Gå til innhold
  • Bli medlem

Vegansk turmat og støvler


Jon Tangenes

Anbefalte innlegg

Annonse

Ble egentlig mest nysgjerrig på disse støvlene jeg? Hva er de egentlig laget av? Har "skinnet" samme kvalitet som vanlig skinn? Holder de vannet ute tur etter tur slik som skinnstøvler med gtx gjør, eller ihvertfall skal gjøre? Er de kvalitetsmessig like gode som f.eks Alfa og Crispi?

Jeg er ikke veganer, men jeg syns vi tar oss litt for mye til rette når det kommer til dyr og jeg vet litt for godt hvordan de blir behandlet. Så om det finnes et materiale med de samme egenskapene som skinn, så ser jeg ingen grunn til at støvlene skal lages av skinn. Nå har jeg noen par støvler jeg skal gå ihjel før jeg kjøper nye, ser også at de i butikken du linker til er italienske så de passer nok foten min svært dårlig, men om du har slike støvler så vil jeg gjerne vite hva du syns om dem.

 

Litt større utvalg: http://www.vegetarian-shoes.co.uk/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har desverre ikke noen erfaring med disse støvlene. Her går det i lær, både i klatresko og fjellstøvler. Nå skal jeg handle støvler til dattera mi, men jeg har veldig god erfaring med goretex, og disse har det ikke.....

Og pga. okonomi så handler jeg helst brukt, så da er utvalget lite.

 

Ser jo at disse støvlene er veldig lette, kanskje noe å ønske seg til 50 års dagen.........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Hei å hå, ny her inne men meldte meg egentlig inn pga det handlet om tur og vegansk mat.

Fant jo fort at det diskuteres mere hundefor her inne, og det er jeg jo ikke så sulten på hehe.

 

Jeg er personlig 100% Raw vegan, for de som ikke vet hva det er så betyr det at jeg kun eter frukt og grønt (20/80) og litt nøtter og frø, og ingen av disse tingene skal selvsagt ikke varmes over 37 grader.

Startet for 1 år siden og er overasket over hvor lett dette var, samt har naturlig nok sluttet å røyke og tar sjelden alkohol.

Men egentlig over til tema, hva skal en spise på turen ?? nå er jeg mest på langturer på sommeren, og skal til sommeren gå fra Horten til Bergen kun på Raw vegan mat.

Skal selvsagt ha med meg wheegrass juiceren min på hele turen slik at jeg kan lage juice av gress, løvetann, tistler og brennesle, så har jeg alltid næring tilgjengelig og trenger ikke å dra på masse unødvendig proviant :-).

Jeg er egentlig ute etter med denne turen å bevise (om ikke for andre) for meg selv at det ikke er noe problem å gå økter opp mot 14 timer pr dag på en raw vegan diet, og alike vel være sterk og i god form når jeg kommer frem :-)

Driver en nettside som heter www.reboot-to-nature.com der finnes mere info :-) (jobber også med 3 ulike bøker, kjetill på tur i Norge og Kjetill hjelper andre) ikke arbeids ledig kan man si hehe

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner jo at du gjerne vil bevise at det går, men med bakgrunn i egen erfaring er jeg skeptisk.

 

Etter noen dager (mer enn to) i fjellet med 6 timers turer, og hvor jeg spiser normalt (frokost, et lite måltid midt på dagen og middag), er det betydelige mengder mat som går med når jeg er vel nede i lavlandet.  Det er da egentlig kjevene som blir vonde mer enn at jeg blir mett.

Og da tar jeg normalt i tillegg også av et par kilo på en slik tur.

 

Siste turen, som egentlig bare var to dager, ble det et gedigent måltid da jeg var vel hjemme.

 

Jeg skjønner bare ikke hvordan du skal klare å erstatte alle de kaloriene som jeg får i meg gjennom pizza, poteter bernaisesaus og kjøtt, med "grøntfor" som har lavt kaloriinnhold.

 

Det må bli gedigne mengder grønt.

Jeg tror du sliter (om du ikke i utgangspunktet har "litt" å gå på).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Reboot to nature

Nå spør jeg sikkert skikkelig dumt, men hvorfor kan du ikke koke maten?

Kan vel hende kroppen venner seg til slike dietter, jeg hadde ikke kommet ut døra engang på en slik diett. Du lurer på hva du bør spise? Tror du bør satse på mye nøtter, det er det ihvertfall endel bra energi i. Spiser du ikke kornprodukter? Hva med margarin? Eller bønner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vell jeg har trorn på at dette funker selvsagt ellers hadde jeg ikke tatt sjansen :-)

Har testet ut å bare gå på grønn juice i 3 mnd, uten at dette var et problem, selv i jobb og med trening hver dag.

min forrige 7 timers treningstur hadde jeg med meg 1,5 liter ren grønn juice og 1,5 liter vann samt 100 gr chashew nøtter og 2 epler.

Like mye energi til og gå på jobb samme kveld uten stølhet dagen etter (gang fart 6 km/t snitt.

