Gå til innhold
  • Bli medlem

Lage egen ovn - usikker på galvanisert metall


Mons Larsen

Anbefalte innlegg

Jeg vurderer å lage meg en liten ovn til jaktbua mi. Jaktbua er ikke stor, ca. 5m3 (1,4 x 2,5 x 1,4). Tanken er å bruke en rødspritbrenner (spritbeholderen til Heat Pal) i ovnen i stedet for ved, slik at jeg skal kunne ha fyr i ovnen i 5-6 timer, slik at jeg slipper å stå opp midt på natta for å tenne opp ovnen på nytt, eller fylle på med ved. Det må selvfølgelig være pipe på ovnen, slik at fuktigheten som produseres når spriten brenner, forsvinner ut gjennom pipa. Jeg bruker forresten bio-ethanol som brensel i Heat Pal'n, og det funker fint. Ovnen skal ikke være stor, men akkurat passe til at jeg får lagt spritbrenneren inni (minimum 23 cm i diameter). Vurderer også å lage et eget luftinntak til ovnen, der lufta kommer inn til ovnen gjennom et rør, slik at den ikke bruker oksygenet inne i jaktbua.  Jeg tenkte jeg kan bruke en askebøtte til å lage selve ovnen, men er usikker på om den tåler å bli oppvarmet, da jeg har hørt at galvanisert metall avgir giftig gass når den blir oppvarmet. Drt samme gjelder pipa, som jeg tenkte å bruke et nedløpsrør fra takrenner. Er det noen som vet noe om dette?

 

Hvis det er noen her som har tanker, idéer eller tips til hvordan jeg kan lage meg en slik ovn, så ville det vært fint å høre om de.

Alle innspill er av interesse.

 

Mons L.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vet ikke på hvilke temperaturer zink slipper, men jeg sveiset meg en fin lavvoovn av materialer fra en galvanisert tønne. Slipte vekk det galvaniske belegget der hvor jeg la sømmen. På denne tiden røkte jeg og det er jo som kjent få fordeler med tobakken. En av de er at en får søtsmak av røyken om en er i ferd med å bli zinkforgiftet, og jeg ble ganske paff da jeg tok meg en røykepause! For å si det mildt...

 

Siden alle innspill er velkomne ville jeg foreslå at du ordnet deg med muligheten til å brenne en liten bjørkepinne i ny og ne. Og til å koke en kaffelars på den.

 

Om du ikke bygger helt fra bunnen av selv kan du jo vurdere å innstallere en lavvoovn litt permanent?

 

Bare forslag, da...

 

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ikke kommentere ovnsplanene, men jeg har fått med meg at sveising av galvanisert materiale er fy fy. Når galvaniseringen brenner, som ved sveising, utvikler det seg giftig gass. Om temperaturen blir høy nok til å utvikle samme gass når ovnen senere er under bruk vet jeg ikke.

 

Sink har et betydelig lavere smeltepunkt enn galvanisering. Som student brukte jeg en stor sinkbalje som grill. Husker at den svettet sink når vi grillet. Jeg har aldri røykt så jeg kjente aldri søtsmaken, men ser ikke bort fra at den hadde vært der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan vara svårt att svetsa galvaniserat stål. Vad har du att svetsa med? Gas? Mig? Tig? El?

 

Jag skulle föreslå att bygga i rostfritt. Det finns gott om material att få tag i billigt. Avgasdelar till bilar, hinkar, plåt för fasader etc.

Relativt enkelt att svetsa. Går att svetsa även med icke-rostfritt tillsatsmaterial, men då blir fogen inte rostfri och riserar att rosta upp snabbt. Gas, Tig och el är enklast. Annars måste du köpa en hel rulle rostfri tråd till Migen och det vill du antagligen inte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville vurdert å få tak i en slik om jeg var deg. Bruker den i lavvoen, og den varmer i mange timer. Husker ikke hvor lenge, men natta igjenom i allefall.

Selges her.

 

http://www.rk-smia.no/parafinovn-rk-smia-kan-parafinovn.html

 

Ein slik kan i alle fall ikkje eg anbefale. Eg har hatt ei natt (eller riktigare ein kveld) i ei hytte saman med ein slik styggedom. Som ein tidlegare gjest hadde skrive i hytteboka "Anten måtte eg eller ovnen ut, så då enda ovnen ute." Same konklusjon gjorde eg. Strengt tatt kan eg ikkje anbefale pipelaus fyring dersom det lar seg gjera å fyre med pipe. Trådstartar har heldigvis allereie forstått dette.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke på hvilke temperaturer zink slipper, men jeg sveiset meg en fin lavvoovn av materialer fra en galvanisert tønne. Slipte vekk det galvaniske belegget der hvor jeg la sømmen. På denne tiden røkte jeg og det er jo som kjent få fordeler med tobakken. En av de er at en får søtsmak av røyken om en er i ferd med å bli zinkforgiftet, og jeg ble ganske paff da jeg tok meg en røykepause! For å si det mildt...

