Gå til innhold
  • Bli medlem

Kvalitet på GoreTex-jakker


Simontb

Anbefalte innlegg

Hvordan er de GoreTex-jakker egentlig? Er de rent faktisk vandtætte. Og ånder man igennem dem, som de lover? Jeg har set flere jakker på ebay, britisk militæroverskud til 49 pund, også i fuld GoreTex - fungerer de lige godt som en til næsten 5000 ?

 

 

@trugepetter, ikke vask jakken. En vask sliter på stoff, membran, imregnering. Vent til jakken virkelig er skitten.

 

Videoen på denne side siger faktisk at det er en gammel misforståelse - Men det var også min opfattelse, at gore tex tøj skulle skånes for vask...

http://www.arcteryx.com/Product.aspx?gender=mens&model=Alpha-LT-Jacket&language=EN  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kvaliteten variar starkt. Idag finns knappt några som är så bra som dom gamla 2-lagersjackorna (som inte längre tillverkas eftersom det är så mycket dyrare). Men det finns dom som är OK. Dom senaste 2 jag har köpt har dock snabbt gått sönder, så jag köper inga fler innan kvaliteten dokumentrat gått upp.

Den äldsta Gore-TEX-jacka jag har är en Tierra Denali. Den är 20 år gamla. Dragkjedjan är sönder, så den skall jag byta. Jag har i 10 års tid försökt hitta en jacka som är lika bra, utan framgång. Så jag skall sy en egen. Den blir inte i Gore-TEX men liknande material. 2 lager med nylonfoder.

 

Norrøna kör en intressant annons i Norwegians tidning dom har i sina flygplan. En bild visar deras första jacka. En annan deras senaste. Den första är utan tvekan en mycket bättre produkt, betydligt mer praktisk och användbar. Den nyare är lättare och har mycket mindre packvolym. Fungerar alltså bäst nedstoppad i ryggsäcken som nödplagg. Dyrt nödplagg.

 

Inte jacka, men byxor: Köpte för några år sedan ett billigt "regnset" på G-sport. Typ 299 för allt. Belagd polyester med nätfoder. Jackan gav jag dumt nog bort, byxorna har jag använt som crash-pants i samband med paragliding. Suveränt bra. Jag har dock sytt in längsgående dragkjedjor, men det är ju enkelt.

 

Allmänt kan jag säga att efter ett antal års användning av olika 3-lagersprodukter samt äldre och nyare 2-lagers, så är jag inte imponerad av 3-lagersprodukterns andnignsförmåga, vattentäthet och kvalitet (nöts snabbt sönder på insidan). Kopplingen mellan pris/kvalitet är svag. Du får INTE vad du betalar för om du köper en 3lagers jacka för 5000. Du blir helt enkelt uppskörtad (=lurad på pengar). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Goretex eller annen membran er ikke 100% vanntett, og det puster ikke som bomull. Men det er helt klart forskjell på kvaliteten. Både det jeg har av Norrøna og Klattermusen har holdt meg tørr igjennom ganske heftig regnvær, mens Bergans har gitt meg en mer våt og ubehagelig opplevelse. Om sømmene er tapet og hvordan de er tapet er vesentlig, det er ofte der det trekker inn vann først.

At man ikke får solide goretex klær kan jeg ikke si meg enig i, det jeg har later til å tåle det meste.

Min erfaring med pusteegenskapene er at det fort blir klamt. Puster nok bedre enn vanlig regntøy, men skal det holde vannet ute må det være tett, jeg velger derfor goretex-klær med gode ventilasjonsmuligheter, det er også lurt å lufte det litt underveis på tur for å få ut svette og fukt.

Jeg har blitt fortalt at goretex klær skal vaskes for å holde pusteegenskapene oppe. Salt fra kroppen og annen møkk tetter porene slik at det ikke puster så godt. Ofte er klærne satt inn med en impregnering og det kan være lurt å ha på et nytt lag etter vask. Bruk flytende vaskemiddel, vaskepulver tetter porene i stoffet.

