Gå til innhold
  • Bli medlem

Vunnet telt - Helsport fjellheimen light


Emanuel Desperados

Anbefalte innlegg

Hi folks!

 

 

Jeg har vært så heldig å vunnet et Fjellheimen Light telt i en konkurranse.(http://www.helsport.no/no/produkter/TELT/_Pro/Fjellheimen_Light_Camp)

 

 

Det jeg rett og slett lurer på, er hvordan disse light teltene fra Helsport klarer seg i ruskevær og om noen også har erfaringer med vinterbruk og om det er forsvarlig i "vennelige" elementer (litt snø/vind)

 

 

Innbiller meg jo at det er inngått komprimiss på både duk og stenger i et såkalt "light" telt for å få ned vekten..

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mitt Ringstind 2 Light klarer seg i allefall godt i ruskevær. Har testet det i så heftig vær som en kan oppleve i fjellheimen, uten at det bukka under selv om det kun har èn stang. Materialene og stengene er gode nok til å tåle det aller meste. Det er opp til deg hvor god du er til å sette opp teltet stramt, med god plugging og bardunering. Superlight-teltene, derimot, tør jeg ikke si så mye om siden jeg ikke har erfaring med de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt Ringstind 2 Light klarer seg i allefall godt i ruskevær. Har testet det i så heftig vær som en kan oppleve i fjellheimen, uten at det bukka under selv om det kun har èn stang. Materialene og stengene er gode nok til å tåle det aller meste. Det er opp til deg hvor god du er til å sette opp teltet stramt, med god plugging og bardunering. Superlight-teltene, derimot, tør jeg ikke si så mye om siden jeg ikke har erfaring med de.

 

Høres bra ut :) Har du testet det noe vinterstid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er vel det samme Fjellheimen Camp som har vært "i alle år". Vektene er ihvertfall nesten uforandret fra det teltet jeg hadde for 4 år siden.

 

Dette teltet som du har vunnet tåler nok alt av sommervær. Dersom du ikke stoler på teltet ditt uansett vindstyrke, så setter du teltet ned i terrenget. Da helst bak steiner, åsrygger, skogholt ogsåvidere. Tenk vindbremser. Om det er brukbart også under snøfall beror på lufteløsningen. På 2007 modellen som jeg hadde, så var det lufting helt nede ved bakken. Når nysnøen da la seg oppå duken ble luftingen tettet helt igjen. Men vintertelt pleier jo igjen å veie 4-6kg, så jeg og de fleste andre har konsekvent minst to telt. Ett til barmark og ett til snø :smile:

 

Edit:

 

Tittet nøyere på bildene og det ser ut til at luftekanalen er flyttet opp på teltet, slik at det kan brukes i snøvær. Godt valg av Helsport.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ifølge Helsport selv tilhører teltet PRO-segmentet - for de vekt- og volumbevisste. PRO-telt skal også tåle mer enn de som tilhører TREK-segmentet. Øverste trinn på sigen er Ekstrem. Der finner du typiske vinter- og ekspedisjonstelt. Med andre ord ville jg, uten at ejg har teltet selv, stolt fullt og helt på at dette teltet holder utmerket til normal bruk, så lenge du ikke skal gå over Grønland eller ligge på Hardangervidda hele Januar måned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer

Det heter Light fra i år, meen det er ikke så light i så måte. Er omtrent samme specs som tidligere år. Er vel noen småjusteringer på det i tillegg til at de fra 2013 begynte bruke DAC stenger på Pro og Xtrem teltene. Fjellheimen Superlight er derimot noe annet, kanskje slike telt du er skeptisk till.

De endret lufting på det meste av pro serien for noen år siden så de skulle være bedre til vinterbruk.,Fjellheimen teltene finnes nok i ganske mange hjem rundt i landet så det er godt utprøvd. KOmmer som regel veldig bra i tester.

Finnes og en xtrem versjon av det. Det har stormmatter og litt kraftigere ytterduk. Også et mye brukt telt.

 

Du kan nok trygt bruke teltet vår/sommmer/høst selv i ruskevær. Vinterstid fungerer det sikkert helt fint så lenge du unngår full storm i åpent landskap.

Skulle jeg kjøpt et 3 manns telt hadde nok det vært en av kandidatene jeg ville sett på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres bra ut :) Har du testet det noe vinterstid?

 

 

Har testa det på våren. Brukt det på snø ved flere anledninger. Verste vindforhold jeg har opplevd, er da det slo inn en skikkelig vårstorm over fjellet mai 2012. Da ble det målt styrke 26 i Tromsø by. På fjellet var det ikke mindre. Uheldigvis stod teltet mitt slik at bardunene var motsatt i forhold til vindretningen (På Ringstind er det kun barduner på ene siden av midtstanga). Dermed ble teltet lagt skinnflatt, og midtstanga tok imot utrolig med juling. Dette varte hele natta, og da jeg stod opp på mårran (med "bare kuling" uttafor), var det kun en bittebitteliten plass over stanga et sted hvor det var tegn på slitasje etter nattens sponhælvete. Utrolig nok var det ikke hull i duken. Valgte likevel å forsterke stedet da jeg kom hjem med lappesettet jeg fikk levert med teltet. Så jeg går i allefall god for duk-kvaliteten!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.