Gå til innhold
  • Bli medlem

En liten etterlysning.


REs

Anbefalte innlegg

Jeg har en liten kaffekjele av aluminium som jeg bruker mye på tur, men for en stund siden mistet jeg lokket. Det ble erstattet av et lokk fra et syltetøyglass, men dette fungerer dårlig siden det har en plast eller gummipakning på innsiden som ikke er så glad i varme.

Nå skulle jeg så gjerne hatt et nytt lokk, men hvor får jeg det fra.

Jeg kunne jo kontaktet en blikkenslager og spurt om han kunne lage et til meg, men med de prisene de oppererer med så kan jeg sikkert like godt kjøpe meg en ny kjele.

Derfor prøver jeg heller å invitere til en liten dugnad.

Jeg vet at det finnes mange kreative og nevenyttige personer som fra tid til annen er innom dette forumet og nå tenkte jeg rett og slett at jeg ville høre om det er noen der ute et sted som er i stand til å lage et slikt lokk til meg. Oppgjøret skal vi helt sikkert klare å bli enige om.

 

Kjelen er laget av tynn aluminium, kanskje 0.3 eller 0.4mm, men lokket kan sikkert være opp til ca. 0.5mm.

Åpningen på kjelen er Ø75mm og lokket kan da være ca. Ø80mm innvendig.

Kanten rundt må være ca 5mm høy.

Det trenger ingen håndtak, det setter jeg på selv.

 

Jeg ser for meg at dette lokket kan presses ut av en plate og det tar sikkert ikke mer enn noen få minutter å klippe det til å presse det til riktig form.

 

Er det noen som kan hjelpe meg?

post-4220-0-22172700-1377444365_thumb.jp

post-4220-0-11367000-1377444687_thumb.jp

post-4220-0-64583100-1377444699_thumb.jp

post-4220-0-06691100-1377444710_thumb.jp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Syrefast går sikkert bra.

316L?

Syrefast og aluminium går ikke så bra sammen men det går sikkert helt fint siden det bare er et løst lokk.

Jeg har ikke så mye erfaring med slike tynnplater, men jeg har laget en del slike tynne plater til bruk som shim plater.

"Ja laget og laget fru blom", jeg lager bare tegninger og beskrivelser, jeg har lite og ingenting med den fysiske produksjonen å gjøre.

Men hvor tynne plater får du tak i? 

Jeg vet at det finnes 1.0 mm, men jeg tror de finnes ned i 0.7.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syrefast går helt fint.

Jeg er ikke redd galvanisk korrosjon siden lokket sitter på i så korte perioder mens kjelen er i bruk. Når den står på lager hjemme er den vanligvis tørr og rengjort så da skjer det sikkert ikke så mye.

 

Jeg har tenkt på å forsøke å brenne ut plastpakningen, men lokket er lakkert innvendig så da må jeg nok fjerne all lakken også. 

Jeg antar at jeg vil ende opp med å pusse hele lokket med stålull eller noe slikt for å få det bra igjen etter oppvarmingen og det var liksom denne jobben jeg hadde håpet å unngå.

Kanskje jeg til og med risikerer å brenne i stykker hele lokket hvis jeg legger det på primusen eller bruker en blåselampe.

Men slike lokk finnes det jo nok av over alt, så kanskje jeg skulle forsøke like vel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå var jeg nettopp i kontakt med et firma som leverer tynnplateprodukter til ventilasjonssystemer etc.

De var veldig interesserte i å vise oss hva de kunne levere, og siden vi kanskje kan være en åpning for dem inn til oljeindustrien så var de veldig imøtekommende.

Selvfølgelig nevnte jeg da også kaffekjelen min og det var bare å ta den med bort på verkstedet deres så skulle de se hva de kunne gjøre.

Kaffe skulle vi også få.

Kanskje det nå skal vise seg at løsningen er nærmere enn jeg trodde i utgangspunktet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en liten kaffekjele av aluminium som jeg bruker mye på tur, men for en stund siden mistet jeg lokket. Det ble erstattet av et lokk fra et syltetøyglass, men dette fungerer dårlig siden det har en plast eller gummipakning på innsiden som ikke er så glad i varme.

Nå skulle jeg så gjerne hatt et nytt lokk, men hvor får jeg det fra.

Jeg kunne jo kontaktet en blikkenslager og spurt om han kunne lage et til meg, men med de prisene de oppererer med så kan jeg sikkert like godt kjøpe meg en ny kjele.

Derfor prøver jeg heller å invitere til en liten dugnad.

Jeg vet at det finnes mange kreative og nevenyttige personer som fra tid til annen er innom dette forumet og nå tenkte jeg rett og slett at jeg ville høre om det er noen der ute et sted som er i stand til å lage et slikt lokk til meg. Oppgjøret skal vi helt sikkert klare å bli enige om.

 

Kjelen er laget av tynn aluminium, kanskje 0.3 eller 0.4mm, men lokket kan sikkert være opp til ca. 0.5mm.

Åpningen på kjelen er Ø75mm og lokket kan da være ca. Ø80mm innvendig.

Kanten rundt må være ca 5mm høy.

Det trenger ingen håndtak, det setter jeg på selv.

 

Jeg ser for meg at dette lokket kan presses ut av en plate og det tar sikkert ikke mer enn noen få minutter å klippe det til å presse det til riktig form.

