Gå til innhold
  • Bli medlem

Sydentur på saltfjellet


Tirali

Anbefalte innlegg

Annonse

Kjempefin turrapport! Utrolig heldige med været var dere også - god formidlet gjennom flotte bilder.Merkelig med de 4 hjulingene - burde vært unødvendig... Hvor var det de kjørte egentlig? 

 

Kan du gi en liten pekepinn på hvor dere startet turen - kanskje litt om ruten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hyggelige tilbakemeldinger :)! Ja, vi var heldige, ingen tvil!

Firehjulingan traff vi akkurat i utløpet av søre Bjøllåvatnet, de kom fra vest. Der ligg det også en båttilhenger og en motorbåt, vet ikke hvem det tilhører. De kjørte videre langs vannet østover og så opp på fjellet vis a vis.

 

Så etter at jeg postet igår at turstarten hadde falt ut... ble vel litt mye nytt, første gang jeg poster med bilder her og brukte litt tid før jeg skjønte hvordan jeg får inn bilder... dere får tilgi meg ;).

 

Startet turen ved Bolnastua, første camp var halvveis mot Raudfjelldalskoia ved et vann der. Så fulgte vi egentlig bare stien ned til Bjøllådalen, siden det skulle fiskes der. Hadde opphold ved brua, rett under Tespfjellet, hvor det ble en topptur. Og så var det flere dager langs elva oppover helt til det Nordre Bjøllåvatnet. Der krysset vi over Storpåskfjellet og kom ned ved Bevertjønna (noe nord for Bukkhaugbua). Planen var å gå sørover og fiske mer, men det ble nordover og på stien mot Bjellåvasstua. Slo camp ved Sundvatna og fulgte siste dagen bare stien gjennom Kjørdalen.

 

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for at du delte alle de fine bildene. 

 

Vi var tre stykk som krysset Saltfjellet fra Semska og over til Storglomvannet fom den 06.08 - 12/13.08. ( ble hentet kl 23:55 på parkeringsplassen ved største demningen den 12 august. :)  )

Været vi hadde kan vel mildt sagt beskrives som F A N T A S T I S K !  Så vi var vel i likhet med dere veldig heldige med været.

 

Dette første turen av ett slik format for oss alle, der den mest erfarne hadde sin erfaring fra førstegangstjenesten og repeterende overnattinger i telt på rad, strakk seg til 2-3 før denne turen...

Ruta vi gikk hadde jeg fått av en tidligere sjef som har krysset Saltfjellet på kryss og tvers nesten like mange ganger som jeg har har antall år på baken :)

Som btw er oppe der nå om alt gikk etter planen hans, han skulle starte på ruta si den 02.09 og har vel ca 7 dager igjen før han kommer tilbake til sivilisasjonen.

 

Han har utallige ganger prøvd å beskrive hva som trakk han tilbake til Salfjellet. Der han har fått relativt tomme uforståelige blikk tilbake.

Men nå vet også jeg det, og jeg skal tilbake...

 

Men først skal det planlegges en 5-7 dagers skitur i sørligere trakter, som forhåpentligvis skal gjennomføres iløpet av den forestående vinteren en gang. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempefin turrapport! Utrolig heldige med været var dere også - god formidlet gjennom flotte bilder.Merkelig med de 4 hjulingene - burde vært unødvendig... Hvor var det de kjørte egentlig? 

 

Jeg tipper det var reindriftsamer. Jeg har på samme sted sett helikopter som fløy rundt med samme formål.

Ja, slike aktiviteter gir mye bråk for oss turgåere og det er ikke slik vi ønsker oss når vi har gått noen dager til fjells. Vi burde gjerne hatt et par fjellområder i Norge som er helt stengt for motortrafikk, inkludert scooter, 4 hjulinger, helikopter uten untak for samedrift, fjelloppsyn og andre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hyggelig med tilbakemelding :), da er det ekstra moro å dele så fantastiske opplevelser!

 

Flott at dokker også var like heldige med været, Walle. Og så enig med deg, jeg SKAL også tilbake dit! Bare fint vær der jo B)^_^. Og så fint, at jeg mangler rett og slett ord. Skjønner godt han sjefen din, vanskelig å beskrive, dette må oppleves :). Sikkert moro med flerdagers skitur, det har jeg ikke prøvd enda...

 

Ganske sikker på at det var reinsamer, vi så også en helikopter tidligere samme dag som transporterte et eller annet stort. Synes som sagt at de bør klare seg som oss andre turfolk, men men...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får kanskje sette meg ned å dele en turrapport jeg også da :)

Rundt 830 bilder ble lagret på minnekortet iløpet av turen som beklageligvis gikk alt for fort.

 

Når jeg drar opp dit igjen, så skal fiskestanga få kjørt seg mere for å si det mildt.... Opplevde ikke ett eneste touch i Søndre Bjøllåvann, og de tre karene som hadde campet der i tre dager med kontinuerlig fiske, hadde heller ikke hatt napp.  Før denne turen hadde jeg ikke fisket noe i ferskvann eller elv på ~17-18 år, og jaggu fikk jeg ikke testa om stanga holdt kilosfisk, noe den fint gjorde fint :-P

 

Og jeg istemmer dette med 4-hjulingene.  Det var veldig beklagelig å se sporene etter 4 hjulinger selv midt oppå "månen"  :???: 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker :)! Fint med flere bilder fra dette fantastiske område, flott å få se flere :). Bare å skrive en rapport, Walle ;-). Tok veldig mange bilder selv, så det var utrolig vanskelig å velge ut noen for rapporten...

 

Wow! Godt fortalt, supert vær, fine bilder samt fantastisk område. Med andre ord, en fabelaktig turrapport!

Synd med ryggen til mister fisker dog.

 

Ryggen kom seg fort, han skulle på en fisketur i Finnmark uka etter :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Heriks fremhevet denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.