Gå til innhold
  • Bli medlem

Valg av telt.


Skog og fjell.

Anbefalte innlegg

Hei:)

 

Sitter å skal velge telt for helårsbruk. Har sett på Fjellreven Akka Endurance 3, er det noen som har erfaringer med dette? Eller andre telt fra Fjellreven. Har også sett på Helsport fjellheime light 3 camp, det er kanskje ikke like godt egnet for bruk vinterstid?

 

Alle tips og erfaringer mottas med takknemlighet;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Masse å velge i på markedet. Litt avhengig av antall pers du primært skal bruke det til. Lengde på personer. Er helårsbruk vintertur i marka eller skal du på snaufjellet også?. Vekt og pris

Litt lettere da. Noen telt er f.eks supre hvis man ikke er for lang mens for de lange vil man subbe for mye på duken. Så utforming på teltet vil og være en faktor i forhold til bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teltet vil bli brukt på snaufjellet både vinter som sommer. Lengden er viktig da jeg er nærmere 1.90. Grunnen til at jeg ønsker telt for tre personer er at det passer fint for 2, i hvert fall vinterstid når man gjerne har mer utstyr. Ønsker tunneltelt, med god plass i forteltet. Prismessig vil jeg ikke overstig 5000 kr. Noen tips? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bærer ekstra vekt om sommeren dersom du skal ha et telt som også skal fungere godt på snaufjellet om vinteren. Hvis du aksepterer at fotenden på soveposen subber i taket på innerteltet så er Fjellheimen xtrem et greit valg

http://www.xxl.no/Root/Villmark/Telt-og-Soveposer/Telt/helsport-Fjellheimen-X-Trem-3-Camp-Telt/p/1037128_1_Style

 

Dersom du ikke synes subbing er greit, så er Svea eller Hilleberg Keron 3GT bra valg, men tyngere og dyrere.

http://www.xxl.no/Root/Villmark/Telt-og-Soveposer/Telt/helsport-Svea-3-camp-Telt/p/1072616_1_Style

 

Skulle jeg valt et telt med dine krav, ville det blitt Hilleberg Kaitum 3GT. Men unntak av pris, da. Merk at Kaitum (merkelig nok) ikke har myggnetting i ventilene i yttertelt/fortelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helsport Svalbard har lenger lengde på innertelt enn de fleste andre. Vanlig har 250cm og High versjon 240. Jeg har vnlig og har ingen problemer med sub av pose mot duk selv på Exped 9 underlag. Jeg er 186cm.Men vanlig versjon har ikke mer takhlyde enn 100cm. Har ikke testet highversjonen. Vanlig får du for 5500 på XXL så det er ikke mye over budsjett.

 

Keron 3 GT er og et godt valg. Liggelengde "bare" 220cm men det har rett endevegg. Men det koster ikke 5000 da.

Helsport Svea blir noe av det samme på lengde og vegger.

 

Litt egenerfaring med liggelengde i telt. BRuker som regel noen kuppeltelt fra USA. De er 229cm i lengde på innertelt og har bratte vegger. Her fungerer det fint og ligge på 7cm underlag uten å komme borti duk. Men jeg sover oftest på magen med hendene ovenfor liggeunderlaget(ikke på vinter da). Da toucher jeg akkurat duk. Men siden vegger er rette blir det ikke noe "heng".

På Svalbard teltet er det ikke noe problem med 250cm. Der legger jeg ofte litt klær i mellom fotenden på liggeunderlaget og duken.

 

Nå er alle de nevnte ekstremtelt. Vil fungere hele året men det blir noe mer vekt å dra på sommerstid enn nødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei:)

 

Sitter å skal velge telt for helårsbruk. Har sett på Fjellreven Akka Endurance 3, er det noen som har erfaringer med dette? Eller andre telt fra Fjellreven. Har også sett på Helsport fjellheime light 3 camp, det er kanskje ikke like godt egnet for bruk vinterstid?

