Gå til innhold
  • Bli medlem

Hengekøye vintercamping


Bjorn

Anbefalte innlegg

Etter å ha lest litt på internett og sett noen amerikanske youtube filmer, som jeg ikke ble særlig imponert over. TIpper temperaturen i filmen var sånn ca 1-2 kuldegrader og fint vær.  Ikke en vott i sikte :mrgreen:

 

Like greit å spørre her i forumet.

 

For vestlandet med +-10 grader med snø, slaps, regn og vind tror jeg har sånn noenlunde opplegget klart.

 

Men hva med 30 kuldegrader på østlandet? Hva bruker man da for ikke å fryse ihjel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har sovet i -13c i Hengekøye uten noen som helst problemer :)

i 30 minus ville jeg kanskje gått for en sånn dunpose man trer utenpå hengekøya(usikker på hva det kalles) og kanskje en vindtett hammock sokk rundt og ikke minst en tarp med dører.

Eventuelt veldig tykk underquilt + liggeunderlag + veldig tykk topquilt + vindtett hammock sokk + tarp med dører

Men på en annen side ville jeg aldri investert i hengekøye utstyr til å sove ute i 30minus da det så og si aldri er så kaldt der jeg camper

 

Her er en video av en fyr som camper i kulda: http://www.youtube.com/watch?v=Jnoo4BPe2eo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kul video, hadde helt glemt shugemery sine videoer, artig kar.

 

30 kuldergrader ver mer ment som en grense, ikke ofte det er så kaldt, men det hender i bunnen av en dal.

 

Takker, da ble jeg mer inspirert til å finne mer ut av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har inntrykk av at Minnesota kan ha ganske like temperaturer som her i landet (sikkert hvorfor mange nordmenn bosatte seg der) så Shug sine videoer viser ofte kuldegrader vi kan relatere til.

Hva med å kjøpe en av disse? http://www.tttrailgear.com/speer-polarpod/ Den er vist i en av Shug sine videoer med 20oz overstuff eller noe slikt. Tror karen som sov i den måtte kle av seg litt for ikke å svette. :)

Edit: Link til Shug video med Speer PolarPod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ligget noen netter i minus 15-20 i hengekøye.

 

Bruker da full lengde dunquilt over og under. + redningsfolie mellom køye og underquilt og dunjakke over toppquilt. Ullundertøy, varm lue og ansiktsmaske.

 

Det er ikke ubehagelig varmt, men sover stort sett fint. Våkner noen ganger hvis det blir kuldeglipper og utbedrer det.

Den største utfordringen tenker jeg er å være ute over flere dager uten noen pauser fra kulda. Slik som et telt gir.

 

På denne natta i april 2012 brukte jeg en minus 5 graders pose fra Hagløfs og det ble for kaldt i minus 18. "Rømte" da inn i hytta i 04-tida :)

Men har flere vinternetter i hammock etter det.

 

Hvorfor jeg ligger ute i en hammock når jeg har en varm hytte? Fordi jeg kan ;)

Tidligere har jeg sovet telt, snuhule, gapahuk, snegrop, fjellduk osv.. Hammock er enda litt uutforsket og allt er ikke prøvd før.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant å lese denne tråden. 

Men må si jeg ikke helt er med på tanken bak alle lagene i hengekøya. Vekten og volumet på dette utstyret må jo veie like mye som et 4-mans telt? 

Når jeg er ute med min hennessey, så er det pga lav vekt og komfor. Når det begynner å balle på seg med forskjellige mellomlag osv. hvor er da poenget? 

Ser jo humoren og spenningen i å kunne sove godt å varmt i en hengekøye/tarp i -25/30 grader, men over lengere tur i vinterskogen skogen virket det som mye styr.

 

Har selv lyst til å se hvor lav temp jeg kan bruke køya i. Men da fortsatt med lett pakking. Slik at fordelen med lav vekt fortsatt er i fokus.

