Gå til innhold
  • Bli medlem

Villmarksknappen: Diskusjon av merkekrav


Tor Magnus

Anbefalte innlegg

Dette er vennetråden til tråden for forslag til merkekrav.

 

Hvis det er nødvendig så kan du forklare bedre hva ditt forslag består i, fortelle alle hvordan akkurat ditt forslag er det beste og generelt krangle med alle andre om hva det beste er. Hvor overbevisende du er vil vi se når vi kommer til avstemning.

 

For å gjøre det klart hvilket krav det er du argumenterer for så anbefales det at du linker til kravet i forslagstråden i din egen post.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så ungene blir ikke selvstendige og ansvarsbevisste hvis de ikke er med i speideren? 

 

Jeg tenker at det som er viktig for alternative krav er at de er enkelt målbare, slik som orginalkravene er. Hvis kravet f eks er "å kunne orientere med kart og kompass", hvordan måler man det? I tillegg bør det kunne graderes, slik at det er progresjon fra bronsje til gull. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett hvilke krav som blir valgt, kunne vi få et tillegg?

 

Krav X... i regn og vind.

 

Jeg vil hevde at da hever vi kravene opp til "villmark" og legger lista noe høyere.

 

  • Bål i øsende regn.
  • Overnatting med eller uten telt i storm
  • Kart og kompass i tåke.

Med sånne krav kjøper jeg både Donald og Villmarksliv og bærer knappen med stolthet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lagt til denne:

 

Bære en ryggsekk som veier 1/4 av din idealvekt i 6 timer på en tur.

 

 

Ideen er at du skal kunne bære en ryggsekk fult av teltutstyr. Når skjønner jeg at barn ikke skal kunne bære like mye som en voksen. Og barn med overvekt, skal ikke trenge å måtte bære enda mer. Men jeg har forstått at alle skal kunne bære ca 1/4 av kroppsvekten så fremt man ikke er overvektig. Når jeg regner med min egen idealvekt, må jeg kunne bære ca. 16 kg på en lang dags tur. Det er tilstrekkelig for et par dagers telttur med deling av noe utstyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hva med et løp mot tre gullmerker?

 

Ett for tur (telt, gapahuk, kano, toppturer, offroad sykling, klatring, ski etc.)

Ett for jakt og fiske (fangst, tilberedning m.m)

Ett for flora, fauna, mineral og historie (gjenkjenne og se planter, dyr, steinsorter, gamle dyregraver etc)

 

Friluft er mangfolding og jeg tenker at hovedmotivet for slike merker er å få flere barn (og foreldre) ut i naturen. Noen liker å ha noe å strekke seg mot mens andre er mer glad i å samle. Noen er glad i jakt og fiske mens andre er mer opptatt av lære om blomster og stein. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Villmarksknappen er et supert tiltak! Guttene mine har fått blod på tann, og jeg må si jeg liker de gode forslagene til nye utfordringer i denne tråden. Til dere som har barn, og som mener det samme; kult om dere også sjekker ut dette innlegget: http://www.fjellforum.no/topic/29034-villmarksklubb-for-barn/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.