Gå til innhold
  • Bli medlem

Overnatting ute vinterstid


Gjest gammeltbrukernavn111

Anbefalte innlegg

Gjest gammeltbrukernavn111

Heisann godtfolk

 

Jeg lurer på hva folk stort sett bruker for å holde varmen når de overnatter ute i skogen vinterstid. Merk at jeg ikke snakker om høyfjellet her. Tenk mer skog og åpen himmel eller tarp (men det er jo selvfølgelig fint med tips om en løsning som fungerer i telt på fjellet også)!

 

Jeg har en helt ok 3-sesongs syntetisk sovepose som funker greit, men den er for kald tidlig vår og sen høst (komfortemp på -2, men jeg synes den blir for kald allerede ved 0 grader). Jeg er ute etter en løsning til bruk sen høst/tidlig vinter og sen vinter/tidlig vår - altså den tiden der det er kaldt, men ikke nødvendigvis 30 blå.

 

Er det like greit å bare smelle til med en skikkelig vintersovepose med det samme? Og er det i så fall noen som har tips om gode soveposer? Bør ikke koste sånn altfor mye (ser jo noen som koster nesten 10k!), og gjerne være litt solid, spesielt ytterstoff. Greit om den tåler litt fuktighet. Disse virker å være både veldig dyre og ganske så tunge hvis de skal ha en lav komfortemp... Skal man først kjøpe noe sånt så bør man vel skaffe en med komfortemp på rundt -20?

 

Setter pris på litt input generelt på vintersoveposer. Spesielt fordeler/ulemper med dun vs. syntet, og om det er noen produsenter som utmerker seg som spesielt bra?

 

Eller finnes det andre løsninger som kan brukes, for eksempel i kombinasjon med soveposen jeg har fra før? Jeg har hørt at noen bruker en sånn fjellduk med vattering utenpå en tresesongs pose, men at det kanskje ikke er en ideel løsning fordi det skaper for mye kondens. Andre er igjen happy med løsningen. Er det sånn at de som er plaget av kondens ligger inni hele duken, mens de som ikke er plaget lar hodet stikke ut og bruker den bare rundt kroppen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest gammeltbrukernavn111

Hmm... Ser at det finnes en pose fra Ajungilak som heter Tyin Winter (og en annen modell som heter Tyin Winter 5-season?). Den ser jo ut til å være veldig mye for pengene da, og ikke altfor dyr heller... Noen erfaringer med denne? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

den er bra den. Når det kommer til vinterfiberposer opplever eg det litt sånn at "du får hva du bærer", posene er ganske like når det kommer til varme/gram. Så du kan jo se på kroner/gram, men regner med Tyinposene er av de billigere. 

 

Fiber vs dun: Dun er lettere, og setter større krav til at du klarer å holde den tørr. Fiber varmer fortsatt selv om posen blir fuktig.

 

Brukt Tyin Winter i noen år, den har prestert bra innenfor komforttemperaturen på varmere enn rundt -15. Også testet den i ned under -30, og sov greit da også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil anbefale posene fra norske Isbjørn.  De sys på bestilling, så da får du den sydd etter dine mål.  Jeg selv bruker en som heter Bjørnøya, og den funket fint under åpen himmel i minus 13, kun iført ullboxer!  Fikk sydd den litt ekstra vid i skulderpartiet, noe som gjør at man ikke får helt klaus.

Men minuset er at posen forblir ganske stor selv når du pakker den ned.  Men jeg er pulkbasert på vinterstid, så for meg spiller det ingen rolle.  Anbefales!

www.isbjorn.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker selv Isbjørn Jan Mayen og sover komfortabelt i den til godt under -30. For ekstra komfort legger jeg en ullgenser over hodeåpningen, så får jeg en liten lomme med varmere luft rundt ansiktet og blir ikke fristet til å ha hele hodet inni soveposen. Jeg er ikke nevneverdig plaget med at genseren faller av. Må rette litt på den når jeg snur meg helt rundt selvfølgelig, men det er verdt tiltaket for å ha det varmt og godt rundt ansiktet.

 

Før jeg kjøpte denne soveposen brukte jeg en gammel Tyin Elite og den fungerte også bra, men ikke i like lave temperaturer som Isbjørn posen.

 

En annen løsning som mange har brukt med stort hell er å ha to tynnere soveposer, den ene utenpå den andre. Dersom den ene i det minst er god og romslig blir dette en brukbar løsning.

 

En av mine turkamerater har brukt løsningen med fjellduk utenpå soveposen en del. Det gir ekstra varme men også fuktig sovepose hver natt. Om du ikke får tørket soveposen til neste natt blir det fort hustrige netter ut av det.

 

Gisle

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En variant som en del folk använder på höghöjdsklättring är att sova i dunkläderna i en tunnare sovsäck. Istället för att släpa med en -30-säck så nöjer man sig med en kanske -10. Dunkläderna skall man ju ändå bära med sig och varför ta med 2 lager med isloation? Vikt och utrymme...

