Gå til innhold
  • Bli medlem

hunder og brødmat


rypehund

Anbefalte innlegg

I en eller annen sammenheng har jeg lest at det ikke har noen hensikt å gi hunder brød, fordi de ikke er i stand til å nyttiggjøre seg noen av de næringsstoffene som er i korn.  Jeg har problemer med å få mat i min Kleine Munsterlander når vi er på jakt over flere dager, bortsett fra brød, som hun faktisk liker veldig godt.  Spørsmålet er om dette har noen næringsverdi for hunden.  Det må understrekes at dette ikke er "kjøpbrød", men et solid hjembaktbrød med mye grovt mel og frø i.  Er brød bare vomfyll eller gir det energi til en tøff jaktøkt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fyll på med leverpostei på toppen så er det en fin frokost :) 

får fin pels av det også. 

 

Og får du ikke hunden til å spise så la den gå uten mat en dag. 

Spiser når den er sulten. Og jakt gjør den ekstra oppspilt Så han går inn i jobb modus. 

 

Tipper at om du søker aldri så mye rundt på nettet så tviler jeg på at du finne en hund som har sultet seg ihjel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også en hund som vanskelig tar i seg næring og vann på jakt og lange turer. Når det gjelder mat så er det ikke krise at han ikke spiser underveis så lenge han spiser han når vi kommer hjem eller frem om kvelden. Men når det gjelder vann ser jeg at ytelsen går ned når jeg ikke får i han noe.

 

Det jeg har begynt å gjøre er å gi han mat med MYE vann før vi starter om dagen. Slik at han får mat og vann i systemet før vi starter dagen, og mat som vanlig når vi kommer hjem.

 

Men for å få i han vann underveis har jeg gjort følgene: Først la han ligge en stund der vi tar pause. Når han har roet seg blander jeg ut vannet med vom (dette kan du bl.a fylle på en spruteflaske og gi direkte), eller ta med pølser fra vom og hundemat og blande disse ut med vann. Da spiser han så vidt. Rått kjøtt og blod er som Elisabeth sier bra greier!  Du kan jo se om samme greie virker for din hun?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Det er litt rart at nar det gjelder mat til hund så vil det alltid komme noen som sier at man bare må gi de hundefor beregnet på hunder og helst til en pris som etter min mening hinsides all fornuft. Når man kan gå ned på butikken og kjøpe reint kjøtt som er mye billigere enn enkelte typer hundemat er det noe gale synes nå jeg. Tror det må være endel aktører i bransjen som tjener en god del på hundefor og driver en slags lobbyvirksomhet for å få hundeiere til å bare kjøpe hundefor. Prøvde ved en anledning å kjøpe noe slikt hundfor som skulle være veldig bra og jeg tror jeg betalte nesten 500 kr for en 10 kg sekk, men hunden likte jo ikke foret.

 

Har selv problemer enkelte ganger med at hunden ikke vil spise hundforet. De blir jo lei av nesten all slags hundefor. Har du prøvd å bytte til en ny tipe hundefor de gangene du skal på tur? Hvis hunden ikke vil spise hundefor og jeg vet at vi skal på en lang tur så pleier jeg å skjære litt pølsebiter oppi hundforet. Må skjære de så små at hunden ikke klarer å spise bare pølsebitene. En annen måte er å blande littegrann hundpølse sammen med hundforet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kanskje en viss fare for at brødskivene erstatter det ordinære foret, slik at hunden i realiteten får mindre næring? Blir litt som å spise en salat hvis du jobber i skogen.  

 

Det er ikke unormalt at en fuglehund prioriterer hvile fremfor mat, og kanskje spesielt med de som er småspist i utgangspunktet (gjelder kanskje alle raser?). Jeg har selv hunder som har hatt dette problemet hvis de trenes/ jaktes med alene, som blir så tynne at jeg kan legge fingrene mellom ryggvirvlene, og hvor det er et absolutt misforhold mellom energi ut og energi inn;). Men til slutt går de jo tomme; kan miste konsentrasjon som å nøle, bli usikker i inngangen, slite med presisjonen, miste dressuren i fugl mv. Greit å være litt bevisst dette særlig på unghundene.   

