Gå til innhold
  • Bli medlem

Hexamid solo plus tarp tent erfaring? - Utskilt


RuneH

Anbefalte innlegg

Venter på et Hexamid Solo Plus tarp tent fra Zpacks, http://www.zpacks.com/shelter/hexamid_plus.shtml

Gleder meg som en unge! Fordelen med prolaps er at man har god unnskyldning for å bytte til UL-utstyr :smile:

Hei. Kan du gi oss noen førsteinntrykk når du har fått brukt den litt?  Har gått og tenkt på akkurat den samme, men litt skeptisk ift. kondens (en duk, og ingen innertelt).

Zpacks har lettet sekken min noen kilo allerede, og hexamiden hjelper med godt over en kilo til :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skal legge ut noen kommentarer når jeg har forsøkt det Rune. Jeg gikk for versjonen med extended beak og groundsheet (twin) samt carbonstang i stedet for gåstav. Totalt med plugger og det hele skal det veie 615 gram, og det er jo en hyggelig reduksjon ifht Ringstind light på nesten 2 kg. Vektreduksjon har lett for å gå utover komforten, men håper og tror det vil være verdt det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Kan du gi oss noen førsteinntrykk når du har fått brukt den litt?  Har gått og tenkt på akkurat den samme, men litt skeptisk ift. kondens (en duk, og ingen innertelt).

Zpacks har lettet sekken min noen kilo allerede, og hexamiden hjelper med godt over en kilo til :)

 

Hadde første overnatting i Hexamide'en denne helgen, og det var først og fremst gledelig å bære på en sekk som veide knappe 2,5 kg + mat. Bardunene måtte jeg klippe til og feste selv, og når det var gjort, var jeg i grunnen bare imponert. Det blåste ganske godt, men teltet stod allikevel veldig stabilt. Jeg hadde med meg min Schäfer, som lå inni "teltet", og det var ikke noe nevneverdig kondens på veggene. Men det er klart at det er jo ganske luftig under duken. På tross av det var det ikke mye vind som kom inn i "teltet", men det er klart man er utsatt hvis vinden skifter retning. Tror nok det blir fast følgesvenn når jeg er på soloturer, med unntak om vinteren eller hvid det er meldt grisevær. Da vil nok Soulo'en bli foretrukket. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker. Det blir nok et sånt på meg også. Blir nok til våren neste år. Mulig de gjør noen "oppgraderinger" underveis. Tenkter litt på den versjonen med seperat innertelt. Skulle ønske at de kom med en versjon, som ikke bare har netting i "innerteltet". Vil hjelpe godt på kondens, samt vind inne i teltet. 100 gram ekstra skal jeg tåle ;) Tusen takk for tilbakemelding :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vurderer og dette "teltet". Ser at det går an å gå opp en tykkelse på cuben stoffet. Tror du det har noen hensikt? Det virker jo svært tynt. Er det lett å få spent teltet  opp slik at det ikke blafrer i vinden? Du vil heller ikke bruke det i grisevær, skyldes det plass,vind, vann eller annet? Bare nysgjerrig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lest utallige "gear reviews" av Hexamid teltet.

Om jeg kommer til å kjøpe dette teltet er jeg ikke i tvil om at jeg vil velge "extended beak" da dette gir bedre beskyttelse om vinden skulle snu

 

Jeg har en tarp i cuben fiber, men er usikker på om den er 0,5 eller 0,74, ja den er tynn men jeg er ikke noe mer bekymret for at denne skal gå i stykker enn noe annet telt eller tarp

Det er jo veldig begrenset hva slags slitasje en tarp eller et telt vanligvis er utsatt for, det er vel stort sett sola som er den største fienden uansett.

 

Vet at Mountain Laurel Designs, som er de som har drevet lengst med tarp\telt i CF ikke bruker tynnere en 0.74 i sine tarper\telt , kan jo være en grunn til det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vurderte også Hexamid, så er spent på å høre hvordan det funker i norske forhold... 

 

Jeg endte med å kjøpe meg et Locus Gear Khufu CTF3. Det er heller ikke noe tungvekter med sine 290gram. 

Så langt godt fornøyd etter å ha brukt det ei uke på reinsdyrjakt. Tåler bra med vind virker det til.

Største utfordringen er at duken skrår veldig mot endene slik at liggelengden blir i korteste laget, så for min del med mine 185cm oppå et xtherm underlag er det kun 2 gåstaver i V slik at jeg kan ligge midt i som funker... Utrolig mye plass inni likevel. Masse på hver side av liggeunderlaget. 

