Gå til innhold
  • Bli medlem

Beste vinterruta rundt Haukeliseter?


Thomas!

Anbefalte innlegg

Annonse

Eg har ikkje gått i desse traktene, men tanken som slo meg er at det truleg er greitt å gå på ski frå enkelte stader på vegstrekninga Åkrafjorden - Jøsendal/Skare - Odda, og trekkja innover til Sauabrehytta, ubetent med 4 senger, om eg ikkje tek feil. Dermed er ein på søraustsida av sørlege Folgefonna. Det er sikkert folk her inne som kan fortelja meir om dette.

Helsing Stuttjukken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tenkt til å bo i telt. Det kommer an på været om jeg liker utforkjøringer. Jeg detter så og si alltid med langrenn, så derfor er det ikke så kjekt å dette og bli blaut hvis det er dårlig vær som feks regn! Men sånn generelt liker jeg og renne langt og lenge, hvertfall etter en tung oppover bakke! :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alternativ 1: Mjølkeruta (i hytter): Haukeliseter-Holmevass-Sloaros-Hovden. 3 dager (kan gjøres på 1 dag, så det er stutte dagsetapper, med rom for bestigninger). Fordel: Lett transport tilbake til Haukeliseter, gode hytter, preparert løype fra Sloaros. Bonus: Afterski og uteliv på Hovden.

Alternativ 2: Topper og "tinder": Haukeliseter- Vassdalsegga- camp 1 på Litledalsflæene. Ned fra Vassdalsegga gå mot øst, vann 1538(?) og sydover derfra.

Fra camp 1 gå nord for 1232, videre vestover til Kaldevatn.Høghellernut (1507) kan bestiges fra syd og kjøres ned på nordsiden. Gå videre til nordenden av Kaldevatn og til Midtlæger. Finn en egnet camp 2 ovenfor Midtlæger, for eksempel ved vann 1340 1 km nordvest for Midtlæger. Fra Camp 2 bestiges Stavsnuten (1661) greit opp dalen østover fra 1441. Ned fra Stavsnuten enten i bekkefaret fra vann 1468 (mulig rasfare), eller via topp 1587 og 1385, senere i retning NØ til Austra Middyrvatn. I Nordhellingen av Stavsnuten legger det seg MYE snø, så vær bombesikker på rasfaren før du eventuelt følger bekkedalen ned. Du klarer en topp til denne dagen: Gå opp til vann 1309 og 1311, følg dalen til topps (1399). Rund Middyrrustene i nordsiden ved kote 1500, og sikte deg inn på Verjesteinsnuten (1650). Nydelig nedkjøring til Camp 3 ved Nupstjønn. Nå må viddas høyeste til pers: Gå fra camp 3 opp dalen mellom 1549 og 1582, og følg vannene nordøstover. Ved vann 1460, gå opp vest for 1532, og opp vest for 1649 i dalen der. Videre til 1669 og Sandfloegga(1721). Fra toppen, følg ryggen på østsida ned til vann 1503 og neste vann (ca 1510, mellom to 1595-topper). Følg bekkeleiet sydover til vann 1329, drei øst til vann 1307. Følg Holmesjøen sdøstover og gå videre ned på Mannevatn. Sliten? slå opp leir her. Eller: Sleng oppom Vesle Nup, og sikt på vestenden av Lofsdokktjønn. Sjarmøretappe opp kneika og ned bakken til Haukeliseter.

Alternativ 2 hørtes egentlig best ut, eller hva?? Husk at det er mye vær i området, turen kan med fordel legges til april eller mai.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Hellevassbu er ei råskinnhytte!

Orgasmisk å komme inn dit etter en 3timers mars fra haukeliseter.

Derfra kan du velge og vrake i destinasjoner utifra kartet. Alt etter form og tidsrammer. Men det er vel kanskje naturlig å legge marsjen til et sted hvor du kan ta tog hjem?

Klem fra George

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.