Vil ikke tro at det britiske forsvaret har noe dårligere klær enn det norske forsvaret. Goretex klærne forsvaret her bruker er ihvertfall veldig solid. Tror du kan gjøre et kupp på forsvarsutsalg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selve stoffet Goretex-jakker lages av trenger vask for å bli kvitt smuss, men DRW-behandlingen svekkes av gjentatt vask. Rådet er vask plaggene, men ikke for ofte. Ps: DRW-behandling gjør at vann preller av plagget - renner av som dråper. Er DRW svekket blir yttersiden av plagget vått og pusteegenskapene (og vanntettheten) svekkes. Impregnering hjelper, men er ikke like effektivt som DRW.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selve stoffet Goretex-jakker lages av trenger vask for å bli kvitt smuss, men DRW-behandlingen svekkes av gjentatt vask. Rådet er vask plaggene, men ikke for ofte. Ps: DRW-behandling gjør at vann preller av plagget - renner av som dråper. Er DRW svekket blir yttersiden av plagget vått og pusteegenskapene (og vanntettheten) svekkes. Impregnering hjelper, men er ikke like effektivt som DRW.

Dette er helt i tråd med mine erfaringer.

Og svekket DRW gjør at jeg skifter bukse etter ca 6-7 måneder. Den er da "utslitt" og det trenger vann gjennom stoffet.

 

Selv om det blir kostbart å skifte bukse så pass ofte, mener jeg det er verdt pengene. Jeg finner ikke noe som er bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en marmot jakke med denne gore tex pro shell, og jeg er superfornøyd med den. Vil si at denne er nærmest 100% prosent vanntett! Jeg har brukt denne flere ganger i skikkelig regnvær til og fra jobb på scooteren uten å se antydning til fukt på klærne under. Og selvfølgelig gått lange turer med den i regnvær uten å bli våt eller klam.

 

Legger ved en link til jakka. http://komplettfritid.no/product/marmot-speed-light-jacket-black

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om goretex  ikke er vanntett, hvordan kan det da være at jeg har vadebukser i goretex som er meget vanntette? Når den begynner å lekke, er det fordi jeg har slitt hull i den som må tettes.

 

Goretex jakker kan ofte bli fuktige på innsiden. Jeg tipper det er svetten som ikke klarer å dampe gjennom under visse forhold. Det er spesielt når det er veldig fuktig ute.

 

Ellers er det slik at når jakken ikke er impregnert, så blir stoffet selv våt og det føles våt på kroppen under. Derfor er det bra med impregnering. Jeg pleier alltid å gjøre det etter vask, siden min erfaring er at jakken virker mindre vanntett enn med impregnering. Men det kan bare være stoffet, altså.

 

Det er STOR forskjell mellom å bruke goretex plagg og helt tette regnjakker. Samme gjelder for vadebukser. Jeg har tidligere hatt helt tette modeller og i disse svetter du mye mer og føles det helt klamt. Jeg har forresten også en regnbukse i Dermizax, som er en annen membran. Denne buksen føles også behagelig i regnvær, kanskje pga nettingstoffet på innsiden.

 

PS: goretexjakker til kr. 5000 kommer alltid på tilbud på slutten av sesongen. Da har du ikke lenger all verdens utvalg, men da klarer du å kjøpe jakke til halv pris eller enda mindre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om goretex  er vanntett, hvordan kan det da være at jeg har vadebukser i goretex som er meget vanntette? Når den begynner å lekke, er det fordi jeg har slitt hull i den som må tettes.

 

Goretex jakker kan ofte bli fuktige på innsiden. Jeg tipper det er svetten som ikke klarer å dampe gjennom under visse forhold. Det er spesielt når det er veldig fuktig ute.

 

Ellers er det slik at når jakken ikke er impregnert, så blir stoffet selv våt og det føles våt på kroppen under. Derfor er det bra med impregnering. Jeg pleier alltid å gjøre det etter vask, siden min erfaring er at jakken virker mindre vanntett enn med impregnering. Men det kan bare være stoffet, altså.

