Gå til innhold
  • Bli medlem

Tilbake til utgangspunktet


Josef Mink

Anbefalte innlegg

Vil oppfordre alle til å lese denne saken http://manepe.no/blog/2013/loppetur-del-1/

på bloggen til @manepe. Den tjener som inspirasjon for meg i alle fall, som svært sjelden har råd til å svi av flere tusenlapper på nytt utstyr, men som dagdrømmer om det uansett. Rent prinsippielt er også gjenbruk noe å tenke på, for flere av oss på forumet. Selve tanken på forbrukersamfunnets inntog i naturen er jo egentlig ganske ironisk.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan også anbefale Fretex og andre bruktbutikker, de har som regel ikke peil på hva friluftsutstyr koster. Kjøpte en Missing Link Gore-Tex jakke til 350 kr og en Marmot skalljekke til 100 kr hos Fretex i Tønsberg :) Begge plaggene var svært lite brukt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Midt på 90-tallet arvet jeg fjellstøvlene etter min gamle far, et par Crispi lærstøvler som han hadde brukt én eneste gang. Siden har det blitt mange turer med disse. De er velbrukte og slitte, men læret holder fortsatt vannet ute så lenge de blir smurt og kjælt litt med litt hyppig. Aner ikke hva de kostet i utgangspunktet, men vil si at holdbarheten vitner om kvalitet. Billig var de neppe. 

Problemet er bare at nå har sålene under blitt så slitte og harde og glatte, så her om dagen var det rett før jeg pælmet dem i søpla. Men så slo det meg; det finnes fortsatt skomakere, selv i 2013. 

Jeg dro innom han gamle fyren på hjørnet i går formiddag. Han lover nye såler i myk og god gummi, og mener fjellstøvlene vil holde i noen år til. Pris for hele operasjonen: 700 kroner. En del penger, men likevel verdt forsøket, også av rent nostalgiske grunner. 

Nå krysser jeg fingrene for et godt resultat. Legger ut bilder etter at jeg har hentet dem i neste uke. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Da har jeg endelig somlet meg til å hente skoene hos min mann på hjørnet. Har ikke prøvd dem på tur ennå, men synes resultatet ser lovende ut. Til min overraskelse har skomakeren brukt såler fra dekkprodusenten Continental. Disse er vel å merke piggfrie. Duger gummien på rallybanen, så duger den vel på fjellet også. 

post-11524-0-99750500-1381009853_thumb.j

 

Han skomakeren ga meg også et tips om impregnering. Han ba meg smøre dem godt inn med skikkelig lærfett først, og deretter gå over en god runde med hårføneren. Dette gjør at fettet trenger godt inn i skoene. Deretter ba han meg gå over dem igjen et par-tre ganger med god gammeldags Kiwi-skokrem. Dette ble gjort i kveld.

post-11524-0-70136500-1381009986_thumb.j

 

Tenker meg en tur til Vestfjella i Østfold i morgen, og har et håp om å holde meg tørr og varm på bena, uten å skli hverken på steiner eller sleipt høstløv.  

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Så bra, fint om du skriver noe om hvordan resålingen har fungert :smile:

post-11524-0-64604800-1382470813_thumb.j

Testingen av re-sålingen ble utsatt litt på grunn av diverse viderverdigheter, men jeg fikk endelig en lenge etterlengtet overnattingstur i Vestfjella i slutten av forrige uke. Dette er skogsterreng, og det er ikke mange bratte kneikene å snakke om, men det er glatt og sleipt i terrenget nå på høsten, derfor kan jeg driste meg til en liten konklusjon: 

Gripetaket på sålene er bedre enn på mange år, så turen til skomakeren var definitivt verdt pengene. Nå er jeg imidlertid spent på hvor lenge de nye sålene holder, for de ser egentlig litt slitt ut allerede (men jeg vet ikke sikkert før jeg får rengjort skoene skikkelig).

post-11524-0-98220600-1382470849_thumb.j

Fett- og føner-trikset til skomakeren ser dessuten til å holde vann (nettopp), for selv om jeg prøvde å vade over flere av pyttene, kjente jeg ikke antydning til fuktighet på føttene. 

Finfin tur var det også. Kan hende jeg skriver en kjapp liten turrapport hvis jeg får ut den berømte finger'n.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strålende prosjekt! Mulig jeg så feil, men det var ikke antydning til "vanntett, pustende membran" noe sted i utstyrslisten? :)

Minner om mine første fjellturer med Norrøna vindjakke og overtrekksbukse i nylon med glidelås langs hele siden. Overlevde.

