Gå til innhold
  • Bli medlem

Villmarksklubb for barn


Josef Mink

Anbefalte innlegg

Apropos diskusjonen i den gode tråden om Villmarksknappen (http://www.fjellforum.no/topic/28799-villmarksknappen-forslag-til-merkekrav/) her på forumet :

Er det noen som vet om det finnes en skikkelig Villmarksklubb for barn? Jeg har to små gutter på sju og ni år som digger å være med på tur, og vi er på utkikk etter en eller annen klubb hvor man målet er å bli en ekte villmarking; hvor man telter, lærer navn på dyr, lærer å fiske, bruker kart og kompass osv, kort sagt; mange av de tingene som har blitt nevn i tråden om Villmarksknappen.

Speideren er jo et alternativ, men min erfaring er at veldig mange lag og speiderledere legger veldig stor vekt på kristendomsopplæring, bønn, flaggbæring osv. Barnas turlag er kanskje et annet alternativ, jeg vet ikke? Begge guttene fikk blod på tann da de leste om Villmarksknappen i Donald Duck, og det hadde vært kult med en klubb hvor man hadde diverse varianter av Villmarksknappen å strekke seg etter .

Vi bor selv i Fredrikstad, og hvis noen har kjennskap til interessante foreninger i nærheten, er det supert om dere roper ut.

Og hvis det ikke finnes noen slik klubb: Hvorfor ikke?

Kanskje det er noe vi er på Fjellforum kan gjøre noe med?

For min egen del krever jobben rimelig mye i det daglige, men jeg kunne nok bidratt i et eller annet lokallag. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Speideren burde jo ha alle muligheter til å drive med slik aktivitet, men det er riktig som du sier, speideren bærer mer og mer preg av å være en religiøs organisasjon, mer enn en friluftsorganisasjon.

Det å starte en slik villmarksklubb kan være ganske tungt hvis du ikke er medlem av en større organisasjon. Jeg har selv vert med og drevet en speider / friluftsgruppe som ikke hadde noen form for religion, men vi ble nektet medlemskap i Norges Speiderforbund, vi ble nektet å delta på noen av speiderens aktiviteter og vi ble nektet en hver aktivitet sammen med andre speidergrupper. Da blir det ikke så lett for de som er ledere å kunne tilby tilsvarende aktiviteter for barn som gjerne vil være med på speiderleire og tilsvarende aktiviteter.

Noen steder driver Ungdommens Røde Kors slike grupper og så har du barnas turlag i Turistforeningen. Ellers vet jeg ikke om noe slike grupper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En villmarksklubb for barn hadde vært kult. Jeg tror nok det er lettest å starte en slik gruppe lokalt, gjerne i tilknytning til en eksisterende gruppe. Selv vurderer jeg å gjøre noe slikt her i Oslo.

 

Selv tilhører jeg de hvor speideren ikke er et alternativ pga det sterke religiøse preget. Human Etisk Forbund syns jeg er et blindspor i denne sammenheng. Jeg er ikke ute etter en klubb hvor livssyn er viktig, det er naturen og utfoldelse i den som er cluet. Jeg tror også at der fins ganske mange andre som ikke er opptatt av å knytte natur og livssyn så tett sammen som speideren gjør.

 

Til dere som bor i Oslo kan jeg ellers anbefale DNT sin familiecamp på Sæteren Gård til helgen. Her er det bare å ta med seg telt og alt annet som skal til og møte opp. For de som ikke er medlem av DNT koster dette hele 50kr :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En villmarksklubb for barn hadde vært kult. Jeg tror nok det er lettest å starte en slik gruppe lokalt, gjerne i tilknytning til en eksisterende gruppe. Selv vurderer jeg å gjøre noe slikt her i Oslo.

 

Selv tilhører jeg de hvor speideren ikke er et alternativ pga det sterke religiøse preget. Human Etisk Forbund syns jeg er et blindspor i denne sammenheng. Jeg er ikke ute etter en klubb hvor livssyn er viktig, det er naturen og utfoldelse i den som er cluet. Jeg tror også at der fins ganske mange andre som ikke er opptatt av å knytte natur og livssyn så tett sammen som speideren gjør.

 

Til dere som bor i Oslo kan jeg ellers anbefale DNT sin familiecamp på Sæteren Gård til helgen. Her er det bare å ta med seg telt og alt annet som skal til og møte opp. For de som ikke er medlem av DNT koster dette hele 50kr :)

 

Tror vi tenker ganske likt her, Ides. Jeg grunner selv på ideen om å starte opp noe på lokalnivå. Samtidig hadde det vært kult om det var en "ekte" klubb, hvis du skjønner. Helst med "ekte" Villmarksmerker på forksjellige nivåer, som barna kan strekke seg etter.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I motsetning til KFUM/KFUK er nok HEF helt ok med å støtte en gruppe hvor livssyn er uviktig. Mye av aktiviteten deres er jo nettopp å hjelpe til med å organisere aktiviteter for de som ikke er religiøse. Litt usikker på hva du mener HEF står for?