 

Det er STOR forskjell mellom å bruke goretex plagg og helt tette regnjakker. Samme gjelder for vadebukser. Jeg har tidligere hatt helt tette modellen og i disse svetter du mye mer og føles det helt klamt. Jeg har forresten også en regnbukse i Dermizax, som er en annen membran. Denne buksen føles også behagelig i regnvær, anskje pga nettingstoffet på innsiden.

 

PS: goretexjakker til kr. 5000 kommer alltid på tilbud på slutten av sesongen. Da har du ikke lenger all verdens utvalg, men da klarer du å kjøpe jakke til halv pris eller enda mindre.

Gore tex slipper ikke gjennom vann, men det slipper gjennom damp, når det ytterste stoffet på jakka/buksa blir vått vil det på et tidspkt begynne å dampe og trenge igjennom gtxen, dette skjer gjerne ikke når plagget er helt nytt for da fungerer fortsatt impregneringa optimalt.

Men med tanke på at du klarer holde deg tørr i en Dermizax bukse så tror jeg nok du hadde holdt deg tørr i omtrent hva som helst ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusind tak for svar - dette emne blev egentlig oprettet af admin, fordi jeg vist kom til at spørge i en tråd andensteds :-)

 

Jeg spørger fordi jeg mangler noget vandtæt jeg kan puste i - jeg cykler på jobbet hver dag og ofte regner det en lille smule. Men med alm. regnjakke bliver jeg altid klam og tænker at GoreTex måske var svaret... Jeg synes 5000 kr er i overkanten for noget tøj til cykelture til efteråret, men jeg overvejede en jakke i denne stil ? jeg skal også nok søge fjellforum igennem, men som sagt, så var det ikke meningen at denne kommentar skulle blive til en hel tråd... (og jeg kunne ikke finde ud af at slette den :-()

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er utvilsomt stor variasjon i kvalitet på ulike GoreTex produkter. Noe er meget bra, mens mye er "rallemikk".
Jeg har etterhvert fått god erfaring med noen merker og siden holdt meg til disse. Betaler gledelig 5000,- for ei Patagonia eller Arc'Teryx jakke i "old school GoreTex" (kraftig rip-stop nylon).
Disse lette, tynne greiene puster ikke spesielt bedre og gir vesentlig mindre isolasjon når de ligger som pølseskinn mot kroppen i en flau vestavindsbris. Vektbesparelse er dog et pluss...
Dermizax fungerer nok bra i seg selv, men bergansplaggene har generelt for dårlig byggekvalitet (hvis vi ser bort fra ekspedisjonsmodellene som jeg erfarer som gode). 
Har sansen for det enkle (Less is more). Plagg i enkle farger, uten noen unødvendige lommer og sømmer, helst med solide glidelåser. Etter min mening er det for mye fokus på trender og moter.



 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det bare regner en smule mens du sykler, kan du også kjøpe en softshell. Jeg kjøpte en softshell jakke til en 100-lapp siste helg (med litt reklame på, men det er en bra jakke til meget bra pris). Den skal kunne tåle en vannkolonne på 6000mm. Det forundret meg at softshell virkelig skal være vanntett, men det skal den altså være. Er spent på å teste det ut.

 

Ekte regnjakker, selv om de er goretex, kan ofte være nokså varmt hvis det bare regner litegran.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det bare regner en smule mens du syker, kan du også kjøpe en softshell. Jeg kjøpte en softshell jakke til en 100-lapp siste helg (med litt reklame på, men det er en bra jakke til meget bra pris). Den skal kunne tåle en vannkolonne på 6000mm. Det forundret meg at softshell virkelig skal være vanntett, men det skal den altså være. Er spent på å teste det ut.

 

Ekte regnjakker, selv om de er goretex, kan ofte være nokså varmt hvis det bare regner litegran.