 

Utstyret jeg vil klare meg med: 

Ajungilak Altitude Winter dunsovepose

 

Exped DownMat 7 M liggeunderlag

Hennessey vindcover, så ikke snø føyker inn i køya.

 

Har noen prøvd? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt vektdata for vintercamping:

Dun tq 650 gram

Dun uq 850 gram

Hammock 700 gram

Redningsfolie 50 gram

Tarp silnylon 400 gram

= 2650 gram for "telt, sovepose og liggeunderlag" - vis meg et regnestykke for enmannstelt, exped downmat og dunpose som veier mindre :)

Redningsfolie legger jeg mellom uq og hammock, den reflekterer varme merkbart.

Men er helt enig i at vintercamp med hammock virker som et styr, et telt gir bedre beskyttelse mot vær og kan varmes opp. I dårlig vintervær over flere dager er det nok direkte utrivelig og kanskje også farlig med hammock.

Har prøvd med exped dwn 9 dlx i hengekøye en vinternatt. Utfordring er at den ikke kan pumpes helt opp, da blir tyngdepunktet høyt. Og med 3/4 oppblåsning kan det bli kalde kontaktpunkter i bunn og mot sidene. Har ikke prøvd i kombinasjon med vindcover.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Gemajohn

Bruker du en -5c TQ sammen med en -15c UQ? Ser sånn ut i forhold til vekten på de......hvor kaldt kan du gå med det oppsettet? Hva slags tarp bruker du?

Merker også om sommeren at det er varmere med myggnett enn uten

 

Man kan booste UQ`en en del ved å legge et kort (90x50cm) liggeunderal under overkroppen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Gemajohn

Om det er direkte farlig vet jeg ikke, men sikkert en risiko å ta om man ikke vet hva man kan møte av utfordringer om natten.

Jeg som sikkert mange av personene på denne siden, danner seg egen erfaring med å takle de forskjellige årstidene. Jeg er nå på siste året av batchelor studet på linjen friluftsveiledning. Vi er på mange forskjellige type turer utifra hvilke fordypning vi velger. En gang i året er vi på vintertur i skogen opp mot tregrensen i 5-6 dager. Denne turen blir da plasert i Jan-feb mnd. og uten telt, men med pressenning som ly.  

Tanken bak det å kjøpe en hengekøye med tarp var først og fremst for å bruke den på kanoturer, klatreturer og fjell/skogturer i vår sommer hørst mnd. Men har tenkt tanken på å bruke den selv om vinteren. 

 

På turene om vinteren i skogen så oppnår vi temperaturer alt mellom -12 ned til -28, men den er normalt på + - 20 minusgrader. Vi har da ingen problem med å kun bruke pressenning som en lett gapahuk. Ett eksempel på temperatur var når robinson ekspedisjonen ble evakuert i nabodalen pga for kalde forhold, mens vi fortsatt turen med godt humør og god komfor  :mrgreen: Det skal nevnes at jeg våkner hver gang jeg bytter sovestilling, men sovner for igjen.

 

På disse turene bruker jeg:

- Soveposen nevnt ovenfor

- Exped downmat

- Mammut bamse

- Silkelakenpose

- rent ull undertøy

 

En Tanke/teori jeg da har er om det blir for kaldt i hengekøya, så kan jeg da bare å legge seg ned på bakken og bruke tarpen som tak over hodet? 

Jeg er klar over at uten snøen under liggeunderlaget så vil varmetapet økes yttligere osv. Men liker godt tanken på reddningsfoliet. For eneste forskjellen fra presenning til hengekøye blir vel da varmetapet undenifra..? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt vektdata for vintercamping:

Dun tq 650 gram

Dun uq 850 gram

Hammock 700 gram

Redningsfolie 50 gram

Tarp silnylon 400 gram

= 2650 gram for "telt, sovepose og liggeunderlag" - vis meg et regnestykke for enmannstelt, exped downmat og dunpose som veier mindre :)

Redningsfolie legger jeg mellom uq og hammock, den reflekterer varme merkbart.

