Gå til innhold
  • Bli medlem

Ny vindjakke/lettpakking - Utskilt


Grimner

Anbefalte innlegg

Surfer rundt og ser på vindjakker. For en ganske billig penge kan jeg spare opptil et halvt kilo og få en jakke som pakket ikke tar mer plass enn et eple. Passer bra med resten av systemet gjør de også. Vel, vel, nå må bare byråkratparadiset somle seg til å gi arbeidsgiveren min et nummer, så får vi se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vaker her:

http://backpackinglight.co.uk/page33.asp

 

Debatten går på om jeg trenger hette eller ikke - bruker en Jerven Orginal som poncho i riktig dårlig vær, så strengt tatt... men heller mot hette; vet hvor kald vind kan være.

 

Steinar M:

Normalt ville jeg ikke sett på Arcteryx grunnet prisene, men Squamish Hoody er ikke så gal.

http://www.arcteryx.com/Product.aspx?EN/Mens/Jackets/Squamish-Hoody#Light-Athletic

 

Haglöfs ryktes å ha noe på trappene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vaker her:

http://backpackinglight.co.uk/page33.asp

 

Debatten går på om jeg trenger hette eller ikke - bruker en Jerven Orginal som poncho i riktig dårlig vær, så strengt tatt... men heller mot hette; vet hvor kald vind kan være.

 

 

Likte Lite-Speed`n både mht vekt og pris. Ville nok valgt hette. Min erfaring er at i riktig dårlig ruskevær på fjellet om sommeren, så føles det rimelig greit å være godt pakket inn.

 

Jeg har selv vært inne på BPL-siden og kikket. Produktene vet jeg er bra, men hva er din erfaring med porto og leveransetider?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min ene erfaring med bpl.co.uk (1 stk TPS for ett år siden), var god. Sett i forhold til USA, var portoen hyggelig, mens leveransetiden fra sending til mottak var på litt over en uke.

 

Nei, det skal ikke mye vind til før du merker hva som ikke er dekket, så det blir nok med hette.

 

REI har den Arcteryx jakka til $159,- noe som gjør den aktuell. Men siden resten av garderoben består av ting "folk flest" ikke har hørt om, så tillater jeg meg å snobbe litt oppover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min ene erfaring med bpl.co.uk (1 stk TPS for ett år siden), var god. Sett i forhold til USA, var portoen hyggelig, mens leveransetiden fra sending til mottak var på litt over en uke.

En drøy uke er kjapt nok. Har kun bestilt fra USA, og da er leveringstiden fra sending til posthus/kasse 9-11 dager (noe jeg også synes er greit), og portoen har variert fra 21 til 55 USD.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte Montane lite speed rett over nyttår og er veldig fornøyd. Brukt den både med lav og høy intensitet. Setter pris på at den har hette.

Den blir nok bruksjakka mi på fjellet i sommer.

Handlet på outdoorgb.com Bra priser og rask leveranse. Trekker selvfølgelig fra momsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da blir det Montane Lite Speed på meg. Solid utvalg her: 

http://www.ultralightoutdoorgear.co.uk/superlight_shell_and_windtops.html

Er det en generell tommelfingerregel at man bør gå èn størrelse opp om man kjøper Montane-klær? Altså om man normalt sett bruker Large-klær, så bestiller man XL-varianten fra Montane?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint, da vet jeg det :smile:

 

Og der kom jakka seilende med DHL.

 

Lykkelig over at jeg bestilte Large fremfor mitt vanlige valg Medium. Som det er, så passer den fint med full utrusting under, men jeg trenger ikke å bli noe særlig større rundt livet. Lett og god passform.

Nedpakket er den nærmere godt voksen blodappelsin enn et eple, men det er flisespikkeri.

 

Fargen "Kiwi" har sterkere innslag av "Påskekylling" enn jeg liker, men det får så være.

Bra hette - plass til lue og kan strammes godt igjen.

