Gå til innhold
  • Bli medlem

Arendal og Grimstads stortopper.


Dag G - Evje

Anbefalte innlegg

Mandag 19. august. Andre fridag siden 17.mai. Brukt sommeren til totalrenovering av heimen, og nå endelig 100 + % ferdig.!

Eneste avkobling har vært   http://www.fjellforum.no/topic/28217-lysekammen-1304-kommunetopp-i-forsand-080713/    en gang i juli.

Bare synd at det nå snart er offshoretur igjen, men høsten skal bli god. !

Har spart noen kystkommunetopper til dagsturer og tok riksveg 42 austover til Mjåvatn for så å følge grusvegen sydover mot Skiftenes 3-4 kilometer.

Tok inn til venstre mot Håland og endte opp i gårdstunet. Ringte på og fikk klarsignal av kona til å kjøre videre innover skogsvegen.

Inne i enden traff jeg på bonden med ryddeutstyr. Han kom imot meg og håndhilste. Javel, men jeg er jo bare en vanlig turist.

Missforståelsen ble oppklart, han trodde jeg var fra fylkets skogplanlegging. Grei og pratsom kar. Han rådet meg å følge stien som gikk videre sydøstover.

Den gamle postvegen mellom Evje og Arendal. Og så svinge brått sydover. Som sagt så gjort, og etter en times tid stod jeg på Høgsteinhøya 272 moh.

Topp-punktet for Arendal ligger etter kartet mitt 86 m nedenfor "varden". Tok en sveiv i lendet for å komme på det.

 

Kjørte litt tilbake mot Mjåvatn og så sydover mot Ørteland og så langt som vegen gikk. Herifra var det bare en halvtime opp til Grimstads høyeste,

Dobbedalsheia, 361 moh.

 

Innover fra Håland på den gamle ridevegen mellom Evje og Arendal.

Her ved Kvilesteinen som var grei å bruke til å komme av hesten.

p7c2.jpg

 

 

Lettgått nedover mot Arendals høyeste, bare brutt av et par tverrdaler.

459c.jpg

 

 

Fra Høysteinhøya-272 er det sikt ut til havet. Mulig det var Torungen fyr jeg skimtet der ute..

xlvo.jpg

 

 

 

Dumpet over ei gammel høybu på tilbakevegen. Ikke ofte de er i så god stand som denne.

43q4.jpg

 

 

Furua hadde mistet toppen for mange år siden, men hadde vist ikke gitt opp håpet om å få den opp igjen...........

ly9x.jpg

 

 

 

 

 

En rast på Grimstads nest høyeste punkt, ved det gamle trig punktet.

wmen.jpg

 

 

Grimstads høyeste punkt 361 moh ligger 20-30 m lenger mot nord.

En mer ynkelig markering / varde skal en vel lete lenge etter.

Men når sant skal sies så har jeg aldri truffet eller hørt om fjellfolk fra Grimstad.

Så da så........ :???:

34ce.jpg

Vis rapporten i Turkartet

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fjell Norge og Fjell Norge, Kjell Iver. Men Flått Norge er det definitivt. Pellte vekk 3 stykker på kvelden.

 

Joda SRM. Har nok vært noen "tusen" gamger på Himmelsyna. Synd du gikk i denne bommfella !

Regner med å komme på fisketur til Rogaland om et par uker. Eidavatnet vest for Blåsjø er målet pluss Stora Blåfjell - 1254, kommunetoppen i Hjelmeland.

fr43.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok det blir sikkert en bra tur Dag. Jeg er jo tilflytter her og opprinnelig fra de indre bygder nede hos deg så jeg er bedre kjent der nede enn her borte. Jeg forsøker å gjøre meg kjent i fylket, men det er mye å hente enda. Jeg hørte fra en på jobb her om dagen om muligheter for fin fisk i Blåsjø så om du liker deg med fiskestanga skal det etter sigende være muligheter. Selv håper jeg å få meg en tur til område Sauda/Etne før fiskesesongen er helt over. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.