Gå til innhold
  • Bli medlem

ost

Anbefalte innlegg

Heisann

 

Som vanlig hver høst setter jeg meg ned for å følge med på 71 grader nord. Sammen med kjendisversjonen av samme program, samt Ingen Grenser og tilsvarende, er dette et av de programmene som gir meg finest naturopplevelse gjennom skjermen.

 

Som vanlig, med akkurat dette programmet, så blir jeg hektet av etter kort tid. Hvorfor?

 

For min del handler det om at programmet er mer rettet mot interne stridigheter og urealistiske elementer av anstrengelser. Jeg er med på tankegangen om at tunge sekker, utfordring i ukjente miljøer og utmattede mennesker gir god TV-underholdning. Samtidig mener jeg at programmet beveger seg vekk fra en konkurranse der "veien er målet" og egentlig like godt kunne hatt all innspilling i Oslo, med start og mål på Tryvann.

 

Er det andre som tenker sånn?

 

Jeg stopper ikke å undre meg over deltagere som ikke kan kart og kompass, et program der fysisk evne er et krav med deltagerne som plukkes ut som ikke ser ut til å oppfylle disse kravene, sekker som er så tunge at de kan ødelegge ryggen til gud og hvermann, og et konsept som tilsynelatende ikke tillater at deltagerne samarbeider.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er helt enig med deg angående tunge sekker elementet. Jeg klarer ikke helt å se poenget med at de alltid skal bære med så sinnsykt mye.

 

Husker en episode jeg så hvor de skulle gå på ski i noe som så ut som nye skistøver. Resultatet? En av deltagerne måtte avbryte og til legen pga svært kraftige gnagsår. En annen episode skulle de kjøre ned ett bratt fjell med tunge sekker hvor en faller og brekker nakken. Ikke underholdende.

 

La heller deltagerne få andre mer naturbaserte utfordringer med f.eks kronglete terreng e.l.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ofte på det selv, mye fordi det viser mye fin natur. Kan fort se steder på skjermen jeg vil besøke selv.

 

Må jo bli en viss Tv interesse på det. Man må liksom ha med en sutrekopp som alltid er sliten og har vondt et sted, en med kraftig høydeskrekk, et par kverulanter, og et par besserwissere. Så kommer dere egenskaper om fysikk og kunnskap utenpå det. Så må da det er være en mix av kunnskaper på de. Helst noen som er helt blanke på kart, kompass, ski, friluftsliv etc og noen som er drevne.

Så en episode her hvor de skulle stå slalåm. Overasket over så lite skiferdigheter. Regner så klart ikke med at alle i Norge står ski men her var det knapt noen som var gode. Må tydeligvis plukke de bevist.

 

For min del kan de gjerne ta noen økter med dagtursekker og ikke bære hele garderoben på ryggen til enhver tid. Ville gjerne hatt inn et individuelt element i programmet også i tillegg til lagene. Eks. at man sparte seg opp poeng eller noe. Hva du skulle brukes til? Tja kanskje handicap ved enkelte konkurranser eller noe senere i programmet. Individuell multiatlon f.eks med løp, sykkel, ski(rulleski), orientering, padling etc.

Også vært fint med noen etapper over et par dager hvor de må skaffe mye av maten selv, f.eks fiske.

Blitt litt mye det samme gjennom årene så bare litt tanker på variasjon på enkelte etapper.

 

Men alt i alt så liker jeg se en del på slike program. 71 og Ingen Grenser er vel eneste reality jeg har fulgt med på unntatt første Robinson.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sluttet å se på det pga alle intrigene. Hvorfor kan man ikke ha et program hvor den beste vinner, ikke den sleipeste? Kjendisversjonen var mye mer avslappet på dette, så den var absolutt se-verdig.

 

Ellers er jeg enig i at det var mye flott natur.

 

Gleder meg til Drømmeturen som begynner på NRK i disse dager (i dag?). Ingen konkurranse, bare naturopplevelser og mestring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ofte på det selv, mye fordi det viser mye fin natur. Kan fort se steder på skjermen jeg vil besøke selv.

 

Må jo bli en viss Tv interesse på det. Man må liksom ha med en sutrekopp som alltid er sliten og har vondt et sted, en med kraftig høydeskrekk, et par kverulanter, og et par besserwissere. Så kommer dere egenskaper om fysikk og kunnskap utenpå det. Så må da det er være en mix av kunnskaper på de. Helst noen som er helt blanke på kart, kompass, ski, friluftsliv etc og noen som er drevne.

Så en episode her hvor de skulle stå slalåm. Overasket over så lite skiferdigheter. Regner så klart ikke med at alle i Norge står ski men her var det knapt noen som var gode. Må tydeligvis plukke de bevist.

 

For min del kan de gjerne ta noen økter med dagtursekker og ikke bære hele garderoben på ryggen til enhver tid. Ville gjerne hatt inn et individuelt element i programmet også i tillegg til lagene. Eks. at man sparte seg opp poeng eller noe. Hva du skulle brukes til? Tja kanskje handicap ved enkelte konkurranser eller noe senere i programmet. Individuell multiatlon f.eks med løp, sykkel, ski(rulleski), orientering, padling etc.

Også vært fint med noen etapper over et par dager hvor de må skaffe mye av maten selv, f.eks fiske.

Blitt litt mye det samme gjennom årene så bare litt tanker på variasjon på enkelte etapper.

 

Men alt i alt så liker jeg se en del på slike program. 71 og Ingen Grenser er vel eneste reality jeg har fulgt med på unntatt første Robinson.

 

Du sier noe...