Synes tanken din er god, Tor Magnus, så hvorfor ikke? Humanisme i denne sammenhengen må jo tolkes som at det er plass til alle, uansett religion eller etnisitet osv. Tenkte kanskje å høre med de lokale foreningene av NJFF, kanskje også DNT, om dette er et opplegg de kunne tenke seg å være med på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Speideren burde jo ha alle muligheter til å drive med slik aktivitet, men det er riktig som du sier, speideren bærer mer og mer preg av å være en religiøs organisasjon, mer enn en friluftsorganisasjon.

Det å starte en slik villmarksklubb kan være ganske tungt hvis du ikke er medlem av en større organisasjon. Jeg har selv vert med og drevet en speider / friluftsgruppe som ikke hadde noen form for religion, men vi ble nektet medlemskap i Norges Speiderforbund, vi ble nektet å delta på noen av speiderens aktiviteter og vi ble nektet en hver aktivitet sammen med andre speidergrupper. Da blir det ikke så lett for de som er ledere å kunne tilby tilsvarende aktiviteter for barn som gjerne vil være med på speiderleire og tilsvarende aktiviteter.

Noen steder driver Ungdommens Røde Kors slike grupper og så har du barnas turlag i Turistforeningen. Ellers vet jeg ikke om noe slike grupper.

Må absolutt presisere at jeg overhodet ikke har noen torn i siden til Speideren, sånn i utgangspunktet. Som barn var jeg var selv medlem i mange år, og hadde for det meste stor glede av det. Men jeg er altså på jakt etter en klubb som utelukkende konsentrerer seg om villmarksliv og gleden over å være i og bruke naturen.

At Speideren allerede eksisterer, kan vel neppe være noe problem, så lenge man ikke har ambisjoner om seg sammen, bruke tingene deres etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I motsetning til KFUM/KFUK er nok HEF helt ok med å støtte en gruppe hvor livssyn er uviktig. Mye av aktiviteten deres er jo nettopp å hjelpe til med å organisere aktiviteter for de som ikke er religiøse. Litt usikker på hva du mener HEF står for?

Den speidergruppa som vi drev i sin tid var en humanetisk speidergruppe. Faktisk den eneste i landet. Vi konsentrerte oss utelukkende om friluftsaktiviteter og selv om vi var en undergruppe av Humanetisk Forbund, så hadde vi ikke annet med HEF å gjøre enn at vi fikk en del av driftsmidlene derfra. Religion og livssyn var 100% fraværende som tema i vår aktivitet.

Vårt største problem ble etter hvert tilgangen på ledere og de som drev denne gruppen måtte til slutt kaste inn håndkle på grunn av familie og jobb.

Det var også litt trist for våre medlemmer,som var fra 7 til 12 år, at de ikke fikk delta verken på leire eller andre speideraktiviteter som deres venner i den kristne speideren fikk.

Det hadde vert spennende hvis noen hadde klart å starte opp noe tilsvarende et eller annet sted.

Vi deler gjerne våre erfaringer med de som måtte ha interesse av det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Friluftsliv eller villmarksliv trenger ikke å ha noe med religion å gjøre, men speiding er ikke det samme som friluftsliv eller villmarksliv. (Forøvrig fremkommer begrepet sterkt religiøst preg i debatten høyere opp.)  Og ja, jeg spissformulerte, men som speider gjennom 23 år, så synes jeg det er litt interessant at folk skal komme utenfra og definere hvordan vi skal drive speidingen. Speiderens formål er ikke at du skal bli god i friluftsliv, formålet er utvikling av selvstendige og ansvarsbevisste mennesker - i den sammenheng er friluftsliv en fin metode, men ikke et mål som skal fremmes fremfor alt annet.

Ergo er diskusjonen om speideren egentlig en avsporing av debatten.

Mitt poeng var nettopp dette; å finne en klubb hvor det å bli en dreven villmarking er selve hovedmålet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ergo er diskusjonen om speideren egentlig en avsporing av debatten.

Mitt poeng var nettopp dette; å finne en klubb hvor det å bli en dreven villmarking er selve hovedmålet. 

Da må du nok starte noe selv eller så kan du sjekke med Turistforeningen og se hvilke aktiviteter de har for barn.

Barnas turlag er nok litt mer ''laid-back'' enn det du er ute etter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En god del lokale jff foreninger har et barnearbeid som går under betegnelsen villmarksklubb. Programmet varierer, men generellt friluftsliv er ofte en viktig del.

De fleste slike foreninger ønsker å ha et barnearbeid, men svært mange mangler pga mangel på folk som vil drive det. Så lokale jff er et godt sted å starte hvis man ønsker å engasjere seg i slikt arbeid. Finnes ofte litt penger i systemet også. Og det pleier å gå greit å få kompetente folk til å stille opp på enkeltarrangement, f.eks. en fiskedag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

skal ikke si noe negativt om DNT dem gjør en veldig bra jobb og veldig mange bra aktivteter,men samfunnet har nok blitt litt mere påvirket av USA enn mange kanskje ønsker,det skal være sikkert det skal være enkelt og foreldre skal ikke gjøre så mye med barna sine kan det virke som.

