Gå til innhold
  • Bli medlem

Trening mot ekspedisjon, jente


Anbefalte innlegg

Hei alle spreke turfolk!

 

Jeg skal gå min første tur over Grønland,  i 2015. Og har allerede startet treningen. I den forbindelse så trenger jeg alle treningstips som jeg kan få! Gjerne forslag uke til uke, progresjon og variasjon.

Foreløpig trener jeg standard styrketrening ( Knebøy, markløft etc.), toppturer m/u sekk og trekking av dekk. Jeg er i begynnelsen av 20 årene, og er ganske slank... Jeg trenger nok litt mer masse på kroppen.

 

Fint hvis dere vil dele deres erfaring med meg.

Jeg har tidligere krysset finnmarksvidda, samt. spitsbergen på tvers.

 

 

Det er også en del småting jeg har lurt på i forbindelse med hygiene og dobesøk på en sånn ekspedisjon. Det er dritflaut å spørre, da jeg allerede ser ut som ei lita pinglete jåledukke... men jeg lurer litt på hvordan det fungerer i praksis? Gå på do i stiv kuling og -20 ... i nærheten av 6-8 andre mennesker?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan ikke hjelpe deg med treningstips, men jeg kan berolige deg med at det ikke er flaut å spørre om dobesøk. Jeg har lurt på det samme mange ganger. Jeg har generelt ingen interesse av å dra på tur med mange andre, men har alikevel lurt på hvordan de løser dette. Er jo ikke bare å gå bak en busk når busker er ikke-eksisterende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk likevel.
Det er godt å høre at jeg ikke er den eneste som lurer litt på det.

På mine forrige litt lengre turer har jeg alltid vandret alene, eller med bare et annet menneske... men denne gangen vil det jo bli flere mennesker. Jeg får legge igjen min litt sjenerte side hjemme :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, det er vel mulig at bluferdigheten blir litt redusert... I mellomtiden er det ofte greit å bygge en liten levegg av snø. 

 

To praktiske tips spesielt for jenter: menskopp og tissetrakt. Greit å teste ut begge deler før langtur. :)

Nok en ting jeg har lurt på. Hvordan rengjør man menskopp og tissetrakt på tur? Koke det får jeg høre ved siden av meg nå. Men i hva, kaffekjelen? ;)

Jeg tenker at å tisse går jo relativt fort, har gjort det i 30 kalde uten at det er noe stress, men når man er ute i flere dager så slipper man ikke unna det faktum at det er andre ting som gjerne vil finne sin vei ut av kroppen. Det tar jo lengre tid og da kan -30 bli kaldt.

Mensen kan man jo utsette om man vil, hørt at noen blir dårlige av det så man bør kanskje sjekke på forhånd hvordan man reagerer på det. For endel er det jo ikke blødningene i seg selv som byr på problemer på tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo ta med deg en liten busk. Veier ikke stort og kan brukes til så mye annet også ;)

 

En fjellduk (eller annen vindsekk) kan med litt øvelse bli et effektivt lite privat avlukke. Både mot innsyn, nedbør, "wind chill" og vindens ufordragelige evne til å klusse med hva det måtte være.

 

Ellers så er det som allerede nevnt av Elisabeth-81 hverken et dumt eller flaut spørsmål.

 

:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nok en ting jeg har lurt på. Hvordan rengjør man menskopp og tissetrakt på tur? Koke det får jeg høre ved siden av meg nå. Men i hva, kaffekjelen? ;)

 

 

Tissetrakt: Bare rist av den. Hva gjør gutta med sin "personlige tissetrakt", liksom?  Ang hvor nyttig/viktig det er: må innrømme at jeg ikke en gang vet hvor min er, så det er ikke akkurat standardutrustning for meg, men jeg husker at jeg var veldig glad for den over Grønland. 

 

Menskopp: Jeg koker ikke på tur. Skyller av med en skvett vann hvis det er gjennomførbart eller gnir den ren (nok) med snø. Hele greia er forbausende lite grisete, men det kan kreve litt øvelse. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for gode forslag da! Tisse går jo fort og greit... med nr 2 så kan det jo være greit å gjemme seg bak en snøvegg eller en fjellduk :)

 

Lurer litt på om du misforsto forslaget til bruk av Fjellduken. Du skal være inne i den, men selvsagt med en åpning ned om du ikke ordner deg på annet vis. Det høres vanskeligere enn det er, dessuten er det lett å "tørrtrene".

