Gå til innhold
  • Bli medlem

Allværsjakke


Andreas

Anbefalte innlegg

Har tenkt meg en ny Gore-tex / allvørsjakke, og trenger litt tips!

Skal bruke den til ski- og fotturer i fjellet, samt som regnjakke på turer i lavlandet. (Ønsker ikke en lettvekt jakke som f.eks. Pac-lite jakkene.)

Har foreløpig utelukket en del og lurer litt på følgende jakker:

Norrøna

- Trollveggen

- Vestveggen

Patagonia

- Stretch Element

Arcteryx

- Kjenner ikke noen av jakkene konkret

Pris er ikke vesentlig, ikke fordi jeg er stinn av daler, men fordi jeg legger penger i jakka...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Goretex-jakker er veldig bra nesten uansett merke, og de du nevner der ser ut til å være mer enn gode nok for det formålet du beskriver.

Det viktigste er egentlig at jakka føles bra og passer godt med de klærne du har tenkt å bruke under. Detaljer som glidelåser og hette er særlig viktig. Goretexjakker skal ikke være FOR vide fordi det vil gå utover pustefunksjonen slik at man får kondens på innsiden.

Selv har jeg en Patagonia og en Marmot. Begge fungerer meget bra.

mvh Bjørn Revil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Har kjøpt en Norrøna Arch Wall i år. Hittil er jeg veldig fornøyd. Den er i motsetnint til Trollveggen alt annet enn klumpete. Stretch Gore Tex'n gjør at den sitter utrolig godt uten at den er ubehageliv å bevege seg i. Den er svindyr, men vi fikk et godt tilbud og slo til.. Fra Norrøna kjenner jeg bare Storm jakka og Trollveggen fra før av. Spesielt i forhold til Trollveggen er det enorm forskjell, selv om begge selges som klatrejakker.

Så hvis du kan tenke deg ei jakke med norsk tilknytning, kan jeg anbefale den... Vet ikke hvor god den er til skiturer o.l. Men til aktiv fjellbruk er den topp.

_______

Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristian; Kjenner ikke Arcteryx sine jakker så godt, men skal sjekke opp litt... Er relativt Patagonia frik, samt at jeg liker at Norrøna siden det er fra gamle landet...

Panda; Liker også når de sitter litt tettere. Skal sies at Patagonia jakkene jeg har sett på ikke er i Gore-tex! Patagonia er jo i ferd med å utvikle svært gode egne alternative membraner og impregneringer, men jeg har ikke prøvd disse materialene... Synes ofte man med sekk og relativt høyt tempo blir svett/klam ved lite regn og gjennomvåt med mye regn når man bruker gore-tex, så dette er spennende.

Morten; Helt enig i hva det gjelder strecth og passform! Men blir det ikke litt voldsomt med en så kraftig jakke, når det blir lite "fjellsport"og mer ski/gå tur?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristian; Kjenner ikke Arcteryx sine jakker så godt, men skal sjekke opp litt... Er relativt Patagonia frik, samt at jeg liker at Norrøna siden det er fra gamle landet...

Panda; Liker også når de sitter litt tettere. Skal sies at Patagonia jakkene jeg har sett på ikke er i Gore-tex! Patagonia er jo i ferd med å utvikle svært gode egne alternative membraner og impregneringer, men jeg har ikke prøvd disse materialene... Synes ofte man med sekk og relativt høyt tempo blir svett/klam ved lite regn og gjennomvåt med mye regn når man bruker gore-tex, så dette er spennende.

Morten; Helt enig i hva det gjelder strecth og passform! Men blir det ikke litt voldsomt med en så kraftig jakke, når det blir lite "fjellsport"og mer ski/gå tur?

Er dere værfast i fjellheimen? :)

Er det noen av dere som har erfaring med Pategonias nye membraner? (Ho2No) Strech Element er nemlig ikke i Gore-tex....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hei!

Jeg har hatt brukt en jakke fra Marmot, som heter "Glenmore Jacket II" i ca. 1år. Har bare hatt positive erfaringer med denne jakken. Dette er en jakke du bør vurdere.

Vel den var ikke "billig", men har fungert utmerket på turer i fjellet både sommer og vinter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg har hatt brukt en jakke fra Marmot, som heter "Glenmore Jacket II" i ca. 1år. Har bare hatt positive erfaringer med denne jakken. Dette er en jakke du bør vurdere.

Vel den var ikke "billig", men har fungert utmerket på turer i fjellet både sommer og vinter.

Det er notert!

