Gå til innhold
  • Bli medlem

Snøscootere. Jag hater'em. Hva gjør du?


Anbefalte innlegg

til en som klarer seg best på skitur uten scooterspor og ureenset eksos i halsen!

ja neste gang jeg reiser til oslo skal jeg kreve at ingen kjører bil! jeg orker ikke den eksosen når jeg er på ferie!! dere byfolk taar det forgitt at fjellheimen er en fri plass der dere skal kunne bevege dere uten at det kommer så mye som en musefjert til lyd! husk det er ikke dere som eier det!! selv om dere tror det! det er faktisk fastboende der også!! den dagen du bryter av foten tenker jeg du er glad for at noen kommer og henter deg jeg!!

Dere byfolk...!??!?! Vi som bur på landet meiner og at fjellheimen skal vera ein stad der motorisert ferdsel skal vera strengt regulert, og personleg at den skal vera fråverande. Dette er ikkje eit by-land spørsmål!

Og det er stor forskjell på fritidskjøring, nyttekjøring og naustilfelle (e.g. ditt siste avsnitt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  • Svar 72
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Herrefred kor æ gler me til påska er over!

Sånn at disse forb....... scootermotstanderne er trygt plassert tilbake bak skrivebordet på sine kontor, i en eller annen by, der de i sin frustrasjon bedriver tiden til å flytte bindersen frem og tilbake .. (og skrive harmdirrende innlegg mot scooterkjøring på diverse nettforum).

DA skal jeg til fjells, og nyte tilværelsen - uten forstyrrende elementer 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herrefred kor æ gler me til påska er over!

Sånn at disse forb....... scootermotstanderne er trygt plassert tilbake bak skrivebordet på sine kontor, i en eller annen by, der de i sin frustrasjon bedriver tiden til å flytte bindersen frem og tilbake .. (og skrive harmdirrende innlegg mot scooterkjøring på diverse nettforum).

DA skal jeg til fjells, og nyte tilværelsen - uten forstyrrende elementer 8)

Interessant at du mener at folk som jobber "på sine kontor, i en eller annen by" er "harmdirrende" imot scooterkjøring, da sier du implisitt at folk som ikke jobber "på kontor" er for scooterkjøring - gjør du ikke?

På Kvaløya (Tromsø) var det i fjor en del politianmeldelser der noen lokale scooterkjørere hadde begynt å ramponere postkasser og hytter til folk som hadde gått hardt ut imot scooterkjøring. Her i byen er det ellers bare Hells Angels som bedriver slik "debattvirksomhet".

Et spørsmål: Forstår scootertilhengerene at det ikke er bra å bli assosiert slik?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vennligst les den andre skutertråden og.

Og slutt å si at det er bygdefolk eller "vi som bor her" som kjører skuter og at vi har noen spesiell "rett" til dette. Her er en bygdetulling som går på ski og både av plikt, glede og stolthet skal fortjene hvert eneste sted jeg når i naturen ved å gå dit på egne bein.

Og noen andre poeng som skutertilhengerne burde få til å henge fast mellom ørene: det er uvettig kjøring man vil til livs. Det er få som vil totaltforby skuterkjøring. Er det så vanskelig å forstå at lovene for skuterkjøring er der av en grunn på samme måte som trafikklovgivningen? Bryter du disse lovene kan du ikke være overrasket over å bli straffet. Hvorfor er det så problematisk å holde fartsgrensen og bli i løypa? Loven påkrever det, og det er ikke vi som ønsker at loven skal bli fulgt som gjør noe galt! Og det er ikke bare en og annen skuter som raser rundt i fjellsidene. Enkelte steder er fjellene forvandlet til kniplingsduker! Er det så vanskelig å skjønne at noen av oss har fått nok av å nesten bli holdt som gissel? Noen steder (bl.a. hvor jeg har vokst opp) er det nå sånn at man ikke tør å anmode at lovene blir fulgt fordi da sitter truslene om bank og hærverk løst! Saklige diskusjoner er sjeldne... Det er så mange argumenter som er ramset opp her, men gang på gang på gang på gang er det noen som gir seg blankt eff og kommer med den kjekke lille forklaringen om at alle som ikke liker skuter bor i by og vet ikke hvordan det egentlig er på bygde.

