Gå til innhold
  • Bli medlem

Gore-Tex - fjellstøvler - vanntett?


Spetz

Anbefalte innlegg

Annonse

alle vadere puster gjennom toppen/åpningen

 

Så hva er da poenget med gtx? Tenker ikke på i vadere, trenger ikke skjønne poenget med det, men ellers. Hvorfor er det gtx i sko og klær om det ikke er der for å holde vannet ute og for å puste? Og hvorfor er da mine gtx skinnstøvler tette mens de jeg har i bare skinn lekker noe? De får nøyaktig den samme behandlingen. Er ikke meningen å kverrulere, jeg vil bare vite og jeg kan jo ikke vite ut ifra noen korte påstander uten forklaringer. Så derfor spør jeg igjen. Kan du utdype påstandene dine?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gore-tex er selvfølgelig vanntett! Gore-tex er et plastikk lignende stoff med små hull i. Dvs at hullene er så små at vann ikke trenger igjennom. Når vi snakker om pusteegenskaper til gore-tex, så klarer membranet og slippe ut små mengder damp. Altså vannmolekyler er større enn dampmolekyler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hva er da poenget med gtx? Tenker ikke på i vadere, trenger ikke skjønne poenget med det, men ellers. Hvorfor er det gtx i sko og klær om det ikke er der for å holde vannet ute og for å puste? Og hvorfor er da mine gtx skinnstøvler tette mens de jeg har i bare skinn lekker noe? De får nøyaktig den samme behandlingen. Er ikke meningen å kverrulere, jeg vil bare vite og jeg kan jo ikke vite ut ifra noen korte påstander uten forklaringer. Så derfor spør jeg igjen. Kan du utdype påstandene dine?

Vaderene kan være tette og puste igjennom åpningen, det var poenget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt inntrykk er at det er lett å få reklamert goretexprodukter inkl sko. Enkel reklamasjon opprettholder inntrykket av at det er noe galt med goretexprodukter som slipper inn vann. Det er ikke noe galt med goretexprodukter som slipper inn vann. Men kunden som reklamerer får bekreftet misoppfatningen at goretexprodukter skal være vanntette, når butikk/produsent gir kunden nytt produkt. På den måten fortsetter kunden å være fornøyd med goretexproduktet sitt, og produsenten kan fortsette å selge utette goretexprodukter tilbetydelig høyere pris. Og alle er fornøyd.

Grunnen til at goretexprodukter selger så bra, er at så få reklamerer. 80% av produktene blir så lite/lett brukt, at brukeren aldri oppdager at de lekker. De veldig veldig få som tar bryderiet/ubehaget med å reklamere på produktet, får nytt produkt. De blir veldig fornøyde og skriver på Fjellforum at servicen til butikk X er fantastisk, og at goretexprodukter skal være helt tette. Og alle er såre fornøyde.

 

Tror du tar litt feil her. I følge GoreTex garanterer de at plaggene dems holder deg tørr. http://www.gore-tex.com/remote/Satellite/content/our-guarantee#sec-our-gurarantee Det er ikke noe butikkene later som, så om plagget ikke holder deg tørr har du all grunn til å gå og klage. Man går jo da så klart ikke rett til Goretex, men til de som har solgt deg plagget, som videre går til produsenten som igjen går til Gore. Det er ingen misoppfatning at klærne skal være vanntette, det er en garanti, om de faktisk er det eller ikke er en annen sak.

De øvrige utsagnene dine har du ikke klart å forklare så jeg velger å fortsatt tro at det er Goretexen som holder vannet ute i vadere. Tror ikke de har brukt både vanntett gummi og gtx. Hvorfor bruker man gtx om det ikke er for at plagget/skoa skal være vanntette og puste????? Hvorfor blir gtx klær mindre klamme enn tett regntøy om det ikke puster? Hvorfor holder det vannet ute om det ikke er vanntett? Mener du at noen har gjort seg rike på tull og at ingen utenforstående har testet om dette faktisk virker eller ikke?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener du at noen har gjort seg rike på tull og at ingen utenforstående har testet om dette faktisk virker eller ikke?

Jeg har prøvd å se etter objektive tester av goretex-klær, men har ikke funnet noen slike tester fordi jeg lurte på om det var noe særlig forskjell på de typene "goretex". Har ikke funnet noe tester som sammenligner klær jeg kan kjøpe i butikken. Fant litt info her: http://www.rei.com/learn/expert-advice/rainwear-how-it-works.html

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring med GT-støvler er at noen har lekket allerede første turen mens andre har tålt noen få turer. Jeg kommer ikke til å kjøpe flere støvler/sko med GT.