Tror det går i retning av Patagonia. Hadde valgt Arcteryc Theta AR om det ikke hadde vært for at jeg ligger mitt i mellom L og XL......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt Trollveggen jakke i mange år, blir ganske dyrt i lengden har slitt ut tre stykker, mine erfainger er att minusgrader er ikke så bra blir det kaller enn -10 og du svetter, så fryser hele jakka til ett meget ubehagelig ispanser, gravde snehule i minus 35 for noen år siden svettet litt men byttet på å grave inne og stå ute å rydde unna sneen den jakka ble helt ødelagt kunne berre kaste den etterpå. Så jeg kommer ikke til å kjøpe ny, har tenkt meg en tettvevd bommullsjakke med forsterkninger god hette osv Bergans eller Norøna, så har jeg heller ett sett lette regnklær i sekken i de tre årstidene det er fare for regn i fjellet. Så vitt meg bekjent blir alle gårtex jakkene stive og vonne å gå i i minusgrader, men dette er min vurdering sikkert mange som har gode erfaringer med goretex uansett de er fatastisk gode når de er nye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt Trollveggen jakke i mange år, blir ganske dyrt i lengden har slitt ut tre stykker, mine erfainger er att minusgrader er ikke så bra blir det kaller enn -10 og du svetter, så fryser hele jakka til ett meget ubehagelig ispanser, gravde snehule i minus 35 for noen år siden svettet litt men byttet på å grave inne og stå ute å rydde unna sneen den jakka ble helt ødelagt kunne berre kaste den etterpå. Så jeg kommer ikke til å kjøpe ny, har tenkt meg en tettvevd bommullsjakke med forsterkninger god hette osv Bergans eller Norøna, så har jeg heller ett sett lette regnklær i sekken i de tre årstidene det er fare for regn i fjellet. Så vitt meg bekjent blir alle gårtex jakkene stive og vonne å gå i i minusgrader, men dette er min vurdering sikkert mange som har gode erfaringer med goretex uansett de er fatastisk gode når de er nye.

Har tenkt litt på denne problematikken, men funnet ut at jeg først trenger en allround jakke så en ren vinterfjell/kaldt vær jakke. Kan ikke kjøpe alt på en gang, i alle fall ikke med min ønskeliste...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Kva med ei Norrøna bomullsjakke? Bomull pustar betydeleg betre enn GoreTex, er mjukare og dermed meir behageleg i bruk, og impregnert bomull er like vanntett som GoreTex. Dessutan kostar ei bomullsjakke berre halvparten av det ei GoreTex-jakke kostar.

God tur!

Tore

Har tenkt meg en ny Gore-tex / allvørsjakke, og trenger litt tips!

Skal bruke den til ski- og fotturer i fjellet, samt som regnjakke på turer i lavlandet. (Ønsker ikke en lettvekt jakke som f.eks. Pac-lite jakkene.)

Har foreløpig utelukket en del og lurer litt på følgende jakker:

Norrøna

- Trollveggen

- Vestveggen

Patagonia

- Stretch Element

Arcteryx

- Kjenner ikke noen av jakkene konkret

Pris er ikke vesentlig, ikke fordi jeg er stinn av daler, men fordi jeg legger penger i jakka...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Kva med ei Norrøna bomullsjakke? Bomull pustar betydeleg betre enn GoreTex, er mjukare og dermed meir behageleg i bruk, og impregnert bomull er like vanntett

Etter 3-4 timer i regn, stiv kuling og 2 grader?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter 3-4 timer i regn, stiv kuling og 2 grader?

Jeg var så heldig å verve et medlem til DNT og tok som vervepremie (+ noen kroner) deres fjelljakke av Ventile (bomull). Den ble brukt flere ganger flere dager på rad i drittvær i fjor. Jeg var skikkelig gretten over det dårlige været, men følte aldri at jeg var gjennomvåt. Jakka puster særdeles godt, og til vinterbruk kan da ingen ved sine fulle fem velge gore-tex, tex-mex eller lignende???

Husk også på at jakka bare er en del av det du har på deg (forhåpentligvis), og at helheten vil avgjøre i hvilken grad du føler deg vel i dårlig vær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hva som oppfattes som bra og dårlig, kan være litt forskjellig.

Geografien kan også gjøre en liten forskjell. På mine kanter av landet (Rogaland), kan det være regn, stiv kuling og 2 grader hele året, selv forholdsvis høyt oppe.

