bruke den skikkelig.  

 

Det er gjennomført mange gode tester av søkere. Sjekk f. eks ut denne fra skiinfo: http://www.skiinfo.no/ski-utstyr/g/7/2012---skreds%C3%B8ker-test

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt Mammut Pulse Barryvox et par år og er veldig fornøyd med den, enkel og grei og bruke. Hvis du ikke er godt vant med å bruke søker så ville jeg ha holdt meg til en enkel modell uten for mye fiksfaks, kan fort bli litt stressende med flere signaler, særlig hvis man ikke er vant til å trene med søkeren jevnlig.

 
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fokuser på brukervenlighet og rekkevidde når du skal finne den du vil investere i. 3 antenner gjør søket mer nøyaktig og effektivt og er å foretrekke.

 

Min anbefaling er å ta en titt på Mammut Barryvox Pulse Element, sansyligvis den beste søkeren for de som ikke er veldig interessert i tekniske dingser. Er man over middels interessert bør man gå for storebroren Mammut Baryvox Pulse.

 

En skredsøker varer i mange år, men husk å få den kontrolert hos autorisert forhandler i ny og ne (de ulike produsentene oppgir ulik service syklus), så de kan oppdatere programvaren og sjekke generell stand på søkeren.

 

Om man vil lese grundige tester av skredsøkere bør man ta en titt på denne siden:
http://beaconreviews.com/transceivers/Specifications.asp

 

Testen av Pulse Elements:
http://beaconreviews.com/transceivers/Specs_MammutElement.asp

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt Pieps DSP i snart 10 år og har vert veldig tilfreds med den. I vinters fik jeg låne den nye Pieps DSP Sport i nogle dager, og fikk leke litt med den. Det er den nye "enkle" ut gaven av DSP'en (kommer og i en pro). Den ble jeg veldig imponert over! Enkel og intuitiv  å bruke!

 

http://www.pieps.com/en/avalanche-transceivers/pieps-dsp-sport

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter mye testing av forskjellige skredsøkere, mener jeg Mammut Barryvox Element er den beste av de litt rimligere modellene uten guide fuksjoner. Ønsker du en mer avansert modell anbefaler jeg Pulse på det sterkeste. Pieps DPS er også et svært godt alternativ. Det er Mammut og Pieps som har de største sirkulære rekkeviddene og mest presise i søk.

Men det viktigste er at man har trent på det og kan bruke utstyret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 1 år senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.