 

Jeg skulle gjerne sett lange etapper med små sekker og lite utstyr. Så kunne deltagerne sovet ute uten telt eller liggeunderlag, i tråd med UL-prinsippene. Orientering over lange etapper, to og to, eller kom deg fra A til B uten mere viten enn: Nå er dere her, vi sees der om to dager. Finn beste veien selv.

 

I tråd med kritikken om borebolter merker jeg at jeg liker programmer der man er med naturen bedre enn der man er mot den. 71 grader nord må gjerne ha inn klatring i programmet, men hvorfor skal de på død og liv opp steder hvor de må gå utover hva som ellers er akseptert ferdsel?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig enig i det @ost sier her om at jeg skulle gjerne sett noen etapper som bare rett og slett er slitsomme og vanskelige. Ikke på grunn at de på død og liv skal bære tung (selv om det slik jeg forstår det er for å oppnå slitenhet tidligere), men rett og slett fordi det er vanskelig. La oss få se hvor store forskjellene faktisk kan være mellom lagene når de skal gå langt!

En annen ting som jeg får sure oppgulp av er disse "personal interest" snuttene. Jeg driter ærlig talt i at Petter er selvbeskrevet "morsom, utadvendt, selvsikker, glad og tøff". Sånt finner jeg ut av selv. Jeg bryr meg heller ikke om at Signe er vokst opp på Toten og har 427 katter, det er irrelevant for min opplevelse av programmet. Den eneste måten jeg bryr meg om disse tingene er at de spiser opp den tiden som jeg kunne sett mer av de vanskelighetene de står ovenfor. Dette virker som lett produsert skvip de fyller ut programmet med uten å måtte gjøre særlig innsats.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg likte best den episoden for et eller to år siden da halve gjengen fikk hotell med god mat og drikke mens de andre måtte ligge i lavvo og spise Real turmat. De på hotellet syntes åpenbart synd på de andre og inviterte dem til å dele mat og fornøyelse med seg.

Men det har jo vert noen tilfeller av vonde knær som følge av alt for tung sekk, og basert på egen erfaring vet jeg hva dette er. Ødelagt menisk, noe som kun kan repareres av en dyktig kirurg.

Jeg har også reagert på at de tar med fysisk sterke folk, rett fra treningsstudioet, uten noen form for friluftserfaring.

De kan ikke bruke kart og kompass, ikke fyre bål og ikke ta vare på seg selv ute under vanskelige forhold.

Er programmet i ferd med å bli en "tøffasversjon" av "Paradice hotel"?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For 11 år siden var det et program i Tyskland som gikk omkring la beste mann vinne. Husker ikke navnet nå, men det var litt fasinerende. Her var det bare om å gjøre å vinne. På programmet var det 15 km løping med ølkasse. slalom med vannjett, raskeste mann i hinderløype++, kjøring på bane med bensin til 80% av løypa, resten måtte de sku bilen,++

Vinneren til slutt var den mest allsidige og smarteste. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må si jeg er faktisk veldig enig i det som kommer frem her.

 

Det at de bruker store sekker med mye utstyr er forsåvidt greit synes jeg. Men istedenfor så hadde de hatt en sekk fra dag én med utstyret sitt og evt. supplert på med det utstyret de trenger der og da (f.eks å klatre).

 

Dessuten er konkurransene slik lagt opp til at det er korte etapper med ski, løping ut fra gitte og bestemte veier de skal.

Kunne de ikke fått i oppgave om å krysse hardangervidda, hvor de måtte innom de og de postene? Her ville jo da lagene hatt større mulighet til å tenke selv og finne egne strategier for hva som er best for løsing av oppgaven.

 

Det at de reklamerer med at 71 grader nord er enda mer "ekstremt" enn tidligere, kan kanskje være for de enkelte deltakerne. Men for underholdningstv er det en ren tragedie.

Ser heller frem til Drømmeturen som allerede nevnt :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dere synes disse programmene er så håpløse kan dere jo bare skru av fjernsynsapparatet? ...

Trådstarter sier jo nettopp dette, at serien ikke blir fulgt. Ser ikke helt poenget med kommentaren din? Samtidig kunne vi tenke oss å se naturprogrammer, men med bittelitt bytte av fokus fra tung sekk til tøff natur. ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig så enig.

 

Jeg må få anbefale naturprogrammene som går så og si hele året, hver søndag på NRK. Som oftest er det BBC som står bak fantastiske skildringer av natur og dyreliv, og en kameraføring som tar pusten fra deg. Jeg husker spesielt programserien fra Yellowstone i USA. Noe så fantastisk! Nå for tiden sender de en serie om Afrika, med kjære Attenborough som programleder.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker også de fantastiske naturprogrammane på TV. De kan så mye mer i dag enn før i tiden.

 

Når det gjelder 71 grader nord, begynner det å bli veldig mange år siden jeg har følgt med på det, siden jeg bare mottar NRK på TV. Men av og til gir riks-tv oss alle kanaler i en måned og da ser jeg på det.

Jeg er også forundret over hvem de tillater som deltakere. Og jeg synes at utstemmingsdelen er pyton. De som er svakest stemmer ut de som er best med en gang. Helt urettferdig. Om dette elementet hadde vært borte, hadde jeg blitt fornøyd med programmet. De sterkeste fortjener å vinne, men får dessverre aldri mulighet til det.

 

Ingen grenser syntes jeg var et fint konsept i og med at ingen ble stemt hjem. Synd at det nå ikke lenger sendes ut på NRK...

 

Jeg har ikke rukket å se drømmeturen enda, men skal ta en titt på hva det er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.