 

Er det Skomaker'n i Fredriksstad som tar sånne jobber? Har et par brune Alfa'er i tynt lær som det skulle vært morsomt å få på føttene igjen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skomaker'n i Fredrikstad, helt korrekt. Vil tro at andre i faget kan gjøre det samme også, men denne mannen gjør i alle fall jobben skikkelig. Og hvis han mener det ikke er verdt det, sier han ifra. Dro innom med noen gamle, meget slitte, italienske pensko også, men da bare ristet han på hodet og pekte på søppelkassa. Artig type.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Finfin tur var det også. Kan hende jeg skriver en kjapp liten turrapport hvis jeg får ut den berømte finger'n.

Så bra at du er fornøyd med både resåling og at tipset holdt vann.

Få ut fingeren, du skriver så absolutt lesverdig  :smile:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

en må ikke ha discoutstyr for å kunne ha det bra på fjellet eller i skogen.  Uvær og vind er vel ikke noe anderledes enn hva det har vært tilbake i tid??  Mener ikke at godt utstyr er bare tull, tvert i mot, men det tar så av!!!  Selvfølgelig så er det morro med nytt og flott utstyr, men det virker som om en bare MÅ ha for å kunne ha en nogenlunde bra tur....     Det er vel turen, skauen og fjellet som skal nytes, ikke hvordan jakka fungerer i vind fra nord??  Er redd for at det kan skremme nye som kanskje ønsker å prøve seg litt,  de blir på en måte "forklart at det må du ha" hvis du skal på tur.  Veit litt om hvordan det er i dårlig vær, spes på fjellet vinterstid.  står "noen" tusen km på sleden, stille i all slags vær, dag og natt, alt ifra storm, til minus 40 og kaldere......   Tror jeg har litt tyngde til å kunne si at en trenger ikke alt av det siste....   Håper ikke jeg tråkker på for mange tær nå, men en vis brannfakkel er det kanskje.  

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

en må ikke ha discoutstyr for å kunne ha det bra på fjellet eller i skogen.  Uvær og vind er vel ikke noe anderledes enn hva det har vært tilbake i tid??  Mener ikke at godt utstyr er bare tull, tvert i mot, men det tar så av!!!  Selvfølgelig så er det morro med nytt og flott utstyr, men det virker som om en bare MÅ ha for å kunne ha en nogenlunde bra tur....     Det er vel turen, skauen og fjellet som skal nytes, ikke hvordan jakka fungerer i vind fra nord??  Er redd for at det kan skremme nye som kanskje ønsker å prøve seg litt,  de blir på en måte "forklart at det må du ha" hvis du skal på tur.  Veit litt om hvordan det er i dårlig vær, spes på fjellet vinterstid.  står "noen" tusen km på sleden, stille i all slags vær, dag og natt, alt ifra storm, til minus 40 og kaldere......   Tror jeg har litt tyngde til å kunne si at en trenger ikke alt av det siste....   Håper ikke jeg tråkker på for mange tær nå, men en vis brannfakkel er det kanskje.  

Helt enig med deg. Men det er nok lurt å ha litt basiskunnskap for å sortere ut hva som er brukbart og hva som ikke nødvendigvis er så lurt å legge på langtur med..

 

Jeg er selv innom mange loppemarkeder i løpet av året, og har/har hatt mye utstyr derfra. Ski, skisko, bindinger, ryggsekk, anorakk, stormkjøkken, skismøring, staver, fiskeutstyr, telt mm. Innimellom fornyer jeg utstyr, og da kan jeg enklere gi videre noe av det jeg har kjøpt billig på loppis.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strålende prosjekt! Mulig jeg så feil, men det var ikke antydning til "vanntett, pustende membran" noe sted i utstyrslisten? :)

Minner om mine første fjellturer med Norrøna vindjakke og overtrekksbukse i nylon med glidelås langs hele siden. Overlevde.

 

Er det Skomaker'n i Fredriksstad som tar sånne jobber? Har et par brune Alfa'er i tynt lær som det skulle vært morsomt å få på føttene igjen.

 

Tror det kom en post til hvor både bukse og jakke i Gore-Tex var funnet på loppemarked. Ellers er det vel ikke noe feil i å dra på vintertur med vindplagg som ikke er vanntette. Er fortsatt flere som gjør dette(Veksler litt mellom membran og ikke membran selv.) Om været er troendes til å være litt ustabilt mot mildvær og nedbør(henger jo ofte sammen) så bør man jo riktignok også ha med et regnsett men man får jo tilbake igjen også på å være mindre klam. Det blir vel mest av alt en smakssak til syvende og sist. 