Har du testet jakken noe? Min erfaring er at softshell blir ganske klamt. Lurer litt på om det bare er meg, syns alt som skal være vanntett blir klamt og at det egentlig funker best på litt friske høst og vårdager.

 

 

Har denne jakken, http://www.fjellsport.no/fjallraven-kalfjall-soft-shell-jakke-550.html Det er softshell og G1000. Veldig tynn softshell og kun på enkelte steder så den blir ikke klam. Trodde ikke den skulle tåle særlig med vann, men hadde den på en gang alle sluser plutselig åpnet seg og til min store overaskelse så var jeg like tørr under jakka. Tror det kan være en grei jakke til sykling til og fra jobb, dog ikke noe jeg ville dratt på lengre fjellturer med, selvom den muligens hadde taklet det fint også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du testet jakken noe? Min erfaring er at softshell blir ganske klamt. Lurer litt på om det bare er meg, syns alt som skal være vanntett blir klamt og at det egentlig funker best på litt friske høst og vårdager.

 

 

Har denne jakken, http://www.fjellsport.no/fjallraven-kalfjall-soft-shell-jakke-550.html Det er softshell og G1000. Veldig tynn softshell og kun på enkelte steder så den blir ikke klam. Trodde ikke den skulle tåle særlig med vann, men hadde den på en gang alle sluser plutselig åpnet seg og til min store overaskelse så var jeg like tørr under jakka. Tror det kan være en grei jakke til sykling til og fra jobb, dog ikke noe jeg ville dratt på lengre fjellturer med, selvom den muligens hadde taklet det fint også.

 

Nei, jeg har ikke testet den enda. Kjøpte den på søndag og bruker den i dag for første gang i pent vær uten å være i aktivitet.

 

Du har rett i at alle vanntette jakker er klamme. Derfor bør du helst kjøpe jakke med glidelåser under armene. Dermed kan du variere varmen inni jakken. Dette er et av de viktigste kravene til en regnjakke for meg. Det andre kravet er en god og romslig hette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det bare regner en smule mens du sykler, kan du også kjøpe en softshell. Jeg kjøpte en softshell jakke til en 100-lapp siste helg (med litt reklame på, men det er en bra jakke til meget bra pris). Den skal kunne tåle en vannkolonne på 6000mm. Det forundret meg at softshell virkelig skal være vanntett, men det skal den altså være. Er spent på å teste det ut.

 

Ekte regnjakker, selv om de er goretex, kan ofte være nokså varmt hvis det bare regner litegran.

 

Når det regner ganske let, så cykler jeg også bare i en anorak eller noget andet, som tørrer hurtigt igen. Men når det rigtig regner meget, så skal det være vandtæt. Og så bliver jeg alligevel våd, fordi kroppen ikke kan komme af med varmen (cykler 25 km hver dag). Det var derfor jeg tænkte et lag GoreTex kunne være smart, så man kan komme lidt af med "dampen" uden at blive våd af regnen. 

 

Men efter at have læst alle ovenstående svar tyder det på at GoreTex vist ikke er så magisk alligevel. Jeg har på fornemmelsen af man også bliver svedt med GoreTex og en lang cykeltur i rask tempo :-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg har ikke testet den enda. Kjøpte den på søndag og bruker den i dag for første gang i pent vær uten å være i aktivitet.

 

Du har rett i at alle vanntette jakker er klamme. Derfor bør du helst kjøpe jakke med glidelåser under armene. Dermed kan du variere varmen inni jakken. Dette er et av de viktigste kravene til en regnjakke for meg. Det andre kravet er en god og romslig hette.

