Gå til innhold
  • Bli medlem

Non-Stop kløv (Amundsen kløv)


Pinnsvinet

Anbefalte innlegg

Det er jo nettopp det som er det store problemet med Kennel sin kløv for mange, at veskene henger ned på sidene og fort gir gnagsår. På en god kløv skal man kunne spenne kløvveskene ut fra kroppen. 

 

Jeg har nylig godt til innkjøp av non-stop sin kløv, og har kun brukt den på en tur. Virker foreløpig bra, ga ikke gnagsår og virket som om hunden synes den var grei å ha på. 

Må kanskje korrigere litt. Pr. dags dato har jeg kun 2 kløver, en fra Gresshoppa og en ubrukt fra Kennel. Hadde også en annen fra Kennel tidligere, men den ble byttet bort. Alle er beregnet for komte. Men kan brukes uten, da med en reim tvers over brystet. Den ubrukte er trolig fra slutten av 80 tallet og skulle erstatte den som ble byttet bort. De andre ble kjøpt tidlig på 80-tallet og begge ble brukt en god del, både for ukes vandrings turer og spessielt på dagsturer (8 -10 timer i terrenget, pr. dag) på jakt og jakttrening av hunder.  På jakt/trening benyttet jeg mest Gresshoppas kløv, da en hund var i søk og en annen gikk med kløv. Men de byttet på, så de fikk vel halve dagen hver seg med kløv. Hverken på jakt (fra 7 - 14 dager), eller tidligere på "vandring" opp til en uke, (med tunge kløver) oppdaget jeg antydning til gnagsår på mine KV. Men en må være nøye med hva og hvordan en pakker, spessielt i slike kløver.

 

Bunn av kløv hang da ned til området albuledd, før oppstrammeing av "stablisator" reimene, som trakk nedre del av kløven ut fra albuer og sidene på hunden. (Så det går ann, å "spenne ut" disse kløvene også.  :D  ) Kløvene er i prinsippet bygget på samme måte, men volum i veskene mine er forskjellig. Gresshoppas sine sidevesker rommer hver 5 - 6 liter. Og den fra Kennel 7 - 8 liter. På vandring, bar ofte mine hunder også noe oppå kløven. Men oftest noe lett som sovepose, o.l. De siste årene har jeg nesten ikke brukt kløv.

 

Mulig at kløver som den "non-stop" fra Amundsen er bra, jeg har ikke testet. Frykter at volumet blir lite og at kløven blir unødig topptung. Men har dere lite vekt i den, så spiller det vel liten rolle.

 

Men forsatt lykke til med din kløv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har hatt kløv fra både seleverkstedet, kennel og nå nonstop.

Nonstop er den som har sittet best på mine hunder (fuglehunder), men det vil sikkert variere mye etter hvor bred hunden er over skulderpartiet. Størrelsesguiden til nonstop fikk jeg ikke helt til å stemme med mine, så prøv dem først. Ellers tåler den mye, bra vanntetthet sammenliknet med de andre og er lett å laste. Kløven tåler at hunden presser seg gjennom kratt uten at den løsner, går opp eller ødelegges slik en del andre merker har en tendens til. Veskene kan vippes fint uten at dette gir punktbelastning (som og har vært et problem med andre merker). Alt i alt veldig bra sak synes jeg.   

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tilbakemelding. Hvordan oppfatter du plassen i posene? Var innom og såg på Amundsen i large i dag, og synes det er forferdelig liten plass i veskene sammenlignet med min målsydde kløv fra hundekjøreverkstedet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra nok plass i væskene synes jeg. Jeg velger alltid de mer kompakte tingene til kløven, som brennstoff, hundemat, skudd, fiskekroker, egen mat etc. Blir de for svære, henger hundene lett fast i kjerret. Jeg har også hatt en Togo- kløv, litt tidligere utgave, men er langt mer fornøyd med de jeg har nå fra nonstop på grunn av stabiliteten/ hvor godt de sitter. Jeg opplever vækene på en togokløv som helt absurd store:)

Kvaliteten virker god, de har iallefall holdt til meg i tre år nå uten å bli ødelagt, men togokløven er jo her viden kjent.

Legger til at mine hunder er nokså tynne og langbeinte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da høres Amundsen veldig interessant ut. Får se om jeg får lånt meg en og prøvd med vekt i før jeg investerer. Kan legge til at jeg har KV, så kategorien tynn og langbeint er godt treffende ;-)

 

Takk for erfaring!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
  • 2 uker senere...