OK, det är specialfall, men kan vara värt att fundera på? Jag skulle nog i alla fall prova en gång på en kortare tur för att se om det fungerar.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gammeltbrukernavn111

Takk for gode innspill. Ser ut til at fjellduk utgår, også får jeg se etter syntetposer. Isbjørn og Tyin virker jo som ålreite alternativer. Foretrekker at den tåler å bli litt fuktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nettopp anskaffet en jerven hunter fjellduk. Den planlegger jeg å bruke sammen med min tyin vinter pose når det blir skikkelig kaldt i vinter. Var ikke klar over kondensproblemene som blir beskrevet her. Har prøveligget ei natt og det gikk helt fint, men det var i varmeste laget med høsttemperatur ute. Jervenduken ble derfor brukt halvåpen. Skal teste dette skikkelig i jula (på Røros) og håper det blir kjempekaldt :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kombinert en Bergans Arctic ocean med en Ajungilak Shield, begger er i dun og begge tåler vann. Ikke veldig fornøyd med Bergansposen, føler at Shilden holder meg varmere selvom den har en høyere komfort-temp. Men sammen er posene dynamitt for ei som alltid fryser på natta :P Jeg føler ikke at det er noe problem med dunposer, aldri opplevd at den har blitt våt annet enn utenpå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nettopp anskaffet en jerven hunter fjellduk. Den planlegger jeg å bruke sammen med min tyin vinter pose når det blir skikkelig kaldt i vinter. Var ikke klar over kondensproblemene som blir beskrevet her. Har prøveligget ei natt og det gikk helt fint, men det var i varmeste laget med høsttemperatur ute. Jervenduken ble derfor brukt halvåpen. Skal teste dette skikkelig i jula (på Røros) og håper det blir kjempekaldt :smile:

Hvis du skal teste på en flerdagstur, bør du bruke en VBL (vapor barrier liner) som å unngå at svett kommer inn i posen.

 

Ja, det er kaldt på Røros. Jeg har også testet vintertelting er og fant ut vinter soveposen min ikke er egnet til dette. Har aldri hatt det så kaldt i mitt liv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker som flere syntetpose Isbjørn Jan Mayen og den holder greit ned til -25C.  Den har et digert volum, men da jeg bruker pulk på vinterturene går det greit. Skulle gjerne hatt en dunpose, men prisen avskrekker meg.

Dessuten er det ikke så mange vinterovernattinger jeg har vært år.

 

Men, det å kombinere to poser fungerer jo fint det om du ikke vil bruke så mye penger på vinterovernatting. Det kommer litt an på din høyde og vekt og størrelse på posene. To poser på tilsammen rundt 3.0 kg bør holde deg varm ned mot -15-20 minus. Men det bør være nakkekrage på i alle fall en av posene og du bør ha på noe klær, i det minste ulltøy og lue. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du skal teste på en flerdagstur, bør du bruke en VBL (vapor barrier liner) som å unngå at svett kommer inn i posen.

 

Ja, det er kaldt på Røros. Jeg har også testet vintertelting er og fant ut vinter soveposen min ikke er egnet til dette. Har aldri hatt det så kaldt i mitt liv.

 

Romjulstur, klarvær og fullmåne er nesten ensbetydende med bunnkulde i Rørosregionen og i Femundsmarka. Det blir da god mulighet til å få testet vunterutrustningen, men husk at temperaturen ikke nødvendigvis slutter å falle når den treffer -30. Vi har mange år hatt temperaturer både ned mot og under -40 i julen. Det krever betydelig mer av utrustningen og deg selv etter det lille temperaturfallet. 

 

Det fine med Femundsmarka er at det er en del åpne buer som en kan ty til om kulden blir for kvass for soveposen. Det gjør testingen litt tryggere enn om du befinner deg milevis fra folk og hus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nettopp anskaffet en jerven hunter fjellduk. Den planlegger jeg å bruke sammen med min tyin vinter pose når det blir skikkelig kaldt i vinter. Var ikke klar over kondensproblemene som blir beskrevet her. Har prøveligget ei natt og det gikk helt fint, men det var i varmeste laget med høsttemperatur ute. Jervenduken ble derfor brukt halvåpen. Skal teste dette skikkelig i jula (på Røros) og håper det blir kjempekaldt :-)

Håper du foretar testen under kontrollerte forhold - nær en varm hytte. Når temperaturen faller under -25 grader bør en være forsiktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tyin winter er forholdsvis stor når du pakker den, men det er mye pose for pengene. Skal du under 15 minus er kanskje Ajungilak Tyin EXP 5 season bedre. http://www.skittfiske.no/Avdelinger/friluftsliv/Soveposer/Fiberposer/Ajungilak/Ajungilak-Tyin-EXP-5-season-200cm-Bison--For-de-tøffe-forholdene-142822-p0000074207.aspx

 

Et godt underlag er også veldig viktig for å holde seg varm gjennom natta. Mye varme forsvinner ned i bakken med et dårlig underlag, og da hjelper det lite med den dyreste posen..

