Gå til innhold
  • Bli medlem

God kombo? - Stang og snelle


Sigbjørn Sæbø

Anbefalte innlegg

Hei, jeg lurer på om shimano aernos 2500 FA og shimano antares cx 10" er en god kombo? Har ikke kjøpt det enda, men tenkte dette kunne passe godt til fjell og innsjøfiske!  :-P

Har ikke kjempepeiling på fiske, men søkte litt rundt på forumet og fant ut at 2500 snelle til 10" stang passet bra :-)

 

http://www.skittfiske.no/Avdelinger/FISKEUTSTYR/Stenger/Haspelstenger/Shimano/Antares/Shimano-Antares-CX-Spinning-300ML-7-21gr-En-av-markedets-beste-haspelstenger-130230-p0000061597.aspx

 

http://www.skittfiske.no/Avdelinger/FISKEUTSTYR/Sneller/Haspelsneller/Shimano-frontbrems/Aernos-FA/Shimano-Aernos-2500-FA-Best-i-test-135102-p0000066473.aspx

 

Tenkte på denne snella også(den koster jo bare 200kr mer), men er det noen forskjell?

http://www.skittfiske.no/Avdelinger/FISKEUTSTYR/Sneller/Haspelsneller/Shimano-frontbrems/Technium/Shimano-Technium-2500-FC-Ekstremt-gode-tekniske-prestasjoner-128651-p0000060016.aspx

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Stangen og snellen der passer sikkert fint. Men husk at stangen er for stor for små spinnere og sluker. 

 

Personlig liker jeg best stenger med en dyp aksjon. Den stangen der vil nok trives best med å kaste sluker på 17-18 gram. Det kan være i meste laget for grunne klare fjellvann. På fjellet ville jeg hatt en stang som var noe mindr. en 2-12gr,  3-14gr eller deromkring. Og rundt 9-10-11 fot for lange kast. Den bør også være tredelt eller mer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et flott sett om du skal fiske i litt større vann med mulighet for stor fisk. Steder hvor det er aktuelt å bruke litt større sluk som sildesluker, wobblere etc. Fluedupp bør også fungere bra. Ulempen med stanga er at den er todelt og dermed litt tungvint å frakte, spesielt i skogen. På fjellet er det ikke noe problem.

Er det småvann og tjern du skal fiske i ville jeg valgt noe lettere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar så fort! kanskje denne er bedre:http://www.skittfiske.no/Avdelinger/FISKEUTSTYR/Stenger/Haspelstenger/Shimano/Beastmaster-reisestenger/Beastmaster-CX-STC-240-270L-3-14gr-Nyhet-2013-140832-p0000072215.aspx? Men burde jeg da gått ned til 1000 snelle på denne stanga eller passer det bra med 2500? :) Leste et sted at stanga er dårligere å kaste med når den er delt i mange biter, er det bare tull? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange skjøter går til en viss grad ut over kasteegenskapene, men ikke verre enn at stanga du linker til må regnes som ei god stang. Fisker selv rimelig mye og det meste av mine stenger er 4-5 delte. Har faktisk 9-delt fluestang som fungerer helt utmerket. Flerdelte er forøvrig mye bedre enn teleskop, selv om de også har blitt brukbare etter hvert.

Til den stanga passer nok 1000 snelle bedre enn 2500.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Har en slik Antares som jeg bruker både 2500 og 1000 snelle på. Knallkombo:) Kaster fint med sluker fra 12g og opp til 18. Over dette så blir den litt myk for min smak.. Men!!!! Handlet også en Berkley Skeletor 2-12g i samme lengde og herregud for en god kombo med 1000 snella. Perfekt balanse og nydelig å arbeide med en heil dag. Kaster dog ikke like langt som Antaresen men ikke så langt unna. Har ikke fått noe større en halvkilos ørret på Skeletoren enda men gleder meg villt til å få teste på storfisken.

 

Problemet med begge er transportlengden, men går ikke mye i tett skog her på vestlandet så det plager ikke meg. 

 

Skitt fiske!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.