Jeg har kjøpt Nonstop-kløven i år. Har også en Togo-kløv fra seleverkstedet til den andre hunden min. Av de to, så syns jeg nok Togo trekker det lengste strået. Amundsenkløven sitter godt på hunden, er stabil etter den har litt riktig stramma inn, men har mindre kløvvesker og jeg er ikke så veldig glad for den plata under. Den gjør det stabilt, men det gjør også at hunden går og er våt i pelsen under magen hele dagen om den har vassa en bekk. Det blir litt tett og klamt når det er vått. Men alt i alt syns jeg det er en god kløv. Den har ikke blitt brukt nok enda til at jeg kan si noe om hvor slitesterk den er. Togo er jeg knallfornøyd med, men den er en tusenlapp dyrere også da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

post-12801-0-63593800-1410874958_thumb.j
Hunden min med kløven, bare noen brusflasker på hver side, ikke fullpakket.

 

post-12801-0-40370900-1410875021_thumb.j

Det ble en Non Stop kløv til fuglehunden min. Kjøpte den i sommer. Har bare brukt den på kortere turer så langt, men den sitter ganske stabilt. Selv om hunden ruller seg med den på, så ligger den tilbake på riktig plass når hun har reist seg igjen. Fungerer sånn passe til å trekke med, men kunne gjerne vært en Y-sele for å forhindre så mye press på luftveiene. Synes det er ganske god plass i veskene, men har ikke sammenlignet med andre kløver. 2 store lommer på sidene, og flere små lommer oppå. Virker solid i stoffet/materialet så langt. 
 

Minus: som noen har nevnt før meg, at den må tres over hodet til hunden siden den ikke kan åpnes helt foran. Også at det ikke er Y-sele bryst på den. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Minus: som noen har nevnt før meg, at den må tres over hodet til hunden siden den ikke kan åpnes helt foran. Også at det ikke er Y-sele bryst på den. 

 

Er det egentlig noen andre enn Ruffwear som har Y-seleprinsippet? Jeg leter etter kløv til hunden min og har bare funnet Ruffwear med Y-sele/brystplate. Skulle gjerne ønske det var noen fler så om du, eller noen andre her, vet om noen som har det så si ifra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg har kjøpt Nonstop-kløven i år. Har også en Togo-kløv fra seleverkstedet til den andre hunden min. Av de to, så syns jeg nok Togo trekker det lengste strået. Amundsenkløven sitter godt på hunden, er stabil etter den har litt riktig stramma inn, men har mindre kløvvesker og jeg er ikke så veldig glad for den plata under. Den gjør det stabilt, men det gjør også at hunden går og er våt i pelsen under magen hele dagen om den har vassa en bekk. Det blir litt tett og klamt når det er vått. Men alt i alt syns jeg det er en god kløv. Den har ikke blitt brukt nok enda til at jeg kan si noe om hvor slitesterk den er. Togo er jeg knallfornøyd med, men den er en tusenlapp dyrere også da...

Kan du bytte ut platen med to vanlige stropper? Vurderer den kløven til minstefrøkna til neste år. Hun blir jo hverken stor eller tung og kan derfor ikke bære så mye uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Gått til anskaffelse av Non-stop Amundsen kløv Large til min SV på 25kg.

 

Har tidligere hatt Ruffwear Palisades. Her er mine forløpige vurdering av de to.

 

Ruffwear pros:

Y-hals mtp. trekking. Lett å ta av og på hunden. Håndtak på ryggen som er kjekt til å hjelpe hunden over vanskelige hinder ol. 

Ruffwear cons:

Dårlig slitestyrke. Ikke antydning til vanntett. Sitter langt bak på ryggen til hunden. Høyt tyngdepunkt. Veldig dårlig forma sekklommer som gjør det vanskelig å pakke bra, presser på ribbena til hunden.

 

Non-stop pros:

Sitter veldig godt og stødig på ryggen, også i nedoverbakke. Godt forma sekkelommer som er lette å pakke bra i. Gode justeringsmuligheter. Store sekkelommer. Vanntett. 

Non-stop cons:

Veldig vanskelig å ta av og på. Unødvendig mange lommer og reimer. 

 

Når det gjelder slitestyrke på den nye kløven er det for tidlig å kunne si stort, men stoffet virker mye mer solid, og plastklips og glidelåser er ikke like utsatt plassert som på Ruffwear.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

Hei

 

Var på XXL i annen anledning og så på non-stop kløven. Men jeg kjøpte den ikke før jeg kanskje hørte litt mer erfaring. Passformen vet man ikke før man får prøvd på hunden.

 

Jeg syntes dog , at det var veldig mange remmer og spenner også bortgjemt inn under lokket. Jeg skjønner at noen av de bare justeres en gang til passform, men for å komme ned i høyre lomme måtte man inn under "lokket" og ha tak i et spenne over på venstre siden? Eller har jeg helt misforstått?

 

Mine hunde er ikke spesielt tålmodige - heller ikke jeg -så det forekom meg noe plundrete. men kanskje det fungerer? Men innlegget ovenfor antyder noe av det samme: Unødig mange lommer og reimer.??

