Gå til innhold
  • Bli medlem

Pilegrimsleden


Tuppelure

Anbefalte innlegg

3 PILEGRIMMER!     Vi er tre jenter / damer som skal gå Gudbrandsdalsleden fra Lillehammer til Trondheim neste sommer (2014). Har noen gått denne delen av Leden, eller Pilegrimsleden ellers. Vi trenger tips til hva vi bør gjøre, hva vi IKKE bør gjøre mht pakking, overnatting etc. Vi skal ha m hvert vårt enmannstelt, slik at vi kan slå oss ned der vi føler for, hvis vi ikke når fram til overnattingssted. Har prøvepakket sekker, de blir fort TUNGE!... Må selvfølgelig ha med minimalt, men noe MÅ vi jo ha med også! Skal ha med tørka mat, noe vann, lette soveposer, liggeunderlag... Tar imot tips med stor takk! Om det finnes guider, bøker etc også. Synes det er vanskelig å finne!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei og velkommen til oss på Fjellforum.

 

Det er ikke allverdens dere trenger å ta med, nå tenker jeg på mat og drikke. Dette er å få kjøpt langs leden og vann er det jo god tilgang til i Norge. Vi bruker Camelback i sekkene.

 

Leden langsetter Gudbrandsdalen har greit med butikker og serveringsteder. Over Dovre er det naturligvis litt mer skrint med denslags. Etter Dovre er det god tilgang til steder å få kjøpt mat å ta med.

 

Dere kan enten velge å overnatte i telt ellers så har det meste av leden godt med overnattingssteder for pilegrimer (se info i link nedenfor).

Dersom man overnatter innendørs finner man herberge i menighetshus, skytterhus og lignende. Prisene på dette er fra 150 - 500 nKr pr. natt, alt etter om man ønsker mat eller ei og stedets øvrig tilbud. Obs: Ikke alle ovenatiingssteder har matservering.

Den lengste dagsmarsjen mellom mulighet for innedør overnatting er på ca. 3.5 mil (litt avhenging av rute dere velger langsetter leden), det er fra Kongsvoll til Ryphusan nord for Dovre.

Jeg har brukt info. og kart fra nedenstående nettsted da jeg og samboer gikk leden.

http://pilegrimsleden.no/no/

 

Noe av leden går også langsetter riksvei, bl.a. fra Voll til Svorkmo er det et kjipt stykke på asfalt, ca. 40 km. Ved Kvam/Otta er det også mye langs vei.

Godt, inngått fottøy (lette fjellstøvler) og sportstape/tensoplast er et godt tips.

 

Spør gjerne om du ønsker ytterlig informasjon.

 

Mvh.

Martin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og velkommen til oss på Fjellforum.

 

Det er ikke allverdens dere trenger å ta med, nå tenker jeg på mat og drikke. Dette er å få kjøpt langs leden og vann er det jo god tilgang til i Norge. Vi bruker Camelback i sekkene.

 

Leden langsetter Gudbrandsdalen har greit med butikker og serveringsteder. Over Dovre er det naturligvis litt mer skrint med denslags. Etter Dovre er det god tilgang til steder å få kjøpt mat å ta med.

 

Dere kan enten velge å overnatte i telt ellers så har det meste av leden godt med overnattingssteder for pilegrimer (se info i link nedenfor).

Dersom man overnatter innendørs finner man herberge i menighetshus, skytterhus og lignende. Prisene på dette er fra 150 - 500 nKr pr. natt, alt etter om man ønsker mat eller ei og stedets øvrig tilbud. Obs: Ikke alle ovenatiingssteder har matservering.

Den lengste dagsmarsjen mellom mulighet for innedør overnatting er på ca. 3.5 mil (litt avhenging av rute dere velger langsetter leden), det er fra Kongsvoll til Ryphusan nord for Dovre.

Jeg har brukt info. og kart fra nedenstående nettsted da jeg og samboer gikk leden.

http://pilegrimsleden.no/no/

 

Noe av leden går også langsetter riksvei, bl.a. fra Voll til Svorkmo er det et kjipt stykke på asfalt, ca. 40 km. Ved Kvam/Otta er det også mye langs vei.

Godt, inngått fottøy (lette fjellstøvler) og sportstape/tensoplast er et godt tips.

 

Spør gjerne om du ønsker ytterlig informasjon.