Men er helt enig i at vintercamp med hammock virker som et styr, et telt gir bedre beskyttelse mot vær og kan varmes opp. I dårlig vintervær over flere dager er det nok direkte utrivelig og kanskje også farlig med hammock.

Har prøvd med exped dwn 9 dlx i hengekøye en vinternatt. Utfordring er at den ikke kan pumpes helt opp, da blir tyngdepunktet høyt. Og med 3/4 oppblåsning kan det bli kalde kontaktpunkter i bunn og mot sidene. Har ikke prøvd i kombinasjon med vindcover.

Forutsett at du er i skogen vil det alltid bli lettere uten hengekøya. Granbar under liggeunderlaget og å grave seg litt ned i snøen vil dessuten gi bedre isolasjonsevne. Har du da i tillegg et trekk over soveposen/quilten vil et bål kunne bli en direkte varmekilde, på en annen måte enn når du dingler mellom to trær. Jeg ville ikke sovet med quilt i -20/-30, men det sikkert smak og behag og hva man er vant til. Liker å kunne krype helt inn i soveposen når det er skikkelig kaldt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er så kaldt at det snør blir du ikke våt uansett ved mindre snøen smelter, og det skal den ikke for da kommer du til å fryse uansett med et sånt varmetap. Kan legge en duk over ansiktet, så er biffen løst mtp nysnø. damsperre i posen, granbar og skum under og utånding ut av posen holder i massevis selv i -30. Grevling øker komfortemperaturen med noen få grader, og den kan snus på hodet for å beskytte mot nysnø, men da må du slå løs kondensatet som har blitt is dagen etter. Bære 2,5kg ekstra telt eller hengekøyeopplegg virker litt spesielt ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

. Bære 2,5kg ekstra telt eller hengekøyeopplegg virker litt spesielt ?

Å dra på overnattingstur vinterstid uten noe noe å sove i virker spesielt.

2.5 kg quilter, tarp og hammock er i stedet for telt, sovepose og liggeunderlag. - ikke i tillegg til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Gemajohn

Bruker du en -5c TQ sammen med en -15c UQ? Ser sånn ut i forhold til vekten på de......hvor kaldt kan du gå med det oppsettet? Hva slags tarp bruker du?

 

Det er en golite 3 sesongs TQ som skal lå ned til minus 7. Kombinert med en stor dunjakke over går den kaldere. Har sovet ned mot minus 20.

Bruker en WBBB superfly.

 

@Gemajohn

Om det er direkte farlig vet jeg ikke, men sikkert en risiko...

 En Tanke/teori jeg da har er om det blir for kaldt i hengekøya, så kan jeg da bare å legge seg ned på bakken og bruke tarpen som tak over hodet? 

 

Vinterturer er alltid direkte farlig. Det skjer årlig dødsfall pga dårlige vurderinger. Kunnskap, erfaring, rett utstyr, planlegging og evnen til å vurdere risiko og velge beste alternativ gjør det mindre farlig.

Å bruke minimalt med utstyr på steder som er vanskelig å evakueres fra øker risikoen.

Ofte har man en backupplan, eksempelvis å legge seg på bakken. Det krever gjerne at underlag er medbrakt, en underquilt hjelper lite mot bakkekulden...

 

Forutsett at du er i skogen vil det alltid bli lettere uten hengekøya. Granbar under liggeunderlaget og å grave seg litt ned i snøen vil dessuten gi bedre isolasjonsevne. Har du da i tillegg et trekk over soveposen/quilten vil et bål kunne bli en direkte varmekilde.

 

Enig. Men trådstarter spurte omvintercamp med hengekøye, ikke bedre alternativ til hengekøye.