 

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Da jeg fortalte om grønlandsturen min på jobben, var det plutselig ei av de fine damene som fikk et rart ansiktsuttrykk. Hun hadde rett og slett ikke tenkt på slike ting som dobesøk. Så hun spurte om vi hadde noe sted å gå inn.....! Det hadde vi altså ikke, men om det kan hjelpe:

 

I leir: Det bygges latrine med en liten vindvegg. Det funker aldeles utmerket.

 

Underveis: Dropseat eller liknenede på buksene, så slipper du rælet med å få av buksene. Dunjakka er på i alle pauser. Sørg for å ha ei som går godt ned over rumpa. Den dekker godt når det blåser og hindrer forfrysning av de edlere deler under dobesøk. Jeg trakk med meg pulken litt bort fra de andre og satte meg bak, selv om det er en noe illusorisk beskyttelse. Men hele gruppen har en gentlemansagreement på at når noen "går avsides", så ser man bort. Fram til Dye II er det enkelt, for alle sitter med ryggen mot vinden i pausene. Du går derfor opp mot vinden. Etter Dye II er du så vant til det at du ikke tenker over det.

 

Annen hygiene: Vi delte teltet i to; fortelt med kuldegrop og innertelt. Og så lukket vi i mellom. Da har man baderom så godt som noe, og en runde med våtserviettene så er du så god som ny. Husk at bakterier trives ikke i kulde, så det lukter overraskende lite.

 

Menstruasjon: Jeg gjorde som vanlig. Byttet under dobesøk og baderomssesjonen. Ta med hundeposer (små sorte poser). Grav en liten grop, dynk med bensin og brenn det opp når du er i leir.

 

Dunjakka er et veldig viktig plagg. Mange store lommer er her nøkkelen. Da kan du har både dopapir, antibac, fyrstikker og anna moro liggende fast i lommene.

 

Dette er sånne ting som høres veldig vanskelig ut før man har prøvd, men som er helt straighforward når man er i gang.

 

Myndighetene forlanger at man skal brenne opp dopapiret. Det var mye verre. Prøv sjøl å sette fyr på en våt og brun dopapirdutt i vind og minus 30, med fyrstikker.

 

Du spør også om trening. Jeg synes det du gjør høres riktig ut. Viktigst å trene seighet. En ting til; Tren gjerne skiteknikk. Mange nordmenn labber på ski når de får på seg fjellski og pulk. Du vil ha godt utbytte av å trene på å gli på skiene (i den grad det går med kortfell på).

 

Ellers høres det ut som du er vant til vinterfriluftsliv. Man sparer mye energi på gode leirrutiner og erfaring. Tid og energi spart er viktig på sånne turer.

 

Lykke til. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den enkle og komfortable måten å ordne dobesøk på vandringer om vinteren, er da å benytte teltet? Om morgenen før man tar teltet, går alle på do etter tur i forteltet. Førstemann setter seg i fotgropa, og spar etterpå skikkelig over. Nestemann gjør på samme måten. Hvem som får være først, går på rundgang. Skal du ikke på do, så gjør du det likevel. Slik kommer alle gradvis inn i samme rytme, for alle spiser omtrent like mye av det samme. Man slipper også vanligvis heftelser i løpet av dagen. Komforten ved dette opplegget er veldig høy sammenlignet med å sette seg ute i blåsten :mrgreen: (men damer unngår det vel ikke helt!)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine two cents, primært tiltenkt kveld/natt og ufrivillige teltdøgn:

 

Bæsjen kniper man igjen til kulingen stilner av (dropp kaffe!), og tisse gjør man i soveposen (på en tisseflaske, selvsagt)  Type Nalgene 0,5 l med stor tut. Brukes som varmeflaske etterpå.  :mrgreen:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså.. tissetrakt i flaske i sovepose? Shit, det hørtes komplisert ut! Men alle råd taes imot med stor takk, og alt må prøves ut.