 

Luftegenskaper får bli et annet kapittel - ikke et vindpust her nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med ny jakke! Vet av erfaring at du har julaften-jubel i kroppen når du står der med pakka i hånda    :smile:

 

Sterkt inspirert av vindjakke-opplegget ditt, så innså jeg at det er en fornuftig sak. Sprade rundt i Fredrikstad-marka om sommeren med goretex-jakke når det blåser litt, er jo bare tull. Vindjakke er genialt! Men, i motsetning til deg, så feiget jeg ut. Turte ikke bestille fra England mht usikkerhet rundt størrelse. Har erfaring med Arc´teryx og størrelser fra før, så jeg bestilte (og fikk i går) en Squamish Hoody ( http://www.arcteryx.com/Product.aspx?EN/Mens/Trekking/Squamish-Hoody ). 157 g. i størrelse L.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grimner: Gratulerer med ny jakke! Vet av erfaring at du har julaften-jubel i kroppen når du står der med pakka i hånda    :smile:

 

Sterkt inspirert av vindjakke-opplegget ditt, så innså jeg at det er en fornuftig sak. Sprade rundt i Fredrikstad-marka om sommeren med goretex-jakke når det blåser litt, er jo bare tull. Vindjakke er genialt! Men, i motsetning til deg, så feiget jeg ut. Turte ikke bestille fra England mht usikkerhet rundt størrelse. Har erfaring med Arc´teryx og størrelser fra før, så jeg bestilte (og fikk i går) en Squamish Hoody ( http://www.arcteryx.com/Product.aspx?EN/Mens/Trekking/Squamish-Hoody ). 157 g. i størrelse L.

 

Kan da bli ganske vått i Fredrikstad og vi har jo en storm sånn hvert fjerde år. Må være beredt, vet du :)

Tror du blir fornøyd med Squamish'en - tror jakkene er ganske like.

 

Bortsett fra et lite øyeblikk med størrelsen (trodde Large var i største laget, ikke akkurat passe), så var det julekveld, ja. Såpass at jeg nettopp satte sammen "alt" unntatt Ribz'ene. Med frysetørret mat for åtte dager og et par desserter, uten frokost, så er jeg inne på omtrent 6,5 kg - med sekk, telt, sovepose og underlag. Dette er før lasting av sjokolade, så bikker nok 10 kg.

 

Du vet du er på krokete stier når hele kjøkkenet (kjele, ovn, vindskjerm og drivstoff) går ned i en nettingsekk ment for et håndkle...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, har du en sekk med totalvekt på kun 6,5 kg - beregnet for åtte dager?

 

Vel, det var litt sammenrasket.

Lettere å veie de tre store: 2,5 kg. Et telt med netting og gulv, en sekk med ramme, dunteppepose og to underlag.

Tror nok jeg havner på rundt 10 kg alt i alt for en ukes tur. 3-4 kg mindre enn i fjor og komfortnivået for overnattinger og bæring er høyere. Kiler under føttene allerede. Snart mars, april, mai...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, det var litt sammenrasket.

Lettere å veie de tre store: 2,5 kg. Et telt med netting og gulv, en sekk med ramme, dunteppepose og to underlag.

Tror nok jeg havner på rundt 10 kg alt i alt for en ukes tur. 3-4 kg mindre enn i fjor og komfortnivået for overnattinger og bæring er høyere. Kiler under føttene allerede. Snart mars, april, mai...

Ja, det var godt jobba! Jeg har et lite stykke dit, men har klart å få en basisvekt for en tre dagers tur ned til 4.765 g. Med det konsumerbare, så er jeg på drøye 9.200 g.

 

Jeg begynte med UL-pakning for drøyt ett år siden. Solgt eller byttet det meste av mitt gamle og tunge friluftsutstyr, og funnet stadig lettere alternativer. Produkter som holder i massevis med hensyn til slitestyrke og høy funksjonalitet. Faktisk så har jeg nå enda større glede av friluftslivet etter at pakningen er så lett at det etter en mil er mulig å holde hode og blikk framover, kjenne større glede over å gå, se og nyte - og faktisk vandre lengre uten å bli så sliten som før :-)

 

Om du orker ramse opp hva slags utstyr du bruker, så hadde det vært interessant og lærerikt å se :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det var godt jobba! Jeg har et lite stykke dit, men har klart å få en basisvekt for en tre dagers tur ned til 4.765 g. Med det konsumerbare, så er jeg på drøye 9.200 g.