 

Alle tips og erfaringer mottas med takknemlighet;)

 

Jeg har ikke erfaring med Akka Endurance , men brukt Akka Dome nå i år. Jeg har alltid hatt Helsport telt i alle år og var derfor skeptisk til å prøve noe annet. Jeg ville ha to innganger/fortelt og jeg ville ha god utsikt. Dessuten ser jeg fordelen med et selvstående telt.

 

Akka Dome er et helårstelt men mangler storm-matter. Det er likevel etter min mening viktig å tenke på om man trenger dette på et telt som skal brukes hele året. Jeg er ingen vintertelter men har merket at telt med storm-matter ofte stiller strenge krav til lufting og blir ofte klamme om sommeren. For meg er allround egenskapene viktigere enn enkelt egenskaper. Et sommertelt kan ikke brukes om vinteren , et vintertelt kan brukes om sommeren med de problemer det kan gi , et helårstelt kan brukes hele året med gode resultater. Så mitt råd er å ikke kjøpe et dedikert vintertelt hvis du tenker å telte like mye eller mer, ellers i året. Et helårstelt holder etter min mening i massevis.

 

Akka Dome har overrasket meg stort , det er enkelt og slå opp og kan flyttes rundt etter at det er slått opp. Inngangene er store og forteltene fine nok til at man kan sitte i innerteltet og lage mat i ytterteltet. Det er veldig vindstabilt med gode løsninger for barduner og fester. Det er veldig god lufting i teltet og klart bedre enn tradisjonelle tunnelltelt. For ikke å snakke om utsikten man kan få i dette teltet. Teltet inneholder også mange lommer og hylle i tak for oppbevaring av småting. Jeg synes også at teltet er rommelig og har god sittehøyde.

Kvaliteten virker veldig god og fullt på høyde med Helsport teltene jeg har hatt. Jeg liker også den blå fargen som gjør at jeg føler lyset i teltet veldig behagelig , jeg sover bedre i det blå lyset enn i de gule/orange innerteltene jeg tidligere har vært vant med.

Pakkeposen er også god og har aldri problemer med å få teltet oppi pakkeposen.

 

Eneste ulempen jeg kan komme på er vekten på 3 kg , der konkurrerende telt gjerne veier et halv til et kilo mindre. Men for meg er det viktigere med løsninger, komfort og kvalitet. Søvn og hvile er viktig på tur om man skal trives :smile:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke lett kompromiss. Har brukt fjellheimen gt 3 på vinter i lavfjellet og det gikk greit. Men litt trangt i fotenden (kan bli vått der) og litt dårlig ventilasjon. Men for all del- det er et bra helårstelt. Ville kanskje tatt en kikk på Terra Nova på salg (sportslageret), som er noe lettere med tanke på sommerturene. Selv har jeg to+ telt,Hilleberg Keron til vinter og høyfjell, Big agnes Copper spur ul2 til sommer (1,7 kg).

post-3478-0-88507800-1377764805_thumb.jp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Eneste ulempen jeg kan komme på er vekten på 3 kg , der konkurrerende telt gjerne veier et halv til et kilo mindre. Men for meg er det viktigere med løsninger, komfort og kvalitet. Søvn og hvile er viktig på tur om man skal trives :smile:

 

 

Det er helt utvilsomt. Teltet er tross alt boligen en skal oppholde seg i, og sove i. Det er shelteret man har hvis uværet bryter løs. Om jeg da bærer på et kilo ekstra for et telt jeg VET jeg kan stole på under alle slags forhold, så er det helt greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke erfaring med Akka Endurance , men brukt Akka Dome nå i år. Jeg har alltid hatt Helsport telt i alle år og var derfor skeptisk til å prøve noe annet. Jeg ville ha to innganger/fortelt og jeg ville ha god utsikt. Dessuten ser jeg fordelen med et selvstående telt.