Vel... Mitt syn er mitt eget subjektive og jeg skal ikke si at det burde ligge til grunn for alle andre, men slik jeg opplever det så er det mange av mine medbygdinger som ikke har den videste snøring om hva naturen egentlig går ut på. For det er det bare et "tomt" område hvor det er fritt fram. Jeg skulle likt å komme med en utredning om hvorfor jeg ser på det som at vi er en del av naturen og naturen en del av oss og det å ikke respektere den er å ikke respektere seg selv. Men igjen, viljen til forståelse er så lav at mer sannsynlig vil noen snøfte ved datamaskinene sine og mumle et "Før en homo.." Ikke det at jeg kan skjønne hva seksualitet skulle ha å gjøre med noe som helst. Men uansett, jeg skjønner hvorfor skuter er morsomt. Det er ikke fritt for at smilet sitter løst når jeg først kjører en. Men at noe er morsomt er ikke et argument for noe som helst.

Så over til å knuse noen myter:

- Skutere redder liv: Bare litt rett. De skuterne som redder liv er som regel de man finner i hjelpekorps. De er og drillet i å følge lover og regelverk og har dispensasjon når de trenger det. Tilfeldig forbipasserende på skuter som hjelper eller redder noe er ekstremt sjeldne. Derimot er min erfaring fra hjelpekorpset at skuterførere derimot skader seg selv vel så ofte som skikjørere. Forskjellen er bare det at de skadede skuterførerne har i nesten alle tilfellene brutt loven på noe vis. Dessuten har skuterførere og utgjort en risiko for skiløpere, aldri omvendt.

- Skutermotstandere vil nekte folk i å komme seg på hytta. Nei, nei, nei og atter nei... Det vi vil ha til livs er først og fremst ulovlig og uvettig skuterkjøring! Hvis løypenettet er utilstrekkelig er det ingen lov som hindrer det i å forbedres. Engasjer dere politisk og sørg for at det blir gjort. Å bryte loven er bare å bryte loven. Gjør det vettugt.

- Skutermorstandere bor i by og skal bare opp i fjellet i påska for på leke seg i nikkers. Nei! Så enkelt er det... Nei. Ok? De bor og på bygda. Noen steder er de i flertall. De går på ski og føler ikke noe behov for å kle seg ut for å leke polfarer på tur. Dessuten kjøres det relativt lite rundt i store og forurensende biler. De fleste prakker stasjonsvognene sinne full av folk, pulk og ski og kjører kortest mulig for å kunne gå lengst mulig. Veldig mange starter allerede skituren ved hustrappa si.

- Hvorfor skal man være så strenge med skuterkjøring når fritidsbåtlovgivningen er så snill!? Vel... Den er i full gang med å strammes inn. På høy tid! Det er omtrent 50 som omkommer hvert år som følge av villmannskjøring på sjøen. Uansett er det to uavhengige saker som har lite med hver andre å gjøre.

- Skutermotstandere tror at skutere forurenser så mye at de vil lede til jordas undergang. Eh... Nei. Men er det noen som nekter for at skutere forurenser? "Bare litt til!" er heller ikke noe argument. Man har hatt den samme holdninga til havet, "Det sluker alt!", men så oppdager man i dag at det faktisk ikke gjør det allikevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er sikkert er at de største scootermotstanderne har alltid en ovenfra og ned holdning til scooterbrukerne. De gir inntrykk av at de vet hva som er best for naturen og at det bare er deres bruk av naturen som er den riktige. Og at scooterbrukerne ikke forstår så mye siden de mener at det er plass til både scooter og ski.