 

Mvh.

Martin

Hei. Takk for god info! Kan nok tenkes at det dukker opp flere spørsmål fra meg/oss her... Det er første gangen vi går en slik lang tur, så dette blir spennende. Gleder oss! Mvh Tove 

Endret av Henrik
Feilsitering
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg har syklet gjennom Vintradalen, som er den del av pilegrimsleden. Det var en veldig fin strekning på grusvei, senere oppå fjellet ble det traktorvei. Akkurat denne etappen møter du ikke butikker og må du ta med mat.

 

Ellers er 3 x 1-mannstelt mye tyngre enn 1 x 3-mannstelt, eller helst 4-mannstelt for å få litt bedre plass.

 

Post gjerne hele pakklisten din, så kan vi fortelle det du ikke trenger. Har du tenkt på at du kan dele mye utstyr (første hjelpspose, kikkert, kart og kompass, kokeutstyr)?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

+ 1 på tredamers telt og deling av utstyr. Med tre til å bære burde dere ha gode muligheter for å få en komfortabel vekt.

 

Fire mil på asfalt... jeg hadde lett lenge etter en alternativ rute.

 

En skikkelig pakkliste bør dere ha uansett for å få oversikt og system i sekkene. Om dere veier hver enkelt ting er neste skritt, men kanskje ikke nødvendig. Bare det å vite hva som finnes i sekkene hjelper når "de fort blir TUNGE!" (been there, done that, got the scars).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg pakker sekken til en tur, samler jeg først alt som skal med. Noen ganger bruker jeg pakkeliste.

Men så tar jeg fram masse ting som jeg ønsker å ta med (gamasjer, ekstra klær, kikkert osv). Da pakker jeg sekken og veier den. Som regel er den altfor tung. Da tar jeg ut alt igjen og vurderer på nytt for hver ting om jeg virkelig trenger det eller kan improvisere. Det blir som regel en god del igjen hjemme...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fire mil på asfalt... jeg hadde lett lenge etter en alternativ rute.

Heisann Grimner.

Akkurat der er det relativt få andre alternativer, utenom å avvike ganske voldsomt fra selve leden. Vi hadde også et tidsaspekt her som gjorde at vi ikke brukte tid på andre alternativer.

For en friluftsfantast som som meg synes jeg vel turen ble noe vel urban/menneskepåvirket, rent naturmessig. 

Men som langtur og tur gjennom gammelt kulturlandskap, tidsepoker og andre kulturaspekter er det en fin tur. Man får også se en del kulturhistoriske viktige steder og bygninger underveis.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere får gjøre som pilegrimene i middelalderen; bruke den ruten som passer best for dere.. Det viktige for dem var å komme til Nidaros. Dagens pilegrimsled er et kompromiss hvor mange kommuner vil ha "sin bit". Det går flere leder.

 

Et godt tips er å pakke sekkene sammen på stuegulvet. Da kan dere avtale hvem som bærer førstehjelp, hvem som tar kokeapparat, hvem som bærer telt osv.. Jeg er enig med de over som sier at mye vekt kan spares på å dele telt. Det er sosialt på regnværsdager også.. Hva med en lavvu light? ca 2,5 kg som rommer alle tre med god margin..

http://www.helsport.no/no/produkter/TELT/_Pro/Lavvu_Light

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode tips og råd! 

 

Her er pakkelista vår: (Så langt...)

 

MAT / DRIKKE:

- Vann

- Energidrikk (...pulver?)

- Tørka mat (tørker sjøl)

- Knekkebrød

- Tubepålegg

- Kaffe

- Rosiner?

- Sjokolade

- Energi-bar?

- "Real" turmat

- Nøtter

 

KLÆR:

- Fjellsko (gå i det)

- Ytterbukse (gå i det)

- Vindtett jakke (Goretex?) (Gå i det)

- Skjorte

- Joggesko

- Regntøy - jakke og bukse (evnt. regnponcho?)

- Superundertøy (bukse og genser)

- Ullgenser

- Tynne sokker

- Raggsokker

- Bukser

- Shorts?

