Gå til innhold
  • Bli medlem

Nordkallottruta på vinteren


Thess89

Anbefalte innlegg

Lurer på om det er noen som har gått denne ruta på vinterstid, og da gjerne delen fra reisadalen - gjennom Finland - og til Gappohytta? Også videre helt til Altevasshytta er interessant.

 

Har lyst på lang skitur til vinteren, men studentøkonomi og planlegging av annen langtur, gjør at jeg må holde meg på fastlandet og i hjemlige trakter denne vinteren. Andre tips til lange skiturer i området Finnmarksvidda - sør Troms mottas også med takk! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har gått deler av denne ruta både vinterstid og sommerstid. For å starte fra Reisadalen, så vil jeg anbefale å starte fra Gahperus et stykke opp i dalen, istedenfor å gå fra Saraelv. Fra Saraelv er det bratt opp gjennom tett skog, men fra Gahperus går det en anleggsvei opp. Det går også skuterløype der. Det er litt langt derfra til Somashytta, så å ha med telt kan være lurt. Strekningen fra Somashytta gjennom Finland har jeg ikke gått, men jeg tror det er greit skiterreng der. Alternativt kan man følge grensa og bruke Statskoghyttene langs grensa (Bizushytta og Loassohytta), og krysse E8 ved Galggojavri, og videre til Goldahytta. Derfra er det en kort og enkel dagsmarsj til Gappohytta. Videre fra Gappohytta og Sørover via Rosta og Dærta går fint. Skal du videre mot Voumahytta og Altevatn så må du ned i skogen i Dividalen. Der kan det være mye løssnø og "sukker", men det kan også være fint føre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått deler av denne ruta både vinterstid og sommerstid. For å starte fra Reisadalen, så vil jeg anbefale å starte fra Gahperus et stykke opp i dalen, istedenfor å gå fra Saraelv. Fra Saraelv er det bratt opp gjennom tett skog, men fra Gahperus går det en anleggsvei opp. Det går også skuterløype der. Det er litt langt derfra til Somashytta, så å ha med telt kan være lurt. Strekningen fra Somashytta gjennom Finland har jeg ikke gått, men jeg tror det er greit skiterreng der. Alternativt kan man følge grensa og bruke Statskoghyttene langs grensa (Bizushytta og Loassohytta), og krysse E8 ved Galggojavri, og videre til Goldahytta. Derfra er det en kort og enkel dagsmarsj til Gappohytta. Videre fra Gappohytta og Sørover via Rosta og Dærta går fint. Skal du videre mot Voumahytta og Altevatn så må du ned i skogen i Dividalen. Der kan det være mye løssnø og "sukker", men det kan også være fint føre.

Takk for svar! Jeg trives best i telt, så hyttene er det ikke så farlig med. :)  Gikk du på den norske siden ned i Skibotn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått mange skiturer i området, men ikke en lang sammenhengende tur slik du planlegger. Jeg har gått fra Gahperus til Somas på ski t/r, og jeg har gått fra E8 ved Helligskogen mot Halti ved grensen og ned Kåfjorddalen. Jeg har også gått fra Galggojavri langs grensen nordover på isfisketur. Sør for E8 har jeg gått på ski fra Kilpis til Golda, Gappo og ned Signaldalen, og jeg har gått fra Rostahytta til Dærta via Stor-Rosta, og ned ved Devdisjavri. Jeg har også gått noen turer på ski i og rundt Dividalen.

Jeg har ikke gått ned til Skibotn, men det lar seg nok gjøre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har stort sett gått begge rutene. Gikk fra Kautokeino til Kilpisjärvi et år, men vi valgte å gå inn i Finland lengre sør, ved Sidusgohpihytta over til Porojärvi og Jogasjärvi. Ifølge kartet er terrenget nokså bratt inn i Finland ved Somashytta, så vi valgte en kortere og tryggere rute. 

 

Terrenget Altevasshytta - Goldahytta er også et fint område. Nær Dividalshytta på sørovertur er det lettere og tryggere å runde Jerta på øst- og sørsiden enn å følge DNT-ruta mellom Jerta og Lille Jerta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har gått fra Kilpis til Dividalen med pulk. Utrolig flott tur og greit terreng for pulk.

 

- Vi startet på Norsk side av grensen pga hund uten rabies vaksine. Gikk først til treriksrøysa, betydelig enklere å gå over isen fra finsk side. ca 16 km

- Vi gikk videre fra Treriksrøysa inn i Sverige mot Paltsastugan, veldig fin etappe med slakke oppoverbakker før en slakk nedoverkjøring mot paltsanstugan. Slo leir litt forbi Turisthytta der. ca 15 km

- Fra Paltsastugan gikk vi til Moskojavri på Norsk side av grensen. Veldig flat og fin etappe ca 8 km. På Moskojavri har Statsskog en liten og koselig åpen bu.

- Fra Moskojavri gikk vi til Store Rosta ca 15 km. Veldig slakt oppover med store vidder. ca 15 km. Statsskog har en åpen hytte der. Ble favorittdagen på hele turen.

- Fra Storerosta gikk vi forbi Dærtahytta så mot Skaktardalen/Dividalen. ca 22 km

- Siste dag gikk vi ned Skaktardalen til Dividalen og fulgte den ned til Frihetsli 12 km. Nedkjøringen til Dividalen ble litt plunder med pulken, men gikk bra

Totalt hadde vi 88 km, hadde vi gått mere intensivt hadde vi fint klart å bruke 2 dager mindre.

Turen gjennomførte vi i slutten av april med sol hver dag, men kan fort komme mye vær i Indre Troms. Så man bør beregne at man minst ligger en dag værfast på lengre vinterturer.

 

Neste langprosjektet mitt vil være å gå hele veien fra Kilpis til Abisko :-)

 

post-6611-0-93937100-1380144224_thumb.jp

post-6611-0-64346100-1380144250_thumb.jp

post-6611-0-89740300-1380144399_thumb.jp

post-6611-0-95506500-1380144457_thumb.jp

post-6611-0-38608400-1380144650_thumb.jp

post-6611-0-83678600-1380144709_thumb.jp

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Har studert kart og turen blir nok lagt fra Kautokeino og ned til Abisko, evt til Stordalsstua pga hund og ormekur-problemer med grenseovergang Norge-Sverige. Har tidligere vært mye på tur i området Signaldalen - Rosta - Dividalen (og er helfrelst!) så blir spennende å se hva som er "før" og "etter". :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg kan her røpe, at jeg pønsker på en lang vinter tur Bottenbukten - Polarhavet. Dvs. fra gjennom Finland fra Kemi til Neiden/Kirkenes.Vel ca. 6-700 km med alle svinger.

det finnes et nettverk av skuterløyper gjennom Finland, som det må være mulig å bruke. Turen har den fordel, at det er mulig å komme forbi små plasser med butikk ca. en gang i uka, så det ikke er nødvendig med kolossalt masse proviant.

Datteren blir makker på turen når hun en gang får tid, for det er hennes ide fra å ha vært rundt i Finsk Lappland bl.a. Urho Kekkonen nasjonalpark, Inari mm.

Det er en del logistikk problemer forbundet med dette. Bl.a. å få 1-2 huskyer til Kemi via Helsinki.

Hilsen

Elgen

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.