Gå til innhold
  • Bli medlem

Trenger ny knallvarm vinterpose i dun. Forslag?


Ullsokk

Anbefalte innlegg

Mye bra priser ute å går nå, tenkte å gjøre innkjøp til vinteren siden min vinterpose arves bort til min bedre halvdel. ;)

 

Jeg trenger standard-størrelse, har brukt et monster fra RAB som jeg syntes var altfor vid. Kikker på poser fra ME, har en Xero 550 som jeg er godt fornøyd med. Kjøper gjerne så varm pose som mulig, vil sove godt i -30..

 

Har sett på ME Extreme Everest til 5400,- og ME Glacier 1250 til 4199,-. Er føles Everest stor i forhold til Glacier? Hva ville dere gått for, eller er det andre poser til "ok" pris jeg bør kikke på?

 

Takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mye bra priser ute å går nå, tenkte å gjøre innkjøp til vinteren siden min vinterpose arves bort til min bedre halvdel. ;)

 

Jeg trenger standard-størrelse, har brukt et monster fra RAB som jeg syntes var altfor vid. Kikker på poser fra ME, har en Xero 550 som jeg er godt fornøyd med. Kjøper gjerne så varm pose som mulig, vil sove godt i -30..

 

Har sett på ME Extreme Everest til 5400,- og ME Glacier 1250 til 4199,-. Er føles Everest stor i forhold til Glacier? Hva ville dere gått for, eller er det andre poser til "ok" pris jeg bør kikke på?

 

Takk for svar!

Hva er "knallvarm"? Jeg har hatt flere varme dunposer, men min Helsport Polheim har jeg vært mest fornøyd med. Minus 25/30 C. Varmere poser er så himla store og tunge, denne er godt kompromiss til norsk bruk. God erfaring også på kalde fjell i utlandet.

Se. http://www.helsport.no/no/produkter/SOVEPOSER_helsport/_XTREM/Polheim

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med en Rab Expedition 1200? Har denne, og ligger som regel med god lufting i glidelås og hette om vinteren. Har ikke fått testa den i det barskeste været ennå, men den er betydelig varmere enn MH Phantom 0 posen min som har holdt alt den har lovet ned til minus 15-20. Skal være mulig å få for rundt 5000, ferdig importert. Linken under er en av flere britiske eksempel. Ser at Rab også har laget en versjon med 200 gram mer dun i.

 

http://www.towerridge.co.uk/index.php?main_page=product_info&cPath=3_23&products_id=689&zenid=fad6017ee30e5d23251793c45485af1f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helsport Polheim er notert. Veier den 2,1 eller er det bob-bob?

 

Morsomt at du nevner Rab. Jeg har en Expedition 1100, det er den som går i arv. Har vært veldig nøgd med denne, god og varm, eneste posen jeg aldri har frosset i, uansett vær. Digger glidelåsløsningen med kort glidelås men hel ekstra innerflapp for å få større pose når det trengs. Har Rab 1200 denne løsningen? Ulempen er at den kan bli for romslig, bruker for lang tid å varme opp posen, ligger og holder i innertrekket for å få posen godt nok rundt meg. Fordelen er at jeg får plass til dunjakka ved behov inni der, men da må det være kaldt nok. Tung monsterjævel; den veier litt over 2900 gram...

 

Knallvarm: så varm at jeg sover godt uansett (norsk) temperatur. :P  Hilsen Frysepinn. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en ME Everest som jag har använt under ett par dagar på finnmarksvidda i mars månad, kanske -25/30 under nätterna. Den var veldig varm och go. Nu sov vi riktigt nog i lavvu men den blir ju väldigt kall när man inte eldar. Everest soveposen är extremt varm och meget välgjord. Har ikke provat Glacier 1250 men den är säkert god den också.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helsport Polheim er notert. Veier den 2,1 eller er det bob-bob?

 

Morsomt at du nevner Rab. Jeg har en Expedition 1100, det er den som går i arv. Har vært veldig nøgd med denne, god og varm, eneste posen jeg aldri har frosset i, uansett vær. Digger glidelåsløsningen med kort glidelås men hel ekstra innerflapp for å få større pose når det trengs. Har Rab 1200 denne løsningen? Ulempen er at den kan bli for romslig, bruker for lang tid å varme opp posen, ligger og holder i innertrekket for å få posen godt nok rundt meg. Fordelen er at jeg får plass til dunjakka ved behov inni der, men da må det være kaldt nok. Tung monsterjævel; den veier litt over 2900 gram...

 

Knallvarm: så varm at jeg sover godt uansett (norsk) temperatur. :P  Hilsen Frysepinn. 

Den der regulerbare løsningen tilhører nok forrige generasjon med Expeditionposer. Denne har ca 4/5 glidelås, og har romslig skulderbredde med 80 cm. Selv er jeg medium størrelse, og har riiikelig plass. Fordelen er at sammenlignet med den forrige du har, er denne lett: nokså nøyaktig 2 kg inkludert medfølgende vanntett pakkpose. Så spørsmålet er egentlig bare, som du påpeker, hvorvidt det er et pluss eller minus med god skulderplass som også må varmes opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt ME Everest jevnlig siden 2009. Har bla. brukt den på Grønland, i Russlad og i høyfjellet i Norge, og har bare gode erfaringer. Brukt på ca 70 overnattinger og posen er like fin. Har aldri vært kald i denne. Kaldeste temperatur jeg har sovet i har vel vært -35 og det opplevdes som varmt og godt. Har hatt mange netter rundt -20. Posen er kanskje for varm dersom temperaturen er varmere enn ca -5.

 

Jeg har begrenset erfaringer med andre poser i dette segmentet men Everest har i alle fall fungert godt for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv ME Everest og jeg er super glad for den! Har ligget i den i minus 30 grader i Tafjordfjellene i januar og jeg havde bare uldsokker og tyndt uldundertøj på. Havde det godt og varmt!! Jeg er selv 195cm og 110kg så den føltes lidt trang at sove i. Dette er dog bare tilvænning. Jeg kan anbefale den på det varmeste...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helsport Polheim er notert. Veier den 2,1 eller er det bob-bob?

 

Morsomt at du nevner Rab. Jeg har en Expedition 1100, det er den som går i arv. Har vært veldig nøgd med denne, god og varm, eneste posen jeg aldri har frosset i, uansett vær. Digger glidelåsløsningen med kort glidelås men hel ekstra innerflapp for å få større pose når det trengs. Har Rab 1200 denne løsningen? Ulempen er at den kan bli for romslig, bruker for lang tid å varme opp posen, ligger og holder i innertrekket for å få posen godt nok rundt meg. Fordelen er at jeg får plass til dunjakka ved behov inni der, men da må det være kaldt nok. Tung monsterjævel; den veier litt over 2900 gram...

 

Knallvarm: så varm at jeg sover godt uansett (norsk) temperatur. :P  Hilsen Frysepinn. 

Den veier faktisk 2,1 kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.