 

Akka Dome er et helårstelt men mangler storm-matter. Det er likevel etter min mening viktig å tenke på om man trenger dette på et telt som skal brukes hele året. Jeg er ingen vintertelter men har merket at telt med storm-matter ofte stiller strenge krav til lufting og blir ofte klamme om sommeren. For meg er allround egenskapene viktigere enn enkelt egenskaper. Et sommertelt kan ikke brukes om vinteren , et vintertelt kan brukes om sommeren med de problemer det kan gi , et helårstelt kan brukes hele året med gode resultater. Så mitt råd er å ikke kjøpe et dedikert vintertelt hvis du tenker å telte like mye eller mer, ellers i året. Et helårstelt holder etter min mening i massevis.

 

Akka Dome har overrasket meg stort , det er enkelt og slå opp og kan flyttes rundt etter at det er slått opp. Inngangene er store og forteltene fine nok til at man kan sitte i innerteltet og lage mat i ytterteltet. Det er veldig vindstabilt med gode løsninger for barduner og fester. Det er veldig god lufting i teltet og klart bedre enn tradisjonelle tunnelltelt. For ikke å snakke om utsikten man kan få i dette teltet. Teltet inneholder også mange lommer og hylle i tak for oppbevaring av småting. Jeg synes også at teltet er rommelig og har god sittehøyde.

Kvaliteten virker veldig god og fullt på høyde med Helsport teltene jeg har hatt. Jeg liker også den blå fargen som gjør at jeg føler lyset i teltet veldig behagelig , jeg sover bedre i det blå lyset enn i de gule/orange innerteltene jeg tidligere har vært vant med.

Pakkeposen er også god og har aldri problemer med å få teltet oppi pakkeposen.

 

Eneste ulempen jeg kan komme på er vekten på 3 kg , der konkurrerende telt gjerne veier et halv til et kilo mindre. Men for meg er det viktigere med løsninger, komfort og kvalitet. Søvn og hvile er viktig på tur om man skal trives :smile:Mye

Godt å høre at du har gode erfaringer med fjellreven telt. Hvordan holder det vann ute?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke erfaring med Akka Endurance , men brukt Akka Dome nå i år. Jeg har alltid hatt Helsport telt i alle år og var derfor skeptisk til å prøve noe annet. Jeg ville ha to innganger/fortelt og jeg ville ha god utsikt. Dessuten ser jeg fordelen med et selvstående telt.

 

Akka Dome er et helårstelt men mangler storm-matter. Det er likevel etter min mening viktig å tenke på om man trenger dette på et telt som skal brukes hele året. Jeg er ingen vintertelter men har merket at telt med storm-matter ofte stiller strenge krav til lufting og blir ofte klamme om sommeren. For meg er allround egenskapene viktigere enn enkelt egenskaper. Et sommertelt kan ikke brukes om vinteren , et vintertelt kan brukes om sommeren med de problemer det kan gi , et helårstelt kan brukes hele året med gode resultater. Så mitt råd er å ikke kjøpe et dedikert vintertelt hvis du tenker å telte like mye eller mer, ellers i året. Et helårstelt holder etter min mening i massevis.

 

Akka Dome har overrasket meg stort , det er enkelt og slå opp og kan flyttes rundt etter at det er slått opp. Inngangene er store og forteltene fine nok til at man kan sitte i innerteltet og lage mat i ytterteltet. Det er veldig vindstabilt med gode løsninger for barduner og fester. Det er veldig god lufting i teltet og klart bedre enn tradisjonelle tunnelltelt. For ikke å snakke om utsikten man kan få i dette teltet. Teltet inneholder også mange lommer og hylle i tak for oppbevaring av småting. Jeg synes også at teltet er rommelig og har god sittehøyde.

Kvaliteten virker veldig god og fullt på høyde med Helsport teltene jeg har hatt. Jeg liker også den blå fargen som gjør at jeg føler lyset i teltet veldig behagelig , jeg sover bedre i det blå lyset enn i de gule/orange innerteltene jeg tidligere har vært vant med.

