Gå til innhold
  • Bli medlem

Vinterjakke - overnattingstur - bomull / skall


halvorep

Anbefalte innlegg

Hei. 

 

Skal kjøpe meg en skikkelig vinterjakke til årets sesong, men jeg er usikker om jeg skal gå for den "tradisjonelle" goretex varianten eller om jeg skal prøve meg på en eller annen bomullsvariant.

 

Jakka skal være av type lang, god hett, klaffer over alle glidelåser, en tradisjonell sikker fjellanorakk for bruk i vinterhalvåret. 

 

Jeg er veldig fristende til å velge bomull siden det puster bedre, men jeg skal bruke jakka på overnattingsturer og er skeptisk til hvor fort disse plaggene tørker, er det noen med erfaringer? 

 

Type jakker.. 

 

Bergans Antartic

Klattermusen Rimfaxe

Norrøna Svalbard

 

Eventuelt

 

Norrøna Svalbard GTX

Klattermusen Brede

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kan jo legge til disse jakkene i Epic-bomull til lista di:

 

Bergans Morgedal (tradisjonell anorakk)

Bergans Finse (Anojakke)

 

Åsnes Topp Jacket (Anojakke)

Åsnes Topp Anorakk (tradisjonell anorakk)

 

Epic en en bomulls blanding der silikon er spunnet inn i fibrene. Dette gjør at de ikke vil ta opp vann, og vil også tørke veldig fort.

Disse jakkene vil ikke bli stive på samme måte som en ren bomullsanorakk, men vil ha de bra egenskapene til bomull:

puster godt, et stille stoff som er behagelig mot huden, tåler godt å brukes rundt åpen ild, lang levetid etc..

 

 

Bergans Antractic jakka du lister opp der er vel i microfiber, denne tørker også veldig fort, vil nesten ikke ta opp vann eller bli stiv,

og puster kanskje enda bedre enn bomull,

men kan ikke trygt brukes rundt åpen ild, føles kaldere etc. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde gått for bomull eller mikrofiber. Gikk i en jakke i paclite ifjor og det ble for veldig klamt og fort kaldt når man stoppet. Når det kommer til bomull på vinteren, så fungerer det jo svært bra når det er kaldt, men hvis du får væromslag og sludd, så blir det nok bra vått og så svært kaldt. Hadde jeg skulle dra på en lengre tur med flere overnattinger, så hadde jeg tatt med regntøy i tillegg for å være på den sikre siden. Btw, paclite-jakken min er en anorakk, og du skal lete lenge etter mer upraktisk plagg å ta av/på og lufte med. Kommer aldri til å kjøpe anorakk i noen som helst form igjen.

 

Prøvde Klättermusen Einride som er en litt lettere bomullsjakke enn Rimfaxe og må si jeg mislikte forsterkningen rundt håndleddet i polyester. Stivt og ubehagelig. Prøvde også Norrøna Svalbard og den satt godt og var ganske behagelig, men litt tung. Samtidig, så er den veldig solid og holder seg nok veldig lenge. Ser at Bergans Antartic bare veier 630g mot Norrøna Svalbards 1050g, det gjør nok den jakka enda mer behagelig. Norrøna Svalbard Arktis er nok heller ikke en jakke som tørker spesielt fort, også her tror jeg Bergans sin kan ha noen fordeler.

 

... Endte med å kjøpe meg en Bergans Microlight jakke som jeg har tenkt å bruke hele året, men trenger fortsatt en som er litt lengre og med bedre hette for å kunne gå på skitur i fjellet. Er veldig fornøyd med den. Den er så lett at du nesten ikke kjenner du har den på, den er skikkelig lun og så langt fra klam som du kan få det.

 

Var på et par skiturer ifjor med for dårlig jakke og det var ikke spesielt behagelig. Det jeg merket meg mest var hvor viktig det er med en skikkelig hette og at jakken er lang nok til å gå over rumpa. Har tenkt å prøve Bergans Antarctic Exp og hvis den sitter bra, så kommer jeg til å gå for den.