Så, jo Jeg bruker Gore-tex om vinteren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen dårlige erfaringer med Gore-Tex om vinteren. Jeg bruker det hele året og det fungerer helt topp. Bare pass på svetteproduksjonen i de kaldeste periodene. Moderne jakker har god utlufting og det funker veldig greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

I påsken for nokre år sidan gjekk eg frå Gjendesheim til Leirvassbu (i Jotunheimen). Då vi starta var det +3 grader, stille, og det regna jamt. Det regna heile vegen til Spiterstulen. Etter Spiterstulen fekk vi motvind (frisk bris vil eg tru), og det regna meir intens. I Kyrkjeglupen sank temperaturen, og regnet gjekk over til sludd. Kleda våre vart etterkvar dekka av eit tjukt lag med sludd. På denne turen brukte eg ein Norrøna bomullsanorakk, medan turkamerat Geir brukte Norrana GoreTex-jakke. Eg var tørr på overkroppen då vi kom fram til Leirvassbu, Geir måtte byte alt (på beina hadde eg ei mikrofiberbukse som ikkje var vanntett i det heile).

Elles er eg heilt einig i det Bjørn S skriv om at ”jakka bare er en del av det du har på deg, og at helheten vil avgjøre i hvilken grad du føler deg vel i dårlig vær”. Ei nettingstrikka trøye av ull innerst mot kroppen vil ikkje kjennest så våt ut som til dømes ei tettstrikka trøye. Ei nettingstrikka trøye er mest berre hol, og hola blir ikkje våte. ”Resten” av trøya er ull, og ull kan som kjent innehalde ganske mykje fugtigheit før vi oppfattar plagget som vått.

Ventile er eit veldig bra bomullsstoff, men litt vanskeleg å få tak i. Sjekk evt:

http://www.eeee.no/

http://www.polarbjorn.no/

http://www.ventile.co.uk/index.html

Eit relevant spørsmål du også bør stille seg sjølv (og svare ærleg på) er: Kor ofte er det eigentleg regn når du er på tur?

Tore

Etter 3-4 timer i regn, stiv kuling og 2 grader?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Eit relevant spørsmål du også bør stille seg sjølv (og svare ærleg på) er: Kor ofte er det eigentleg regn når du er på tur?

Om spørsmålet er rettet til meg (og det er hyggelig) så er jeg ute minst to dager i uka og har holdt på med det i noen år.

Det blir noen dager i regn hvert år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Impregnert bomull er nok ikke like vanntett som Gore-Tex, det går jeg aldri med på. Jeg har prøvd begge deler, jeg synes faktisk Gore-Tex er minst like behagelig.

For de som trives godt ute blir det gjerne mange turer i løpet av et år. Det blir nødvendigvis også mange dager med regn. Bomull holder ikke da. Jeg liker best å ha en skikkelig god jakke som kan brukes til det meste av turer i naturen, og da må jeg ha en som funker i all slags vær. Det gjør ikke bomull!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hadde nok gått for GoreTex. Syns at når det kommer til stykke gir en mest mulig universal jakke. Og jeg mener lette løsninger er best. Jo fler brukområder jo bedre, og der syns jeg GoreTex vinner klart.

Men som noen påpeker, ditt bruk av naturen kan vel kanskje forsvare kjøp av to jakker. I så fall kanskje du burde sjekke ut bomull om du vil det. Men spør du meg så hadde jeg valgt en god GoreTex. Min har vært brukt i alt fra Sahara til storm på havet i lofoten, og fjellet ikke minnst.

Men begynner å lure på om det ikke finns to forskjellige mennesker ute i fjella. Noen sverger til GoreTex, mens andre mener det er bortkasta penger :wink:

Bare ikke kjøp den billigste GoreTex og tro at det kun finns den kvaliteten. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Lurerer på om noen hare har erfaring med et merke som heter "Tilak"? Er noen jakker å få tak i nå på tilbud. Virker lovende så vurderer kjøpe en.

Modellen jeg tenker på heter: Tilak Raptor XCR

Setter pris på svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...

Kjøpte meg en Mountain Equipment - GTX Proshell jakke på salg her i høst og er sålangt svært fornøyd, og kan anbefale denne.

Skal sies at jeg ikke har fått testet den på sommerføre - men til vinterbruk har den vært glimrende.

http://www.oslosportslager.no/product/8355/8356/424175/Mountain_Equipment_Tupilak_Gore-Tex_Pro_Shell_jakke_%2707-08.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vestveggen lages ikke mer og trollveggen er veldig tung og stiv.

Arcteryx Alpha SV er markedets beste skalljakke, tror jeg har lest 20 tester på skalljakker og den vinner samtlige.

Prisen er dog ganske rå. For 1500 mindre får du jo stretch element som også er en kremjakke.

Har selv en TNF modulus jakke som koster det samme som alpha men synes nok snittet på alphaen er bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.