Gå til innhold
  • Bli medlem

Halddetoppen, Kåfjord i Alta


Sasojen

Anbefalte innlegg

I går, søndag, tok jeg og ei venninne turen opp til Haldde. Vi hadde tenkt å starte i 12-tiden, men utsatte det til kl. 1400 så vi kunne få oss litt mer søvn. Har hatt en veldig rar døgnrytme så har sovet lite. Ble bare 4 timer søvn på oss:/

Haldde er i følge statens kartverk 936 moh, mens andre plasser står det 905 moh. Jeg velger å stole på statens kartverk selv om endomondo heller ikke var enig. Løypa er 9 km lang.

Kl. 1400 hentet jeg henne og startet kjøreturen mot Kåfjord. Løypa starter ca. 400m etter Kåfjord kirke så det er lett å finne fram.

Vi startet oppover og det er en del tunge, steinete bakker i starten før det flater ut. Været var egentlig perfekt, overskyet og småkjørlig.

Vi tok det pent og rolig for å spare krefter, men venninna mi hadde ikke spist en ordentlig frokost før vi begynte, og det fikk hun svi for når vi nærmet oss toppen. Jeg skjønte tidligere når vi snakket sammen at hun ikke helt skjønte hva det innebærer å gå 9 km opp et fjell, så jeg hadde med en stor termos med te, cola og niste til oss begge. Hun hadde ikke klart turen på to knekkebrød og vann.....

Det var mye vind på toppen, tipper 20 m/s, så det var ikke lett å ta bilder. Tok ikke så mange heller fordi det er veldig mye stein, ikke særlig interessant å se.

Men vi kjempet oss opp og kjempet oss ned igjen og kom helskinnet fra det :)

I dag er jeg så sliten at jeg ikke gidder å gjøre noen ting, men må snart på kveldsskole, blæ.

post-13037-0-13612000-1379342200_thumb.j

post-13037-0-26757200-1379342210_thumb.j

post-13037-0-91871600-1379342220_thumb.j

post-13037-0-19907600-1379342229_thumb.j

post-13037-0-75916400-1379342316_thumb.j

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Flotte høstfarger der oppe ser jeg:) Når jeg ser bildet av huset på toppen ser jeg for meg et piano i stua der... De som bodde der på tidlig 1900 en gang -da det var nordlysobservatorium der oppe, hadde faktisk et piano med seg på flyttelasset! Er flott der oppe ja, til tross for-som du sier- : mengder av Stein;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flotte høstfarger der oppe ser jeg:) Når jeg ser bildet av huset på toppen ser jeg for meg et piano i stua der... De som bodde der på tidlig 1900 en gang -da det var nordlysobservatorium der oppe, hadde faktisk et piano med seg på flyttelasset! Er flott der oppe ja, til tross for-som du sier- : mengder av Stein;)

 

Ja jeg har sett bilder innen i fra. De skulle hatt mer enn et piano der oppe, noen tv-spill, Canal-Digital osv;)

 

På det meste bodde det 3 barnefamilier der. Det er jo en gammel kjerrevei så de har sikkert brukt hester for å frakte det opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi tok det pent og rolig for å spare krefter, men venninna mi hadde ikke spist en ordentlig frokost før vi begynte, og det fikk hun svi for når vi nærmet oss toppen. Jeg skjønte tidligere når vi snakket sammen at hun ikke helt skjønte hva det innebærer å gå 9 km opp et fjell, så jeg hadde med en stor termos med te, cola og niste til oss begge. Hun hadde ikke klart turen på to knekkebrød og vann.....

Knekkebrød på tur! :D Hadde en hytte-til-hytte tur hvor jeg spiste knekkebrød. Det er triste greier og du blir utrolig lei av å tygge nok for å få i deg nok mat.

 

Smart å kjenne vennene sine og ta med ekstra mat. Ikke mye morsomt å være sulten på fjelltur. ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knekkebrød på tur! :D Hadde en hytte-til-hytte tur hvor jeg spiste knekkebrød. Det er triste greier og du blir utrolig lei av å tygge nok for å få i deg nok mat.

 

Smart å kjenne vennene sine og ta med ekstra mat. Ikke mye morsomt å være sulten på fjelltur. ;)

 

Du får verken fett, nok proteiner eller karbohydrater fra 2 knekkebrød i forhold til det vi forbrente. Enkel matematikk ;) Jeg hadde laget baconsmørbrød, var godt, men smakssansen forandrer seg utrolig mye i høyden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.