Men kan noen fortelle meg hvorfor konfliktnivået mellom hundekjørere og scooterbrukere er så mye lavere enn mellom skiløpere og scooterbrukere? Skulle tro det var to like saker, eller kansje hundekjørerne har oppdaget noen nyanser? 8)

Forøvrig så burde vi se på det totale miljøregnskapet for hver person, ikke bare hvor miljøvennlig vi er når vi drar innover vidda. Man kan ikke slå seg på brystet og si at man er miljøbevisst bare fordi man går på ski i Jotunheimen. Veldig mange har jo reist hundrevis av kilometer for å gå noen kilometer på ski. Det er ikke særlig miljøvennlig. Noen bruker til og med fly for så å traske rundt på finnmarksvidda å mene at scooterbrukerne er miljøfiendtlige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å etablere scooter løyper i utvalgte områder burde være uproblematisk...

Både mtp miljø, støy og dyreliv.

Norge har enorme variasjoner i folketall og befolkningstetthet.

I Harstad området hvor jeg stammer fra så er det store fjellområder som er svært sjeldent besøkt av skigåere på vinteren...

Når de lokale gutta raser fra seg i disse områdene så er det stortsett ingen som merker noe til det...

Men når noen lokale idioter forviller seg inn i områder hvor det er mer folk så blir det bråk og avis skriverier med en gang også er onkel politi på pletten med hyppige kontroller...

Om det i et stort fjellområde ble lagt opp en scooterløype eller to i en bitteliten del av området så ville jo vi andre for det første vite hvor vi IKKE skal gå på ski og for det andre ha STORE områder å kunne bevege oss på uten forstyrrelser...

Da ville også politiet ha et mye mindre geografisk område å følge med på for å se til at ting foregår slik det er forespeilet...

For at dette skulle fungere så måtte man innført KNALLHARDE straffer for dem som velger å kjøre scooter i områder hvor det ikke er lagt opp for løyper.... Da tenker jeg gjerne i retning ubetinget fengsel....

Scooterfolket kjemper for utvidede rettigheter til å bedrive sine lystkjøring i den norske fjellheimen. Til støyende og stinkende sjenanse for det store flertall av turister og andre som ønsker å nyte stillhet, naturopplevelser.

Her var det mye pisspreik Fritjof...

- Scooterfolket kjemper stortsett for å i dete hele tatt få lov til å bedrive scooterkjøring i definerte løyper...

- "Det store flertall" som du referer til skulle jeg likt å se dokumentasjon på.... Jeg antar du mener slike som deg som gir utrykk for å mene at du "eier" retten til stillhet og naturopplevelser på den måten du synes er best.... Og du og dine likemenn/kvinner er stortsett høyrøstet, men mitt anslag er at dere ikke er så mange...

Når jeg i byen jeg bor i ser hvor mange "rånere" og andre som overhodet ikke deler vår oppfatning av hva naturen har å tilby i stillhet og herlige naturopplevelser så tror jeg faktisk at det er et kraftig flertall i befolkningen som ville vært for scooterkjøring i definerte løyper/områder.

For egen del så er jeg hverken eier eller bruker bortsett fra når jeg et par ganger i året får skyss opp på hytta til svigerforeldrene mine når jeg er i nord på ferie...

Og jeg håper for min opplevelse av naturen sin skyld at dem samler scooterkjøringa i definerte områder også "knekker dem nakken" på dem som ikke overholder reglene....

Da kan jeg gå i fred og ro på fjellet om jeg ønsker det.... Eller dra å leie en scooter for å ta en tur i en løype om jeg ønsker det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det mange sterke meninger. Jeg bruker scooter til og fra hytta inne på fjellet. Synes det må være greit. Jeg er helt enig i at man bør sørge for å få bort villmannskjøringen...dvs mer politikontroller for at loven slik den fremstår allerede i dag overholdes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det mange sterke meninger. Jeg bruker scooter til og fra hytta inne på fjellet. Synes det må være greit. Jeg er helt enig i at man bør sørge for å få bort villmannskjøringen...dvs mer politikontroller for at loven slik den fremstår allerede i dag overholdes.

Synes du er litt inkonsekvent her. Med mindre du kan begrunne hvorfor din egen rekreasjonskjøring er viktigere eller nyttigere enn andres rekreasjonskjøring.

