Gå til innhold
  • Bli medlem

Unna vs. soulo


Grumleren

Anbefalte innlegg

Valget står mellom disse to. Skal brukes i fint vintervær, men hovedsakelig tidlig vår og sen høst.

Har lest mye om de begge to. At de tåler mye vind er viktig og der scorer vel soulo høyst.

 

Det jeg ikke har klart å finne svar på er om man kan ha dørene åpen når det regner rett ned.

Det er jo ofte det regner selv om været ellers er fint og da liker jeg å ligge med åpen teltdør.

Soulo ser jo lovende ut i så måte. I unna ser det ut som man kommer til å ende opp med vann i innerteltet.

 

Noen med erfaring som kan avkrefte/bekrefte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er jo ofte det regner selv om været ellers er fint og da liker jeg å ligge med åpen teltdør.

Soulo ser jo lovende ut i så måte. I unna ser det ut som man kommer til å ende opp med vann i innerteltet.

 

Noen med erfaring som kan avkrefte/bekrefte?

 

Det er ingen problem i Soulo. Unna har eg ingen erfaring med.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tilbakemeldingene.

 

Chalshus: høres ut som en fin løsning, men jeg hadde sikkert klart å sparke ut den ene enden mens jeg sov og våknet opp med en vanndam i teltet.

 

Blir sikkert en soulo da selv om den virker litt trang og kronglete. Jeg liker at unna virker så åpen.

Men jeg har jo allerede et veldig åpent sommertelt så......

 

Begynte akkurat å sikle etter et Hilleberg saitairis for famileturer på camping. Tror jeg må slutte å lese om telt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snudde på femøren og har "bestemt" meg for en Allak eller Staika. Finner ut at dette vil bli et mye mer anvendelig telt med tanke på vinter og regnvær, så får man bare ta den ekstra vekta. Har jo et superlett enmannssommertelt fra før. Men setter likevel pris på svarene.

 

Liker at disse to teltene blir så åpne og det ser ikke ut som det kommer til å regne inn i disse selv om dørene er åpne.

Noen som vet om dette stemmer?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

I likhet med trådstarter vurderer jeg Unna eller Soulo, har et Nammatj 3GT til vinterbruk, så et event. solotelt vil kun brukes om sommeren-høsten.

 

Unna har 5 cm ekstra takhøyde, en halv meter større areal i innerteltet men samtidig totalt mindre areal grunnet manglende fortelt. Innerteltet til Unna er også rektangulært i motsetning til Soulo hvor jeg mistenker at du får litt "dødareal"?

 

Slik jeg ser det vil du derfor ha bedre plass i innerteltet til Unna, samtidig som det er litt lettere å få slått opp Unna på vanskelige teltplasser. (Ørliten forskjell egentlig..)

 

Det som taler for Soulo slik jeg ser det er hovedsakelig vindstabiliteten med tre stenger, forteltet til Soulo ser jeg ikke helt noen fordel med så lenge du kan klipse vekk innerteltet til Unna. (Hvis jeg først skal ha fortelt foretrekker jeg GT-formen) Innerteltet til Unna framstår også så bredt at jeg tror jeg vil kunne få plass til en sekk inni. Eneste jeg ikke liker å ha i innerteltet er skitne fjellstøvler, vil det være mulig å plassere sko mellom dukene til Unna uten at de blir totalt klissvåte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Innerteltet til Unna framstår også så bredt at jeg tror jeg vil kunne få plass til en sekk inni. Eneste jeg ikke liker å ha i innerteltet er skitne fjellstøvler, vil det være mulig å plassere sko mellom dukene til Unna uten at de blir totalt klissvåte?

Ja det er mulig å sette sko i "forteltet":) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I likhet med trådstarter vurderer jeg Unna eller Soulo, har et Nammatj 3GT til vinterbruk, så et event. solotelt vil kun brukes om sommeren-høsten.

 

Unna har 5 cm ekstra takhøyde, en halv meter større areal i innerteltet men samtidig totalt mindre areal grunnet manglende fortelt. Innerteltet til Unna er også rektangulært i motsetning til Soulo hvor jeg mistenker at du får litt "dødareal"?

 

Slik jeg ser det vil du derfor ha bedre plass i innerteltet til Unna, samtidig som det er litt lettere å få slått opp Unna på vanskelige teltplasser. (Ørliten forskjell egentlig..)

 

Det som taler for Soulo slik jeg ser det er hovedsakelig vindstabiliteten med tre stenger, forteltet til Soulo ser jeg ikke helt noen fordel med så lenge du kan klipse vekk innerteltet til Unna. (Hvis jeg først skal ha fortelt foretrekker jeg GT-formen) Innerteltet til Unna framstår også så bredt at jeg tror jeg vil kunne få plass til en sekk inni. Eneste jeg ikke liker å ha i innerteltet er skitne fjellstøvler, vil det være mulig å plassere sko mellom dukene til Unna uten at de blir totalt klissvåte?