 

Så jeg ville gått for en av de Ajungilakposene, og så kjøpt et tykt og godt underlag i tillegg. Exped down mat er et godt valg:

http://www.fjellsport.no/produkter/turutstyr/soveposer/liggeunderlag/exped-downmat-9-m-liggeunderlag.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye fokus på soveposen, men husk at en minusgrad ikke er kaldere om vinteren enn ellers om året så sovepose for kaldt vær trenger ikke være annerledes om vinteren enn ellers om året.

Der du taper mest varme vinterstid er mot underlaget. Bruk et godt liggeunderlag, ta av deg de varmeste klærne og legg dem under deg i soveposen. Bruk dem som ekstra isolasjon mot bakken. Yttertøyet legger du over deg inne i posen. Hvis du har en tynn innerpose eller lakenpose så legger du klærne på utsiden av denne.

Ikke ha på deg mye klær når du legger deg. Langt undertøy er som regel nok, men ha varme klær lett tilgjengelig hvis det skule bli kalt utover natten. 

Lue er bra for å holde hodet varmt og ullsokker på beina.

Jeg har en helt vanlig tresesongers sovepose og en ekstra tynn pose til bruk på hytter etc. sommerstid. På ekstra kalde turer vinterstid så tar jeg den tynne posen inni den tykke og da holder jeg varmen både med og uten telt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer veldig an på liggeunderlaget hvor varm pose du trenger.

 

Med rudolf som underlag holder nok Tyin Vinter lenge for vanlig bruk. Med skumunderlag(selv om du bruker 2) vil jeg anbefale 5-Sesong om det er kaldere enn -12 til -15. Brukt begge posene mye

 

Har ikke testet med type Downmat el. selv, men sånn jeg forstår det er de underlaga omtrent like varme og gode som reinsskinna.

 

Tyin vinter: minst 100 døgn. Snart 15år gammel. Med hjelp av dunjakke, ullundertøy, balaclava, og veldig godt underlag har jeg sovet helt ok under -30.

5-sesong: 20-30 døgn.3 år gammel. -20 i boxer er helt passe :) Fyller omtrent halve Bergans Vikingsekken.... o.O Ligger å svetter om det er varmere enn -5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man sover suverent godt på en downmat eller annen type tjukkere oppblåsbart. Husk bare på at det kan gå hull på dem og da er isolasjonsverdien til downmat lik null. Jeg har alltid med andre underlag, enten skum eller reiskinn i tillegg om vinteren.

 

På padletur med familien tidligere i høst, gikk det selvfølgelig hull på "mitt" underlag. Jeg sov ikke imponerende godt oppå de fire redningsvestene som da var alternativet. Skulle svært gjerne hatt selv et tynt skumunderlag den natten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en kingsize fjellduk(jerven). Med den og en helsport sovepose som har ekstrem tempratur på -17 så har man god komfort ned til -5 grader. Ulempen med fjellduken et at det blir litt våt. Det er ikke noe probleme ei natt, men flere netter på rad vil jeg ikke anbefale fjellduken til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode innspill. Ser ut til at fjellduk utgår, også får jeg se etter syntetposer. Isbjørn og Tyin virker jo som ålreite alternativer. Foretrekker at den tåler å bli litt fuktig.

 

 

 

Skjønner ikke det der! Har brukt fjellduk rundt min dunsovepose fra Ajungilak x-antall ganger på vinterturer. Aldri opplevd fuktighet eller kondens. Har kun positiv erfaring med dette. Jerven King Size Thermo Hunter, for øvrig.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gammeltbrukernavn111

Skjønner ikke det der! Har brukt fjellduk rundt min dunsovepose fra Ajungilak x-antall ganger på vinterturer. Aldri opplevd fuktighet eller kondens. Har kun positiv erfaring med dette. Jerven King Size Thermo Hunter, for øvrig.

 

Har du også brukt den flere dager/netter på rad uten fuktproblemer?

Lufter du foret i duken og posen godt i løpet av turen?

Og, hvordan bruker du duken rundt posen? Altså hvor mye åpninger har du for lufting?

 

Redigert: Interessert i svar på disse spørsmålene fra deg også, Bienna!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker rett og slett jervenduken som en ekstra sovepose utenpå. Eller av og til som et teppe, hvis kona er med. Da brer jeg over begge. Men at det kondenserer, det har jeg aldri opplevd. Den originale, uforede jervenduken derimot, fungerer ikke.

Er det godt vær på dagen, lufter jeg både jervenduken og sovepose ute. Ellers bare åpner jeg glidelås helt opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stiller meg bak Biennas svar her. Bruker duken min på samme måte. Enten ved at jeg har åpning kun i kortenden av duken, som jeg da kryper ned i med soveposen, slik at jervenduken fungerer som en ekstra sovepose utenpå. Eller, slik han nevner, ved å åpne alle glidelåsene på den, og bre den over som et ekstra teppe. Original Jerven fjellduk (eller andre merker) uten fôr har jeg null erfaring med. Mulig at slike skaper kondens/fukt. Det gjør ikke min Thermo Hunter, så jeg synes det er greit å justere "sannheten" litt her. 

 

Dette er utprøvd på turer fra 2-3 dagers varighet opp til en drøy uke. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.