Gå til innhold
  • Bli medlem

Gå inn Lundhags Ranger high


Augon

Anbefalte innlegg

Heisann, alle sammen!

 

Jeg har nylig kjøpt meg nye støvler(Lundhags Ranger high), men klarer ikke å finne informasjon om hvordan man skal gå de inn.

Trenger jeg i det hele tatt å gå de inn? De har jo gummi nederst, så det er vel begreneset hva jeg får gjort.

 

I samme slengen lurer jeg på hva slags impregnering jeg bør bruke. Bør jeg satse på Lundhags egen?

 

Mye spørsmål og lite bidrag fra meg. Det skal snu snart:)

 

Med vennlig hilsen

Augon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg gikk ikke inn mine, satte bare på gnagsårplaster så jeg skulle være sikker. Er jo som du sier, begrenset hva man får gjort med gummien. Jeg bruker Lundhags sin impregnering og syns den funker fint. Bruker den på andre støvler også. Klarer ikke få mine helt tette nederst der snøringa begynner, men ellers er jeg veldig fornøyd med støvlene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker Nikwax til å impregnere mine Lundhagssko.

Har ikke problemer med at skoen lekker.

http://www.gmax.no/produkt/502978(BC_3)/nikwax-aqueous-l%C3%A6rimpregnering-n%C3%B8ytral/

 

Er det den med litt sånn vokskonsistens? Isåfall har jeg brukt den før og syns ikke den beskyttet skinnet like godt som Lundhags sin. Nå er ikke Lundhagsstøvlene like utsatt for slitasje som andre støvler, men brukte Nikiwax på et par Alfastøvler og de så ikke ut et par dager på Hardangervidda. Skinnet er fullstendig oppskrapet, har gått i lignende terreng med støvler jeg har gnidd inn med Lundhags og de har klart seg mye bedre. Når det er sagt så har jeg en tendens til å gå alle andre steder enn der det er sti så støvlene får litt hard medfart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er den med vokskonsistens. Mine Lundhagsstøvler er 10 år gamle, og har kun brukt denne.

Skoen jeg er fortsatt fin i skinnet. Når jeg kjøpte de het de Scout, men heter nå Forest.

http://www.lundhags.se/product/16323/forest

Kanskje det er annet skinn på de?

 

Jeg har ikke prøvd nikiwax på Lundhagsstøvlene. Siden det er gummi nederst får de ikke samme slitasje som andre fjellstøvler. Kan tenke meg at voksen holder vannet bedre ute enn Lundhags sin, men tror Lundhags beskytter skinnet bedre. Er jo nederst der Lundhags har gummi at de andre støvlene mine har fått hard medfart. Kanskje jeg burde prøve nikiwax på Lundhagsstøvlene og holde meg til Lundhags på de andre støvlene, de har goretex så der er det mer om å gjøre å holde skinnet helt, syns voksen slites for fort bort der hvor støvelen hele tiden gnisser borti lyng og stein.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lundhags har svinelær i nederste del. Dette læret utvider seg ikke med tiden, slik for eksempel okselær gjør (svinelæret krymper heller litt). Det er derfor smart å tenke på å ikke ha alt for tynne sokker i når man går dem inn, og de bør brukes med jevne mellomrom. De tar nok litt mer tid å gå inn enn de fleste andre, men til gjengjeld holder de veldig lenge om de behandles godt.

 

http://www.lundhags.se/take-care-of-your-boots/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil anbefale ( slik Lundhags gjør) å bruke to par innerstrømpe/sokker i Lundhags støvler. En kan klare seg uten det, men det er et godt tips. Bruker sjøl Syncro og Husky fra Lundhags og er svært fornøyd. Med Syncro'ene gikk jeg dem inn gjennom myr og gjørma men men ... det er en annen historie ;) Lykke til med nye støvler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil anbefale ( slik Lundhags gjør) å bruke to par innerstrømpe/sokker i Lundhags støvler. En kan klare seg uten det, men det er et godt tips. Bruker sjøl Syncro og Husky fra Lundhags og er svært fornøyd. Med Syncro'ene gikk jeg dem inn gjennom myr og gjørma men men ... det er en annen historie ;) Lykke til med nye støvler

 

Har du samanlikningsgrunnlag opp i mot andre jaktstøvlar som til dømes Alfa Bever og Crispi Hunter? Eg har Alfa Bever og Bever Pro, men når desse skal pensjonerast så vurderer eg Lundhags.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du samanlikningsgrunnlag opp i mot andre jaktstøvlar som til dømes Alfa Bever og Crispi Hunter? Eg har Alfa Bever og Bever Pro, men når desse skal pensjonerast så vurderer eg Lundhags.

