Gå til innhold
  • Bli medlem

SynMat eller DownMat?


Anbefalte innlegg

Kommer ikke frem til noen fornuftig konklusjon via google, så spør litt her i stedet.

 

Lei av å ligge på steiner og steinhardt underlag, så har lyst på et mer behagelig liggeunderlag. Har forstått det sånn at exped er veien å gå, men er ikke sikker på SynMat eller DownMat. ( 7 LW for begge). 

 

Skal brukes hele året.

 

Spørsmålet mitt blir da:

- Er fukt noe problem med downmaten i forhold til synmaten, eller er det stort sett tut og kjør så lenge man ikke legger seg i en myr?

- Ser synmaten går til -17, og downmat -24. Vil synmat + bamseunderlag være vel så bra som downmat? (og en viss sikkerhet om expeden skulle faile vinterstid)

- Synmaten går jo forsåvidt til 1020,- med fjellforumrabatten på fjellsport nå. Løp og kjøp?

 

edit: fullt klar over at man ikke skal blåse opp med munn :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har begge deler, nesten.

Jeg har Downmat 9 LW og Synmat 7 UL så sistnevnte er klart lettere men har og tynnere materialer.

Ikke oplevde noe problem med fukt på Downmat. Bruker mitt dog bare vinterstid. Men man må jo blåse opp med pakksekk(på mitt som er litt eldre) eller integrert pumpe for å unngå fukt inni. Blåse opp med munn er ikke et alternativ.

Evt kjøpe en slik løs pumpe som og fungerer som hodepute.

Et av underlagene pluss Bamse blir jo en del vekt da. Har tenkt tanken på noe slikt selv men da Bamse og Synmat UL i kombinasjon. Det er fremdeles en del lettere enn Downmat jeg har.

Vil tro Symat plus Bamse er varmere enn Dowmat alene.

Nå finnes jo og Downmat i UL versjon. Bruker Synmat UL vår, sommer høst og ikke hatt noen punkteringer på det. Selv om bikkja ofte tråkker på det i teltet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har downmat 7. Aldri hatt problemer med fukt, brukt det både sommer og vinter. Har hatt våt hund liggende oppå og det har ligget på fuktig bakke. Det virker også veldig solid. Tror ikke det punkterer så lett. Den integrerte pumpa syns jeg er så som så, spes på vinteren, samme med pillowpump. Endte opp med å kjøpe en pumpbag og da er det pumpet opp på no time. Man skal pumpe en stund med den integrerte pumpa og det er relativt ubehagelig når det er litt kaldt. Pillowpump tror jeg ikke fungerer så godt når det blir for kaldt, akkurat som om den blir for stiv og at den ikke fylles så lett med luft da.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ulempe med slike oppblåsbare underlag er at man ikke har underlag til å sitte på i pauser på kalde vinterturer. Har selv Downmat 9, og elsker å ligge på den, men har måttet ta med en liten sitteplate i tillegg for å ha noe i rumpa under pauser. Ville kanskje gått for synt 7 og et bamse i tillegg for de kaldeste turene. Da får man et godt sitteunderlag også. For sommerturer vil synt 7 være mer enn nok alene, og sparer dermed vekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt off topic, men likevel relatert: Etter å ha gått fra pannekakeunderlag til Synmat 7 UL fikk jeg et bedre uteliv, men etter flere nattlige "utforkjøringer" gikk jeg over til Downmat 7 LW og angrer ikke! Jeg er ikke så stor, men de ekstra breddecentimeterne gjorde underverker :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.