Gå til innhold
  • Bli medlem

Exped Sirius II Extreme, et godt vintertelt?


Bjorn

Anbefalte innlegg

Annonse

Personlig er jeg skeptisk til vintertelt som ikke har snømatter langs veggene på ytterteltet. Jeg har selv opplevd stor nytte av snømatter når det er mye vind og snøføyke. Snømattene hjelper til med å holde ytterteltet på plass og hindrer snø i å trenge inn mellom inner- og yttertelt.

 

Alternativet med dette teltet blir kanskje å spa snø lengre opp langs veggene for å få samme effekt. Litt mer omstendelig og ikke like effektivt vil jeg tro, men til denne prisen er kanskje det verdt å ta den umaken. Det er jo kun på vinterturer dette vil være aktuelt, resten av året merkes det nok ikke. Expeds modeller Pegasus og Polaris virker langt mer som vintertelt etter mitt syn, men de er sikkert i en helt annen prisklasse også.

 

Jeg har ingen erfaring med dette teltet, så dette var bare synsing fra min side. Det er godt mulig andre har preferanser i en helt annen retning.

 

Lykke til med eventuelt teltkjøp.

 

Gisle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spør du meg er stormmatter bare tull som gir unødvendig ekstra volum og vekt. Har ligget utallige vinternetter i et helt ordinært Helsport Bygdin 3-manns tunneltelt, helt uten problemer. Og tro meg, det har ikke bare vært i godvær. Har ligget i telt med stormmatter også på vinteren. Ønsker man å isolere rundt et telt som ikke har stormmatter, måker man bare snø opp rundt. Fort gjort om man har med seg en ok spade. Har du mulighet, skjærer du ut blokker av snøen og bygger en mur. Dette gir bedre lufting gjennom teltet, ettersom du kan lage litt avstand mellom snøveggen/muren og teltduken. Min erfaring er altså oppsummert at stormmatter er unødvendig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig med Nordhauk i at man slett ikke må ha stormmatter. Hilleberg, som regnes som noe av det vasseste man kan få av vinterekspedisjonstelt, har for eksempel ikke det.. Det fremgår ikke av bildet om luftingen sitter høyt også i "fotenden" av teltet. Det er nødvendig på et vintertelt.

 

Jeg ville vurdert dette tilbudet som et alternativ:

http://www.oslosportslager.no/produkt/skule-rs-2-tomanns-telt-6648.aspx

 

Et kvalitetsmessig godt telt, men med lite fortelt (som Exped-teltet). Jeg har en god del netter i et sånt Fjällräventelt, og det fungerer godt i skikkelig vinter. Gode barduneringer og god lufting. Fjällräventeltet er litt kortere, men til gjengjeld brattere i fotenden.

 

Disse topersonersteltene er ikke egnet for to om vinteren, med mye bagasje og så små fortelt. Skal du bruke det til to personer ville jeg vurdert dette i samme prisklasse:

http://www.xxl.no/Root/Villmark/Telt-og-Lavvo/Telt/fj%C3%A4llr%C3%A4ven-Akka-3/p/1080630_2_Style

 

Redigert: På vinteren har man gjerne tykkere underlag. Med skrå fotende i teltet blir effektiv liggelengde kortere, siden man kommer høyere opp fra bakken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.