Pakkeposen er også god og har aldri problemer med å få teltet oppi pakkeposen.

 

Eneste ulempen jeg kan komme på er vekten på 3 kg , der konkurrerende telt gjerne veier et halv til et kilo mindre. Men for meg er det viktigere med løsninger, komfort og kvalitet. Søvn og hvile er viktig på tur om man skal trives :smile:

 

Etter mitt syn er ikkje Akka Dome noko vintertelt for høgfjellet, men løysingane og ventilasjonen gjer at det fungerer flott i kaldt vér i skogen. Årsaka til at eg ikkje brukar dette teltet på snaufjellet om vinteren er kryssingspunktet i toppen av kuppelen der alle tre stengene skal gjennom - rett nok i tre separate kanalar. Her må ein vera svært nøyen når stengene skal i, for elles vert det berre plunder då teltet har innvendige kanalar. I stiv kuling har ein då eit interessant problem. Elles er eg samd i at Akka Dome toler mykje vind og at det er gjennomført god kvalitet - ikkje minst er det eit komfortabelt telt å bu i. Eigenskapane i vind er svært gode når teltet fyrst står, men som nemnt er det krøkkete å få opp når det bles. Når det gjeld løysingar som gjer ting enkelt å utføra med vottar på, noko som er svært aktuelt på vinteren, så meiner eg at Hilleberg er i ei eiga klasse. Utvendinge kanalar er veldig kjekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter mitt syn er ikkje Akka Dome noko vintertelt for høgfjellet, men løysingane og ventilasjonen gjer at det fungerer flott i kaldt vér i skogen. Årsaka til at eg ikkje brukar dette teltet på snaufjellet om vinteren er kryssingspunktet i toppen av kuppelen der alle tre stengene skal gjennom - rett nok i tre separate kanalar. Her må ein vera svært nøyen når stengene skal i, for elles vert det berre plunder då teltet har innvendige kanalar. I stiv kuling har ein då eit interessant problem. Elles er eg samd i at Akka Dome toler mykje vind og at det er gjennomført god kvalitet - ikkje minst er det eit komfortabelt telt å bu i. Eigenskapane i vind er svært gode når teltet fyrst står, men som nemnt er det krøkkete å få opp når det bles. Når det gjeld løysingar som gjer ting enkelt å utføra med vottar på, noko som er svært aktuelt på vinteren, så meiner eg at Hilleberg er i ei eiga klasse. Utvendinge kanalar er veldig kjekt.

 

Jeg leste akkurat at noen hadde hatt litt vansker med å tre i stengene i krysningspunktet og var derfor litt skeptisk før jeg kjøpte mitt telt. Men jeg må si at jeg ikke har det samme problemet. På mitt telt er stangkanalene tydelig merket med reflekterende romertall I , II og III. Hvis jeg trer i kanal I først , så kanal II og så kanal III så har jeg ennå ikke hatt problemet. Men jeg har som sagt ikke forsøkt å slå opp teltet i stiv kuling.

Jeg har hatt et Helsport Trollspiret II som jeg kun har slått opp på terrassen før jeg solgte det. Dette er jo et utpreget vintertelt med storm-matter m.m og jeg vil påstå at Akka Dome er mye enklere å slå opp.

At Hilleberg er i en klasse for seg kan kanskje være riktig , men jeg vil påstå at svært mange ikke har behov for et ekstremtelt eller dedikert vintertelt. Mange hadde blitt like fornøyd med et litt enklere telt og kunne brukt mellomlegget på annet mer nødvendig turutstyr. Men jeg skal selvfølgelig ikke si at jeg aldri noen gang kommer til å prøve et Hilleberg telt , jeg sier bare at mye er litt hysteri. Har hatt Helsport i en årrekke og aldri hatt et problem , og mitt første Fjellreven telt har imponert meg med mange flotte løsninger og er behagelig å bo i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å høre at du har gode erfaringer med fjellreven telt. Hvordan holder det vann ute?

