Gå til innhold
  • Bli medlem

Lett skalljakke vår/ sommer/ høst (vinter)


kimare

Anbefalte innlegg

Trenger en litt lettere skalljakke.

 

Har i dag en Bergans Sirdal (XL) som brukes i snøen, og en Columbia (L) som den nye jakka skal erstatte. Har gått noe ned i vekt slik at jakkene jeg når har er romslige. Er 185/85, med veldig lange armer.

 

Bruken er byturer i ruskevær, jobbsykling (kort avstand), tur i skogen med hund, lette fjellturer. Bor i Haugesund så den vil vel brukes mer eller mindre hele året, mtp at det vanligvis er regn og en termeratur mellom 5 og 15 grader. Er ikke kritisk å kjøpe nå mtp at Columbia jakka fortsatt holder det meste av vannet ute.

 

iom at jeg skal til Tyskland om et par uker plukker jeg gjerne med meg en jakke om jeg finner noe dugende til en ok pris. Vil helst ikke betale mer enn 1500,- kr.

 

Er det noen som kjenner tyske merker?

Jack Wolfskin, Löffler, Schöffel og andre, hvilke som er bra og ikke?

 

Ser jeg får en  Arc'teryx Theta SL for 2200,- dette er en del over budsjett, men ser at dette er en jakke som koster det dobbelte hjemme. Er det verdt å gå opp i pris, evt hvorfor? Dog finnes det flere utgaver av Theta SL, SV, SVX, AR, hva er forskjellene?

 

Trenger selvsagt ikke kjøpe noen av disse, tar gjerne tips til andre jeg kan og kikke etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her er en oversikt over navnene til Arc'teryx:

http://www.arcteryx.com/naming-scheme.aspx?language=EN

SL står da for superlight. Tror ikke du kommer til å føle at du mangler noe med den jakka der, og lett er den jo. Relativt lang er den også, noe som kan være praktisk når det blåser hardt og regner sidelengs (noe det vel gjør annenhver dag i Haugesund ;) Tror heller ikke det skal være noe å si på holdbarheten til Arc'teryx heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Supert, takk for svar. hvordan er Arc størrelser? Jeg hadde definitivt gått ned minst en størrelse på Bergans jakka i dag. Muligens to (usikker på armlengden).

Ser det er mulig å finne Rab Neo til samme pris som Arc jakka? Noen som kjenner begge disse og kan si et par ord om forskjellene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvd mange varianter av skall jakker opp i gjennom årene. Å finne en som er 100% til all bruk har jeg gitt opp.

Min favoritt nå er å bruke en vindtett anorakk som holder tett i lett regn, kombinert med en superlett regnjakke. Jeg har da en kombo som jeg synes

fungere mye bedre enn en "pustende" Goretex jakke.

Anorakken jeg bruker nå er det beste skall plagget jeg har hatt til nå. Puster supert. Vann preller fint av. Superlett. Billig..

http://www.naturallyparamo.co.uk/Garments/Jackets-and-Smocks/Mens-Jackets-and-Smocks/25027-/Fuera-Windproof-Smock

http://www.capture-the-moment.co.uk/tp/reviews/paramo

post-4993-0-48038200-1379234163_thumb.jp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at de er litt større enn f.eks Norrøna. Prøvde to softshellbukser i går, en fra Norrøna og en fra Arc'teryx. Large Arc'teryx Gamma AR var cirka midt mellom L og XL Svalbard flex1. Jakkene har jeg mindre å sammenlikne med, men et par av jakkene har ganske romslige skulderpartier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser det er mulig å få Spark jakka til ca 1200,-

 

Når jeg sammenligner størrelsesguidene til Rab og Arcteryx oppgir Rab en livvidde på 34" for L og Arcteryx 36", kan man da konkludere med at Rab har smalere modeller?

Vil uansett se hva de har lokalt i løpet av uka, mulig jeg ender opp med noe standard fra XXL eller G-sport.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser det er mulig å få Spark jakka til ca 1200,-

 

Når jeg sammenligner størrelsesguidene til Rab og Arcteryx oppgir Rab en livvidde på 34" for L og Arcteryx 36", kan man da konkludere med at Rab har smalere modeller?

Vil uansett se hva de har lokalt i løpet av uka, mulig jeg ender opp med noe standard fra XXL eller G-sport.

 

Raben är ganska smal, det är helt riktigt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med Zpacks skalljakke? Cuben fiber stoff. Veier hele 133 gram. :) Overraskende bra saker. 