 

Det er noen ting jeg mener kan fungere:

De fleste blir bedre når de blir eldre :)  

Jeg har tro på at man skal opprettholde mest mulig av de ordinære rutiner for foring. Ulike tilsetninger har en tendens til at problemet kun utsettes. Skifte av for er heller ikke optimalt under hard fysisk belastning. Skifte av for anbefales gjort over et lengre tidsspenn, da det sies at det kan ta måneder før hunden nyttegjør seg fullt ut av næringsstoffene i det nye foret.  

Trening! En godt trent hun har trolig mindre verk i musklene, noe som kan redusere matlyst. Hvis en mosjonist løper maraton har han gjerne liten matlyst i etterkant og trøbler med å svelge det meste av næring underveis, for en toppidrettsutøver er det ikke slik. Hunder er litt like.

En hund til: Konkurranse om matfatet er det aller mest effektive virkemidlet.   

 

For den som synes prisen er stiv på tørrfor, kan jeg jo nevne at njff's lokalavdelinger selger sportsmanns til 315- 330 for 15kg sekk. Jeg har brukt dette foret på mange hunder, og er veldig fornøyd især med høyenergiforet. Mange fornøyde brukere har jeg inntrykk av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er absolutt ikke opptatt av å fore med dyr Hundemat. Jeg er opptatt av at hunden(e) skal få det de trenger. Frysetørket vom har lang levetid. Og er næringsrikt. Derfor jeg synes det er ett bra produkt. I tillegg veier det lite. På tur er jo også fisk en god kilde til næring. Og fanget med stanga er den jo gratis.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er absolutt ikke opptatt av å fore med dyr Hundemat. Jeg er opptatt av at hunden(e) skal få det de trenger. Frysetørket vom har lang levetid. Og er næringsrikt. Derfor jeg synes det er ett bra produkt. I tillegg veier det lite. På tur er jo også fisk en god kilde til næring. Og fanget med stanga er den jo gratis.

Frysetørket vom er ikke ett fullfor. Mer ett supplement og tileggsfor.

Men enig med deg, at det er bra:)

Hjemme forer jeg, sett over en mnd ca: 1/4 tørrfor, 1/4 rått kjøtt av div slag og mest / resten med vom og hundemat pølser.

På tur er det samme tørrforet og frysetørka vom. Og noe fisk, men det blir mer som snacks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frysetørket vom er ikke ett fullfor. Mer ett supplement og tileggsfor.

Men enig med deg, at det er bra:)

Hjemme forer jeg, sett over en mnd ca: 1/4 tørrfor, 1/4 rått kjøtt av div slag og mest / resten med vom og hundemat pølser.

På tur er det samme tørrforet og frysetørka vom. Og noe fisk, men det blir mer som snacks.

Nei at det ikke er fullfor er jeg enig i. Men det er meget praktisk på turer. Det sammen med fersk fisk bør gjøre susen i skogen noen dager. Utenom tur så forer jeg selv med vom, kjøtt og tørrfor.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er tilleggsstoffene i brød, da spesielt fabrikklagde brød, som ikke er bra for bikkjene. Som sukker, salt, krydder, gjær, osv... Det er korn og sånt i vanlig tørrfor. Det er mer at de fleste hunder får dårlig mage av menneskemat, som inneholder alt for mye salt og sukker, og da blir slappe og ikke fungerer optimalt, spesielt på jakt og tur.

De fleste hunder har noe ekstra fett å gå på, så den vil spise når den blir skikkelig sulten. Reint kjøtt/vom er jo det beste, som gir mest energi, men hunder trenger også vitaminer og andre stoffer som er i hundemat/tørrfor. Så er tørrfor fint mot tannstein o.l.

I værstefall kan man væte tørrfor og blande det inn i noe den liker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja. Det bør være det. Kommer jo an på bruken av hunden også. Mange jeg kjenner sverger til vom og kjøtt. Andre til tørrfor. Personlig syns jeg vom og slikt er bedre enn tørrfor. Selv om jeg forer med tørrfor på si hjemme. Men mitt bruk av hund er absolutt ikke ekstremt. Er mye tur. Og en del tur med kløv. Jeg jakter ikke og ikke konkurrerer jeg innenfor trekk. Da hadde jeg jo i så fall driti meg ut med tanke på rase.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
  • 4 uker senere...

Det stemmer at noen blir løse i mage om det blir for mye, men det har som sagt motsatt effekt om de har diare. Valpen min på 9.5mnd tåler brød heller dårlig. Mens tispa på snart 7år tåler det veldig godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.