- Votter

- Halstørkle/skjerf

- Lue og ørevarmer (buff)

- Solbriller

 

FØRSTEHJELP:

- Sterile kompresser

- Salisyltalg (til hælene) 

- Bacimycinpulver

- Tekstilplaster

- Compeedplaster

- Saks og neglesaks

- Solkrem og solstift

- Allergitabletter

- Smertestillende

- Hoggormtabletter

 

UTSTYR:

- Lite telt

- Trekk til teltet (mot regn)

- Liggeunderlag

- Sovepose

- Lakenpose

- Oppblåsbar pute?

- Kart m/mappe (plastmappe)

- Kompass

- Klokke

- Stormkjøkken

- Kopp

- Tallerken

- Turbestikk

- Propan

- En skarp kniv

- Sikkerhetsnåler

- Klesklyper

- Vaskepulver (bittelitt)

- Fotoapparat

- Sterk nylonremm

- Støvlelisser?

- Plastposer (store og små)

- En lighter/fyrstikker

- Hodelykt

- Kokeapparat, kjele og skje

 

ELLERS:

- Myggspiral 

- Eurax

- Mobiltelefon 

- Kikkert

 

- Papir, blyant og hviskelær

- Toalettpapir 

- Såpe (både til dusj og hårvask når vi får mulighet til det...)

- Et lett håndkle (mikrofiber?)

 

Så, det blir jo en del, selv om mye er småting.. (blir fort TUNGT!).

Tenkte å ha et trekk INNI ryggsekken med de store tingene oppi,

en liten pose/trekk til de små tingene, utstyr...

Har noen av dere erfaring med f.eks Osprey ryggsekk med hjul på?

Høres litt dumt ut kanskje, men vi tenkte at det går an å avlaste rygg/skuldre litt der det er mulighet for det,

langs veier, asfalterte strekninger etc...?

HVOR tunge sekker har dere bært med dere?

Vi er vant til å gå langt, men ikke med sekker!

Har langturer sammen en gang i blant med tunge sekker, så ligger i trening til turen allerede! Det er jo STOR forskjell på å GÅ lenge,

og og gå med TUNG SEKK! Har tenkt å gå ca 2 - 2,5 mil per dag, med hviledager innimellom.

 

Godt å få tips fra noen som har erfaring fra dette, så takk skal dere ha så lenge!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanntette poser inni sekken er mer effektivt enn regntrekk på halve sekken. Selv har jeg brukt en søppelsekk og det virket utmerket. I tvil om hvor lenge den holder siden dere nok går lengre enn en uke.

 

Hjul er ikke dumt, men hvor mye veier det og hvor mye nytte har dere egentlig av det?

 

Som sagt før en gang: å gå med tung sekk burde være en olympisk øvelse.

 

Klær... det er to hovedveier her.

 

 - Ett sett membrantøy som virker brukbart til alt mulig vær.

 - Ett sett vindtøy og ett sett regntøy.

 

Jeg har etterhver landet på siste alternativ. Det er mer behagelig å gå i over tid, veier og koster mindre.

Poncho (eller fjellduk), kan brukes, men dere bør finne ut om det er noe dere vil bruke i regn OG vind.

 

Pakklista ser ikke så veldig tung ut. Sånn helt omtrentlig og uten krav på å være fasit: alt over 20 kg krever mye grunntrening. Området 10-15 kg er mindre krevende (fysisk sett), og kanskje hva dere bør sikte på. En detaljert pakkliste hvor dere veier hver enkelt ting er et godt verktøy uansett.

Det er flere ting her jeg kan plukke på, men det er deres tur :) Hvis f.eks "turbestikk" inneholder gaffel, kniv og skje så ville jeg beholdt skjeen og brukt "en skarp kniv" i tillegg. Vips er noen gram borte og litt færre ting å holde styr på. Men om skikkelig bestikk er en viktig del av turen, behold det.

 

 

PS

Voll - Svorkmo - ser behovet for å gå på asfalt. Det er nok også den mest "autentiske" ruten, men om ikke været var for ille ville jeg svingt litt østover og nordover ved Grajelfjellet. En tur i turen. Nå skal det sies at jeg har skikkelig asfaltskrekk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et par innspill vedr. pakklisten.

Dropp saks, og ta bare med neglsaks, trenger ikke begge deler.

Jeg for min del ville også droppet kikkert, unødig drass (men det er meg, andre liker å ha med dette). Ville heller ha tatt med en kortstokk.

Energidrikk er lurt, samt shaker til dette, ville da ha droppet ekstra kopp, og evt. hatt med en liten foldekopp til kaffen.

