Gå til innhold
  • Bli medlem

Lengde på gåstaver


Gjest Turlyst

Anbefalte innlegg

Hei! Hva er anbefalt lengde på gåstaver for en på 181cm?

 

Jeg trenger ganske lette og solide gåstaver som en del av opptreningen. Carbon er å foretrekke. De må kunne brukes inne- og ute. Med ute menes marka, samt fjellturer.

 

Er takknemlig for råd og tips:-)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjøp heller teleskopstaver.

Så kan du regulere dem etter type terreng osv...

Takk for svar. Tåler teleskopstaver at jeg henger over dem fra tid til annen? Veier ikke mer enn 72kg, men - men....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lengden kommer helt an på hvordan du skal bruke dem og hva du skal oppnå. Altså, noen bruker dem for balanse og hjelp, andre for aerob trening, f.eks s.k. "Nordic Walking" som i prinsippet er samme stavbruk som i diagonalgang langrenn.

 

Det har blitt meg fortalt av ergo- og fysioterapeuter at et bra utgangspunkt for ikke å få belastningsskader er en åpne vinkel på albuen med staven i bakken på flat mark. Altså skal stavens lengde være lavere enn at albuleddet er i 90 grader. Men dette er jo selvsagt bare et utgangspunkt. Med stillbare staver finner du som Dag-G  sier ut dette selv og kan variere. Jeg bruker kort stav i bratt stigning og lang nedover. Det er også en fin måte å avlaste slitne knær på.

 

Alle staver (som jeg har sett i hvert fall) kommer med både trinse og gummiknott, også de billigste som for øvrig er akkurat like gode og av samme konstruksjon som relativt dyre. Da tenker jeg selvsagt ikke på materialforskjellene som f.eks 6060 alu kontra carbon osv. Mine billigste kostet kroner 21(!) og selv disse har akkurat samme konstruksjon for avfjæring og låsing som de til en tusenlapp mer. Skulle jeg nevne noe om type måtte det være at "flip-lock" i lengden er en mer stabil løsning enn "screw lock", særlig om du endrer lengden underveis i vått vær/vading.

 

Selv har jeg alltid brukt en vandrerstav, det siste vi gjorde før snaufjellet var å stoppe i skogen for å spikke en til både vandring, vading og bålpinne, og etter at disse stavene kom på markedet har jeg alltid med meg en. For meg passet det overhodet ikke å gå med to, men det er en annen sak.

 

Stavene er dessuten fine å ha til mer enn å gå med. Til å holde oppe tarp, tørkesnor, løfte barduner til teltet osv.

 

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Tåler teleskopstaver at jeg henger over dem fra tid til annen? Veier ikke mer enn 72kg, men - men....

 

Finnes vel ingen garantier...men gode staver bør tåle det ja.  Er selv 182 og veier 120. Nylig gått en uke i fjellet med 26 kg på ryggen (startvekt). Gikk alene i et fjellparti uten dekning på mobilen, ville derfor nødig gå meg fast i ei fjellside, havne på hodet i ei ur osv. Stavene var da til utmerket hjelp når jeg måtte karre meg opp og ned gjennom steinur og bratte fjellesider. Uten stavene måtte jeg ha gått ned på kne og krøpet. Jeg hang på stavene kan du godt si da ja. Ikke noe sig eller svikt. Brukte et par forholdsvis rimelige teleskop-staver fra Italbastoni (husker ikke pris), kjøpt i en lokal Sport1 butikk for tre fire år siden. Funket helt fint, så da jeg kom meg med ned de bratteste hengene og de mest ulendte steinurene følte jeg sterk trang til å takke de som hadde utstyrt med meg staver som holdt mål. :)

 

PS: Hos nevnte produsent anbefales staver på 130cm til høyde 181-185, se side 18 (16)  i flg pdf http://www.dmserver.it/italbastoni/cataloghi/Italbastoni_summer_2012.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 år senere...

Enkelt å bruke   malen  0,7 x din høyde =stavhøyde .Det  anbefales av brukere av staver  til  vandring.
Så er  det  absolutt  en fordel  å  bruke  staver av  aluminium  ,de  er  grei  å  rette  opp  om  en skulle  være være  uheldig  å  bøye  de.
Teleskopstaver  er  å  anbefale , da  kan  en  justere  til  kortere på stigning og  lengere  på  unnabakke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.