 

Er det noen som kan hjelpe meg?

Hei REs

Ser at det kan være problemer å få tak i tynn aluminium.  Jeg drar fra tid til annen innom et grafisk trykkeri og får noen brukte aluminiumsplater.  Disse brukes kun en gang.  De er i utgangspunktet ganske stive, men en lett omgang med en gassbrenner gjør dem myke og føyelige. Om du ikke kan få slike der du bor, kan jeg godt rulle sammen et par og sende deg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en liten kaffekjele av aluminium som jeg bruker mye på tur, men for en stund siden mistet jeg lokket. Det ble erstattet av et lokk fra et syltetøyglass, men dette fungerer dårlig siden det har en plast eller gummipakning på innsiden som ikke er så glad i varme.

Nå skulle jeg så gjerne hatt et nytt lokk, men hvor får jeg det fra.

Jeg kunne jo kontaktet en blikkenslager og spurt om han kunne lage et til meg, men med de prisene de oppererer med så kan jeg sikkert like godt kjøpe meg en ny kjele.

Derfor prøver jeg heller å invitere til en liten dugnad.

Jeg vet at det finnes mange kreative og nevenyttige personer som fra tid til annen er innom dette forumet og nå tenkte jeg rett og slett at jeg ville høre om det er noen der ute et sted som er i stand til å lage et slikt lokk til meg. Oppgjøret skal vi helt sikkert klare å bli enige om.

 

Kjelen er laget av tynn aluminium, kanskje 0.3 eller 0.4mm, men lokket kan sikkert være opp til ca. 0.5mm.

Åpningen på kjelen er Ø75mm og lokket kan da være ca. Ø80mm innvendig.

Kanten rundt må være ca 5mm høy.

Det trenger ingen håndtak, det setter jeg på selv.

 

Jeg ser for meg at dette lokket kan presses ut av en plate og det tar sikkert ikke mer enn noen få minutter å klippe det til å presse det til riktig form.

 

Er det noen som kan hjelpe meg?

Det du også kan gjøre er å få tak i en rør bit som passer over kanten evt inni på kjelen og sveise på en rund plate oppå den.  Gjorde det samme med en kjele en gang i tiden, men nå er verkstedet som gjorde det blitt nedlagt. En blikkenslager fikser det fort, og det burde ikke koste stort heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin og spesiell kjele!

 

Du kan brenne vekk plastbelegget i syltetøylokket med en skibrenner eller liknende om du er forsiktig. Du brenner litt først, så børster du vekk restene av lakk utvendig og plast innvendig. De lokkene er jo lett tilgjengelig, så det er bare å prøve seg frem.

 

Men et slikt lokk hamrer du fort selv, Res! Det er enkelt, går fort og er litt gøy å ha gjort. Om du tar en tur til en blikkenslager som har alu-plater får du deg en bit myk plate gratis, det er jeg helt sikker på. Utfordringen er nok å få tak i tynn nok plate. Hos et portfirma som Crawford, Hörman, osv har de sikkert slike «rukkelplater» til reparasjon av gamle porter som ofte ble poppet på alu-ramme før. Dessuten ofte brukt som slitasjefelt nederst på dører, så spør. Men de er typisk 0,8 mm tykk, uten at det har stort å si.

 

Med en vanlig passer (eller helst en rissepasser) slår du en ytre sirkel som markerer yttermåler for lokket med tillegg av dobbel høyde på falsen, så en sirkel for diameteren på lokket.

 

Har du en ambolt er det bare å banke ned falsen litt etter litt helt til den er i 90 grader. Den vil bølge litt underveis, men du avslutter med å banke ned disse bølgene. Til slutt filer du og pusser det glatt

Har du ikke ambolt setter du en rundbolt som ikke har for liten diameter i skruestikken. Gjør samme nytte.

 

Senterhullet etter passeren er et flott merke for hvor du setter «knotten» til lokket.

 

Jeg har hamret haugevis av slike lokk og skulle gjerne gjort det for deg om jeg hadde hatt emne og tid.

 

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå var jeg akkurat innom et firma som bygger ventilasjonsanlegg og diverse andre ting i aluminium, og det er utrolig hva som kan fikses når man bare snakker med de rette folkene.

"Det viktigste er ikke å vite, men å vite om folk som vet".

Det ble et standard utvendig Ø80 endelokk for ventilasjonskanal.

0.7mm godstykkelse, men med litt for høy kant. Denne kanten er det bare å kutte til passe høyde, sette på en knott og så skulle alt være i orden.  :-P

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Nå har endelig kaffekjelen fått nytt lokk, men jeg måtte beholde knotten på toppen av lokket.

Den er laget av solid einer og holder nok noen turer til.

Men det kan jo tenkes at jeg forsøker å lage et lokk ut av en tynn aluminiumsplate slik som Koppen foreslo.

Alltid litt mer kos å ha noe som man har laget selv.

 

Kanskje jeg skulle feste lokket til kjelen med en tynn liten kjetting så er jeg sikker på at det kommer med hjem.

post-4220-0-75425600-1379161679_thumb.jp

post-4220-0-56584300-1379161685_thumb.jp

post-4220-0-62171300-1379161691_thumb.jp

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.