Gå til innhold
  • Bli medlem

Vintersovepose - igjen


SRS

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg trenger ny vintersovepose og har søkt rundt omkring på dette forumet etter info, men synes det fremdeles er en jungel. Jeg skal bruke den bl.a. på Røros hvor det kan bli beinkaldt, så det må være en skikkelig pose. Skal ligge i telt, ikke under åpen himmel.

Tidligere har jeg vært skeptisk til dunposer mht. fuktighet, men nye dunposer har vel blitt bedre enn gamle dunposer? Uansett frister det å kunne spare 1 kg...

Så langt står det mellom følgende poser:

- Ajungilak Tyin Arctic. Fordeler: Mindre utsatt for fuktighet, OK pris, vet hva den står for. Ulemper: Tung, stort pakkvolum.

- Nanok Performance WGD 30. Fordeler: Lett, lite pakkvolum. Ulemper: Utsatt for fuktighet, dobbelt så dyr som Tyin Arctic.

Så langt heller jeg vel mot Nanok da det frister veldig å kunne spare vekt og volum.

Forslag og erfaringer mottas med takk!

Hilsen SRS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Anonymous

Ajungilak har en egen dunpose i samme prissjikt som nanok. Vet ikke hva forskjellen på disse er, men tror begge er veldig gode. Hvis du er veldig redd for fukt bør du kanskje vurdere å gå enda mer opp i pris og satse på f.eks. Marmot Col (-30 konf. temp.) Denne og sikkert flere andre dyre amerikanske poser har et ytterstoff som heter Gore dryloft og er såvidt jeg har forstått en slags gore-tex uten tapede sømmer.

Har selv denne posen og er svært fornøyd. Ligget i telt på fjellet når milværet kom plutselig, og på tross av masse kondens og fukt i teltet holdt den seg helt tørr i motsetning til tyin arctic posene til mine to turkamerater.

Hvis du er litt våken på nett kan du kanskje klare å gjøre et godt kjøp som gjør at du ikke kommer så galdt ut av det i forhold til Nanok eller Ajungilak dunposer. Tror også at denne posen er varmere enn disse to!

En annen ting som jeg synes er vel så viktig som den ekstra kiloen du sparer er det betraktelig mindre pakkevolumet i forhold til tilsvarende kunstfiberpose. Men en vinterpose vi alltid ha et visst volum og en viss vekt uansett.

Til ekstra kalde netter i dunpose bør du nok også vurdere et dampsperretrekk for å hindre kondens innenfra som fryser i posen.

Vet www.sportsnett.no hadde dette i allefall i fjor!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har selv samme problem som deg! jeg har kikket på helsport, de hadde jo "himalaya" jeg syntes det var en glimrende vinterpose til mitt formål (hovedsaklig børgefjell) men den ble jo selvsagt tatt ut av produksjon for en stund siden, men jeg har kikket på erstatningen, Lhotse som har omtrent samme tempraturgrense men dobbelt så dyr (ca 3000kr).... i og med at den er såpass ny har jeg ikke truffet noen som har prøvd den og jeg kan derfor verken anbefale eller fraråde deg posen, men den er lett (dun) og varm... og til den prisen må det være en bra pose!! kan ikke skjønne annet... :)

isbjørn har jo også noen brae poser , isbjørn jan mayen f.eks, posen som Lars Monsen brukte over Canada, det er jo et bra bevis på kvaliteten på posen... vekta er litt høy da men prisen prisen veier opp.

http://www.isbjorn.no/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

Marmot er meget bra, men for dyre for meg. Helsport Lhotse virker som en bra dunpose til en fornuftig pris sammenlikna med andre dunposer, takk for tipset. Imidlertid er temperaturangivelsen for denne posen helt psyko: Helsport angir -22 grader som komforttemp. (deres egne målinger), samtidig som de oppgir følgende temperaturer iht. EU-standarden: T-comfort = +8, T-lim = -35, T-ekstrem = -35! Jeg ringte og spurte Helsport om dette var riktig: Ja, det var det, sa de. De anbefalte at jeg skulle se på deres temperaturangivelser og ikke EU-temperaturene. Denne posen må helt klart tåle temperaturer lavere enn +8, men jeg tror ikke man har det komfortabelt i -35. Tror en plass mellom -15 og -20 er mer "realistisk".

Jeg har ikke hatt noen Helsport-soveposer sjøl, men de får jo stort sett god omtale av folk som har de. Kanskje ikke et dumt valg...

Hilsen SRS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Berghaus har kommet med noen helt nye soveposer, de varmeste er Glacier plus og Zenith. Prisen ligger under andre kjente merker i samme kvalitet, og har blitt kåret til beste pose i utenlandske tester. Yttertrekket er av et vindtett/vanntett materiale som puster og har tapede sømmer - jeg har ligget ute med posen i regnvær uten å bli våt i "fjæra"! :lol: Min beste sovepose hittil!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SRS! hvis du kjøper Lhotse, er jeg særdeles interesert i å høre hvordan den er i vinterfjellet! ( hvis det er det du skal bruke den til da :wink: )

Helsport jotunheimen er også vært å kikke på...

Hei!

Jeg kommer nok ikke til å kjøpe dunpose likevel. Jeg ringte Nanok for å få mer info om posene deres og personen jeg snakka med anbefalte meg å kjøpe kunstfiberpose for å være mindre sårbar for fuktighet. Den ekstra vekta = trygghet. Hadde jeg hatt mange penger kunne jeg jo kjøpt Marmot eller noe slikt, men synes disse posene er alt for dyre for mitt bruk. Hyggelig person forresten. Virka kunnskapsrik og brukte god tid til å forklare. Positivt!

Han kunne forresten opplyse at den nye EU-standarden var basert på et sett referanse-soveposer hvor av det ikke inngikk noen vinterposer slik at vinterposer kom relativt dårlig ut sammenlikna med sommerposer og 3-sesongposer i forhold til tidligere temperaturangivelser. Ja ja...

Kommer nok til å kjøpe en av følgende poser:

- Ajungilak Tyin Arctic

- Nanok Performance 20 eller 30

- Isbjørn Bjørnøya eller Jan Mayen (Jan Mayen blir i tyngste laget).

- Helsport Jotunheimen

Mange lovord om Isbjørn, men jeg kunne godt tenke meg å se posene sjøl før jeg bestemmer meg. Inntil da holder jeg en knapp på Nanok; de ser ganske bra ut.

Hilsen SRS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere vurdert Sir Joseph sine dunposer? En venninne av meg har en slik, og det er bare lovord. Jeg har ikke prøvd posene selv, men dette skal være bra greier, og jeg ville vurdert det selv om jeg ikke i vinter kjøpte meg en Tyin Arctic 200L(som jeg er fornøyd med, men den er tung)

De er kjent for "state of the art" når det gjelder dunjakker.

De selges vel kanskje av Vertikal, eller Kaarvatn fjellutstyr eller Ute i Trondheim.. Link til produsenten.

http://www.sirjoseph.cz/en/ps_detail.asp?IDproduktu=1

Kjell Iver

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Kaster meg på samme tråden. Er ute etter vinterpose, eller kanskje aller helst tre sesongers da jeg ligger mest ute seinhøstes og seinvinters og tror en vinterpose kanskje blir litt "overkill".

Ser nå at XXL har en pose kalt Ajungilak island til en vettug pris - noen som har synspunkter eller erfaring med denne??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.