Gore tex klærne mine har gode ventilasjonsmuligheter. Det hjelper jo så klart mye, men når det virkelig regner er det ikke aktuelt å åpne noe som helst :P Prob er vel mest om sommeren, når været er klamt i tillegg til at det bøtter ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

GoreTex og andre membraner puster, men de puster ikke nok til å slippe gjennom all damp fra kroppen raskt nok om man er i aktivitet. Det er derfor de aller fleste moderne jakker har glidelåser for lufting under armene. Skaff ei jakke med gode luftemuligheter. Min erfaring er at tynne lettvektsjakker klistrer seg for tett på mellomlagsplaggene. Da dannes kondens, altså vanndråper, og de slipper ikke gjennom membranen. En stivere jakke vil ha mer luft mellom jakka og mellomlaget, og dermed beholde mer av fuktigheten i dampform. (Dette er som sagt min erfaring, og jeg kan ikke påberope meg noe vitenskapelig belegg for det, annet enn at jeg har flere Norrønajakker, og lettvektsjakka er den som puster desidert dårligst og den stiveste best...)

 

Og til dette med vasking: Sentrifugering kan ødelegge membranen. Vask med vaskemiddel for slike plagg, uten sentrifugering, og heng til drypptørk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det är därför nätfoder är så bra. Det håller mer luft mellan ytterskikt och mellanlager. På köpet får man allämnt bättre luftning i jackan.

Vad jag vet finns inga Gore-TEX jackor på norska marknaden med nätfoder. Det finns några 2 lagers, men dessa är fodrade för att klara mycket låga temperaruter, eller skidkläder för alpinbruk (=sitta i heisen i stark vind).

 

Däremot finns jackor med nätfoder i andra material än Gore-TEX och då främst belagda material men även membranmaterial finns.

 

Varianten med att göra jackan hårdare fungerar "så där". Jag har en från klättermusen som gör jobbet ganska bra. Kraftig jacka som lämpar sig väl för vinterklättring och sådant. Men den är inte så bekväm, den är lite väl hård.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det är därför nätfoder är så bra. Det håller mer luft mellan ytterskikt och mellanlager. På köpet får man allämnt bättre luftning i jackan.

Vad jag vet finns inga Gore-TEX jackor på norska marknaden med nätfoder. Det finns några 2 lagers, men dessa är fodrade för att klara mycket låga temperaruter, eller skidkläder för alpinbruk (=sitta i heisen i stark vind).

 

Däremot finns jackor med nätfoder i andra material än Gore-TEX och då främst belagda material men även membranmaterial finns.

 

Varianten med att göra jackan hårdare fungerar "så där". Jag har en från klättermusen som gör jobbet ganska bra. Kraftig jacka som lämpar sig väl för vinterklättring och sådant. Men den är inte så bekväm, den är lite väl hård.

Hei

Helt enig med Johan2000 at netting for er bra i det meste - også klær uten membran. Plagget blir akkurat litt lunere, holder kondens på avstand ved membran plagg. Dannes rim av kondensen om vinteren er det også mulig å riste den ut gjennom nettingen.

Hvilke jakker uten GTX er det da som finnes med netting?

Hilsen

Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Helt enig med Johan2000 at netting for er bra i det meste - også klær uten membran. Plagget blir akkurat litt lunere, holder kondens på avstand ved membran plagg. Dannes rim av kondensen om vinteren er det også mulig å riste den ut gjennom nettingen.

Hvilke jakker uten GTX er det da som finnes med netting?

Hilsen

Elgen

Jeg har ikke så gode erfaringer fra jakker med nettingfór. Jakken blir tyngre og foret blir vått dersom man blir svett, resultat er at man blir klammere under gange og kaldere ved pauser. Personlig foretrekker jeg jakker uten fóring og bruker heller separate underplagg med netting, som f.eks. ullnetting. Men bevares, bare bra at det finnes ulike løsninger for ulike mennesker. Luftemuligheter er alfa & omega med mer heftige skalljakker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Senaste med nätfoder jag såg var av ett märke kallat "Jotunheim" eller nåt sånt. På Sport1. Troligen deras eget märke som dom köper in billigt från asien. Såg ut att vara OK kvaliet på sömmar och så.

Om det er samme kvalitet som på ullsokkene dems ville jeg styrt langt unna. De ble det hull i etter 2 vask.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.