 

Siden alle innspill er velkomne ville jeg foreslå at du ordnet deg med muligheten til å brenne en liten bjørkepinne i ny og ne. Og til å koke en kaffelars på den.

 

Om du ikke bygger helt fra bunnen av selv kan du jo vurdere å innstallere en lavvoovn litt permanent?

 

Bare forslag, da...

 

:)

Takk for svar. Ja, jeg tenkte at det hadde vært koselig å fyre med litt ved av og til, men er redd for at ovnen blir i varmeste laget med vedfyring. Også krever det kanskje litt mer arbeid med ovnen, men dette er noe jeg absolutt vurderer. Ovnen skal i og for seg være ganske permanent montert i bua.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan vara svårt att svetsa galvaniserat stål. Vad har du att svetsa med? Gas? Mig? Tig? El?

 

Jag skulle föreslå att bygga i rostfritt. Det finns gott om material att få tag i billigt. Avgasdelar till bilar, hinkar, plåt för fasader etc.

Relativt enkelt att svetsa. Går att svetsa även med icke-rostfritt tillsatsmaterial, men då blir fogen inte rostfri och riserar att rosta upp snabbt. Gas, Tig och el är enklast. Annars måste du köpa en hel rulle rostfri tråd till Migen och det vill du antagligen inte.

Det er elektrodesveising det er snakk om, og jeg burde få tak i metall som ikke veier så mye, for det bør helst ikke bli en så veldig tung ovn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville vurdert å få tak i en slik om jeg var deg. Bruker den i lavvoen, og den varmer i mange timer. Husker ikke hvor lenge, men natta igjenom i allefall.

Selges her.

 

http://www.rk-smia.no/parafinovn-rk-smia-kan-parafinovn.html

Jeg har vurdert flere typer parafinovner, men det er flere utfordringer med samtlige av de jeg har sjekket: For det første har ikke disse pipe, og da vil eventuelle avgasser, og fuktigheten som genereres ved forbrenning av parafinen, havne inne i bua. Det gjør det vanskelig å tørke klær. Dessuten er bua så liten, at slike ovner fort blir litt i varmeste laget, hvis man ikke kjører de på det laveste nivået hele tiden. Men takk for tipset! :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ein slik kan i alle fall ikkje eg anbefale. Eg har hatt ei natt (eller riktigare ein kveld) i ei hytte saman med ein slik styggedom. Som ein tidlegare gjest hadde skrive i hytteboka "Anten måtte eg eller ovnen ut, så då enda ovnen ute." Same konklusjon gjorde eg. Strengt tatt kan eg ikkje anbefale pipelaus fyring dersom det lar seg gjera å fyre med pipe. Trådstartar har heldigvis allereie forstått dette.

Ja, det er riktig! Det må være pipe for å slippe unna avgassene og fuktigheten. Som sagt, så er det en veldig liten jaktbu (ca. 5 kubikkmeter), og det trengs ikke så voldsom stor varmekilde. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rustfritt er tingen. Hva med å modifisere en liten varmtvannstank?

Kan eksosanlegg fra feks. bil eller fleksible stålslanger fra motorrom fungere som rør til luft inn/ut?

Ville tatt en tur på dynga/miljøstasjonen å kikket etter inspirasjon.

Høres vanskelig ut å sveise slikt med elekroder, kanskje det går på minus, men ville nok foretrukket acetylen/oksygen eller tig hvis det var meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis en først sveiser og kan ta det fra scratch har det ingen hensikt å starte med et halvfabrikata. Men elektroder er det bare å glemme for såpass tynne plater vi snakker om her, blir bare tull (og hull). Med et moderne aggregat blir det noe helt annet. Selv et enkelt og gammeldags sveiseaggregat med dekkgass går det fint.

 

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rustfritt er tingen. Hva med å modifisere en liten varmtvannstank?

Kan eksosanlegg fra feks. bil eller fleksible stålslanger fra motorrom fungere som rør til luft inn/ut?

Ville tatt en tur på dynga/miljøstasjonen å kikket etter inspirasjon.

Høres vanskelig ut å sveise slikt med elekroder, kanskje det går på minus, men ville nok foretrukket acetylen/oksygen eller tig hvis det var meg.

Takk for tipset! Ja, jeg har vurdert å ta en runde på den lokal dynga for å få litt inspirasjon, og kanskje plukke med meg noe småtteri som kan brukes! :) Hadde ikke tenkt på en liten varmtvannstank.. kanskje det er tingen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er elektrodesveising det er snakk om, og jeg burde få tak i metall som ikke veier så mye, for det bør helst ikke bli en så veldig tung ovn.