 

Hei! Jeg har også et Nammatj 3 GT til vinterbruk/bruk med flere personer og endte opp med et Unna som solotelt. Jeg har pleid å sette støvlene mellom inner og ytterduken på kortsiden og det har fungert bra for min del. Det er ikke veldig mye plass i det lille som kan kalles fortelt men om sekken ikke er stor så burde det vel gå. Har gode erfaringer med å kunne ligge og se ut med åpen sidedør i litt surt vær og evt bruke den som en slags gapahuk når jeg har beveget meg mot tregrensa. Om været kommer litt blåsende bakfra så har det gått bra med åpen dør men om det er mer rett oven i fra vil det nok bli vått. Har bare en gang forsøkt å kneppe av ene hjørnet av innerteltet for å improvisere fortelt til matlaging. Det fungerte greit men selvfølgelig litt mer kronglete enn med et "vanlig" fortelt. Om jeg skal på en tur i høyfjellet midtvinters og kan forvente mye matlaging innendørs så tror jeg at jeg muligens ville lagt Nammatj i pulken av den grunn. Ellers kan jeg ikke si at jeg har noe å utsette på teltet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har plass til stor sekk ved siden av liggeunderlaget, og akkurat nok plass til støvler mellom inner- og yttertelt i Unna. Kikket også på Soulo, men gikk for Unna på grunn av plass og takhøyde, og at man uansett har mulighet til å kneppe av innerteltet om det skulle bli behov. Er utrolig godt fornøyd med teltet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Soulo hvor jeg mistenker at du får litt "dødareal"?

 

 

Det finnst ikkje dødareal i Soulo. Når eg har pakka ut soveposen og kledd av meg, er kvar einaste cm² golvareal brukt. Med sekken og støvlane i forteltet, er også det arealet brukt opp. Soulo er kjempetrangt.

Styrken til Soulo er styrken i dei kryssande bogane kombinert med eit lite arealbehov på bakken. Altså eit ordentleg høgfjellstelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg havnet på Unna etter lengre tid med vurderinger for og imot, utganspunktet var et enmanns telt, men ønsket også muligheten til å huse to personer en finværs natt.

Jeg og min kone overnatter en del på DNT hyttene, men de gangene det slår til med varmt og fint sommervær så er det fint å kunne telte– og ikke minst kunne vakne opp i teltet til en ny fin dag.  Noen ganger er turen mellom to hytter vel kort og da kan det være godt å bare fortsette til en har fått nok av dagen. Jeg har brukt teltet alene både i fint og surt vær og er meget fornøyd, trikset med å dra unna et hjørne av innerteltet kompenserer godt for mangel på fortelt.

 

I sommer var vi på tur i Ryfylkeheiene og der overnattet vi to i teltet et par netter. Vi har to av de smale 52cm Exped DownMat som fyller opp godt i teltet, slik at sekkene ligger ute med regntrekk. Konklusjonen fra oss begge var at dette gjør vi gjerne igjen.

 

Et annet moment for valget av Unna var mulighetene til å ta med seg kun yterteltet og så kunne bruke dette til en gapahuk / pausely. Dette kunne være aktuelt dersom en var på dagstur med turkollegaer i ustabilt vær. Gode klær gjør at litt surt vær ikke trenger å ødelegge turen, men matpausen i regnvær uten ly; det er en nedtur.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Et annet moment for valget av Unna var mulighetene til å ta med seg kun yterteltet og så kunne bruke dette til en gapahuk / pausely.

 

Dette går med dei aller fleste telt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snudde på femøren og har "bestemt" meg for en Allak eller Staika. Finner ut at dette vil bli et mye mer anvendelig telt med tanke på vinter og regnvær, så får man bare ta den ekstra vekta. Har jo et superlett enmannssommertelt fra før. Men setter likevel pris på svarene.

 

Liker at disse to teltene blir så åpne og det ser ikke ut som det kommer til å regne inn i disse selv om dørene er åpne.

Noen som vet om dette stemmer?

Jeg har Allak og har bare positive opplevelser med det. Det er et kanontelt. Enkelt og sette opp og ta ned, noe som betyr mye for meg. Ellers så har det mange fine løsninger. Jeg har ikke brukt det på vinter, men i skikkelig regnvær. Har ennå ikke hatt noe problemer med at det regner inn. Liker at det har to dører. Fantastisk om man er 2 på tur. Eneste minus om jeg skulle pirke på noe er litt små fortelt. Anbefales på det sterkeste. Gå og kjøp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

   

Dette går med dei aller fleste telt.

