Gå til innhold
  • Bli medlem

Tips om ny bensin brenner


4x4

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Har dere noen tips til nye bensin brenner?.

 

Hadde først omnifuel, der pumpa røyk (den gamle alu versjonen). Og blei erstattet av coleman 442. Nå har den og tatt kvelden, etter litt sløv smøre service fra eieren ;-) Vudere nesten å kjøpe ny 442, men tenkte å sjekke om det har dukket opp noe nytt dei siste 10åra :smile:

 

 

Har kikket på: 

Soto muka

Coleman Denali
 

ellers åpen for forslag

 

mvh

André

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei

Jeg har Primus Omnifuel, denne har jeg ikke hatt noe problemer med.

Eneste problemet jeg hadde var at jeg glemte pumpen min når jeg skulle på fjelltur i sommer, så da måtte jeg kjøpe meg et nytt sett. Dette gjør at jeg nå sitter med 2 komplette omnifuel primuser, å skal selge en vist du er interessert.

 

Jeg bruker denne mest på gass, men i sommer brant jeg lampeolje.

Har å noen kjenninger som bruker MSR brennere, som dem og er fornøyd med.

 

Hilsen

 

Markus S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min Optimus Nova har både gledet og ergret meg de rundt 10 årene jeg har brukt den. 4 ganger har den sviktet på tur, slik at jeg ikke kunne bruke den. Sist nå i sommer da det ikke ville komme drivstoff fram til dysa. Prøvde forskjellige triks til å feilsøke. Skrudde av slangen og tok ut filteret. Skrudde ut dysa og tok ut rensenåla, men ingen ting hjalp.Etter en stund virket den plutselig, men da jeg skulle skru brenneren sammen med stativ/sokkel brakk skruen slik at den nå i praksis er ødelagt. Mulig det var ett rusk en eller annen plass i systemet. En gang løsnet stigerøret ( det tynne plastrøret inne i tanken) og ble liggende løst inne i tanken, slik at primusen ikke virket. Fikk stappet det på plass slik at den fungerte sånn noenlunde, men ved litt uvøren håndtering av tanken løsnet det igjen. Måtte kjøpe ny pumpe etter turen. Slikt irriterer. Har kommet til at ny primus må kjøpes, og jeg tror ikke det blir en ny Nova, med mindre noen her inne klarer å overbevise meg om noe annet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt en MSR Whisperlite Interational endel år, og den får jobben gjort.

Det er litt ulike Whisperlite modeller:

* Whisperlite er en ren bensinbrenner.

* Whisperlite International kan også brenne parafin, ihvertfall på sommeren.

* Whisperlite Universal skal i tillegg kunne brenne gass.

Noen omtaler:

http://www.fjellforum.no/topic/26825-primus-og-kokesystem-msr-whisperlite-international/

http://www.fjellforum.no/topic/24406-hva-har-du-kjøpt-nå/page-18#entry261914

http://www.cascadedesigns.com/en/msr/stoves/simple-cooking/whisperlite-international-2012/product

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trur eg holde meg unna Optimus, har 2 kamerater som skrudde alt for mye på dei enn vintertur. Den typen hadde magnet som sko rense dysen.

MSR har eg aldri sett i aksjon.

 

Kikke litt på omnifuel og omnilite ti. Og heller kjøpe sånn burner cap utenom. http://quietstove.com/quietstove/index.html

 

Selge omnifuel på gmax for 999,- nå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har både Primus sin Omnifuel og Whisperlite. Begge har fungert utmerket i flere år. Hoved forskjellen på disse er to ting slik jeg ser det: Omnifuelen har lengre og mer fleksibel slange. Dette er en fordel når brenneren skal settes opp op en flat stein i teltet, men dette er ikke noe stor sak. Den andre forskjellen er lyden. Omnifuelen bråker som en jetmaskin, mens Whisperlite er betydlig mer stillegående.

Selv om pumpa til whisperlite ser mer 'plastik' ut har jeg aldri opplevd dette som noe problem. Whisperlite er også lettere en omnifuel'en. Mitt førstevalg på tur er Whisperlite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler Kovea booster+1.  Hatt mye primuser, bl.a. en omnifuel som brant veldig ujevnt og lagde trøbbel på flere turer. Koveaen er utrolig stabil. Aldri hatt trøbbel med den, og er lett å justere effekten på også. Det er det ikke alle som er (msr har bare helt av/helt fullt justering på noen av sine). Det er mye tester som underbygger dette også. Men den går på (miljø)bensin og gass, som om det viktig å kunne fyre med parafin eller diesel, så er den jo ikke greia..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en bekjent som har hatt Soto Muka i snart 2 år, sier at det er det greieste han har brukt, men det gjenstår å se hvor lang levetid den har.