Har dessverre aldri hatt verken sko, jakker eller bukser med GT som jeg har vært fornøyd med, er det fint vær er det klamt og regner det er det klamt og vått..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring med GT-støvler er at noen har lekket allerede første turen mens andre har tålt noen få turer. Jeg kommer ikke til å kjøpe flere støvler/sko med GT.

Har dessverre aldri hatt verken sko, jakker eller bukser med GT som jeg har vært fornøyd med, er det fint vær er det klamt og regner det er det klamt og vått..

 

Jeg hadde samme erfaring som deg, men de senere årene er skoene blitt betydelig bedre, og holder vesentlig lenger.

Det er, uansett hvor lenge de holder, bedre enn å gå våt i timesvis. (så lenge gore-texen holder, og nå holder den lenge...)

 

Når det gjelder jakke/bukse, så har jeg brukt gore-tex i mange år.

Det finnes ikke noe plagg som er optimalt, så også med gore-tex plaggene jeg har hatt, men jeg har ikke funnet noe som funker bedre.

 

Regnjakke over andre klær, i regn hele dagen, var direkte ubehagelig. Med gore-tex får jeg i hvert fall noen timer med levelige forhold før jeg blir gjennomvåt.

 

Men som det tidligere er sagt: det er bedre å være varm og våt enn kald og våt.

Med gore-tex blir jeg varm og våt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg utførte en liten test i går. Fylte en murerbøtte med vann, tok på skoene, og "bevegde" føttene så godt det lot seg gjøre. Konklusjonen er at skoene holdt tett, men at det kommer "kalde punkter," noe jeg må ha oppfattet som lekkasje. 

 

Nå er jeg vel vitende om at bevegelsesmønsteret i en murerbøtte ikke er tilsvarende en tur på vidda  :mrgreen: Men jeg slår meg til ro med at dette holder for meg, de er i utgangspunktet tette. 

 

 

Et tilleggsspørsmål: Skal man behandle denne type sko på noe vis? Butikken anbefalte meg bare å rengjøre dem med vann. 

 

http://www.xxl.no/Root/Villmark/Fjellsko-og-Jaktst%C3%B8vler/Fjellsko/crispi-Skogshorn-Plus-GTX/p/1089439_1_Style

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg vel vitende om at bevegelsesmønsteret i en murerbøtte ikke er tilsvarende en tur på vidda  :mrgreen: Men jeg slår meg til ro med at dette holder for meg, de er i utgangspunktet tette. 

 

De er nok tette i utgangspunktet ja, men det er bare et tidsspørsmål før det går hull på gore-texen og de begynner å lekke. Personlig foretrekker jeg lærstøvler uten gore-tex. Da bruker jeg bare å smøre de inn i bjørnefett, minkolje, ect. Det holder ei god stund, men hvis man skal vase rundt i myrer eller vått terreng i dagevis blir man blaut uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine GT sko består av dels skinn og dels GT og tok inn vann ganske tidlig etter innkjøp. I går fylte jeg skoene med vann og etter kanskje 10 minutter kom dråpene ut fra GT membranen. Ingenting kom fra skinnet. Så nok en gang faller jeg tilbake på de gode gamle M77 fra forsvaret. De har nå fått seg en god vask for å fjerne gammelt smuss, tørket på badet på varmekablene, og deretter smurt godt inn med lærfett.

Det var forresten lærstøvlene som ble tørre først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et todelt forhold til lær/GT. 

M77 er knallgode de, se bort fra at de har fått en del dype kutt, og tåpartiet ser ut som det har blitt voldtatt med grovt sandpapir. De holder seg helt tørre(voks+skokrem), helt til vann trekker inn gjennom en ny flenge, og da virker det som det sprer seg videre derfra. GT-sko derimot (i lær), virker som de holder seg tørre, men småklamme, så lenge membranen er intakt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvd å se etter objektive tester av goretex-klær, men har ikke funnet noen slike tester fordi jeg lurte på om det var noe særlig forskjell på de typene "goretex". Har ikke funnet noe tester som sammenligner klær jeg kan kjøpe i butikken. Fant litt info her: http://www.rei.com/learn/expert-advice/rainwear-how-it-works.html

Interessant, men ahh så mange tunge ord :P Jeg klarte etterhvert ikke henge helt med, men jeg forstår prinsippet med membran.

