Gå til innhold
  • Bli medlem

Reparere bunnduk på Hilleberg Allak telt.


Anders Eriksen

Anbefalte innlegg

Hei jeg har klart å få ei rift på ca ti cm i bunnduken på mitt Hilleberg Allak telt. Noen som har gode råd for å reparere dette? Vil det fungere med gaffatape, ellet burde jeg gå for lim og lapping? I så fall hva og hvor får jeg kjøpt?

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

If you can't fix it with gaffa, you haven't used enough.

Dette er et telt jeg vurderer også. Lurer derfor på hvordan det ble ødelagt.

Har du erfaring med dette teltet i sterk vind.

Er ikke helt sikker på hvordan det skjedde. Sikkert en spiss stein eller noe lignende. Er veldig fornøyd med teltet og angrer ikke på at jeg kjøpte dette. I sterk vind fungerer teltet veldig bra. Det har mange bardunfester som gjør at du stiller godt når det blåser opp. Har brukt teltet på flere langturer og det holdt absolutt mål. Anbefales!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Hvis du leser bruks- og monteringsanvisningen, vil du finne navnet på en bedrift i Oslo (?) som Hilleberg bruker til reparasjoner. Alternativt kan du kjøpe Jervens rep.lapper og varme på med strykejern. Disse sitter veldig godt på denne typen duk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Hvis du leser bruks- og monteringsanvisningen, vil du finne navnet på en bedrift i Oslo (?) som Hilleberg bruker til reperasjoner. Alternativt kan du kjøpe Jervens rep.lapper og varme på med strykejern. Disse sitter veldig godt på denne typen duk.

Skal prøve å finne navnet på denne bedriften, blir det for mye arbeid kan jeg prøve med en Jerven rep.lapp. Takk for svar...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Nå finner jeg ikke den adressa til systua som er linket til lenger oppe. Har vært inne på siden til Hilleberg, men finner ingen informasjon om hvor slikt kan repareres. Har en rift/hull i ytterduken denne gangen som må repareres. Noen som vet hvor jeg sender? Fortsatt det samme Hilleberg-teltet.

Noen som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 27.8.2013, 13.38.07, Tyrfing skrev:

Spinnakertape?

Spinnakertape er fint å ha med i sekken på tur. Det fikser rifter og hull i telt og skallbekledning på et øyeblikk og tåler ganske mye fuktighet. Det er jo beregnet til bruk på seil. 

Seilmakere har også en type tape som er mye tykkere enn spinnakertape. Den selges i metervis som annet seilstoff. Jeg brukte dette til å tape en seilerdress som var utslitt i baken. Den sitter enda etter mange års bruk.

Jeg lappet en gang et telt med spinnakertape. Jeg fikk en telemarkski inn gjennom taket. Hullet ble reparert med et lag tape på innsiden og to lag på utsiden. Den har også holdt i mange år. Du klipper bare en bit som er noe større enn hullet og klipper den rund i endene slik at du ikke har noen hjørner. Sett en bit på hver side av hullet, og hvis du trenger mer styrke så lager du bare en bit til som har samme form, men noe større og limer over den første biten.

Det finnes også en del forskjellige typer kevlartape, men den er beregnet på å forsterke eller reparere seil til seilbåter. Den er mye tykkere og stivere enn spinnakertape og sikkert ikke så bra på tynn teltduk. (Det er kevlar som brukes i skuddsikre vester.)

Her er en link til en annen tråd og et par eksempler på reparasjon av Kite. Kanskje ikke så ulikt reparasjon av telt.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.