 

http://www.zpacks.com/accessories/wpb_jacket.shtml

 

Denne er nok mer som en "såvidt pustende" regnjakke å regne... Har en sånn bukse som jeg bruker som overtrekksbukse når det regner. Har blitt lite brukt, men veier lite å ha i sekken. 

En mulighet med så lette plagg er jo å gå for plagg som ikke er vanntette men puster mye bedre, og bruke zpack som overtrekk når det regner... 

 

for trådstarters behov (Bruken er byturer i ruskevær, jobbsykling (kort avstand), tur i skogen med hund, lette fjellturer. )   så er det vel bare sistnevnte at LETT skalljakke behøves. For de andre behovene vil jeg si at jeg heller ville gått for en mest mulig funksjonell og solid jakke... 

 

Goretex Pro shell er stort sett mye mer holdbart enn mange av de andre lettere alternativene... 

 

Jeg har slitt ut en Marmot Super Mica jakke etter bare ~10 dager på fjellet - så ikke alle lette alternativer er så solide som man burde forvente. (fikk igjen penga for den!) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

for trådstarters behov (Bruken er byturer i ruskevær, jobbsykling (kort avstand), tur i skogen med hund, lette fjellturer. )   så er det vel bare sistnevnte at LETT skalljakke behøves. For de andre behovene vil jeg si at jeg heller ville gått for en mest mulig funksjonell og solid jakke... 

Du oppsummerer mine ønsker og tanker ganske bra her. :)

 

Jeg har hatt en kjapp runde for å se og prøve mtp størrelser og få en følelse av konstruksjonen.

 

Prøvd et par Packlite jakker Norrøna Nansen 999,- (L) som var kort på armene og Haglöfs Lim II  1499,- (L) som var lang og god på armene. Begge var meget tynne noe som gjør meg skeptisk mtp holdbarhet (hundeklør og kvister/ kratt i skogen). Uansett var Norrøna jakka uaktuell, Haglöfs er ikke 100% utelukket.

Gore Tex Active i Salomon Balmaz 1499,- (L) var bedre og føltes akseptabel mtp holdbarhet, men jakka var kanskje ørlite smal og skulle helst dekket mer av baken.

Bergans Eidfjord 2000,- (L) så ut til å sitte bra og virket robust.

Arcteryx Beta LT 4000,- (L) var litt vid, dersom jeg hadde gått ned en størrelse ville ikke den dekket for lite av baken og hatt korte armer. Så ut til å ha grei holdbarhet.

Missing Link Helium og Nano 1700,- (L) satt bra og Packlite men virket mer solide enn Norrøna og Haglöfs. Mulig jeg var litt kjapp i butikken da.

Mountain Hardware 5000,- (L) hadde en merkelig fasong hvor den var kort på armene og fortsatt veldig vid, så ingen grunn til å prøve XL. Har også prøvd Icepeak 2000,- (XL) som var i største laget, 24 1500,- (XL) som passet bra. Ukjente modeller her.

 

Dersom jeg skulle kjøpt i dag hadde jeg antakelig gått for enten Salomon i XL (fikk ikke prøvd det) eller Bergans i L. De eneste som er helt utelukket er Norrøna og Mountain Hardware, Haglöfs er nesten utelukket også, eller?

 

Uansett skal det ikke være et problem å finne en jakke jeg er fornøyd med når jeg kjøper, utfordringen er evt å være fornøyd om et par år. Er det noen som tør å si noen ord om jakkene som er foreslått av dere andre mtp holdbarhet/ robusthet i skogen med kvister/ kratt og hundeklør. Det er fortsatt lov å komme med forslag.

 

En jakke på 500-600g er ganske uproblematisk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er det to aspekter som er viktige ved kjøp av et plagg; funksjon og pris.

Hvordan det fungerer gir meg en opplevelse som er positiv eller negativ enkelt sett. Pris for meg er levetid delt på innkjøpskost.

Anorakken jeg bruker 90% av tiden i dag kostet meg 6-700kr. Ja den er supertynn og lett. Vil sikkert ikke holde like lenge som min 3 lags pro goretex jakke til

4500kr. Spesielt ikke siden jeg omtrent ikke bruker den dyre jakken lenger da den føles som en klam regnjakke i forhold.

Om anorakken må byttes 5 ganger for hver Goretex jakke ville jeg nok allikevel valgt anorakken da kostnad ville blitt rimelig likt samlet sett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.