 

Rostfritt. Lätt att få tag i tunn plåt, biltema har rördelar och hinkar du kan köpa billigt. Kanske elektroder också. Relktroder för rostfritt är hur som helst lätt att komma över även om du troligen måste köpa en hel packe. Men du kan svetsa annat med dom också, så dom går väl åt med tiden.

 

Vänt upp och ned på en rostfri hink, på med ett rör på toppen som skorsten. Köp en hink till, klipp upp den och platta ut så har du en botten till ugnen också. Snabbt och enkelt. Billigt också.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Etter mye fundering (og Googleing) fant jeg løsningen til slutt..

Jeg bestilte like så godt en lett liten ovn fra USA, og i dag, to uker etter at jeg bestilte, henta jeg den på posten!

Det syns jeg var rimelig rask levering. Ovnen kostet ca 1100,- og med frakt og toll ble det omtrent 2000,- for hele greia.

Trur den veier ca 6 kg.. lett er den i allefall :)

Her er noen bilder...

 

post-6863-0-33527500-1382031227_thumb.jp

post-6863-0-18268600-1382031239_thumb.jp

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snasen ovn.

Den er faktisk så pass lett at det absolutt kunne vært noe å ha med på hundesleden når jeg er på turer i Femundsmarka eller andre skogsområder. En slik ovn og et telt med åpning for pipe, så har en plutselig full komforttemperatur uten primusfyring, muligheter for fyring utover natten osv. Barnevennlig vintertelting!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...

Ser TS har løst problemet. :) Men det er ikke noe problem å lage egen ovn selv, hvis noen ønsker det og har mulighet. Bør da gå for rustfritt stål! En kammerat nordfra byggde en vedovn (i rustfritt stål), for mange år siden. Han skaffet først en dør, fra en gammel vedovn (kan kjøpes ny) og så fabrikkproduserte røykrør (sammenlegbart - Lavvo ovners røykrør). Han bygde den omtrent som Lavvo ovner, en får kjøpt her i Norge, men litt større. Vekt var heller ikke det store tema for denne ovnen, da den var beregnet for å bli fraktet med traktor inn på vidda. Oven fungerte bra, spessielt med tørr ved. :) Noe værre ble det da vi gikk tom for tørr ved. Vi lå jo ute på vidda i 14 dager, så vi var også avhengig av ved vi fant i området. Og den var jo rå. Røykrørene tettet seg raskt med sot, så vi måtte ned med røykrørene hver 2. dag og rense dem.

 

Kjenner til flere som bygger om disse vedovnene, til å bruke parafin. Dette er å annbefale, kan brukes både i koyer og i Lavvo. Til Lavvo så kan tanken være ute og slange inn under teltduken. Jeg skal få bygget meg en slik ovn, for bruk i Lavvo. Skal en bruke ovnen mer enn noen få dager, er tørr ved, et problem. Og vanlig parafin er billig.

 

Pr. dags dato bruker jeg en hytteovn, uten røykrør. Det går greit, men ikke ideelt. Må være ganske obs på ventilasjon, hvis en har ovnen på gjennom natta, uten ovnsvakt. En kan risikere, å ikke vokne opp igjen. :) En gang hadde jeg hatt for lite inn-luft og var jeg ganske tung i hodet, om morgenen. En slik ovn produserer også en god del vann, men jeg er obs på det, så det har ikke skapt store kondens problemer. Skal andre bruke en slik hytte ovn (uten røykrør), må de IKKE bruke vanlig parafin, på grunn av avgasser! De må kjøpe Fritidsparafin, Renset parafin, eller tilsvarende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bestilte like så godt en lett liten ovn fra USA, og i dag, to uker etter at jeg bestilte, henta jeg den på posten!

Det syns jeg var rimelig rask levering. Ovnen kostet ca 1100,- og med frakt og toll ble det omtrent 2000,- for hele greia.

Har du fått prøvd ovnen? Hadde sikkert vært interessant med en tilbakemelding. Den er jo en god del billigere enn tilsvarende ovner, som er på det norske markedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Tiur3: Ja, har fått testet den, men ikke over lengre perioder. Den varmer jaktbua mer enn godt nok, så jeg trenger ikke å fyre på full guffe hele tiden. Men jeg ble anbefalt av noen å legge inn en tykkere jernplate i bunnen av ovnen, slik at det ikke går hull i ovnen etter mye bruk.. ovnen er nemlig veldig tynn. Veldig lett er den også. Kan komme med  en fyldigere rapport etter å ha brukt den en periode.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.