Det jeg tenkte på er at man finner tester for omtrent alt. Beste skalljakke, beste fjellstøvler, beste ditt og beste datt. I endel av testene har plaggene fått gjennomgå over en lang periode. Om det viste seg at gtx ikke holdt tett ville vel det kommet tydelig frem i slike tester. Forstår at dette ikke er godt dokumenterte tester hvor klærne har vært igjennom div lab.prøver, men de har blitt testet under de forhold klærne er ment for og det er vel mer enn godt nok for oss. Så kan man jo så klart stille seg spørsmålet om hvem produsent som betalte mest for å få god karakter på sine klær, men skal man tenke for mye sånn blir man paranoid. Så så lenge ingen klarer bevise det motsatte velger jeg å tro at gtx er ment for å holde vannet ute.

Om det er noen merkbar forskjell på de forskjellige goretex-typene er jeg heller tvilende til. Temp., luftfuktighet, hvor mye man svetter, aktivitetsnivå o.s.v spiller jo inn for hvor "effektiv" goretexen er. Tror ikke det er så stor forskjell på de forskjellige membran-typene heller, tror det spiller en større rolle hvordan plagget er satt sammen, sømmer, tape, ytterstoff, imprignering o.s.v.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...

Det jeg tenkte på er at man finner tester for omtrent alt. Beste skalljakke, beste fjellstøvler, beste ditt og beste datt. I endel av testene har plaggene fått gjennomgå over en lang periode.

...

Det jeg tenkte på var objektive tester, de testene du snakker om her er oftest veldig subjektive. Jeg tror det hadde kommet litt klarere fram hvor dårlig goretex puster sammenlignet med vindjakker hvis de hadde satt tall på det. Det hadde nok også fått endel til å se poenget med å ha både vindjakke og regnjakke (selv om sistnevnte er i goretex).

 

Kanskje en liten avsporing i denne sammenheng, ettersom det nok er mest interessant for jakker, ikke støvler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg tenkte på var objektive tester, de testene du snakker om her er oftest veldig subjektive. Jeg tror det hadde kommet litt klarere fram hvor dårlig goretex puster sammenlignet med vindjakker hvis de hadde satt tall på det. Det hadde nok også fått endel til å se poenget med å ha både vindjakke og regnjakke (selv om sistnevnte er i goretex). Kanskje en liten avsporing i denne sammenheng, ettersom det nok er mest interessant på overkroppen, ikke på støvler.

Vi kan lett spore tilbake til temaet som er fottøy. Goretex puster dårligere enn joggesko, men holder vannet langt bedre ute. Det puster bedre enn gummistøvler, men holder ikke vannet på langt nær så godt ute.

Poenget mitt var at jeg oppfattet et par innlegg her som at gtx hverken puster eller er vanntett, og da lurer jeg så klart på hva poenget med goretex er?  Jeg mener at goretex er ment for å være vanntett og pustende, men at det ikke alltid holder mål. Om dette skyldes membranen eller taping eller noe helt annet, skal ikke jeg svare på ;) Uansett så sier Gore selv at det skal være vanntett så da er det jo all grunn til å klage om det ikke er det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hva er da poenget med gtx? Tenker ikke på i vadere, trenger ikke skjønne poenget med det, men ellers. Hvorfor er det gtx i sko og klær om det ikke er der for å holde vannet ute og for å puste? Og hvorfor er da mine gtx skinnstøvler tette mens de jeg har i bare skinn lekker noe? De får nøyaktig den samme behandlingen. Er ikke meningen å kverrulere, jeg vil bare vite og jeg kan jo ikke vite ut ifra noen korte påstander uten forklaringer. Så derfor spør jeg igjen. Kan du utdype påstandene dine?

 

Gore-TEX i skor har man främst som marknadsföring. Det är lättare att sälja en sko med Gore-TEX i än en utan eftersom många tror att det är bra. Det kan också finnas produktionsekonomiska skäl. Skall man göra en sko vattentät utan någon form av plasmembran eller beläggning på insidan, så kräver det mer i tillverkning i precision, materialval, val av tråd, tidsågång etc. Man kan använda material som är billigare, tråd som itne är waxad etc och istället förlita sig på Gore-TEX-membranet. Vatten kommer in till membranet, sedan tar det tid innan det kommer vidare och det kräver tycker för att komma igenom.

 

Det går att göra vattentäta ochj bra skor utan, men priset drar iväg + att man måste sköta skorna och smörja in dom med fett (kletigt, men luktar gott) lite nu och då.

  • Forvirret 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
  • 5 år senere...

Første turen i helt nye Alfa Walk King Air i dag. Fjelltur i 5 timer, og det har vert en våt dag med veldig mye regn og masse bekker og dammer.