Også i likhet med Hexamid trengs det ganske mye plugger og justering - noe som kan være utfordrende på høyfjellet :) 

 

DSC01223_zps1ae93ea7.jpg

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så kjekk ut den Khufu'n, men jeg er redd den blir litt for liten for meg, spesielt hvis en installerer nettet også. Jeg ønsker å ha det mygg og knottfritt på sommeren.  Personlig har jeg  Hexamid long tent og lightheart solong6  blant de aktuelle. Hexamid kan jo og ha bunnduk som kan brukes som poncho. Til long utgaven passer twin utgaven som er ganske romslig. Med en slik kombinert med et av de derre aluminiumsfolie teppene (f.eks Asaklitt varmefolie) kunne jeg sikkert latt fjellduken ligge.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag gillar att man får ned vikt och packvolym med dom här lösningarna. Själv har jag sett på Six Moon Designs olika varianter. Men kanske främst Wild Oasis.

 

Hur fungerar sådana här lösningar att hålla ute myror, lämlar och andra djur man inte vill biten av medan man sover?

 

Edit: Och hur mycket vind tål dom här lösningarna? 15, 20, 25m/s?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Khufun min, uten noe form for innertelt, holder absolutt ingen småkryp ute :) 

 

I myggsesong ville jeg nok helst hatt et innertelt. 

Har et slik: http://www.seatosummit.com.au/products-page/bug-protection/nano-mosquito-net-single-pyramid/

som jeg tenkte prøve i Khufu'en også. 85 gram er ikke ille ekstravekt. 

 

Der vil jeg tro Hexamid holder deg ganske fri for insekter? 

 

Ble imponert over hvor mye Khufu tåler av vind. Hadde ikke noe problem med 12-13m/s som er det meste jeg har opplevd så langt. Vil tro 20 også går. 

Men, jeg er fortsatt såpass skeptisk at jeg bruker litt tid på å velge en minst mulig utsatt teltplass på høyfjellet! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis @

 

Da regner vi med å få en liten "forbruker rapport" etter at du har prøvd den ut :cool:

nja. Forbruker rapport høres voldsomt ut, men er fornøyd med forventet leveringstid. Bestilt i dag og forventer å ha alt i hus til onsdag neste uke. Ikke værst for ting som er laget pr. bestilling fra andre siden av "dammen". Skal se om jeg får tatt et par bilder etterhvert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vurderer og dette "teltet". Ser at det går an å gå opp en tykkelse på cuben stoffet. Tror du det har noen hensikt? Det virker jo svært tynt. Er det lett å få spent teltet  opp slik at det ikke blafrer i vinden? Du vil heller ikke bruke det i grisevær, skyldes det plass,vind, vann eller annet? Bare nysgjerrig.

 

Man får selvfølgelig en sterkere duk ved å velge tykkere materiale, men jeg tror 0.51 er mer enn nok. Jeg leser at det er flere fornøyde brukere av Hexamid Pocket Tarp og som kan rapportere at den holder til "vanlig" bruk. Denne duken er 0.34. Klart at skal man bruke det i hardt vær på høyfjellet, så er du tryggere under tykk duk, men foreløpig føler ikke jeg behovet for det til mitt bruk. Til røffere bruk vil jeg benytte Soulo'en uansett.

Du lurte på hvorfor jeg ikke vil bruke Hexamid ved grisevær. Jeg vil nok gjøre det på kortere turer, men ved kraftig vind og tung nedbør så er jeg spent på om det vil bli vått i teltet og ødelegge gleden på lengre turer. Jeg har extended beak, så det skal nok holde seg bra tørt, men det får jeg erfare etterhvert :-) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Jeg vurderte også Hexamid, så er spent på å høre hvordan det funker i norske forhold... 

 

Jeg endte med å kjøpe meg et Locus Gear Khufu CTF3. Det er heller ikke noe tungvekter med sine 290gram. 

Så langt godt fornøyd etter å ha brukt det ei uke på reinsdyrjakt. Tåler bra med vind virker det til.

Største utfordringen er at duken skrår veldig mot endene slik at liggelengden blir i korteste laget, så for min del med mine 185cm oppå et xtherm underlag er det kun 2 gåstaver i V slik at jeg kan ligge midt i som funker... Utrolig mye plass inni likevel. Masse på hver side av liggeunderlaget. 