 

Joda, men med konstruksjonen til Unna hvor man kan brette til side hele langveggen så får man en gapahuk hvor det er utsikt og lett å ta plass i stedet for å sette seg inne i en "tunnel" ;-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Soulo er genialt på vinterturer. Veldig vindstabilt og tåler gode mengder med snø, lett, nok plass for en men selvfølgelig ikke mer ennd et, "takrenne" som leder vann vekk fra inngangen og ikke minst veldig kjekt at man kan slå det opp med tykke polvotter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Soulo er genialt på vinterturer. Veldig vindstabilt og tåler gode mengder med snø, lett, nok plass for en men selvfølgelig ikke mer ennd et, "takrenne" som leder vann vekk fra inngangen og ikke minst veldig kjekt at man kan slå det opp med tykke polvotter.

<br /><br />Skriv gjerne mer om dine erfaringer med Soulo vinterstid.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har brukt Soulo på enkle overnattingar på seinvinteren, i forbindelse med orrfugleik ol. Men eg kjem aldri til å ta det med meg på ein ordentleg vintertur, der eg må lage mat inne i teltet, og gjerne har vil fyre litt for å halde varmen. Då er teltet altfor trangt for meg. Det er strangt tatt for trangt til å få plass til bare meg og ein vintersovepose.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukte Soulo på et par turer etter at snøen kom i fjor høst, og det gikk greit. Fyrer i forteltet, godt og varmt. Det eneste minuset er at jeg synes det blir vel mye kondens/is på ytterduken, det er ikke mye luft som kommer inn under duken når det ikke blåser. Det var vindstile begge nettene, så jeg håper at det blir bedre med litt vind. Det er ikke noe problem å fyre med et kokeapparat i forteltet, men du må være forsiktig, roe ned effekten før du løfter av kokekaret osv. Den høye kanten med bunnduk er litt i veien, men det går fint. Tidligere samme høst blåste det noe for#%/!!, og det takler Soulo lett, hverken oppsett eller nedtagning er noe problem. Metalldragerne på glidelåsene klirrer noe infernalsk, og er i tillegg altfor korte, så de ble klippet vekk med avbiter etter første tur. Har erstattet dem med laange bardunhemper istedet. Bortsett fra dette, og muligens litt dårlig ventilasjon, er dette et fenomenalt telt. Jeg synes i motsetning til "afe" at det er god plass innvendig, krabaten på profilbildet mitt får også plass, riktignok kun i fjellrevstilling.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ventilen eller "takluka" er genial. Den er montert rett over der jeg koker i ytterteltet, og kokedampen finner lettere veien ut der, enn i en ventil som er montert på en av langsidene. Dessuten er den effektiv selv om vinden snur og ikke treffer direkte mot ventilen, siden ventilbeskyttelsen leder luft/vind ned i teltet. Jeg har i tillegg "døra" på innsiden av myggnettingen åpen i toppen for å få sirkulert luften i innerteltet. 

 

Jeg er enig i at det ikke er veldig god boltreplass i teltet, men det er et kompromiss ifht vekt. og for meg er det nok plass (180cm). Før følgesvennen (Schäfer) tok avskjed, fikk den plass i ytterteltet om natta hvis været var dårlig. Teltet får toppkarakter av meg for mine behov på soloturer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For de som har, eller vurderer Unna, har jeg et bra tips :-) Ved å bruke en taubit på ca 20 cm, får en betydelig større fortelt, og litt bedre lufting på Unna. Om det regner horisontalt eller blåser storm, er det ikke optimalt, men jeg har alltid brukt mitt unna på denne måten. På vinterstid med snø, går det også supert. 

Skoene er forøvrig i størrelse 44, og ble ikke flyttet på mellom bildene. Det siste bildet viser teltet uten å bruke taubiten, de andre, med. 

post-5481-0-68615900-1390216856_thumb.jp

post-5481-0-64248400-1390216924_thumb.jp

post-5481-0-23480200-1390217010_thumb.jp

post-5481-0-34565500-1390217147_thumb.jp

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For de som har, eller vurderer Unna, har jeg et bra tips :-) Ved å bruke en taubit på ca 20 cm, får en betydelig større fortelt, og litt bedre lufting på Unna. Om det regner horisontalt eller blåser storm, er det ikke optimalt, men jeg har alltid brukt mitt unna på denne måten. På vinterstid med snø, går det også supert. <br />Skoene er forøvrig i størrelse 44, og ble ikke flyttet på mellom bildene. Det siste bildet viser teltet uten å bruke taubiten, de andre, med.

<br /><br />Har sett dette trikset på noen blogger. Blir forteltet stort nok til å forvarme og fyre primus, med litt forsiktighet?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.