Ser at du har ført opp spisebestikk, stormkjøkken OG kokeapparat/kjele samt skje på listen, antar dette er en feil?

Husk lader til mobil.

Er også noen vurderinger du/dere bør ta vedr. klærne men dette er individuelt. Sats på lettest mulig tøy.

 

Min sekk veide 20-24 kg. (alt etter mat og vann) og min samboers omtrent 11 kg, jeg bar fellestingene.

 

Trillesekk ville jeg ikke anbefalt, en riktig justert sekk med et godt hoftebelte er klart å foretrekke. 

Skriver ytterlig om det er andre ting som skulle falle meg i hu.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode tips og råd! 

 

Her er pakkelista vår: (Så langt...)

 

MAT / DRIKKE:

- Vann

- Energidrikk (...pulver?)

- Tørka mat (tørker sjøl)

- Knekkebrød

- Tubepålegg

- Kaffe

- Rosiner?

- Sjokolade

- Energi-bar?

- "Real" turmat

- Nøtter

 

KLÆR:

- Fjellsko (gå i det)

- Ytterbukse (gå i det)

- Vindtett jakke (Goretex?) (Gå i det)

- Skjorte

- Joggesko

- Regntøy - jakke og bukse (evnt. regnponcho?)

- Superundertøy (bukse og genser)

- Ullgenser

- Tynne sokker

- Raggsokker

- Bukser

- Shorts?

- Votter

- Halstørkle/skjerf

- Lue og ørevarmer (buff)

- Solbriller

 

FØRSTEHJELP:

- Sterile kompresser

- Salisyltalg (til hælene) 

- Bacimycinpulver

- Tekstilplaster

- Compeedplaster

- Saks og neglesaks

- Solkrem og solstift

- Allergitabletter

- Smertestillende

- Hoggormtabletter

 

UTSTYR:

- Lite telt

- Trekk til teltet (mot regn)

- Liggeunderlag

- Sovepose

- Lakenpose

- Oppblåsbar pute?

- Kart m/mappe (plastmappe)

- Kompass

- Klokke

- Stormkjøkken

- Kopp

- Tallerken

- Turbestikk

- Propan

- En skarp kniv

- Sikkerhetsnåler

- Klesklyper

- Vaskepulver (bittelitt)

- Fotoapparat

- Sterk nylonremm

- Støvlelisser?

- Plastposer (store og små)

- En lighter/fyrstikker

- Hodelykt

- Kokeapparat, kjele og skje

 

ELLERS:

- Myggspiral 

- Eurax

- Mobiltelefon 

- Kikkert

 

- Papir, blyant og hviskelær

- Toalettpapir 

- Såpe (både til dusj og hårvask når vi får mulighet til det...)

- Et lett håndkle (mikrofiber?)

 

Så, det blir jo en del, selv om mye er småting.. (blir fort TUNGT!).

Tenkte å ha et trekk INNI ryggsekken med de store tingene oppi,

en liten pose/trekk til de små tingene, utstyr...

Har noen av dere erfaring med f.eks Osprey ryggsekk med hjul på?

Høres litt dumt ut kanskje, men vi tenkte at det går an å avlaste rygg/skuldre litt der det er mulighet for det,

langs veier, asfalterte strekninger etc...?

HVOR tunge sekker har dere bært med dere?

Vi er vant til å gå langt, men ikke med sekker!

Har langturer sammen en gang i blant med tunge sekker, så ligger i trening til turen allerede! Det er jo STOR forskjell på å GÅ lenge,

og og gå med TUNG SEKK! Har tenkt å gå ca 2 - 2,5 mil per dag, med hviledager innimellom.

 

Godt å få tips fra noen som har erfaring fra dette, så takk skal dere ha så lenge!

Pakk sekken et par dager i forveien. Vei den, med vann, og plukk ut ting til sekken får passe vekt.

En slik tur vil nok ikke gå så langt fra sivilisasjonen og da er det ikke så mye du trenger. Vekta er viktigst.

Damer, ca. 15% av kroppsvekta og menn ca 20%. Så kan du legge til eller trekke fra alt etter hvor sterk du er og hvor vandt du er til å bære sekk.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har nok mest å vinne på deling av telt og fellesutstyr og å la mest mulig småting ligge hjemme. F. eks. la tallerken være hjemme og spis fra koppen. Knäckebrød holder du i hånden.

