Jump to content
IGNORED

Gore-Tex - fjellstøvler - vanntett?

Spetz
 Share

Recommended Posts

Har et todelt forhold til lær/GT. 

M77 er knallgode de, se bort fra at de har fått en del dype kutt, og tåpartiet ser ut som det har blitt voldtatt med grovt sandpapir. De holder seg helt tørre(voks+skokrem), helt til vann trekker inn gjennom en ny flenge, og da virker det som det sprer seg videre derfra. GT-sko derimot (i lær), virker som de holder seg tørre, men småklamme, så lenge membranen er intakt. 

• 7 years later...
Marius Engelsen skrev (9 timer siden):

Første turen i helt nye Alfa Walk King Air i dag. Fjelltur i 5 timer, og det har vert en våt dag med veldig mye regn og masse bekker og dammer.

Holdt meg tørr på bena i 3 timer, så kjente jeg fukten komme. Når jeg kom til bilen etter 5 timer var sokken såpass våt at jeg kunne vri ut en god del dråper om jeg vidde sokken hardt.

Jeg brukte forrige utgave av trollveggenbuksen og hadde på den innvendig gamasjen, så støvelen var tørr øverst etter turen. Så det har trolig ikke kommet vann inn over støvleskaftet.

De har stått fyllt med vann i noen timer nå, for å sjekke, og det kommer ikke vann ut av støvlene.

Jeg hadde forventet at disse skulle være tette, men dette er jo mer en mellomting mellom lær- og tekstilstøvler. 

Må det være lærstøvler som er sauset inn rikelig med fett for å holde vannet ute? Kan ikke helt nye med goretex holde vannet ute? Hva er deres erfaringer?

BB30CFCB-B8E2-4FD9-87F4-50F73CB266D9.jpeg

F939FEE9-75B2-45BB-AEDA-BEA45FBFB90D.jpeg

Mine Crispi Skarven blir tettere for hvert år som går. Totalt vært sauset inn med diverse. Nymotens bivoks og gammeldagse saker funnet rundt om kring på hytter og i boder. 

Marius Engelsen skrev (5 minutter siden):

@Espen Ørud og @TheSleepwalker. Dere har da lærstøvler som er godt smurt. 

Walk King Air tilsvarer tekstilstøvler, selv om det kan se ut som skinn. Noen erfaring med om tekstilstøvler med goretex holder vannet ute, eller som vannet blir «pumpet» gjennom membranet etter en tids gange når tekstilen er blitt mettet med vann?

(Valgte tekstil denne gangen, pga. lavere vekt og bedre pusteevne på tørre dager.)

Åja, det er kommet en tekstilversjon ja. Overså den detaljen. Mine første støvler etter utvokste føtter var et par Norheim tekstilstøvler. Potte tett i flere år frem til de en dag lakk i bøyen ved tærne. Et par Alfa Femund (tror jeg) holdt et halvt år.