 

Har ikke hatt "gleden" av å ligge i øsene regnvær i år ennå. Men teltet er ganske stram i duken og regnet preller lett av og blir ikke liggende i søkk slik som på noen av de tradisjonelle tunellteltene. Stoffet er også garantert tett i følge produsenten. Jeg har på utsidan.se om en som oppdaget dråper igjennom noen sømmer første gang teltet ble vått , etter denne første gangen hadde han ikke problemet. Noen sømmer må trutne som på trebåter før de er helt tett. Det er ikke et større problem enn å spyle teltet på terassen før første tur. I følge test så holder teltet tett. Det har som de aller fleste andre en vannsøyle på 4000mm i teltduken og hele 10000mm på bunnduk.

 

Her er en Norsk telt test der det kommer meget bra ut

http://www.vg.no/reise/artikkel.php?artid=10026187

 

 

Her er også en vind test der det fikk betegnelsen Zer Gut.

http://www.youtube.com/watch?v=lJD-OI243S0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ute etter akkurat det samme selv av et telt.

 

Hillebergteltene virker som om de er veldig gode, men om de er dobbelt så gode som et telt til halve prisen er jeg litt usikker på. Har ingen bred erfaring fra telting selv så jeg er veldig usikker. Fant ett tilbud på følgende telt: Robens Voyager 3EX link --> http://www.villmarksbutikken.net/Produkter/Friluft/Telt-og-lavvo/Robens-Voyager/Robens-Voyager-3EX-tunneltelt?utm_source=kelkoono&utm_medium=cpc&utm_campaign=kelkooclick&utm_term=Robens+Voyager+3EX+tunneltelt til ca 1900,-

 

Er det noen som har vært borti dette teltet? Er det ett greit førstegangskjøp av et telt, eller bør man bite i det sure eplet å legge på 4-5000kr til?

 

Primærbruk vil være lengre koseturer på opptill en uke omtrent, med mye fisking. Sommer, høst og vil gjerne ha muligheten til å kunne benytte meg av teltet på vintern om det skulle friste :) Er selv 191 på sokkelessen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke hatt "gleden" av å ligge i øsene regnvær i år ennå. Men teltet er ganske stram i duken og regnet preller lett av og blir ikke liggende i søkk slik som på noen av de tradisjonelle tunellteltene. Stoffet er også garantert tett i følge produsenten. Jeg har på utsidan.se om en som oppdaget dråper igjennom noen sømmer første gang teltet ble vått , etter denne første gangen hadde han ikke problemet. Noen sømmer må trutne som på trebåter før de er helt tett. Det er ikke et større problem enn å spyle teltet på terassen før første tur. I følge test så holder teltet tett. Det har som de aller fleste andre en vannsøyle på 4000mm i teltduken og hele 10000mm på bunnduk.

 

Her er en Norsk telt test der det kommer meget bra ut

http://www.vg.no/reise/artikkel.php?artid=10026187

 

 

Her er også en vind test der det fikk betegnelsen Zer Gut.

http://www.youtube.com/watch?v=lJD-OI243S0

 

Mitt Akka Dome-telt er vel inne i sitt tredje år no og eg har til gangs fått testa det i regnvér. Til dette er det svært bra. Duken er av polyester og denne er statisk slik at han ikkje strekkjer seg når det regnar, men nylonduk er sterkare enn polyester.

 

Bra at Fjällräven har utbetra patenten i toppen av kuppelen. Det var det behov for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke tvil om at det er en jungel av gode og mindre gode telt på markedet.

Faren med å drive å lete etter det perfekte teltet er at "det beste lett kan bli det godes fiende".

Jakten på det ultimate teltet kan lett føre til at man ender opp med et supertelt som koster en "arm og et øye" og så viser det seg at man kunne klart seg med halve prisen og hatt et telt som fungerte like bra men som kanskje var en snau halvkilo tyngre.