 

Jeg går forholdsvis konfortabelt med opp til ca. 17 kg. Og jeg er 173 høy. Dette bør være nok når du går i bebodde områder og kan dele på utstyr. Nå pleier jeg ikke å ta med vann. Husk at vann er tung og du bør ikke drasse med for mye. I Norge kan mye vann drikkes rett fra naturen, eller du kan spørre om vann ved et hus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig mht deling. Kikkert er fint på tur, men det holder med én. Vurder også om det holder med ett kamera. Man har jo mobiler i tillegg. Pute er unødvendig. Legg noen klær i soveposetrekket eller i en sånn vanntett pakkpose man gjerne har i sekken allikevel.

 

Disse sekkene med hjul er ikke laget for skikkelig bærekomfort. Det man sparer på trilling på noen få strekk, har mindre effekt enn en god sekk på de lange.

 

Hvis det skal brukes litt kroner på utstyr, så kan en lett dunpose spare mye vekt. Det er også unødvendig med både sovepose og lakenpose. Synes også du har lagt i mye klær.. Ei zip-off turbukse er både langbukse og shorts. I tillegg må man ha ei regnbukse (evt goretex). Man trenger ikke både goretex jakke og regnjakke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UTSTYR:

- Stormkjøkken

- Kopp

- Tallerken

- Turbestikk

- Propan

- En skarp kniv

- Kokeapparat, kjele og skje

Det var mye kokkeleringsutstyr med tanke på at dere har tenkt å spise Real... Hvis dere planlegger kjøpe varm mat litt rundtomkring underveis og ellers bruke Real så kan det være en god idé å forenkle litt.

1x En liten toppmontert brenner, vindskjerm og stor gryte hvor man kan koke vann til alle tre.

3x En langarmet skje til Real posen og til å røre i drikke med.

3x En kniv som kan brukes både til å skjære og spre pålegg med.

3x En lett og liten foldbar snyltekopp for å drikke kaffe og slikt ut av.

ELLERS:

- Myggspiral 

Personlig ville jeg droppet dette og heller sørget for å ha med en god myggspray.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan legge til at den ene gryten som dere skal bruke til å koke vann til Real, kaffe og te, også kan brukes til å lage suppe og pasta/ris, inklusiv saus. Saus lager du da ved å helle kokende vann fra pastagryten opp i koppen med sauspulver. Når pastaen er ferdig, heller du vannet ut av pastagryten og tilsetter sausen for et lite oppkok. Eventuell fersk paprika o.l. kan kokes sammen med pasta. Ingen grunn til å ta med mer enn 1 gryte.

Suppe og pasta spiser du fra koppen din, eller fra gryta, men det siste kan ikke alle 3 gjøre.

Ikke glem en kjøkkensvamp og en dråpe zalo til rengjøring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri gått noen pilegrimsled, og jeg har heller ingen planer og derfor kan det tenkes at jeg ikke er tilstrekkelig informert. Men mitt inntrykk er at disse turene stort sett følger veier og stier langs bebyggelse og sivilisasjon. De bilder jeg har sett både på tv og andre steder viser mange folk med minimal utrustning og nesten uten oppakning og dette skulle vel også tyde på at det ikke er langt til mat og hus.

Hva er da vitsen med å gå en slik tur når man kan ta buss eller tog.

Hvor er naturopplevelsen, friheten og stillheten, og så ender man opp på steder som f.eks. ved en kirke i Trondheim, et sted hvor man verken kan telte, tenne bål eller fiske?

Nei, jeg kjenner hvordan instinktene fra tidenes morgen trekker meg mot fjellet, mot ørret, rype og rein og et enkelt telt eller en hule til vern mot vær og vind.