 

Må også henge meg på å rose prosjektet. Selv om alle ikke kan kjøpe alt på loppemarked så er det bra å få frem at man ikke nødvendigvis trenger det nyeste(som man da må kjøpe dyrt) men at man kan klare seg like bra med å se på bruktmarkedet. Studenter og andre med trang økonomi kan fort finne det vanskelig å henge seg på en ny interesse om kostnadene er for store.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det kom en post til hvor både bukse og jakke i Gore-Tex var funnet på loppemarked. Ellers er det vel ikke noe feil i å dra på vintertur med vindplagg som ikke er vanntette. Er fortsatt flere som gjør dette(Veksler litt mellom membran og ikke membran selv.) Om været er troendes til å være litt ustabilt mot mildvær og nedbør(henger jo ofte sammen) så bør man jo riktignok også ha med et regnsett men man får jo tilbake igjen også på å være mindre klam. Det blir vel mest av alt en smakssak til syvende og sist.

 Mulig du misforstod hva jeg sa - sånn i ettertid ser jeg at det er lett; frydet meg over at det alle MÅ ha, ikke var nødvendig for en skikkelig fjelltur. Noe jeg er helt enig i. Turene mine de siste årene har vært uten altmulig stoff og jeg har ikke lidd særlig nød. Rett nok er mye av det jeg bruker moderne ting, men ikke slikt som lover å være alt for alle.

Er ikke bare negativ til membraner, har tro på at disse blir bedre og billigere i fremtiden, men i dag er det et misforhold mellom pris og ytelse etter et par ukers bruk.

 

@NANOOK13 og @Lompa er inne på noe viktig her: kunnskap. Hvis du vet hva du gjør (faktisk, ikke tror at du vet - been there, done that), er du trygg selv med en utstyrsliste som ikke overstiger 500 kr. Eller; hva du har mellom øra er viktigere enn hva du har i lommeboka. Et grelt eksempel på det er vel kappløpet til Sydpolen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skomaker'n i Fredrikstad, helt korrekt. Vil tro at andre i faget kan gjøre det samme også, men denne mannen gjør i alle fall jobben skikkelig. Og hvis han mener det ikke er verdt det, sier han ifra. Dro innom med noen gamle, meget slitte, italienske pensko også, men da bare ristet han på hodet og pekte på søppelkassa. Artig type.

 

Vi blir nok gode venner - ristet akkurat på hodet og pekte på gjenvinningskontaineren bak Expert :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I januar 2001 kom jeg over to jenter midt mellom Hårteigen og Litlos i skikkelig styggvær. De hadde helt greit utstyr, men null i kunnskap om hvordan en skal te seg i fjellet midt vinters.  jeg måtte hjelpe de med å komme i ly, og mens hun sprekeste sleit med teltet i vinden, prata jeg litt med den andre jenta..   det kom ganske fort frem at kunnskap var på nullnivå.  hun stolte 100% på butikk selgeren sin overtalelse om at bare hun hadde Gore tøy så kunne lite skje.  jeg kjendte opp på ryggen hennes under jakka, to lag flis og vanlig syntetisk singlet underst....  self KLISS VÅT!!!!  Det var etter selgers anbefaling at hun kledde på seg slik...  med tung sekk og ski.   Hun frøys fælt, huff og huff.  Når de var godt nedi soveposene reiste jeg videre, men traff de igjen tre dager etterpå ikke langt fra Mårbu, da hadde de bommet på løypa ved Lågaros!!!  Ikke hadde de mat igjen og null parafin!!!! De hadde bilen på Skinnarbu så du kan si de var rimelig på feil vei.  Det blei to store sekker surret oppå  og to forøyde damer snørekjørende etter sleden tilbake til Mogen og over hele Møsvatn. De var rimelig ydmyke over hvilke krefter og hvor små marginene er når uværet kommer. Skremmende hvordan en som SKAL ha en vis basis kunskap om det han selger kan gi så gale råd.    En MÅ altid bruke hue, være ydmyk overfor fjellet, SNU I TIDE, og ikke tro en er supermann,...  det tror jeg at mange blir når de får det "rette" utstyret på seg..   det aller meste av tøy jeg bruker kunne gått rett inn i kategorien som loppemarked tøy, men så lenge det fungerer til det det er ment så hvorfor bytte??   Tøft at det blir tenkt denne veien som trådstarter har gjort....    LIKER DET!!! 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK. Her er Chr. L. Jensens huskeliste (DNT) fra 1925:

 

A. Beklædning.

Lue, jakke, vest, benklær, spikerbelsåtte støvler med ekstra såler, skjorte, bomullstrøje, underbukse, lange strømper, sportssnipp med nål, slips og bukseseler.