Dessverre ikke ( kun M77 fra tidligere ) men Syncro har jeg hatt i fem år og er svært fornøyd med at det er "god" plass i dem, de gir god ankelstøtte samt at de IKKE HAR GORETEX (skal ikke komme inn på det nå). Ellers er de rett og slett komfortable nå på sensommer/høst samt tidlig vår, holder meg tørre og er grei å holde vedlike. Og ikke minst at Lundhags har muligheter til å reparere dem om noe skulle slites ut f.eks!

 

Husky'n er mine vinterstøvler med filtsokker, bruker dem mest til trugene,

Vet at XXL har en del av Lundhags sortimang så det er muligheter å prøve dem der ;), og jeg håper at du finner et par som passer ;

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du samanlikningsgrunnlag opp i mot andre jaktstøvlar som til dømes Alfa Bever og Crispi Hunter? Eg har Alfa Bever og Bever Pro, men når desse skal pensjonerast så vurderer eg Lundhags.

 

Jeg har Lundhags Mira og Alfa Bever. For meg fungerer de godt til hvert sitt formål. Lundhags blir for kalde for meg om jeg må gå i snø, bruker de mest om sommeren, Bever blir ofte for varmt om sommeren men er passe på senhøsten og vinteren. Uten at jeg skal si det med 100% sikkerhet så tror jeg Lundhags er litt mer slitesterke, spes om man går mye utenfor sti. De er relativt like i lesten. Hørt fler si at passer du i Alfa så passer du i Lundhags. Jeg har samme str i begge støvlene. Syns Alfastøvlene kanskje er hakket mer behagelige, antageligvis fordi de har for, men tror ikke det hadde vært noe problem om det ikke hadde vært for at jeg har noen ødelagte nerver som gjør at selv sokker kan være vondt til tider. Jeg "sliter" med at Lundhags trekker litt vann ved lissehempene, men har også stått i bekker uten å bli våt. Kan være, som TomasF sier, at nikiwax holder vannet ute bedre enn det Lundhags sin egne gjør. Fordelen med Lundhags er at de tørker igjen, det gjør ikke goretexstøvler, gummien nederst er også smart, beskytter både mot vann og slitasje, de er også lettere enn Bever. Men jeg vet ikke om jeg klarer svare på hvem som er best, er veldig fornøyd med både bever og mira.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jeg har hatt mine Lundhags Syncro high, og var ekstremt fornøyd med dem. Har brukt dem i hele landet, i alt slags vær til alt slags bruk. De var helt tette og greie å tørke. Så røk sømmen på indre siden ved ankelen i begge skoene, og de er lekk... Brukte veldig kort tid på å gå dem in, har brukt bievoks på de som impregnering. Ser veldig fine ut og minimalt med slitasje. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt et par høye Lundhags som ligner på Ranger. De varte i veldig mange år og er noe av det beste jeg har hatt.

Så kjøpte jeg et par lave Salomon sko. Bare sorgen.

Så ble det Alfa Hjerkin Pro. Fremdeles ikke fornøyd.

I sommer ble det, etter en del frem og tilbake, et par nye Lundhags Syncro.

Disse skoene passet med en gang og jeg har ikke hatt et eneste gnagsår. Første turen var på ca. 5 timer og skoene føltes som om de var laget spesielt til min fot.

Tidligere har jeg alltid hørt at Lundhags tar det lang tid å gå inn. Dette ser det nå ut til er blitt historie.

Lundhags ranger er ikke polstret i skaftene og burde derfor være ganske enkle å gå inn. Det er stort sett bare området rundt ankelen som former seg og dette tar vanligvis ikke lang tid.

Til mine gamle Lundhags brukte jeg en impregnering som, hvis jeg ikke husker feil, heter Dry skin. En stor flat boks med en litt fast impregnering som jeg masserte inn i læret med fingrene, og mest på sømmene.

Hva du bør gjøre med gummien vet jeg ikke, men det lå et lite hefte i esken til mine nye Syncro. Jeg får vel sjekke om det står noe her.

Hvis du bruker Lundhags egen impregnering så burde det ikke være noen fare for at du gjør noe galt. Bruk fingrene og masser impregneringen inn i læret og la støvlene stå og hvile seg en stund før du tørker bort overflødig impregnering og pusser overflaten litt blank.

Tidligere hadde gummien på Lundhags en tendens til å krympe noe og bli hard. Dette har skjedd med mine gamle støvler, men da jeg kjøpte nye så mente ekspeditøren i butikken at dette ikke var noe problem lenger. Derfor kjøpte jeg ikke mine nye støvler et nummer for store, noe som ble anbefalt for en del år siden.

Nå blir det spennende å se om dette stemmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lundhags har en "guffe" man kan smøre på gummien, men de sier også at gummien ikke trenger noe behandling. Jeg fikk beskjed der jeg kjøpte støvlene mine at det kanskje kunne være greit å smøre på av og til for at gummien ikke skulle bli hard, men han trodde ikke det var noe vits i å gjøre det før de var blitt noen år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.