post-4220-0-47845400-1380059042_thumb.jp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Jeg og en venninne prøvde å gå Vestfoldleden som oppvarming og utstyrstest i fjor (2013) før planen var å gå Olavsleden fra Oslo til Trondheim i sommer (2014). Sekkene våre veide hhv 10 og 12 kg, og da hadde vi mer enn nok greier med oss: klesskift - mye ull! - heldekkende Altus regnponcho med pukkel til sekken (gamasjer under), hvert vårt lette telt, underlag, dunpose, gasspatron med liten brenner på, minikjel (vi kokte bare vann i kjelen for enkelhets skyld), hver vår kopp, spork og plastskål, vann, tørrmat osv. Satte oss ofte utenfor butikker og spiste, så vi slapp å bære på ting og kunne spise det vi hadde lyst på uten å tenke på hvor mye det veide. Det går fint an å få sekkene ned i vekt på den måten ved å legge igjen alt som ikke kan brukes til minst to ting. Enig i å dele på fellestingene, men på en så lang tur ville jeg heller hatt mitt eget telt enn å dele. Jeg har et Terra Nova Laser Competition 1 som veier under en kilo, og da er det jo ikke noe å tenke på. Vi er enige om å ligge innomhus når vi føler for det og i telt når vi føler for det eller må.

 

Jeg ville også ha veid hver eneste ting og ført inn i regneark, rett og slett, så ser du umiddelbar virkning på totalvekten hver gang du fjerner en overflødig ting eller bytter noe mot noe annet. Men jeg ville ha begynt å trene med sekk nå med det samme, bare på korte turer til å begynne med, og også gå ut i regn og drittvær for å få en følelse av hvordan det er å bære tungt når det ikke engang er hyggelig å gå tur. Vi holdt på å regne bort, men med lette sekker og kaffepause i telt underveis, gikk det bra. Dere får sikkert en fantastisk pilegrimsferd!

 

Men en advarsel - guidebøker. Let etter info på nett og sett sammen deres egen. Vi kjøpte de 'offisielle' to bøkene, en fra Tønsberg til Hamar og en fra Hamar til Trondheim, men glemte kardinalregelen for alle guidebøker: Sjekk utgivelsesdatoen! Den ruten vi skulle følge var merket opp for over ti år siden, og så merket på nytt og endret to år etter det - pluss at beskrivelsen ikke hang på greip og kartene var håndtegnet - og hadde vi ikke hatt GPS og sunn fornuft, kunne det gått riktig galt. Kanskje er ruten lenger nord mer brukt og mindre utsatt for endringer, men jeg kan ikke anbefale noen å prøve å gå Vestfoldleden slik den var på tidligsommeren i fjor.

 

God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Nidarosa!

 

TAKK for utfyllende, informativt og bra svar / innlegg. Vi tre damene har samling denne helga, vi går lange turer, dog med lette sekker.  Kjempebra tips du ga oss, takk for det. Lykke til med turen deres til sommeren, kanskje vi sees? Når starter dere turen? Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke noe problem, jeg er litt utstyrsnerd for tida fordi jeg har flere turer på tapetet og må slanke sekken i varierende grad avhengig av hva jeg forventer å trenge. Dessverre ble turen vår lagt på is denne gangen da turkameraten min ikke får tatt fem uker sammenhengende ferie i sommer, og vi har for øyeblikket prioritert å gå hele i en jafs heller enn å dele opp turen. Så vi prøver igjen neste år, og i mellomtida skal vi begynne på The Welsh Coast Path og jobbe oss sørover så langt vi kommer på to-tre uker. Samme utstyr, samme vekt i sekken - minus et kilo her og der etter litt finsliping på utstyrsliste - og samme plan om å ligge innomhus når det er ønskelig eller praktisk. Jeg har kjøpt meg en litt tyngre sovepose (1kg) fordi det viser seg at jeg fryser veldig lett og mye på natta, men til gjengjeld kan jeg da legge igjen silkeposen jeg trengte inni den gamle, fleecegenseren osv. Kjøpte en lett ullsinglett, for vi damer har visstnok en fysiologisk betinget tendens til å fryse på ryggen, og en ull-buff til hals/nakke/ører/bruke som lue. Det funket! Har også lett, oppblåsbart underlag som gjør alt mye varmere. En god natts søvn er gull verdt på lengre turer, og det er ikke så mange naturlige steder å ta seg en hviledag på på vei opp til Trondheim, så vi tenkte heller å ta det litt langsommere og med kortere etapper, også for å unngå slitasjeskader.

 

Jeg vil veldig gjerne høre hvordan det går på turen deres, og hvis du har noen spm eller kommentarer eller hva som helst, så er det bare å ta kontakt på PM - jeg har ikke gitt opp tanken på Olavsleden. Jeg er fra Trondheim også, så det hadde vært ekstra spesielt å komme fram dit til fots.

 

Lykke til, 

Linda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.