 

B. I lommene.

Lommebok med kontanter, pengepung, lommekniv med korketrekker m.m. (tollekniv), ur med rem, kompass med rem, blyant, gummislange, tobakkspung, snadde, fyrstikker, lommespeil og (lommekam).

 

C. I ryggsekken.

1. Regnslag, (lett regnhatt), 1 skjorte, 1 bomullstrøje, 1 underbukse, 2 par lange strømper, 4 sportssnipper, slips, silketørkle, 1 par votter, håndkle, 6 lommetørklær, turnsko i pose, reservestøvlelister, reservestøvlespiker, skjorteknapper, reserveknapper, (reservestoff), (bukselapp), (skosmørelse).

2. Hårbørste, tannbørste, svamp i pose, barberkost, kniv og sepe, toalettsepe, (stomatolkrem).

3. Lanolinkrem, honey jelly, bomull, gase, hjortetalg, jod, gummipapir, engelsk hefteplaster, tykt plaster, acetyl-salicyl-tabletter, kamferdråper, opium, sagradapiller, borsyre, hanskesmukk.

4. Sysaker, saks, sikkerhetsnåler, snebriller, brebriller, (brevkort), hyssing, stormstikker, reservesnadde, tobakk, piperensere, lysestump, karter, (kartbeskytter), tog- og dampskibsruter, (reisehåndbok), (kortspill), turistforeningskvittering, (fotografiapparat og films), (kikkert)

5. Kaffekjele, trekopp, teskje, spritapparat og sprit, teholder, (matdåse av aluminium)

6. Sjokolade, kjeks, gåselever, kakao, te, sukker, (konjakk), (pølsesnabb), (aprikoser), (citrondrops)

 

Her er det masse gode tips, hehe. Tingene i () er ikke nødvendige. Mange tipsene gjelder vel fortsatt i en og annen forbedret versjon. Men, dette er nok ikke et innspill til "drømmelett sekk til sommeren", hehe. Liker at det ser ut til å være påkrevd med snadde og tobakk. Opium ser også ut til å være lett tilgjengelig :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den lista er klassisk :)

Vi kunne vel slå et slag for silketørkle og gåselever i fjellheimen, mens vi filosoferer over hvordan en sportssnipp ser ut og hva man skal bruke gummislangen til.

 

 

@NANOOK13, nedbøren blåser vannrett i innlegget ditt, men jeg må melde at jeg ikke er 100% sikker på akkurat hva de to jentene gjorde galt. Det er blant annet derfor du ikke ser meg på Hardangervidda i januar. Skjønt jeg har sett Gore-Tex ise på innsiden på dagsturer... så gjetter på at de pustende egenskapene tar kvelden under en viss temperatur?

 

Ja, selgere i diverse sportsbutikker kunne hatt godt av å følge sine egne råd og komme seg ut av butikken en gang i blant.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det nevnes vel ikke så mye akkurat hva de gjorde feil men skjønner innlegget til NANOOK13 som at de jentene overhodet ikke hadde noen form tilstrekkelig bakgrunnserfaring for den turen de la ut på men at de hadde blitt fortalt at om de har rett utstyr går alt bra. Om selgeren faktisk har gitt et råd om at alt går bra så lenge de har rett utstyr(eller sagt med andre ord: utstyr kan oppveie kunnskap og erfaring) så er det egentlig ganske grovt etter mitt syn. Da jeg selv jobbet i sportsbutikk kom det inn en for å kjøpe klatreutstyr som tydelig ikke ante noe om det og ga tydelig inntrykk av at han bare kunne kjøpe det, bli vist hvordan det ble brukt i butikken og så legge i vei. Jeg sa selvfølgelig at jeg ikke kunne gi ham et klatrekurs, at han måtte bruke det på eget ansvar og at han kun fikk kjøpe av meg hvis han lovet å ta et kurs/sette seg inn i bruken før han startet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den lista er klassisk :)

Vi kunne vel slå et slag for silketørkle og gåselever i fjellheimen, mens vi filosoferer over hvordan en sportssnipp ser ut og hva man skal bruke gummislangen til.

 

 

@NANOOK13, nedbøren blåser vannrett i innlegget ditt, men jeg må melde at jeg ikke er 100% sikker på akkurat hva de to jentene gjorde galt. Det er blant annet derfor du ikke ser meg på Hardangervidda i januar. Skjønt jeg har sett Gore-Tex ise på innsiden på dagsturer... så gjetter på at de pustende egenskapene tar kvelden under en viss temperatur?

 

Ja, selgere i diverse sportsbutikker kunne hatt godt av å følge sine egne råd og komme seg ut av butikken en gang i blant.