Kanskje noen til og med oppfatter deg som en liten villmann som forstyrrer andre med scooterkjøringen din ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er helt enig i at scooter ikke bør brukes til rekreasjonsformål i utmark!

Bare en liten kommentar: reg.nr. på scooterbeltet har faktisk vært diskutert her til lands. Heldigvis la myndighetene dette prosjektet på is. Slike ordninger er vi heldigvis restriktive med her til lands. Overvåkning og "storebror-ser-deg" holdninger er en skummel trend som begrenser enkeltindividets frihet.

Hensikten helliger heller ikke i denne sammenhengen middelet!

Reg. nr. på beltet har ingen hensikt, med mindre du har 22 mm knaster eller lavere (kun på gamle scootere). Grovere belter river opp snøen, og det ville vært umulig å se reg.nummeret på sporet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er helt enig i at scooter ikke bør brukes til rekreasjonsformål i utmark!

Bare en liten kommentar: reg.nr. på scooterbeltet har faktisk vært diskutert her til lands. Heldigvis la myndighetene dette prosjektet på is. Slike ordninger er vi heldigvis restriktive med her til lands. Overvåkning og "storebror-ser-deg" holdninger er en skummel trend som begrenser enkeltindividets frihet.

Hensikten helliger heller ikke i denne sammenhengen middelet!

Reg. nr. på beltet har ingen hensikt, med mindre du har 22 mm knaster eller lavere (kun på gamle scootere). Grovere belter river opp snøen, og det ville vært umulig å se reg.nummeret på sporet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neidda. Loven som ble foreslått var for ekstrem. Målet er ett mellomledd hvor de pubertale råkjørerne blir fjernet fra utmarken og plassert i egne løyper lik dagens crosskjørere f.eks. mens bøndene får kjøre traktor i egen nyttetrafikk.

http://www.youtube.com/watch?v=VUi534MuFIs

Ikke noe du vil ha i åsen mens du står og fisker og nyter naturen.

Men bonden kan få hente sauene sine i traktoren- enn så lenge vi har olje igjen, er bare noen tiår igjen så er det tomt =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bønder trenger vel neppe løyve for nyttekjøring på egen eiendom...

Debatten må handle om det er greit med rekreasjonskjøring eller ikke. Dagens ordning hvor noen typer rekreasjonskjøring er lov mens andre forbys i akkurat samme området er i hvert fall ikke noen løsning.

Loven må være lik for alle, ikke bare for noen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hva havner under definisjonen nyttekjøring?

Øltransport til DNT?

Vedtransport til privatpersoner?

Min familie har i alle år hentet ved til hytta ved hjelp av sag, øks og robåt, og øl & 3 retters på betjente turisthytter synes jeg i prinsipp ingenting om, selv om jeg har benyttet meg av tilbudet på svake, utslitte dager :) Det er likevel ikke noe jeg vil kjempe for at må være tilstedeværende i fjellet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

All vedtransport er vel til privatpersoner, har ikke sett vedovner i offentlige bygg.

Og vedtransport er nyttekjøring, om du kjører ett eller hundre lass så er hvert enkelt lass like nyttig.

Nekter du folk og bringe fram ved til hytter og hus så må du ha et alternativ.

Veldig mange vil velge alternativet som er å fyre mer med olje eller strøm fordi de ikke får hente ved.

Og såvidt jeg vet så er hverken oljeutvinning eller videre kraftutbygging i vassdragene regnet som miljøvennlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

All vedtransport er vel til privatpersoner, har ikke sett vedovner i offentlige bygg.

Og vedtransport er nyttekjøring, om du kjører ett eller hundre lass så er hvert enkelt lass like nyttig.

Nekter du folk og bringe fram ved til hytter og hus så må du ha et alternativ.

Veldig mange vil velge alternativet som er å fyre mer med olje eller strøm fordi de ikke får hente ved.

Og såvidt jeg vet så er hverken oljeutvinning eller videre kraftutbygging i vassdragene regnet som miljøvennlig.