 

Hilsen

Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste du trenger å gjøre for å komme ned i lommene er å løfte lokket. Jeg er kjempefornyd med non stop kløven til min huskyfrøken. Eneste jeg synes er tungvint er åpne/lukke spennene under magen. Disse er inni en stoffbit for å beskytte de mot slag osv (antar jeg) men gjør at de er vanskelig å få opp. Spesielt om du er kald på fingra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk

 

Da er det kanskje ikke så vanskelig, som jeg mistenker?

 

Jeg er ganske mistroisk til design-skadede ting - og glidelåser her og der, som alltid går i beknip. 

 

Jeg er stor tilhenger av keep-it-simple prinsippet.

 

Hilsen

Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hei

 

Da jeg skulle ha sele fra Troll Hundefor bestilte jeg også en Non stop Amundsen kløv, da det tross alt også var positive meldinger her.

Troll leverte ekstremt rask, men ak, jeg skulle ha holdt meg til første inntrykk av Amundsen kløven. Kløven er nå grundig av prøvd og tilpasset under kontrollerte forhold i en varm stue. Jeg tør ikke tenke på våte, kalde fingre eller vanter.

 

Av og på hund:

Halsen kan ikke åpnes helt fordi borrelukket er sikret på begge sider med et spenne. På den ene siden er det et spenne, hvor remsen er stukket gjennom krage stoffet. Et sikrings spenne burde være tilstrekkelig, og derfor kan den gjennomstukne remsen selvfølgelig klippes av, hvilket jeg sikkert ville ha gjort på tur.

Men halsen kan altså ikke åpne mer enn remsen er lang. Selv i ytterste stilling er halsen ganske trang for en husky hann med bredt hode og kraftig hals og pels. Det er en meget trang hals til en ganske stor kropps størrelse. (Likesom den trange halsen på Non-stop nomeselene)

 

Man må altså bære den fylte kløv på armen og tre den over hodet på hunden. Enda verre er det å få den av over hodet.

 

Bukgjordenes spenner er skjult i en stoffhylse for ikke å bli slitt og gjørmete. OK, men disse hylser er trange og kan ikke forskyves, så spennet kan betjenes utenfor hylsen.

Lukke den går jo greit, men Elginnen kunne ikke åpne spennene i det hel tatt og jeg akkurat så vidt.

Med kalde fingre ville desperasjonen sikkert gripe både mig og hunden. Man kan selvfølge klippe disse hylser bort, men det er vel ikke sådan du starter med på en ny kløv til 1.600 kr.

 

På tur tar man kløven av og på flere ganger daglig, så dette må være fullstendig lettvint og ukomplisert.

 

Skal man ha noe i høyre veske underveis mens hunden har kløven på må de 2 høyre veskespenner åpnes, 2 spenner bak på topplokket må åpnes. Det kanskje fylte topplokk må legges fremover hodet på hunden, 2 spenner til stabiliserings remmer må så åpnes på venstre side. Så kan man endelig åpne rulle åpningen til høyre veske med 2 spenner. Tilgjengelige saker må derfor absolutt være i venstre veske.

 

Det kan være OK med en form for topp lomme på side vesken, men ekstra små glidelås lommer til mynter og leppestift er visst ikke et hundebehov og etter min oppfatning inderlig overflødige. Småsaker ville jeg aldri ha på hunden, som kanskje forsvinner på elgjakt eller tar en tur i elven underveis.

 

Jeg oppfatter derfor Amundsen kløven som inderlig upraktisk og tungvint å betjene og til de grader over-designet (sikkert ut fra de beste intensjoner) og bryter voldsomt med Keep It Simple prinsippet.

 

Mine iakttakelser er tross alt ikke så ulik noe av det som er nevnt ovenfor av andre - men kanskje min toleranse for dysfunksjonelt design er ganske lav. Ting skal fungere umiddelbart!

 

Det er vel overflødig å nevne, at jeg har returnert kløven til Troll, da jeg har angre rett på netthandel, selv om det kostet meg porto i lærepenge.

 

Hilsen 

Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Da jeg skulle ha sele fra Troll Hundefor bestilte jeg også en Non stop Amundsen kløv, da det tross alt også var positive meldinger her.

Troll leverte ekstremt rask, men ak, jeg skulle ha holdt meg til første inntrykk av Amundsen kløven. Kløven er nå grundig av prøvd og tilpasset under kontrollerte forhold i en varm stue. Jeg tør ikke tenke på våte, kalde fingre eller vanter.

 

Av og på hund:

Halsen kan ikke åpnes helt fordi borrelukket er sikret på begge sider med et spenne. På den ene siden er det et spenne, hvor remsen er stukket gjennom krage stoffet. Et sikrings spenne burde være tilstrekkelig, og derfor kan den gjennomstukne remsen selvfølgelig klippes av, hvilket jeg sikkert ville ha gjort på tur.