 

Vannet som fordamper fra huden vil kondensere når den treffer en kald overflate. Skalljakka vil som regel være vesentlig kaldere enn mellomlaget/ulltrøya, og kondensen som dannes her fryser på om det er tilstrekkelig kaldt. Siden skalljakka jo puster relativt dårlig i utgangspunktet, vil det under arbeid (skalljakker er jo ikke så klamme når man sitter stille) danne seg et damptrykk mellom huden og jakka (det er denne forskjellen i damptrykket som gjør at jakka puster), og jo kaldere jakka er/kaldere det er ute, jo mer kondens vil bli dannet på innsiden av jakka, som kan fryse på. Tar her ikke hensyn til det temperaturavhengige max-damptrykket, og det at det uansett vil kondensere når damptrykket har nådd det høyeste mulige for en gitt temperatur, og at jo hardere man arbeider, jo mer varme produserer man (no shit :P )

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Største dødssynden vinterstid er jo å "gå seg våt", når det samtidig blir brukt syntetisk innerst blir marginene små i uvær. Store parkaser, som feks Canada Goose er hel ubrukelige over tid i uvær, kondensen fryser til is i foret, gjør jakka til en tungt, stivt og ISKALDT panser rundt kroppen. Jeg har prøvd utrolig mye forskjellig, kommer tilbake til det gode gamle, ull innerst ull i midten og vindtett bomull ytterst. Utfordringen med bomul kommer i det øyeblikket en blir overrasket av sprutregn midtvinters i 10 minus!!! Men da er det ingenting som hjelper enn å få opp teltet og komme seg i skjul!!!

Det var en teknisk og god forklaring TheSleepwalker!!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Største dødssynden vinterstid er jo å "gå seg våt", når det samtidig blir brukt syntetisk innerst blir marginene små i uvær. Store parkaser, som feks Canada Goose er hel ubrukelige over tid i uvær, kondensen fryser til is i foret, gjør jakka til en tungt, stivt og ISKALDT panser rundt kroppen. Jeg har prøvd utrolig mye forskjellig, kommer tilbake til det gode gamle, ull innerst ull i midten og vindtett bomull ytterst. Utfordringen med bomul kommer i det øyeblikket en blir overrasket av sprutregn midtvinters i 10 minus!!! Men da er det ingenting som hjelper enn å få opp teltet og komme seg i skjul!!!

Det var en teknisk og god forklaring TheSleepwalker!!

 

Håper det, siden det er slikt jeg studerer :P

Men....har du møtt sprutregn i 10 minus før? Kan ikke forestille meg noe kjipere :P

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I januar 2001 kom jeg over to jenter midt mellom Hårteigen og Litlos i skikkelig styggvær. De hadde helt greit utstyr, men null i kunnskap om hvordan en skal te seg i fjellet midt vinters.  jeg måtte hjelpe de med å komme i ly, og mens hun sprekeste sleit med teltet i vinden, prata jeg litt med den andre jenta..   det kom ganske fort frem at kunnskap var på nullnivå.  hun stolte 100% på butikk selgeren sin overtalelse om at bare hun hadde Gore tøy så kunne lite skje.  jeg kjendte opp på ryggen hennes under jakka, to lag flis og vanlig syntetisk singlet underst....  self KLISS VÅT!!!!  Det var etter selgers anbefaling at hun kledde på seg slik...  med tung sekk og ski.   Hun frøys fælt, huff og huff.  Når de var godt nedi soveposene reiste jeg videre, men traff de igjen tre dager etterpå ikke langt fra Mårbu, da hadde de bommet på løypa ved Lågaros!!!  Ikke hadde de mat igjen og null parafin!!!! De hadde bilen på Skinnarbu så du kan si de var rimelig på feil vei.  Det blei to store sekker surret oppå  og to forøyde damer snørekjørende etter sleden tilbake til Mogen og over hele Møsvatn. De var rimelig ydmyke over hvilke krefter og hvor små marginene er når uværet kommer. Skremmende hvordan en som SKAL ha en vis basis kunskap om det han selger kan gi så gale råd.    En MÅ altid bruke hue, være ydmyk overfor fjellet, SNU I TIDE, og ikke tro en er supermann,...  det tror jeg at mange blir når de får det "rette" utstyret på seg..   det aller meste av tøy jeg bruker kunne gått rett inn i kategorien som loppemarked tøy, men så lenge det fungerer til det det er ment så hvorfor bytte??   Tøft at det blir tenkt denne veien som trådstarter har gjort....    LIKER DET!!! 

Bra historie. Men hva er greia med å sette en strek over hele teksten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.