Så det er nok mulig, må selvsagt ha lengre økter over flere dager for å se virkningen over lengre tid :-)

Proteiner er jeg ikke redd for da grønt inneholder det jeg trenger av det, for verdens største dyr lever kun på grønt noe som tilsier at de får i seg nok proteiner.

Ideen med og ikke koke eller varme maten er jo og ikke drepe enzymene, som er viktig i fordøyelses prosessen.

Så trenger ikke kroppen så mye, 28 gr superfood (løvetann, brennesle, bær frukt osv i pulverform tilsvar ca 4,5 vanlig mat i næringsinnhold )

Men det blir spennende da, for skal jo selvsagt sykle tilbake også :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner jo at du gjerne vil bevise at det går, men med bakgrunn i egen erfaring er jeg skeptisk.

 

Etter noen dager (mer enn to) i fjellet med 6 timers turer, og hvor jeg spiser normalt (frokost, et lite måltid midt på dagen og middag), er det betydelige mengder mat som går med når jeg er vel nede i lavlandet.  Det er da egentlig kjevene som blir vonde mer enn at jeg blir mett.

Og da tar jeg normalt i tillegg også av et par kilo på en slik tur.

 

Siste turen, som egentlig bare var to dager, ble det et gedigent måltid da jeg var vel hjemme.

 

Jeg skjønner bare ikke hvordan du skal klare å erstatte alle de kaloriene som jeg får i meg gjennom pizza, poteter bernaisesaus og kjøtt, med "grøntfor" som har lavt kaloriinnhold.

 

Det må bli gedigne mengder grønt.

Jeg tror du sliter (om du ikke i utgangspunktet har "litt" å gå på).

Ser problemet hvis du kun spise grøntfor, men korn, nøtter, div oljer osv passer vel fint inn i en veganer-diett?

 

Olje har rundt 900kcal pr 100 gram

Mandler har rundt 700kcal pr 100 gram

Hvetemel har ca 350kcal pr 100 gram

Sjokolade har ca 500kcal pr 100 gram

 

Mao, kaloriene er ikke problemet. Hvis du er på tur og skal ha i deg mye kalorier, så burde det gå greit å få i seg nok proteiner også. (Både hvetemel og mandler har ganske bra protein-innhold).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Proteiner er jeg ikke redd for da grønt inneholder det jeg trenger av det, for verdens største dyr lever kun på grønt noe som tilsier at de får i seg nok proteiner.

Joda, men f.eks elefanten spiser rundt 150kg med grøntfor om dagen, noe den bruker mellom 16 og 18 timer daglig på. Dessuten har de fordøyelse som takler dette. For å få i seg diverse mineraler og salter, så spiser de jord.

 

At du spiser nøtter er nok grunnen til at dette funker for deg, ettersom 100g nøtter inneholder 5-700 kcal pr 100g.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vegankost for friluftsliv og tungt arbeid på fjellet:

I boka "Eat and run" av Scott Jurek finnes mange veganoppskrifter basert på hans behov for karbo og proteinrik veganmat for seg sjøl. Han er ultrarunner og bør vite litt om saken. Tenker at det er relevant for friluftsliv hvor du trenger energi for tung sekk og lange økter. Boka er et eventyr å lese f.ø.

Hunden bør vel ha en hunddiett (?) og katten er vel et rent rovdyr? Hvorfor gi dyrene noe annet?

 

God tur!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser problemet hvis du kun spise grøntfor, men korn, nøtter, div oljer osv passer vel fint inn i en veganer-diett?

 

Olje har rundt 900kcal pr 100 gram

Mandler har rundt 700kcal pr 100 gram

Hvetemel har ca 350kcal pr 100 gram

Sjokolade har ca 500kcal pr 100 gram

 

Mao, kaloriene er ikke problemet. Hvis du er på tur og skal ha i deg mye kalorier, så burde det gå greit å få i seg nok proteiner også. (Både hvetemel og mandler har ganske bra protein-innhold).

Jeg er klar over at det er mye energi i nøtter, men det ble nevnt at han spiste lite nøtter og frø, og det er da jeg mener det kan bli for lite kalorier.

Og historien er at det var en kar som skulle på tur, med lettest mulig sekk, og spurte hvilken matsort som inneholdt mest kalorier pr 100 gram. Masjepan var svaret han fikk.

Det ble 7 dager med marsjepan - han rørte ikke masjepan på mange år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei å hå, ny her inne men meldte meg egentlig inn pga det handlet om tur og vegansk mat.

 

Takk for tips!

 

Noen som husker sprinteren Carl Lewis, som i motsetning til de andre sprinterne også var lett nok til å kunne hevde seg i toppen, i lengde.

Her er et sitat: 

«Faktisk var mitt beste år innen bane-idrett det første året jeg spiste vegansk.»

Carl Lewis , vinner av 9 olympiske gullmedaljer i friidrett

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
  • 2 uker senere...

Hei å hå, ny her inne men meldte meg egentlig inn pga det handlet om tur og vegansk mat.

Fant jo fort at det diskuteres mere hundefor her inne, og det er jeg jo ikke så sulten på hehe.

 

 

 

Spennande, håper du gjer ei tilbakemelding her på forumet korleis det gjekk og evt endring vekt mm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.