Jeg har vært på DNT på sætern gård på slik "helge" opplegg var veldig koselig og veldig fint men det var ikke så mye fokus på slike ting som @Josef Mink sankker om.

jeg har og forsøkt å få med folk i i område på telt turer men det er generelt skeptisk og "er ikke det mye styr osv" og da jeg anbefalte og kjøpe sovepse til og ha i vogna i barnehagen  (var foreldre møte med han sønnen min på 1 år og mange "ny bakte" foreldre) og ikke en vanlig pose da man kan bruke sovepose på telt tur og det varer lengre osv fikk jeg bare rare blikk,og han ene lurte på om jeg hadde tenkt og ha med sønnen min på telt tur på vinteren. Forklarte jeg hadde mange telt turer på vinteren med han eldste sønnen min fra han var 2 år...... da ble jeg vel han "raringen" i barnehangen som drev med slik friluftsliv og tull....

 

Min anbefaling er egentlig og prøv og bli kjent med noen som har ca samme mål/mening og barn i samme alder og prøv og få til felles turer,det er veldig koselig får de voksne og barna.

Hadde selv en fin tur i vinter med @Ides men det ble dessverre med den ene turen,kanskje det blir noe flere turerer igjen til vinteren :)

har og fått til par turer med andre her på forumet så det anbefales :)

 

En fin plass og muligens bli kjent med folk er jo sætern gård til helga der er det nok mange koselige folk,og nå som det er litt kaldere ute så vil dem som reiser ditt være litt mer interessert enn gjennomsnitte og ;)

 

http://ut.no/arrangement/teltliv-p%C3%A5-s%C3%A6teren-g%C3%A5rd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange bra innspill her nå. Jeg skal i alle fall sjekke med den lokale foreningen av NJFF asap, muligens driver de med ett eller annet allerede, eller kanskje de vil være med på å starte noe. 

Og opplegget på Sæteren gård til helga ser jo bra ut, men da er jeg dessverre bortreist på jobbseminar. Men Barnas Turlag ser jo uansett ut som en greie som kan være verdt å teste ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da må du nok starte noe selv eller så kan du sjekke med Turistforeningen og se hvilke aktiviteter de har for barn.

Barnas turlag er nok litt mer ''laid-back'' enn det du er ute etter.

 

Jeg var aktiv i speideren som barn men sluttet i starten på ungdomsskolen, har flere goder minner fra turer, både til den lokale speiderhytta samt telt, kano og haik.

 

Som voksen , var det ikke naturlig for meg å introdusere ungene for speideren, litt for mye "jesus er glad i alle barna" og som det er sagt over her, friluftsbiten og turene

var bare en del av opplegget.

 

Jeg endte med å engasjere meg i DNT og være med på å starte en lokalavdeling av Barnas Turlag.

BT har ingen faste møtekvelder i motsetning til speideren, men arrangerer 6-8 turer etc i nærområdet i året.

Dvs at de som er med BT på tur kan være flere nye hver gang, men noen faste vil det være.

Speideren vil nok dermed være en mer sammensveiset gjeng og tilby mer "faste og trygge rammer".

 

Det kommer an på hva du er på utkikk etter :-)

 

Men uansett er det alltid behov for at foreldre engasjerer seg 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Som voksen , var det ikke naturlig for meg å introdusere ungene for speideren, litt for mye "jesus er glad i alle barna" og som det er sagt over her, friluftsbiten og turene

var bare en del av opplegget.

 

 

 Jeg klarer ikke helt å identifisere meg med denne karakteristikken av speideren. Du sier selvfølgelig ikke om det er NSF eller et annet et annet forbund.

Jeg har hvert medlem i 5 grupper fra nord Norge til vestfold og har aldri opplevd noen form for forkynning i noen gruppe. Det jeg derimot har opplevd er at friluftsliv og morro står i sentrum og at turer er en veldig viktig del av "opplegget"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Jeg klarer ikke helt å identifisere meg med denne karakteristikken av speideren. Du sier selvfølgelig ikke om det er NSF eller et annet et annet forbund.

Jeg har hvert medlem i 5 grupper fra nord Norge til vestfold og har aldri opplevd noen form for forkynning i noen gruppe. Det jeg derimot har opplevd er at friluftsliv og morro står i sentrum og at turer er en veldig viktig del av "opplegget"

 

 

Det var kun min subjektive oppfatning og husk av ting som skjedde på midten av 80-tallet :-)  på ingen måte noe fasitsvar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...

Gammel tråd, men jeg har også vært speider i mange år og fokus har alltid vært friluftsliv. Speiderbønn på slutten av hvert møte og bibeltimer på landsleir hvert fjerde år er det jeg har møtt av kristendom. Håper folk flest ikke holder ungene sine unna fordi de tror det er det samme som søndagsskole!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.