 

Kort sagt, så er dette min oppfatning for vindjakke:

Mikrofiber > Bomull/Epic/G1000 > Goretex

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Fjellreven no. 8 anorakk http://www.fjellrevenshop.no/fjallraven-anorak-no-8-p-3949-c-148.aspx som jeg er veldig fornøyd med, den kan du vokse etter hvor vanntett du vil ha den, jo mer vanntett et plagg er dess dårligere puster det. En regnponcho eller lignende er sikkert ikke dumt å ha med på lengre turer. Alternativt, om man helst vil ha Gtx, er jo å kjøpe en jakke med godt luftemuligheter.

Folk er jo så forskjellige på hva de liker å ha på. For noen skal det være lettest mulig, noen vil ha det mykt og behagelig, jeg vil helst ha noe som jeg føler meg trygg og beskyttet i. Av de jakkene du har valgt ut ville jeg nok gått for Klattermusen Rimfaxe. På vinterfjellet er en tett og god hette og høy og tett hals noe av det viktigste, + at det er god lengde så du kan bøye deg uten å få ryggen bar. Har en Klattermusen Froste (vanntett) med perfekt tetting i hals og hette, men til tider litt for kort, Fjellrevens Anorak no. 8 har perfekt tetting og er i tillegg lang og romslig. Jeg anbefaller deg å dra og prøve masse forskjellige jakker, da tror jeg du vil finne ut hva som er viktig for deg og ikke.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tilbakemeldinger  :)

 

"Innigranskauen" Har du noen praktiske erfaringer med klær laget av epic stoff? 

 

Samme spørsmål til deg "Elisabeth 81" Har sett på Anorak nr.8, hvordan er denne jakken etter en lang dag, trekker den mye fukt?

Har dere hatt jakkene med på vinterovernatting? 

 

Viktige for meg er at jakka trekker så lite fukt som mulig slik at den ikke er som en stor istapp dagen etter en natt i telt. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gammeltbrukernavn111

Dere som bruker bomullsjakker i stedet for goretex på vinterturer: Hvor ofte opplever dere problemer med at jakka tar til seg så mye vann/fuktighet at den fryser og blir helt stiv i i løpet av natta?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@havlorep

 

Jeg har Topp anorakken fra Åsnes (som jeg fikk veldig billig), men har desverre ikke overnattet med den enda, så kan ikke gi noen egenopplevde erfaringer.

Du kan dog lett finne andre som har gjort det, både her på fjellforum og andre steder, og alt jeg har lest tilsier at de ikke blir stive over natta.

Det kan jeg godt tro på, for jeg har vaska den en gang, og også gått å svetta i den. Stoffet virker som det ikke tar til seg nevneverdig med fuktighet og tørker veldig fort. Jeg kan jo legge til at det føles akkurat som vanlig bomull mot huden.

Tror Alexander Gamme gikk til sydepolen med Epic expedition jakka til Åsens, det kan jo tyde på at det funker i den type klima.

 

G1000 tøker også veldig fort så vil tro ispanser effekten er vesentlig mindre der også i forhold til ren bomull. Sikkert noen her som kan gi et klart svar på hvor godt det funker.

 

Som Blackbrrd sier over her er microfiber kanskje "det beste" under de rette forholdene, men har en del minus det også, f.eks hvis du har tenkt å tende bål, eller møter på sludd og mildvær da det ikke står imot fuktighet i det heletatt.

 

 

Så kort oppsumert: Ingenting er perfekt. Man må finne ut hva som passer best for sitt bruk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tilbakemeldinger  :)

 

"Innigranskauen" Har du noen praktiske erfaringer med klær laget av epic stoff? 

 

Samme spørsmål til deg "Elisabeth 81" Har sett på Anorak nr.8, hvordan er denne jakken etter en lang dag, trekker den mye fukt?

Har dere hatt jakkene med på vinterovernatting? 