Hvis du trenger snøscootertransport for å dra på hytta er det rekreasjonskjøring. Det samme gjelder varetransport til din private hytte. Du må gjerne være glad i hytteturer, men de er og blir rekreasjon uten noen direkte nytteverdi for andre enn deg.

Mitt poeng er at man enten må tillate rekreasjonskjøring eller forby det. Det kan ikke være slik at noen får lov til å drive med det og ikke andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt poeng er at man enten må tillate rekreasjonskjøring eller forby det. Det kan ikke være slik at noen får lov til å drive med det og ikke andre.

Hvorfor ikke? Det er slik på mange andre områder. Rettigheter til å fiske i vann, til å bruke båt på vann, gå på jakt osv. Grunneiere har en del større rettigheter enn det ikke-grunneiere har, og slik må det være. Det følger av eiendomsretten. Alle begrensninger i det å bestemme over egen eiendom er et inngrep som bør vekte tungt før iverksettes. Det gjelder både innmark og utmark.

Noen får hogge skogen sin, andre får ikke. Fordi noen har funnet en sjelden plante som lever der og dermed nedlegges forbud. Noen eier et vann som de får forvalte "slik de vil", andre ikke fordi offentligheten har bestemt at akkurat det vannet skal brukes til allmennhetens nytte.

Freding, ekspropriasjon osv er inngrep som gjøres svært skjevt. Loven skal være lik for alle, men praksis er at det ikke er mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke? Det er slik på mange andre områder. Rettigheter til å fiske i vann, til å bruke båt på vann, gå på jakt osv. Grunneiere har en del større rettigheter enn det ikke-grunneiere har, og slik må det være. Det følger av eiendomsretten. Alle begrensninger i det å bestemme over egen eiendom er et inngrep som bør vekte tungt før iverksettes. Det gjelder både innmark og utmark.

Noen får hogge skogen sin, andre får ikke. Fordi noen har funnet en sjelden plante som lever der og dermed nedlegges forbud. Noen eier et vann som de får forvalte "slik de vil", andre ikke fordi offentligheten har bestemt at akkurat det vannet skal brukes til allmennhetens nytte.

Freding, ekspropriasjon osv er inngrep som gjøres svært skjevt. Loven skal være lik for alle, men praksis er at det ikke er mulig.

I Norge er det slik at vi til en viss grad verner utmark også mot eiers disposisjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den eneste endringen i loven blir vel at funksjonshemmete nå får en viss rett til å kunne bruke scootertransport i utmark.

Jeg kan ikke se at det er noe galt i en slik endring eller at det er noen grunn til å kritisere SV i sakens anledning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den eneste endringen i loven blir vel at funksjonshemmete nå får en viss rett til å kunne bruke scootertransport i utmark.

Jeg kan ikke se at det er noe galt i en slik endring eller at det er noen grunn til å kritisere SV i sakens anledning.

Jeg hadde jo forventet at SV hadde ønsket å innskjerpe nåværende lov. På meg virker det som de velsigner og er såre fornøyd med tingenes tilstand. At det er noe som heter forbud mot motorferdsel i utmark må ha gått mange hus forbi i enkelte områder i fedrelandet. Respekten for urørt natur er på vikende front.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SV har gått på en smell her, det vet alle som har fulgt med.

Larka:

Det er meget prisverdig å ville ta vare på urørt natur, men snøscootere blir som en bagatell å regne i den sammenheng. Vi snakker tross alt ikke om irreversible inngrep her. Hytteutbygging derimot..... Dessuten finnes det utrolig mange steder der dyrelivet er minimalt og utøvelsen av tradisjonelt friluftsliv er nær ikke-eksisterende. Det skulle gå helt fint å etablere noen løyper her og der, etter kommunens eget skjønn. Selvsagt må det foreligge visse rammebetingelser før slikt kan tillates.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvorfor er det ingen som vil svare på Fjellbukkens spørsmål om DNT`s ølkjøring kan regnes som nyttekjøring? Er den type kjøring mer skånsom enn en privatperson som kjører ved o.l til sin egen hytte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


Annonse


×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.