Men halsen kan altså ikke åpne mer enn remsen er lang. Selv i ytterste stilling er halsen ganske trang for en husky hann med bredt hode og kraftig hals og pels. Det er en meget trang hals til en ganske stor kropps størrelse. (Likesom den trange halsen på Non-stop nomeselene)

 

Man må altså bære den fylte kløv på armen og tre den over hodet på hunden. Enda verre er det å få den av over hodet.

 

Bukgjordenes spenner er skjult i en stoffhylse for ikke å bli slitt og gjørmete. OK, men disse hylser er trange og kan ikke forskyves, så spennet kan betjenes utenfor hylsen.

Lukke den går jo greit, men Elginnen kunne ikke åpne spennene i det hel tatt og jeg akkurat så vidt.

Med kalde fingre ville desperasjonen sikkert gripe både mig og hunden. Man kan selvfølge klippe disse hylser bort, men det er vel ikke sådan du starter med på en ny kløv til 1.600 kr.

 

På tur tar man kløven av og på flere ganger daglig, så dette må være fullstendig lettvint og ukomplisert.

 

Skal man ha noe i høyre veske underveis mens hunden har kløven på må de 2 høyre veskespenner åpnes, 2 spenner bak på topplokket må åpnes. Det kanskje fylte topplokk må legges fremover hodet på hunden, 2 spenner til stabiliserings remmer må så åpnes på venstre side. Så kan man endelig åpne rulle åpningen til høyre veske med 2 spenner. Tilgjengelige saker må derfor absolutt være i venstre veske.

 

Det kan være OK med en form for topp lomme på side vesken, men ekstra små glidelås lommer til mynter og leppestift er visst ikke et hundebehov og etter min oppfatning inderlig overflødige. Småsaker ville jeg aldri ha på hunden, som kanskje forsvinner på elgjakt eller tar en tur i elven underveis.

 

Jeg oppfatter derfor Amundsen kløven som inderlig upraktisk og tungvint å betjene og til de grader over-designet (sikkert ut fra de beste intensjoner) og bryter voldsomt med Keep It Simple prinsippet.

 

Mine iakttakelser er tross alt ikke så ulik noe av det som er nevnt ovenfor av andre - men kanskje min toleranse for dysfunksjonelt design er ganske lav. Ting skal fungere umiddelbart!

 

Det er vel overflødig å nevne, at jeg har returnert kløven til Troll, da jeg har angre rett på netthandel, selv om det kostet meg porto i lærepenge.

 

Hilsen 

Elgen

 

Jo mer jeg har brukt den, jo mer er jeg enig dine erfaringer. De spennene under er fryktelig irriterende. Man må ta i skikkelig for å få dem opp og både hund og eier blir lei. Jeg har vurdert å fjerne bukplata og erstatte den med vanlige stropper, men jeg har ikke gjort det enda, for jeg har en følelse av at kløven ikke er stabil nok uten den. Den kan allerede være litt vinglepetter om den ikke er helt nøyaktig pakka, så da tror jeg det blir enda værre uten den brystplata. Halsåpningen syns jeg funker helt fint da, men jeg har hund med smalt hode, så det som går rundt halsen går rundt hodet også, så jeg har ikke trengt å kunne åpne den helt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Fint å høre, at jeg ikke bare er en sur gammel mann!

Men jeg har faktisk forsøkt å gjøre en nøktern analyse ut fra mitt og hundenes temperament og tålmodighet.

 

Non-stop produkter -også selene er for "smale" hunder som fuglehunder. Dessuten har de for mye polstring!

Tispe huskyen ble strupt, når hun trakk skikkelig med en Non stop nomesele. Jeg prøvde en gang Non-stop selen på hannen, som ble helt "blå" i hodet.

 

Så ble den sprengt forleden dag, da hun plutselig spratt på storfugl jakt med meg, sykkel og lederhund på slep. Derfor sykler jeg med full Down-hill beskyttelse minus ryggskjold! 

 

Derfor satte jeg i gang med netthandelen med Troll for å få en ny Troll nomesele, som jeg er meget fornøyd med. 

 

Men jeg ville nok beholde bryst plata og klippe disse irriterende stoff hylser opp og svi kantene så det ikke trevler opp. Så blir det tilgang til spennene. Du kan jo ikke bytte nå, hvor den er brukt.

 

Hilsen

Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Vad är packvolymen i en Amundsen storlek S?

Har tänkt skaffa ny klöv snart, då hunden min är väldigt liten för rasen (flatcoated retriver) och nuvarande klöven (Kennel) är för stor. Den blev köpt när hon var ett halvt år och då visste jag inte att hon skulle bli en "mini-flatt". :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.