 

Viktige for meg er at jakka trekker så lite fukt som mulig slik at den ikke er som en stor istapp dagen etter en natt i telt. :)

Jeg har ikke fått testet Anorak no 8 altfor mye på vinteren ettersom jeg kjøpte den sent i vinter, men ser fram til å teste den ordentlig til vinteren igjen. Jeg har ikke opplevd at den har blitt våt, selv i regnvær, vannet preller av den og trekker seg ikke inn i stoffet, enda ihvertfall :P Men om det begynner å trekke inn er det jo bare å vokse den. Skulle jeg vært ute i mange dager i dritt-vær ville jeg nok hatt noe utenpå. Kan ikke si om den hadde tålt det eller ikke, men anser det som en litt for stor risk å prøve. Gjennomvåt jakke i -20 kan umulig være sunt. Jeg putter alltid klærne jeg skal ha på dagen etter i bunnen av soveposen, på den måten slipper jeg at de blir stive av frost. Drar ikke på lange overnattingsturer på vinteren og drar jeg på telttur da så er det når yr lover sol :) Jeg kjøpte denne anoraken fordi jeg syns det blir for klamt med Gtx, har en Bergans anorakk, men det holder ikke mål om det er litt vind. Skjeldent det er vindstille på fjellet. Fokuset mitt lå på pusteegenskaper, hvor tett jeg får den rundt ansiktet, lengde, vindtetthet og romslighet. Drar jeg ut i skikkelig ruskevær tror jeg at jeg vil bruke Froste-jakka. Men om en mnd eller to så er det sikkert nok dager med sørpevær til å få testet anorakken skikkelig. Jeg kan gi deg tilbakemelding da på hvordan den takler det :) Tror den skal takle det ganske godt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bomull är ett bra material för kläder inomhus och om sommaren och så. Kan fungera om det är kallt och tort. Lite jobbigt dock om det är 5 minusgrader och underkyld dimma (tåke) som sugs in i tyget och fryser. Sådant vinterväder är inte helt ovanligt i det här landet och jag har flera gånger haft besvar med det redan med helsyntetiska Gore-TEX-kläder som blivit stela av isbeläggning. På dessa klädder lägger sig dock isen bara på ytan och går att borsta/slå av. Med bomulskläder går inte det, utan hela blagget blir impregmerat av is. Inte bra.

 

Men vissa dagar är en bomullsjacka perfekt. -10 och sol på fjället i svag till måttlig vind och det är HELT överlägset allt vad membrankläder heter.

 

Jag var länge inne på det här med "en jacka till allt". Men det fungerar bara skapligt, och då är det syntetkläder med nätfoder som fungerat klart bäst.

 

En variant som någon redan varit inne på: Bomull för tort väder, komplettera med något fukttätt att dra utanpå i regn/sludd etc. T.ex. en billig och lätt regnjacka. Andningen blir så och så, men det blir den med allt vattentätt. Ofta försöker man ju undvika att vara ute i regn, och man bör nog prioritera dom egenskaper som är viktigast i det väder man helst är ute i och sedan ha en (billig, kompakt och enkel) nödlösning för regn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som bruker bomullsjakker i stedet for goretex på vinterturer: Hvor ofte opplever dere problemer med at jakka tar til seg så mye vann/fuktighet at den fryser og blir helt stiv i i løpet av natta?

 

Bruker både bomull og membrantøy på vinteren. Min erfaring er at bomullen blir våt om det kommer sludd og regn naturligvis men ikke opplevd at den blir så våt av svette. Kun evt. ryggtavla om man går seg kjempesvett med sekk. Har prøvd å fått bomullstøy så fuktig at det er et ispanser rundt kroppen på kveldstid(tenker tilbake bla på noen av mine første snøhule-turer, før jeg lærte meg å være litt forsiktig med klærne under gravingen). Det var naturligvis stivt og kaldt å ta på neste morgen men i løpet av en halv time i litt sol og vind og kroppsvarme var plaggene tørre igjen. En interessant ting jeg merket meg for et par år siden var at membrantøy IKKE nødvendigvis eliminerer det problemet. Ble skikkelig gjennomvåt av svette og nedbør etter en dag med fullstendig drittvær og det var ikke mulig å få membrantøyet heller tørt i teltet. Var bare til slutt å akseptere å måtte inn i stive og isete plagg igjen neste dag hvor været hadde skiftet. Da tok det ikke lang tid før solen, vinden og kroppsvarmen tørket klærne. Konklusjon: Membrantøy har bedre evne i fuktig vær enn bomull men om det først blir skikkelig gjennomvått på vintertur er det jaggu det samme om det er bomull eller membrantøy. (Det vil selvfølgelig variere noe med hva slags ytterstoff det er på membranplagget.)  