Mitt forslag er å gå for et tunneltelt med stormklaffer og god plass i forteltet. Vekt ca. 1 kilo pr. person + 1/2 kilo for plugger og barduner etc. som det ofte er mulig å minimalisere siden hvis det skulle være nødvendig.

Jeg kjøpte en gang et telt fra ELLOS. Et iglotelt til under tusenlappen. Dette teltet har vert med må utallige turer både sommer og vinter og har fungert helt fint, bortsett fra at det er litt liten plass i forteltet. 

Det er til og med tapet etter at en telemarkskjører satte skien sin inn gjennom taket.

Her er et bilde fra en av turene.

 

post-4220-0-03606000-1377843919_thumb.jp

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke tvil om at det er en jungel av gode og mindre gode telt på markedet.

Faren med å drive å lete etter det perfekte tettet er at "det beste lett kan bli det godes fiende".

Jakten på det ultimate teltet kan lett føre til at man ender opp med et supertelt som koster en "arm og et øye" og så viser det seg at man kunne klart seg med halve prisen og hatt et telt som fungerte like bra men som kanskje var en snau halvkilo tyngre.

Mitt forslag er å gå for et tunneltelt med stormklaffer og god plass i forteltet. Vekt ca. 1 kilo pr. person + 1/2 kilo for plugger og barduner etc. som det ofte er mulig å minimalisere siden hvis det skulle være nødvendig.

Jeg kjøpte en gang et telt fra ELLOS. Et iglotelt til under tusenlappen. Dette teltet har vert med må utallige turer både sommer og vinter og har fungert helt fint, bortsett fra at det er litt liten plass i forteltet.

Det er til og med tapet etter at en telemarkskjører satte skien sin inn gjennom taket.

Her er et bilde fra en av turene.

Jeg er enig i mye av det du skriver. Jeg velger derimot en middelvei og velger et telt i midtre prisklasse. Da føler jeg at man får litt i pose og sekk. Men jeg er helt enig at det er lett å kjøpe seg dyrere utstyr enn man har behov for. Jeg setter personlig pris på komfort og gode løsninger , derfor har jeg gått bort fra tradisjonelle tunnel telt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg er redd for er å kjøpe ett telt til f.eks 3-5000,- og at jeg ikke skal være fornøyd og ender opp med å bruke enda mer penger på ett annet/bedre (da som oftest dyrere) telt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg er redd for er å kjøpe ett telt til f.eks 3-5000,- og at jeg ikke skal være fornøyd og ender opp med å bruke enda mer penger på ett annet/bedre (da som oftest dyrere) telt.

Faren er absolutt tilstede. Jeg har gjort det en gang når det gjelder telt , men havnet dog likevel på et telt i samme prisklasse. Høy pris er ikke synonymt med garantert fornøyd :-)

Selv om du kjøper telt til 10000,- med en gang for å være "sikker" , så er det ikke sikkert du blir fornøyd likevel og da er det iallefall et problem. Dette har jeg merket ved andre anledninger også , men jeg har også erfart at man ikke bør kjøpe for billig heller. Jeg har funnet ut at å legge seg sånn et sted midt i mellom er et greit utgangspunkt. Når det gjelder kamera som er en helt annen ting pleier jeg derimot å kjøpe litt dyrere utstyr enn hva jeg egentlig trenger , men gjør det fordi jeg synes det er gøy med dippedutter og fixfanteri :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I likheit med trådstarter, har eg sjølv trudd på utopien heilårstelt. Det er vel det dyraste feiltrinnet eg har gjort på turutstyr. Etter nokre få år, fann eg ut at dette teltet var for tungt til sumarbruk, og nytt, lettare sumartelt vart innkjøpt. Ettersom heilårsteltet var kompromiss tversgjennom, har eg også kjøpt eit romslegare vintertelt seinare. Det var den skrå endeveggen eg vart så lei at nytt vintertelt vart kjøpt inn.  Eg har seinare supplert med vår/hausttelt, men det er meir spesialtelt å rekne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.