 

Hvis det er så kaldt at det snør blir du ikke våt uansett ved mindre snøen smelter, og det skal den ikke for da kommer du til å fryse uansett med et sånt varmetap

Enig. Men en "utfordring" når du ligger i hengekøye med dunteppe over og under, er at du ligger i en gigantisk oppsamlingsskål, der sidene på hengekøye kanaliserer all sne og vann mot laveste punkt.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange spennende innlegg her. Sikkert lettere å ta med seg en spade og grave seg ned eller ta med seg et vintetelt.

Men la oss leke med tanken å henge i en hengekøye.

Hva ville du ta med for å overleve med en hengekøye. Det har jo kommet en del tips her, men la oss konkretisere det og at Norsk Tipping har ringt til deg, så økonimi ikke er noe poblem. La oss få noen konkrete forslag inkludert hengekøye, over-, -underquilt, socks etc. Så klart et økonomiforlsag er helller ikke dumt.

 

Har brukt tiden til å lese om hengekøyer, men forvirringsfasen er der fremdeles. Men så klart dette vil bli utprøvd i nærheten av en hytte eller bosted.

 

Til slutt vil jeg bare si at jeg ble positivt overrasket over hvor mye denne tråden engasjerte folk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Björn, jeg ser ikke noen grunn til at det å sette opp en hengekøye trenger å være vanskeligere eller ta lenger tid enn å sette opp et telt eller grave seg ned i snøen, men det kommer helt sikkert an på hva man har av spade, hengekøye eller telt tenker jeg.

 

Når det kommer til det perfekte hengekøyeoppsett så er det vanskelig å si. Noen liker bridge- og noen liker asymhengekøyer. Noen liker hengekøyesokk og noen liker over og underdyne.

 

Dette blir mitt oppsett for vinteren:

BIAS WeightWeenie hengekøye whoppies og 2m trestropper (bestilles med nanobugsock for sommeren)

DutchWare Dutch Clip for å enkelt henge stroppen rundt treet

DutchWare Dutch Buckle for å henge whoopies på trestroppene

HammockGear Incubator 0'F UQ

HammockGear Burrown 0'F TQ

HammockGear Cuben tarp med dører.

 

Tror det var alt. Bestill gjerne vinterdyner med "overstuff" slik at man ikke trenger å kåle så mye med utjevning av dun.

Kunne gjerne tenkt meg å bestilt den vintersokken, men synes det blir litt vel mye penger.

 

Jeg har forresten tarpen på en hel line festet fra tre til tre hvor tarpen er festet til linen med glideknuter(?) slik at jeg lett kan tilpasse den. Da kan jeg henge tarp først hvis det regner og så tilpass den etter at jeg henger opp hengekøya.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Tor Magnus: Hvor kaldt har du ligget ut med det oppsettet som beskrevet over, eller hvor mange minusgrader tror du oppsettet tåler?

 

Jeg skal selv begynne med vinterhammocking, men skal først teste det ut i hagen før jeg beveger meg ut i vinterskogen. Per idag har jeg Warbonnet Blackbird 1.1 DL, Warbonnet SuperFly Tarp m/4 dører, UK Hammocks Full Lenght Winter Under Quilt (-15 grader). I tillegg skal jeg bestille Warbonnet Mamba 0F Top Quilt og Travel Sock fra samme produsent. Ser vel også for meg at det kan være nødvendig med et liggeunderlag mellom de to lagene i køya.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Rino Holt Larsen Nå har jeg ikke vært ute under -10 med dette så jeg vet rett og slett ikke. Tenkte jeg skulle prøve å finne ut det i vinter. :) Det burde jo holde til -15 ihvertfall. Tipper at med litt klær og kanskje en space blanket så burde det fint være mulig å gå godt under. Er litt sugen på å prøve en fuktsperre i tillegg, skal visstnok kunne dra det en god del lenger da samt at det er bedre når man skal være ute lenge uten å få fukt i dunet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.