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei

Jeg har hatt adskillige overnattingsturer med en tykk Norrøna bomullsanojakke. Den er godt falmet og slitt, men holder sikkert til neste generasjon.

Den puster bra, gir bra beskyttelse, er tung og stiv og blir enda tyngre og stivere hvis den blir våt og fryser. Men den puster bra og er behagelig å ha på - i tørr frost altså - og gir litt ekstra varme. Den er lang tid om å tørke opp i telt, men tørker på kroppen når man går. Kan være ispanser å ta på om morgenen. Jeg blir våt av svette på ryggen under sekken og snø kan det jo også. Epic bomull eller G-1000 vil sikkert være lettere og tørke raskere.

Derfor kjøpte jeg og har brukt Bergans antarctica microfiberjakke hel siste lange vinter. Den er lett, fyller lite i sekken, tørker lynrask, fin vinntett. Jeg har supplert med skinnkant på hetten. Den er tynn og kall på den måten, at den ikke gir noe ekstravarme.

De kunne gjerne ha spandert et nettingfor til å holde rim på avstand og gi litt ekstra varme. Den har noen svarte paneler/ermer som vel skal likne på forsterkning. Det er det IKKE. Det skal bare se smart ut. Det medfører at den har flere sømmer enn nødvendig, som er tapet av hensyn til vinn tettheten. Dette er helt overflødig og unødig fordyrende. Dessuten betaler du ekstra for merkevaren "Bergans". Den har fine store "napoleonslommer", men ingen sidelommer. OK, med hofterem, men du går jo ikke alltid med stor sekk.

Den beste microfiberjakke Norrøna? Sydpolen i noe kraftigere stoff fremstilles dessverre ikke lenger. En kamerat har den og jeg har forsøkt å rane den uten hell.

Microfiberjakker krever ett tynt regnsett med på langtur med fare for slaps/regn/snøhulegraving.

Jeg har en skalljakke, som jeg bruker i overgangstiden med regn og slaps. Den er bedre enn den gamle Lowe skaljakke , hvor jeg alltid var varm-våt av svette - muligens også av regn utenfra- jeg klarte aldri å finne ut.

Så jeg går for microfiber evt. med epic bomull som alternativ.

Hilsen

Elgen

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som jeg nesten må prøve Bergans Antarctica også, ikke store prisforskjellen på den og Norrøna Svalbard Arktis og utfra kommentaren til @elgen, så tipper jeg den vil passe bedre der jeg trenger en lang, vindtett jakke, nemlig på snaufjellet midt på vinteren i -10 grader og litt vind. Kjøpte meg denne: http://nettbutikk.bergans.no/Bekledning/Jakke/Vindbeskyttende/Microlight-Jkt-Black-XXL--142040-p0000006618 som nesten gjør jobben, men den blir nok litt for kort av og til. Har fått erfare at det ikke er noe moro å være kald på rumpa samtidig som man går det man klarer på ski. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Antarctica er i hvertfall stor i størrelsene, løs passform og ned over rumpa. Det liker jeg selv best, for det gir mest sirkulasjon i jakken. Jf. eskimoenes ytter parka. Andre liker så ettersittende jakke bedre - formentlig mest til vinterklatring.

Jeg kjøpte min fordi DNT-butikken hadde 30% rabatt en bestemt lørdag pgr. av nyinnredning av butikken. Se om du kan få den på salg/rabatt.