 

Også er jeg veldig imponert over hvor god hjelp man får i alle de ulike sport/friluftsbutikkene rundtomkring. Med en gang man sier man skal på tur, så gir de avslag i massevis.. så lenge man handler litt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående dobesøk så bør du ikke planlegge noe særlig graving. Snøen er veldig hard mange steder på Grønland. Bruk av fortelt før avmasj, og ellers bak pulk er vel mest praktisk vil jeg tro. Gode tips over.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snømengde på innlandsisen på Grønland vil vel som påpeika over kunne være liten, det kjem vel litt ann på årstida du gjeng og tilhøva elles.

Trur eigentleg at dette er eit "problemstilling" som løyser seg sjølv. Som nevnt over går blueferdigheita truleg vekk nokså kjapt. Men kva har du gjort tidlegare? 

Reknar med du har "bimmelibomma" på dei andre turane du har gått?

Når det gjeld "tissetrakt" kan eg sei at eg har ei mjuk, i silikon. Ei anna eg kjenner, har ein som ho kjøpte i statane, der koppen er av hardplast...Verka litt enklare å få til uten "søl".... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Hei. Jeg har gått tur over Grønland og det gikk helt uten problemer for min del. Vi forberedte oss grundig. De som ikke hadde gjort det slet med masse problemer, først og fremst gnagsår, Akilles og hæl-smerter, frostskader og utmattelse. Jeg vil anbefale på det sterkeste å prøve utstyr og kropp på flere "skikkelige" turer. På Grønland er dagene typisk 7-10 timer lange, kanskje opp mot 16 timer dersom et problem oppstår. Jeg anbefaler derfor å gå helgturer på ca 15 timer med minst 40 kg pulk og ellers samme utstyr som på Grønland. Det er noe helt annet å gå 8 timer om dagen flere dager på rad enn å prøve utstyr et par timer om gangen. Jeg endte med å skifte støvler og modifisere disse til jeg ikke lenger fikk gnagsår. Ellers byttet jeg også jakke og bukse etter testing. Det kan være ekstra greit å finne en dag med -20 grader og litt vind for å teste maske og briller. (Jeg fikk ikke til mitt på Grønland) I påsken gikk jeg også en "mini"-ekspedisjon fra Finse til Gålå for å teste alt utstyret. God tur!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 år senere...

Blåser litt liv i denne gamle tråden, da jeg sliter veldig med å finne info om dette emnet noe sted - nemlig dobesøk på vintertur. Hva er vanlig å gjøre med nr 2; grave et dypt hull i snøen og legge snøen over, eller frakter man med seg ala BC? Jeg tenker at det kan være litt småguffent å bære med seg et par ukers avfall (i hvert fall i mildvær), men hvis jeg etterlater det nede i snøen at det også kan være litt utrivelig for andre som kommer etter meg når snøen smelter ned og man til slutt kommer ned til etterlatenskapene.

Jeg har planer om noen lengre turer med ski og pulk i vinter her hjemme i Norge, og noen går langs kvista løyper, så da er det greit å vite hvordan man oppfører seg mtp dette.  Jeg er fersk på overnattingsturer på vinteren, så tips mottas med takk 💩

Lenke til kommentar
Del på andre sider

KristineS skrev (På 17.11.2020 den 20.40):

Blåser litt liv i denne gamle tråden, da jeg sliter veldig med å finne info om dette emnet noe sted - nemlig dobesøk på vintertur. Hva er vanlig å gjøre med nr 2; grave et dypt hull i snøen og legge snøen over, eller frakter man med seg ala BC? Jeg tenker at det kan være litt småguffent å bære med seg et par ukers avfall (i hvert fall i mildvær), men hvis jeg etterlater det nede i snøen at det også kan være litt utrivelig for andre som kommer etter meg når snøen smelter ned og man til slutt kommer ned til etterlatenskapene.

Jeg har planer om noen lengre turer med ski og pulk i vinter her hjemme i Norge, og noen går langs kvista løyper, så da er det greit å vite hvordan man oppfører seg mtp dette.  Jeg er fersk på overnattingsturer på vinteren, så tips mottas med takk 💩

Grav hull. Men som alltid. Dopapir tenner man på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.