Gå til innhold
  • Bli medlem

solerte Skarstind i dag...


Ole78

Anbefalte innlegg

Jeg solerte Skarstind fra Dumhøplatået i dag, tørt og med gode tak. Er det egentlig vits i å ta med tau når det er fint vær, hvis man bare har tenkt å bestige Skarstind mener jeg, og da fra Dumhø? Den første hammeren omgås jo lett til høyre, de andre tre er jo også utsatte, men har man en viss erfaring med klatring fra før på felt osv, så vil jeg nesten si at å drasse på et tungt tau er litt bak mål, hva mener dere? På vei ned igjen, altså nede i skaret, traff jeg 8 andre "klatrere", de forsto ikke at jeg ikke hadde med tau, og nærmest ristet på hodet...Selv hadde de klatreseler, div slynger, tau og annet utstyr, og de skulle bare til toppen?? Er ikke informationen omkring Skarstind litt overdrevet?

Vis rapporten i Turkartet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Hei Ole78! Her en liten utfordring:

Les gjennom innleggene du har skrevet på Fjellforum. Du får opp alle 33 her: www.fjellforum.net/search.php?search_author=Ole78. Finner du noen påfallende fellesnevner? En slags rød tråd? Og ikke det at det er så viktig, men hvilket inntrykk tror du andre har fått av deg?

Hvorfor skal jeg lese gjennom de? Jeg vet da godt hva jeg har skrevet...

Inntrykket de andre har fått av meg vet du ingenting om, her er det din egen tåpelige mening du tillegger andre, hvorfor? Fordi jeg tar opp et tema omkring sikring som du ikke liker??... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo kanskje, men det er ingen rapport, dessuten er det flere spørsmål i innlegget mitt... :P

Er bare delvis enig med deg i det du skriver.

Erfaring i fra klatrefelt i lavlandet, trenger ikke å ha noe særlig å si for hvordan en greier seg seg som tinderangler. Det er mange reindyrka cragrotter som har fått skjelven i tindene :D

Om en derimot har en del erfaring fra tinderangling, og behersker utsatt terreng vil en greit kunne greie seg uten tau på denne turen i godt vær. Tinderangling handler ikke bare om å tørre å klyve luftige passasjer usikra. Det handler også om veivalg, vurdering av farer, returmuligheter o.s.v. Det er noe en tilegner seg over tid.

Jeg har også sett en del jeg oppfatter som "overkill" når det gjelder utstyr i fjellet. Strengt tatt har jeg ikke noe med hva andre gjør, men mye sikring og dårlig framdrift er et risikomoment det også.

Angående de 8 du traff: Vi vet lite om deres bakgrunn. Om de velger å ha meg seg fullt klatreutstyr er det deres sak.

Det er skrevet mye fornuftig om Skarstind her på Fjellforum. Her går det bl.a. fram at en del går på Skarstind uten tau. Også at det finnes flere rutealternativer på Skarstind.

Det er opp til hver enkelt ut i fra erfaring og tilgjengelig informasjon, å vurdere om en bør legge i vei til Skarstind eller andre alpine fjelltopper, med eller uten tau.

Til Ole78: En del her på Fjellforum synes nok at debattformen din er provoserende. Vær forberedt på det :)

Til andre: Ikke la dere provosere til usaklige motsvar og skittkasting. Prøv heller å se poengene i det Ole78 skriver, og kom med saklige svar ut i fra det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare slutte meg til det gi skriver her. Noen vil føle sterkt behov for sikring der andre spaserer enkelt over. Det handler om personlige egenskaper og erfaring.

Jeg har også gått denne ruta usikret i fint vær, og det er en av mine absolutte favoritter blant turene så langt. En del morsom klyving, men takene var så gode at jeg ikke følte noe behov for sikring. Men jeg oppfattes jo som litt sprø da... På toppen var det vindstille og sol, og jeg satt der en times tid med real turmat og nøt utsikten :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes da ikke Ole78 er provoserende her. Han stiller noen legitime og subjektive spørsmål, der noen vil være enige i hans betraktninger, andre ikke. Enhver vil vel utfra egne erfaringer og preferanser vurdere spørsmål og svar ulikt.

Som GI og Torgeir også nevner, vet man lite om andres valg i fjellet i en aktuell situasjon. Noen liker å klatre, og foretrekker faktisk en slik metode, framfor å omgå/klyve, rett og slett fordi de synes å klatre er moro! For andre vil dette kunne se ut som en unødvendig vanskeliggjøring/overdrivelse av sistuasjonen.

Videre vil noen føle seg usikre/redde der andre synes alt er kurant og klyvbart, og betrakte klyving som unødvendig risikabelt, mens det her er klyveren som har det moro! I sum vil smak og behag, og individuelle varianser i høydestyrke, medføre forskjellig tilnærmingsmetode og framferd. Slik er det bare.