Holdt meg tørr på bena i 3 timer, så kjente jeg fukten komme. Når jeg kom til bilen etter 5 timer var sokken såpass våt at jeg kunne vri ut en god del dråper om jeg vidde sokken hardt.

Jeg brukte forrige utgave av trollveggenbuksen og hadde på den innvendig gamasjen, så støvelen var tørr øverst etter turen. Så det har trolig ikke kommet vann inn over støvleskaftet.

De har stått fyllt med vann i noen timer nå, for å sjekke, og det kommer ikke vann ut av støvlene.

Jeg hadde forventet at disse skulle være tette, men dette er jo mer en mellomting mellom lær- og tekstilstøvler. 

Må det være lærstøvler som er sauset inn rikelig med fett for å holde vannet ute? Kan ikke helt nye tekstilstøvler med goretex holde vannet ute? Hva er deres erfaringer?

BB30CFCB-B8E2-4FD9-87F4-50F73CB266D9.jpeg

F939FEE9-75B2-45BB-AEDA-BEA45FBFB90D.jpeg

Endret av Marius Engelsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (1 time siden):

Første turen i helt nye Alfa Walk King Air i dag. Fjelltur i 5 timer, og det har vert en våt dag med veldig mye regn og masse bekker og dammer.

Holdt meg tørr på bena i 3 timer, så kjente jeg fukten komme. Når jeg kom til bilen etter 5 timer var sokken såpass våt at jeg kunne vri ut en god del dråper om jeg vidde sokken hardt.

Jeg brukte forrige utgave av trollveggenbuksen og hadde på den innvendig gamasjen, så støvelen var tørr øverst etter turen. Så det har trolig ikke kommet vann inn over støvleskaftet.

De har stått fyllt med vann i noen timer nå, for å sjekke, og det kommer ikke vann ut av støvlene.

Jeg hadde forventet at disse skulle være tette, men dette er jo mer en mellomting mellom lær- og tekstilstøvler. 

Må det være lærstøvler som er sauset inn rikelig med fett for å holde vannet ute? Kan ikke helt nye med goretex holde vannet ute? Hva er deres erfaringer?

BB30CFCB-B8E2-4FD9-87F4-50F73CB266D9.jpeg

F939FEE9-75B2-45BB-AEDA-BEA45FBFB90D.jpeg

Crispi Skarven. 2 dager på jakt i myr på Finnmarksvidda nå. Må helle inn vann fra toppen om jeg skal bli våt i dem. Det er en grunn til at jeg har ubrukte i skapet på vent til jeg sliter ut et par.

 

Samme erfaring med all bruk siste 5 år. Jeg formelig vasser i myr med dem fra 10. sept til ut november uten å bli våt...

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (9 timer siden):

Første turen i helt nye Alfa Walk King Air i dag. Fjelltur i 5 timer, og det har vert en våt dag med veldig mye regn og masse bekker og dammer.

Holdt meg tørr på bena i 3 timer, så kjente jeg fukten komme. Når jeg kom til bilen etter 5 timer var sokken såpass våt at jeg kunne vri ut en god del dråper om jeg vidde sokken hardt.

Jeg brukte forrige utgave av trollveggenbuksen og hadde på den innvendig gamasjen, så støvelen var tørr øverst etter turen. Så det har trolig ikke kommet vann inn over støvleskaftet.

De har stått fyllt med vann i noen timer nå, for å sjekke, og det kommer ikke vann ut av støvlene.

Jeg hadde forventet at disse skulle være tette, men dette er jo mer en mellomting mellom lær- og tekstilstøvler. 

Må det være lærstøvler som er sauset inn rikelig med fett for å holde vannet ute? Kan ikke helt nye med goretex holde vannet ute? Hva er deres erfaringer?

BB30CFCB-B8E2-4FD9-87F4-50F73CB266D9.jpeg

F939FEE9-75B2-45BB-AEDA-BEA45FBFB90D.jpeg

Mine Crispi Skarven blir tettere for hvert år som går. Totalt vært sauset inn med diverse. Nymotens bivoks og gammeldagse saker funnet rundt om kring på hytter og i boder. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Espen Ørud og @TheSleepwalker. Dere har da lærstøvler som er godt smurt. 
 

Walk King Air tilsvarer tekstilstøvler, selv om det kan se ut som skinn. Noen erfaring med om tekstilstøvler med goretex holder vannet ute, eller som vannet blir «pumpet» gjennom membranet etter en tids gange når tekstilen er blitt mettet med vann?

(Valgte tekstil denne gangen, pga. lavere vekt og bedre pusteevne på tørre dager.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.