Gå til innhold
  • Bli medlem

Dødsulykke på Liatinden i Lurøy


erlendne

Anbefalte innlegg

  • 2 uker senere...
Annonse

Utfyllende og mer korrekt info om ulykken, publisert i de tre avisene på Helgeland i starten av denne uken.

Tråder på fjellforum.net kom til nytte under diskusjonen om vanskelighetsgrad.

 

 

Faktafeil i forbindelse med Liatindulykken

I forbindelse med ulykken i Aldersundet forrige lørdag, der en mann omkom etter et fall fra Liatinden, har det i media fremkommet ukorrekt og misvisende informasjon rundt hendelsen.

Vi finner derfor grunn til å komme med oppklarende informasjon rundt hendelsen og selve fjellet.

Liatinden består av to ganske like, kjegleformede topper. Ut fra artikler og bilder i Helgelands Blad, Helgeland Arbeiderblad og Rana Blad er det ingen kilder som bekrefter hvilken av toppene ulykken skjedde på, men det er referert både i tekst og bilder til den vestligste av de to, kalt «Omegaen» på grunn av de militære installasjonene for ubåtnavigasjon som står igjen nær toppen.

 

Den rutinerte tindebestigeren Thor Bergersen er intervjuet i Helgeland Arbeiderblad i forbindelse med ulykken. Han referer til den vestligste Liatinden, som helt korrekt er en klatretur med svært eksponerte passasjer, og et parti før toppen som er så bratt og luftig at det helt klart er uforsvarlig å gå uten sikring.

Ulykken skjedde derimot på østtoppen, som definitivt er en krevende topp, men den fordrer ikke klatreutstyr via normalruten som den forulykkede brukte. Fallet skjedde for øvrig like under toppunktet, på sørsiden, ikke nordsiden, slik det har vært hevdet. Denne ruten har et par passasjer like under toppen som er eksponerte, der et fall vil være fatalt. Som redningslederen kommenterte i media, er det svært bratt under disse partiene.

 

Det er òg hevdet i media at ulykken var en klatreulykke, dette er faktafeil. De to brukte ikke klatreutstyr.

Av de tre forfatterne av denne artikkelen, som alle har besteget østtoppen uavhengig av hverandre, hadde to med sikringsutstyr da de gikk samme rute som den forulykkede, men ingen fant grunn til å ta det frem.

 

Liatinden er grundig diskutert på nettstedet fjellforum.net, der det er bred enighet om at vesttoppen bør gås med tau, mens bestigning av østtoppen ikke krever sikring for fjellvante folk.

Det er også hevdet i politirapporten at den forulykkede gikk bakerst, dette medfører heller ikke riktighet. De to gikk sammen ned fra toppen, men var adskilt med noen meter da ulykken skjedde. Turpartneren så ikke hendelsen, det er derfor ikke mulig å si noe om hva som faktisk forårsaket fallet, annet enn at det skjedde i en ikke spesielt krevende passasje, men med et bratt parti under. Akkurat der det ikke skulle skje.

 

 

Lars Thomas Poppe

Steinar Kolskog

Øyvind Gundersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og her er grunnen til min høydeskrekk. Jeg ser for meg hva som skjer hvis jeg snubler e.l. på verst tenkelige tidspunkt. Hvis det å snuble (e.l.) kan innebære død, så settes fantasien min i høygir og jeg det blir rimelig uaktuelt å fortsette. Jo høyere sjanse for å dø ved et uhell, jo verre blir høydeskrekken. Høydeskrekken min slår til også når det ikke er fare for død, men det er noe jeg kan håndtere, selv om jeg synes det er ubehagelig.

 

Det er utrolig trist når noe sånt som dette skjer, men han døde ihvertfall mens han gjorde en av tingene han nok likte best her i livet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.