Såfremt enhver utfører sin fjellferd på en måte hvor man føler seg komfortabel og trygg, så unngås best mulig feil og uhell/ulykker. Og da skulle vel alle være fornøyd? Slikt bør vel knapt kreve toleranse fra noen, da dette til sjuende og slutt bare er en fordel. Ingen metode kan sies å være en annen mindreverdig. Har den enkelte det moro, oppnår sitt mål, og kommer trygt opp/over, ja da er alt såre vel, spør du meg! 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes da ikke Ole78 er provoserende her.

Ikke jeg heller, har bare en debatt fra fjoråret i minne 8)

Forresten bra skrevet Erik, mer komplisert er det egentlig ikke.

Fjellet er vår lekegrind. :)

Jeg f.eks., foretrekker å klatre på eggene (om nødvendig med tau) framfor å "virre" ned i grufsete renner og fjellsider, eksponert for steinsprang, utglidninger o.l.

Følg rygg, vær trygg :D Bedre utsikt er det også :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg f.eks., foretrekker å klatre på eggene (om nødvendig med tau) framfor å "virre" ned i grufsete renner og fjellsider, eksponert for steinsprang, utglidninger o.l.

Følg rygg, vær trygg 8) Bedre utsikt er det også :)

Samme her! :D Egger og rygger er helt klart å foretrekke av de årsaker du nevner "gi". Der trives jeg best! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke at han bløffer, men han har en lei tendens til selv å komme i veien. Hva er f.eks. poenget med å omtale sin egen bestigning som "soloering" for så i neste setning å hevde at tau burde være unødvendig for de fleste? Han klarer også å fremstå som svakt oppgitt over at ukjente folk han møtte underveis hadde med seg klatreutstyr for et parti han selv vedgår er utsatt på flere steder!

Og hvorfor mener Ole78 at informasjonen om Skardstind fra Dumhø er overdreven? Er denne ruta virkelig mer opphausset enn tilsvarende ruter andre steder? Og hvordan ville han selv beskrive ruta for den jevne tindebestiger? "Klyving/klatring, grad 2-3, stedvis utsatt, sikring litt bak mål"?

Når det er bratt og eksponert, har folk ulike sikringsbehov. Det virker som om Ole78 har vanskelig for å akseptere denne utrolig trivielle kjennsgjerningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er virkelig artig er hvordan folk totalt uten fjellerfaring reagerer på steder ALLE vi her på forumet ville passert plystrende på en munter melodi og med hendene dypt plantet i bukselommene.

I fjor sommer en gang ledet jeg en liten gjeng med spreke og oppegående, men temmelig urbane klassekamerater opp til en kystnær fjelltopp med en liten dose av det vi her gjerne omtaler som småklyving det siste stykket. Selv ble jeg veldig ivrig, glemte meg helt bort og nådde toppen før jeg så meg tilbake. Da lå de andre et stykke etter. Noen sa at det var "skikkelig ekkelt", mens noen faktisk hadde gått seg fast og ikke våget å gå lenger! Da fikk jeg litt dårlig samvittighet.

Jeg hater militærhistorier (og folk som forteller slike i tide og utide), men jeg må nesten nevne den gangen jeg skulle på en topp i indre Troms med en UB-korporal som turleder. Han nektet selvsagt å ta imot råd fra meg (er man sjef, så er man sjef..forsvaret er forsvaret) og valgte å gå både opp og ned et sted der jeg var den eneste som ikke skalv i buksene, men tvert imot koste meg. Og jeg er aldeles ingen klatrer. Hadde vi gått opp og ned steinrøysen ved siden av i stedet , hadde det ikke vært noe problem i det hele tatt. Men der var det for mye stein, mente han.

Og en siste liten historie....i fjor høst var jeg på bærtur/sopptur i Bymarka utenfor Trondheim med et par venninner. I Bymarka utenfor Trondheim, ja! Et lite stykke nedenfor stien vokste det et par svært så fine steinsopper og jeg skulle til å spasere ned til dem da jeg hørte bak meg "men du kan jo ikke gå ned der, det er jo alt for bratt!" Da holdt jeg på å få hakeslepp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Bare for å belyse dette på en ny måte:

Jeg gikk alene opp på Skardtind i slutten av 1990-åra, mens broren min ventet på et "utsatt punkt". Jeg husker jeg synes det var spennende, men ganske greit opp. Oppe i skaret ved Nåla syntes jeg at Nåla så forferdelig ekkel ut, og prøvde meg ikke engang på den.

I 2004 gikk jeg nøyaktig samme rute. Da syntes jeg det var greit å ta opp tauet og sikre (var sammen med et par andre, som også syntes det var ok). Oppe i skaret ved Nåla gikk jeg så usikra opp på Nåla - helt overraska over at jeg noen år tidligere hadde syntes DET var ekkelt. Men jeg hadde altså brukt sikring lenger ned, der jeg tidligere gikk greit alene.

Konklusjon: SAmme rute, i samme vær, på samme tid av året kan oppleves ganske så forskjellig. I hvert fall har jeg opplevd dette - flere ganger.

Jeg vil anbefale selv drevne tinderanglere å vurdere å ta med tauet opp denne veien til Skardstind.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Heriks fremhevet denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.