Også i likhet med Hexamid trengs det ganske mye plugger og justering - noe som kan være utfordrende på høyfjellet :)

 

 

 

Flott bilete!

 

Kva betalte du for dette ferdig levert i norge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

Hej, jag har tänkt köpa ett hexamid solo eller solo plus. Bredden på solo skulle passa för mig och min hund, men jag lurar lite på höjd/längd, jag är nära gränshöjden för vad Joe på zpacks rekommenderar för att gå upp till solo plus och jag sover på ett Neoair liggunderlag som ju är ca 6 cm tjockt.

Räcker solo eller ska jag satsa på solo plus?

Vad tycker ni som testat?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej, jag har tänkt köpa ett hexamid solo eller solo plus. Bredden på solo skulle passa för mig och min hund, men jag lurar lite på höjd/längd, jag är nära gränshöjden för vad Joe på zpacks rekommenderar för att gå upp till solo plus och jag sover på ett Neoair liggunderlag som ju är ca 6 cm tjockt.

Räcker solo eller ska jag satsa på solo plus?

Vad tycker ni som testat?

 

Nå har jeg ikke testet solo, men jeg angrer ikke på at jeg gikk for solo plus. Kjekt med noe ekstra plass og det er også lettere å skjerme seg litt fra elementene med den ekstra plassen om det skulle være skikkelig drittvær med sidelengs regn.

 

Valget mitt stod mellom Solo Plus og Solplex. Solplex har jo litt annen døråpning og kan lukkes mer. 2 staver gir også litt jevnere takhøyde. Grunnen til at jeg valgte Solo Plus var løs bunnduk og frihetsfølelsen det gir i å sove i en så åpen løsning.

 

Slo forresten opp teltet bare for å teste nå i den vinden som har vært i Stavanger i det siste. Stod rimelig greit, men vinden tok faktisk godt tak i bunnduken så om mann går i fra oppslått telt er det nok lurt å legge igjen noe i teltet for å holde bunnduken nede og unngå at denne blir et vindfang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg ikke testet solo, men jeg angrer ikke på at jeg gikk for solo plus. Kjekt med noe ekstra plass og det er også lettere å skjerme seg litt fra elementene med den ekstra plassen om det skulle være skikkelig drittvær med sidelengs regn.

Valget mitt stod mellom Solo Plus og Solplex. Solplex har jo litt annen døråpning og kan lukkes mer. 2 staver gir også litt jevnere takhøyde. Grunnen til at jeg valgte Solo Plus var løs bunnduk og frihetsfølelsen det gir i å sove i en så åpen løsning.

Slo forresten opp teltet bare for å teste nå i den vinden som har vært i Stavanger i det siste. Stod rimelig greit, men vinden tok faktisk godt tak i bunnduken så om mann går i fra oppslått telt er det nok lurt å legge igjen noe i teltet for å holde bunnduken nede og unngå at denne blir et vindfang.

Tack för svaret.

Det är klart gott med lite extra plats, men mitt stora spörsmål är ju om det blir för trångt på höjden, Solo plus har ju en extra bardun i var kortsida som ger lite mer takhöjd vid fot och huvud.

Upplever du stor skillnad i takhöjd om du inte spänner ut de bardunerna?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tack för svaret.

Det är klart gott med lite extra plats, men mitt stora spörsmål är ju om det blir för trångt på höjden, Solo plus har ju en extra bardun i var kortsida som ger lite mer takhöjd vid fot och huvud.

Upplever du stor skillnad i takhöjd om du inte spänner ut de bardunerna?

 

Ja, du merker det ganske godt, men det er god nok plass uten også så lenge en ikke er to i teltet. Det er imidlertid verdens enkleste sak å sette på to ekstra bardunfester og sender du en mail til Joe gjør han det garantert for deg i bestillingen, så akkurat det bør ikke være noe argument for det ene eller andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er den lille vektforskjellen mellom de to som er avgjørende så kan du jo også tenke nøye igjennom hvor viktig det er med insektsnetting. Insektsnettet utgjør 142 gram av vekta på solo teltet og 164 gram på Solo-plus.
 

Med hund hadde jeg nok definitivt gått for Solo-plus. Når det er skikkelig drittvær vil du gjerne ha nok plass til å brette opp bunnduken også litt og da spiser du av gulvbredden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.