Hilsen Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tip til dere som liker Norrøna Sydpolen etc. 

Disse jakkene er ganske ofte å få på ebay pent brukt til særdeles rimlige priser.

Fikk en large derfra i sommer til rundt 200kr i veldig god stand. Dukker jevnlig opp.

 

Eks: http://www.ebay.com/itm/mens-NORRONA-SYDPOLEN-Clima-Guard-jacket-like-TROLLVEGGEN-size-S-Small-/121181018217?pt=UK_Men_s_Coats_Jackets&hash=item1c36f39869

 

Eks 2 : http://www.ebay.com/itm/MENS-MAN-NORRONA-MICROGUARD-TELEMARK-215-JACKET-JACKE-VESTE-XL-HERREN-/161113316809?pt=UK_Men_s_Coats_Jackets&hash=item25831a1dc9

(Nummer to der er Telemark, har ikke prøv den selv men tror det er mye av det samme men en del kortere snitt og MED nettingforet som ble etterlyst av en her.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Derfor kjøpte jeg og har brukt Bergans antarctica microfiberjakke hel siste lange vinter. Den er lett, fyller lite i sekken, tørker lynrask, fin vinntett. Jeg har supplert med skinnkant på hetten. Den er tynn og kall på den måten, at den ikke gir noe ekstravarme.

De kunne gjerne ha spandert et nettingfor til å holde rim på avstand og gi litt ekstra varme. Den har noen svarte paneler/ermer som vel skal likne på forsterkning.

Hilsen

Elgen

 

Tip 2: Re: Kalde microfiber klær. Leste en her på fjellforum av en som hadde begynt å gå med ett lag ekstra netting undertøy over det vanlige når han gikk med microfiber på høyfjellet.

I følge den posten ble det da vesentlig lunere og ungikk å få det kalde, tynne stoffet "klebet" rett på kroppen i sterk vind o.l.

 

-innigranskauen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en dobbel Ventile (=tett bomull, omtrent som Epic men uten silicon) jakke. Ideel under disse førholdene: "Men vissa dagar är en bomullsjacka perfekt. -10 och sol på fjället i svag till måttlig vind och det är HELT överlägset allt vad membrankläder heter." Siden den jeg har er dobbel, så tåler den mye vind.

 

For denne typen vær, så er rekommenddasjonen: Meget bra. Fantastisk.

 

Jeg bruker den 4 sesonger, med variasjoner på lag 1 og 2. Ved regn tar jeg på en poncho. Ved våt snø+vind, mye vind+regn er den ikke bra. Da tar jeg en copy-tex-jakke.

 

Den jakke jeg har er denne: http://www.snowsled.com/outdoor-clothing/ventile-clothing/osprey-jacket/  - Snølås på alt. Gode zippers. Perfekt sydd. Lang, så vinden ikke gjør låren kalde. Hade jeg valgt på nytt, så hade jeg evt tatt en en-lags jakke av denne typen. Effekten av å ha den på i fjellet er a) Turister tror jeg vet alt om alt, da man ser ut som man vart i fjellet sen 1940; B) barnen tror jeg er fra 40-talet og er håpløst ute.

 

At bomull ikke er å forakta ved riktig bruk kanskje best vises av at Tensing & Hillary hade dunjakker, med Ventile utenpå. Men: De er tyngre en plast. De tåler mer, men tåler vann dårligere. De slipper ikke igjennom så mye vann , men de blir tunge og litt harde. Har aldrig hatt tørkeproblemer, da jeg på vintern bor i lavvo/hytte med fyring.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Her er et alternativ til dem som ikke liker stive jakker

http://www.paramo.co.uk/en-gb/garments/detail/index.php?pgc=NIKWAXANALOGYJACKETASPIRAUNISEX

 

Her kan man lese om produktene

http://www.paramo.co.uk/en-gb/garments/different/index.php

 

Har selv 1 jakke 1 Anorakk 2 bukser +++

og vil ikke ha noe annet.

 

Men du må importere de selv fra UK

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.