 

Er selv Nova fan, men som ren bensinbrenner går jeg fortsatt for brukte 442 fra Coleman.

 

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Har dere noen tips til nye bensin brenner?.

 

Hadde først omnifuel, der pumpa røyk (den gamle alu versjonen). Og blei erstattet av coleman 442. Nå har den og tatt kvelden, etter litt sløv smøre service fra eieren ;-) Vudere nesten å kjøpe ny 442, men tenkte å sjekke om det har dukket opp noe nytt dei siste 10åra :smile:

 

 

Har kikket på: 

Soto muka

Coleman Denali

 

ellers åpen for forslag

 

mvh

André

 

Du burde sjekke ut denne http://www.cascadedesigns.com/en/msr/stoves/rapid-cooking/xgk-ex/product

 

Det finnes en del forskjellige varianter, meget stabilt og mye varme..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg få låne tråden til et spørsmål? Jeg har Omnifuel som jeg er kjempefornøyd med, men jeg lurer bare på om følgende er ok: Når jeg er på tur, lar jeg alltid pumpa stå i alu-flasken og skrur av slangen der. Da er brennerdelen og slangen i et stykke i posen og flasken + pumpa for seg. Er det ok, eller tar dere av pumpa også og "korker" aluflasken når dere er ute over tid? Hilsen Cathrine :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg få låne tråden til et spørsmål? Jeg har Omnifuel som jeg er kjempefornøyd med, men jeg lurer bare på om følgende er ok: Når jeg er på tur, lar jeg alltid pumpa stå i alu-flasken og skrur av slangen der. Da er brennerdelen og slangen i et stykke i posen og flasken + pumpa for seg. Er det ok, eller tar dere av pumpa også og "korker" aluflasken når dere er ute over tid? Hilsen Cathrine :)

Det er vanlig å la pumpen stå i flasken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt Sota Muka i nesten tre år nå og er veldig fornøyd. Det er få som slår den på snøsmelting! Skal jeg kikke på noe er det at den ikke bruker standard brenselflasker og at den ikke egner seg til "simring"

 

Bruker også MSR Whisperlite en del og er meget fornøyd med den også. På den trekker det ned at det legger seg et lag med sot på undersiden etter forvarmingen. Kan redusere sotingen en del ved å forvarme med rødsprit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt omnifuel'en min siden engang på nittitallet. Aldri hatt problemer med den. Ca. 40 bruksdøgn i gjennom hele året. Byttet dyse og filt i vinter, bare for å ha det gjort..
Bruker mest bensin Alkylat, ArX og Primus Powerfuel (foretrekker førstnevnte). Selger mye brennere i sjappa og primus er utvilsomt den med minst trøbbel med. 
Går nå å lukter på OmniLite Ti til sommerbruk og toppturer.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en 442 som jeg er ganske fornøyd med, men Coleman har ganske stygge tall generellt for CO på brennerene, så du bør ikke bruke den inne i teltet. Men ellers er det jo en super sak.

Jeg synes nå uansett at SVEA 123 er uslåelig til det meste, og kombinert med et Primus LiTech Trek kjelesett er den det mest pålitlige jeg har hatt. Og lyden er jo bare koselig, for da vet man at kaffen/ maten er på gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg synes nå uansett at SVEA 123 er uslåelig til det meste, og kombinert med et Primus LiTech Trek kjelesett er den det mest pålitlige jeg har hatt. Og lyden er jo bare koselig, for da vet man at kaffen/ maten er på gang.

 

Med ein passande plastboks i mellom, vert ikkje kjelen oppskrapa, og eventuelt besinsøl endar ikkje i maten. Kjelen min er ein Primus EtaPower kjele med varmeribber under.

post-2690-0-91141100-1353513953.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv en 442. Syntes det er en genial brenner. Selvfølgelig har bruktsområde mye å si, men den funker utmerket i barmarkssesongen. Uansett hva du gjør så er det jo en fordel å reparere 442en. Hør med Vidar på www.uniflamesupply.no/

Trur alt håp var ute for min, rusta istykker nedi bunen av pumpehullet. 5år med hardt bruk og slarveskap. Så eg må sei an imponerte. Men nå blir det omnifuel, så får eg legge inn ein rutine med sjekk av smøring av pakninger :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.