 

Jeg begynte med UL-pakning for drøyt ett år siden. Solgt eller byttet det meste av mitt gamle og tunge friluftsutstyr, og funnet stadig lettere alternativer. Produkter som holder i massevis med hensyn til slitestyrke og høy funksjonalitet. Faktisk så har jeg nå enda større glede av friluftslivet etter at pakningen er så lett at det etter en mil er mulig å holde hode og blikk framover, kjenne større glede over å gå, se og nyte - og faktisk vandre lengre uten å bli så sliten som før :smile:

 

Om du orker ramse opp hva slags utstyr du bruker, så hadde det vært interessant og lærerikt å se :smile:

 

Alt under 15 kg er ekstra bonuspoeng i min bok :)

 

Kan bare underskrive på veien til lettpakking. Skjønt jeg startet for tre år siden med vondt i hele ryggen og digre gnagsår etter en tur med "litt i overkant tung sekk". Har brukt mer tid på nettet enn penger på eksperimenter, heldigvis. Men ikke lett å slippe seg utpå med ting ingen andre bruker.

 

Setter sammen pakklister for 2013 nå om dagen, men her er de tre store:

 

Gossamer Gear Gorilla 2012

Enlightened Revelation 20 (Humle: de lager undertepper til hengekøyer... :) )

Gossamer Gear Nightlight + Multimat Superlight XS

Six Moon Designs Skyscape Trekker i silnylon m/karbonstenger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt under 15 kg er ekstra bonuspoeng i min bok :)

 

Kan bare underskrive på veien til lettpakking. Skjønt jeg startet for tre år siden med vondt i hele ryggen og digre gnagsår etter en tur med "litt i overkant tung sekk". Har brukt mer tid på nettet enn penger på eksperimenter, heldigvis. Men ikke lett å slippe seg utpå med ting ingen andre bruker.

 

Setter sammen pakklister for 2013 nå om dagen, men her er de tre store:

 

Gossamer Gear Gorilla 2012

Enlightened Revelation 20 (Humle: de lager undertepper til hengekøyer... :) )

Gossamer Gear Nightlight + Multimat Superlight XS

Six Moon Designs Skyscape Trekker i silnylon m/karbonstenger

Spennende utstyr fra produsenter jeg ikke har noen erfaring med. Men, Gossamer Gear er neste mann ut mht bestillinger. Lukter på en Mariposa-ryggsekk for langvandring, samt en Thinlight Insulation Pad 1/8" som ekstra isolasjon på kalde dager.

 

Her er min 3-for-3 (som fort blir fem eller mer):

 

 

Osprey Talon 44 (strippet ned): 985 g.

Mountain Equipment Xero 350: 786 g.

BearPaw Lair (shelter): 420 g.

Klymit Inertia X Frame UL Pad: 290 g.

Mountain Laurel Designs Superlight Bivy: 192 g.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Selv har jeg to sekker fra MLD. En for vinterbruk og en til resten av året. De er lette, rimelige og gode å bære.

Synes "teltene" fra six moons designs ser interresante ut.

Har holdt meg unna cuben fiber pga pris, og er veldig fornøyd med silnylon.

Noen erfaringer å dele?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, i dag ville jeg ha gått for en Lunar Solo fra SMD av en eneste grunn: ventilasjon i toppen. Bortsett fra kondens er Skyscape godt nok i masser for mitt bruk. Ikke allverdens fortelt, så fyring der er nok ikke så lurt. Kvaliteten er, så langt utmerket. Tåler vind og regn og holder myggen ute. Ja, ett irriatasjonmoment: ytterteltet har to dører mens innerteltet (nettingen) har en...

 

Men nok av fristende telt/tarper rundt om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.